Сараптама
Төртінші сайланған Қазақстан Республикасы Парламентінің үшінші сессиясы аяқталып, депутаттардың жазғы демалысқа шыққанына да бірер апта болды. Депутаттар сессияда қалай жұмыс істеді? Бұл сұрақ сайлаушылардың көкейінде жүруі әбден мүмкін.
Үшінші сессия жұмысының күн тәртібі Қазақстан Республикасының Президенті – Елбасы, “Нұр Отан” халықтық-демократиялық партиясының Төрағасы Нұрсұлтан Назарбаевтың үшінші сессияны ашардағы сөйлеген сөзінде және Қазақстан халқына жолдауларында белгіленген стратегиялық басымдықтарды негізге ала отырып қалыптастырылды. Негізінен ол қазіргі кезде қоғамымызды толғандырып отырған өзекті мәселелерді түгелдей қамтыды. Сессияда Парламенттің қарауында барлығы 199 заң жобасы болды, оның 51-і өткен сессиялардан ауысқан, ал 148-і осы сессия барысында келіп түсті. Сессияның қорытындысы бойынша еліміздің құқықтық базасы 103 заңнамалық актімен толықты.
Адам құқығын қорғау және халықты әлеуметтік қолдау
Таразылап қарайтын болсақ, өткен сессияда Парламент депутаттары адам құқықтарын қорғау және азаматтық қоғамды дамыту мәселелеріне баса көңіл бөлгендігі айқын көрініп тұр. Мысалы, “Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне азаматтардың жеке өміріне қол сұғылмаушылық құқықтарын қорғау мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы”, “Қазақстан Республикасының Қылмыстық іс жүргізу кодексіне сотқа дейінгі жеңілдетілген іс жүргізу мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” және “Тұрмыстық зорлық-зомбылыққа қарсы іс-қимыл туралы” қабылданған заңдарда азаматтардың конституциялық құқықтары мен бостандықтарын қорғауды қамтамасыз ететін қосымша шаралар көзделген.
Қазақстан әлемдік қоғамдастықтың беделді мүшесі ретінде босқындар проблемаларын шешуге және олардың құқықтарын қорғауға белсене атсалысып келеді. Осыған байланысты Парламент “Босқындар туралы” және “Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне босқындар мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” заңдарды қабылдады. Сондай-ақ құқықтық тәртіпті нығайту, қылмыстардың алдын алудың толық ауқымды әрі тиімді жүйесін құру үшін құқық бұзушылықтардың профилактикасына қатысты екі заң қолданысқа енгізілді.
Қазақстан бүгінде төрағалық ететін Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымының маңызды өлшемдерінің бірі – қауіпсіздік жүйесін нығайту. Депутаттар бұл мәселені де назардан тыс қалдырмады. Бұған терроризмге қарсы іс-қимылдың құқықтық негіздерін жетілдіру мақсатында және ТМД-ға қатысушы мемлекеттердің заңнамасын біріздендіру мен үйлестіру аясындағы “Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне терроризмге қарсы іс-қимыл мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” Заң дәлел болады. Сонымен қатар, сессия барысында депутаттар құқықтық жүйені одан әрі дамыту және сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес мәселелеріне де үлкен мән берген. Өйткені, сыбайлас жемқорлықпен күресте жан-жақты жетілдірілген толыққанды заңнамалық құжаттың қашанда орны бөлек.
Депутаттар қызметіндегі басым бағыттардың бірі – халыққа әлеуметтік қолдау көрсету және азаматтардың әл-ауқатын арттыруға жағдай жасау болып табылады. Үшінші сессияда да нақ осы мәселе басты міндеттің бірі болды. Халыққа медициналық көмек көрсетуді оңтайландыруға байланысты көптеген мәселелерді құқықтық жағынан шешу үшін “Халық денсаулығы және денсаулық сақтау жүйесі туралы” кодекс бойынша жұмыс аяқталды. Аталған Кодекс медициналық көмек көрсету сапасын арттыру, дәрілік заттардың қауіпсіздігін қамтамасыз ету және басқа да көптеген мәселелерді тиімді түрде шешуге бағытталған.
Азаматтарға әлеуметтік қолдау көрсету тұрғысынан ерекше атап өтетін бір жағдай, Қазақстан әлем елдері ішінде дағдарысты кезеңнің барлық қиыншылықтарына қарамастан, өз мойнына алған әлеуметтік міндеттемелерін толықтай орындап шыққан санаулы мемлекеттердің бірі болды. Мұның өзі көптеген дамыған елдерде әлеуметтік салаға жұмсалатын мемлекеттік шығыстар барынша қысқартылып жатқан кезде жүзеге асырылды. Мысалы, биылғы жылдың басынан бері зейнетақы төлемдері Президенттің Қазақстан халқына Жолдауында айтылған нұсқауларға орай 25 пайызға арттырылды.
Заңнамаға мемлекеттік әлеуметтік қолдау мәселелері бойынша енгізілген түзетулердің нәтижесінде бала тууға байланысты жәрдемақының және баланы күтіп-бағуға берілетін ай сайынғы төлемнің мөлшері ұлғайтылды. Мүгедек бала тәрбиелеп отырған ата-анаға мемлекеттік жәрдемақының жаңа түрі енгізілді. Бұдан бөлек “Мемлекеттік наградалар туралы” Заңға енгізілген өзгерістерге сәйкес көп балалы аналардың “Алтын алқамен” және “Күміс алқамен” марапатталуы үшін бала туып, оны тәрбиелеп өсіруге тиісті балалар саны бұрынғыдан азайтылып, оларға төленетін мемлекеттік жәрдемақының мөлшері көбейтілді. Қабылданған осы шаралар көп балалы аналардың беделін арттыруға, отбасы институтын нығайтуға, сондай-ақ елдегі демографиялық жағдайды жақсартуға ықпал ете бастағаны байқалуда.
Депутаттардың қоршаған ортаны қорғау мәселесін жіті назарда ұстағаны осы жолы анық байқалып отыр. Өйткені, ұзақ жылдар бойы мұнайға ілеспе газды кәдеге жарату ісі шешімін таппаған проблема болып келгені жасырын емес. Мұның өзі энергия ресурстарын тиімсіз пайдалану мен елдің экологиялық қауіпсіздігін өрескел бұзу екенін Елбасы бірнеше рет атап өткен болатын. Осыған байланысты тиісті заңнаманы жетілдіру үшін “Жер қойнауы және жер қойнауын пайдалану туралы” заң жобасына Қазақстанда жұмыс істейтін барлық жер қойнауын пайдаланушылардың ілеспе газды қайта өңдеуін міндеттейтін тұжырымдамалық сипаттағы өзгерістер енгізілді.
Дағдарысты еңсеру және Кеден одағы
Парламенттің екінші сессиясында әлемдік қаржы дағдарысын еңсеруге байланысты нақты шаралар белгіленген болатын. Өткен үшінші сессияда да сол жұмыстар өзінің жалғасын тапқан. Мәселен, “Еуразиялық экономикалық қоғамдастықтың Дағдарысқа қарсы қорын құру туралы шарт” ратификацияланды. Шартта әлемдік экономикалық дағдарыс салдарын бірлесе еңсеру, қорға қатысатын әрі кіріс деңгейі төмен мемлекеттерге тұрақтандырушы кредиттер беру, сондай-ақ мемлекетаралық инвестициялық жобаларды қаржыландыру мәселелері көзделген.
Сонымен қатар, Парламент Ұлттық қордың активтерін жинақтау және әлемдік экономикадағы турбуленттік процестерге тиімді түрде қарсы іс-қимыл жасау мақсатында “Қазақстан Республикасының Ұлттық қорынан 2010-2012 жылдарға арналған кепілдендірілген трансферті туралы” Заңды қабылдады. 2010 жылдан бастап бұл Қордан кепілдік берілген трансферт қана тартылатын болды. Дер кезінде қабылданған осындай тиімді шаралардың нәтижесінде отандық экономиканың құлдырауына жол берілмеді, оның базалық макроэкономикалық көрсеткіштерінің тұрақтылығы қамтамасыз етілді. Сөйтіп, 2009 жылдың қорытындысы бойынша экономиканың өсуіне қол жеткізілді. Осылайша әлемнің бірқатар елдері дағдарыс салдарынан айыға алмай отырған кезде Қазақстан тағы бір сыннан сүрінбей өтіп, дұрыс жолмен дамып келе жатқанын дәлелдеді.
Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың тікелей басшылығымен Парламент пен Үкімет қаржылық дағдарыс тегеурінін тиімді еңсеріп қана қоймай, еліміздің дағдарыстан кейінгі тұрақты әрі теңгерімді дамуының негіздерін де қалап бергенін ерекше атап өтуіміз қажет. Бұл ретте Мемлекет басшысы үстіміздегі жылғы ақпан айында Қазақстан Республикасының 2020 жылға дейінгі Стратегиялық даму жоспарын бекітті. Қазақстанның 2030 жылға дейінгі даму Стратегиясы аясында қабылданған бұл жоспар елдің алдағы 10 жылдағы даму бағытын айқындайтын басты құжаттың бірі болып табылады. Сонымен бірге, Президент Қазақстан Республикасын үдемелі индустриялық-инновациялық дамыту жөніндегі 2010-2014 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламаны және елді индустрияландырудың нақты картасын да бекітіп, қолданысқа енгізді.
Ал осыған орай депутаттық корпус елдің жаңа индустриялық даму сатысына дайындықты заңнамалық жағынан қамтамасыз ету жұмысына бірден кірісіп, үш жылдық республикалық бюджетке өзгерістер енгізді. Соның нәтижесінде елімізде 144 инвестициялық жоба іске асырылып жатыр, биылғы жылдың өзінде ғана 72 жобаның тұсауы кесілді. Жаңа нысандарды іске қосу арқылы таяудағы үш жылдың ішінде 200 мыңнан астам жаңа жұмыс орнын ашу көзделіп отыр.
Жақын көршілерімізбен тығыз әрі өзара тиімді байланыстырды дамытудың отандық экономика әлеуетін одан әрі арттыруға тигізетін көмегі мол. Үстіміздегі жылдан бастап Еуразиялық кеңістіктегі интеграциялық процестердің басты қорғаушысы Н.Ә.Назарбаев ұсынған Кеден одағы жұмыс істей бастады. Осы мемлекетаралық бірлестіктің тиімді жұмыс істеуі үшін Парламент шамамен 40 заңнамалық акті қабылдаған. Парламент ратификациялаған Кеден одағының Кеден кодексі және осы салаға қатысты басқа да келісімдер 1 шілдеден бастап қолданысқа енгізілді. Экономикалық тұрғыдан алғанда Кеден одағының құрылуының өзі елімізге 170 миллионға жуық халқы бар және ішкі жалпы өнімі 2 трлн. АҚШ долларына дейін жететін орасан үлкен тұтыну рыногының есігін ашады. Осындай ауқымды ортақ рыноктың қалыптасуы елімізде жаңа өндіріс орындарының дамуы мен өндірілетін тауарлар сапасының артуын ынталандыратын маңызды фактор болып табылады.
Мемлекеттік тілдегі құжат жобаларының сапасы сын көтермейді
Жалпы, депутаттар жекелеген министрліктер мен ведомстволар жұмысының сапасына кейде әділ әрі өткір бағасын беріп, олармен пікір таластыра отырып, сайлаушылар мүддесін табанды түрде қорғап келеді. Өйткені, Парламент Үкіметпен арадағы қарым-қатынаста әрдайым ортақ мақсатты – барлық қазақстандықтардың тұрмысын жақсарту мақсатын көздейді. Дегенмен, қалыптасқан ынтымақтастықты шынайы түрде бағалаумен қатар, депутаттардың өз конституциялық өкілдіктерін іске асыруына және қабылданатын заңнамалық актілердің сапасына теріс әсерін тигізіп жүрген жекелеген кемшіліктерді де айта кеткеніміз жөн. Оны Парламент Мәжілісінің Төрағасы Орал Мұхамеджанов Парламенттің үшінші сессиясының жабылу рәсіміндегі сөйлеген сөзінде де атап өткен еді.
“Өкінішке қарай, біз депутаттық қызметімізде заңнамалық акт жобасының нормаларынан ведомствоаралық келіспеушілік фактілерін жиі кездестіреміз, – деген еді сонда Мәжіліс Төрағасы. – Заң жобаларымен жұмыстың сапасына мемлекеттік органдардың заң шығару техникасы қағидаларын тиісінше сақтамауы да кері әсерін тигізіп жүр. Көптеген заң жобаларының түсіндірме жазбасында болашақ заңның мақсаттарына, міндеттеріне және негізгі қағидаларына, ал ең бастысы, оның қолданылу шарттары мен салдарына толымды сипаттама әлі де берілмей келе жатыр. Қолданылып жүрген заңдарға жиі түзету енгізу де келеңсіз практикаға айналды, заң жобаларын әзірлеу және келісу сатысында барлық мүдделі тараптар өзара неғұрлым мұқият, ойластырылған жұмыс істесе, бұдан құтылуға болар еді. Үкімет енгізетін заң жобаларының мемлекеттік тілдегі сапасының сын көтермейтіні де құпия емес, қазір елеулі проблеманың бірі осы болды. Әсіресе, халықаралық шарттардың қазақ және орыс тілдеріндегі мәтіндерінің мағыналық жағынан сәйкес келмеуі депутаттық корпустың әділ сынына ұшырап жүр”.
Партия фракциясы және парламенттік дипломатия
Парламент депутаттары сессия ішінде өңірлерге үш рет шығып, көптеген елді мекендерде болып, 2 мыңға жуық кездесулер өткізген екен. Сол кездесулерде депутаттар әртүрлі саяси көзқарастағы адамдардан, әртүрлі кәсіп иелерінен еліміздің одан әрі даму жолдары, заңнаманы жетілдіру туралы көптеген пікірлер, тілектер мен ұсыныстар естіген. Пікірлер мен ұсыныстардың маңызды дегендері іріктеліп алынып, кейіннен жекелеген заңнамалық актілерге түзетулер түрінде енгізіліпті. Сондай-ақ олар Парламенттің өкілдік функциясының маңызды тетігі ретіндегі депутаттық сауал түрінде де кеңінен қолданылыпты. Ал Сенат пен Мәжілістің жалпы отырыстарында Премьер-Министрдің, Үкімет мүшелерінің, өзге де мемлекеттік органдар басшыларының атына сайлаушылардың өзекті проблемаларын шешу жөнінде барлығы 815 депутаттық сауал жолданған.
Үшінші сессия барысында “Нұр Отан” халықтық-демократиялық партиясы фракциясының қызметі де барынша жандана түскенін атап өтуіміз керек. Өйткені, фракция мүшелері елімізде болып жатқан бүкіл қоғамдық-саяси және әлеуметтік-экономикалық процестерді де жіті назарда ұстап келеді. Мысалы, фракцияның Премьер-Министрмен партияның Халықтық тұғырнамасының, Дағдарысқа қарсы бағдарламасы мен “Жол картасының” орындалуы жөнінде Үкіметтің іс-қимылы туралы кездесулер қалыпты жұмысқа айналған. Сессия кезінде Үкімет басшылығы мен мүшелерінің қатысуымен кеңейтілген құрамда өткен фракцияның төрт жиналысы, сондай-ақ фракция төралқасының тоғыз отырысы осындай және басқа да маңызды мәселелерге арналды.
Депутаттар нақты салалардағы проблемаларды еңсеру жолдарын бірлесе іздеп табу құралы ретіндегі “үкімет сағаттарының” мүмкіндіктерін кеңінен пайдаланған. Он сегіз рет өткізілген үкімет сағаттарында депутаттар Қазақстанның одан әрі дамуына қарымды серпіліс жасауға мүмкіндік беретін үдемелі инновациялық индустрияландыру жоспары, Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі, агроөнеркәсіп кешенін мемлекеттік қолдау шараларын жетілдіру, тұрғын үй-коммуналдық секторын реформалаудың негізгі бағыттары, білім берудің жай-күйі және ақпараттық-коммуникациялық технологияларды дамыту жөніндегі жұмыстардың барысы туралы елеулі мәселелерді талқылап, олардың нәтижелері бойынша Үкіметтің атына нақтылы ұсыныстар жіберілген.
Парламентте өткізілетін парламенттік тыңдаулар мен ғылыми-практикалық конференциялар да қоғам мен мемлекет арасындағы ынтымақтастықтың тағы бір пәрменді тетігі болып табылады. Бұл іс-шаралардың тақырыбы қоғамдық өмірдің әртүрлі салаларындағы қарым-қатынасты үйлестіру жолдарын іздестіруге арналған. Осындай іс-шаралардың қатарында Мәжілістің қабырғасында өткізілген “Мемлекеттік тіл – ел бірлігінің кепілі” атты конференция да бар. Нақ осындай жиындар еліміздің қоғамдық өмірінің барлық салаларында мемлекеттік тілдің қолданылу аясын одан әрі кеңейту мәселесінің оң шешілуіне өз ықпалын тигізетіні анық.
Халықаралық тұрақтылықтың маңызды факторы болып табылатын парламенттік дипломатия депутаттық қызметтің негізгі бағыттарының бірі ретінде орнығып келеді. Ол неғұрлым жаһандық өткір проблемалар мен екіжақты қарым-қатынас мәселелерін барынша жедел әрі байыпты, өзара тиімді түрде талқылауға мүмкіндік береді. Сондықтан да шет мемлекеттер парламенттері депутаттарымен тұрақты кездесулер өткізу, халықаралық және парламентаралық ұйымдардағы жұмыс, парламенттік “достық топтары” аясындағы қызмет сессия барысында депутаттар жұмысының ажырамас бөлігіне айналғаны байқалады. Оның үстіне бұл еліміздің ЕҚЫҰ-ға төрағалық ету кезеңімен айрықша өзекті бола түседі. Ал Ұйымға төрағалық ету тәуелсіз Қазақстанның табыстарын шынайы түрде тану болып қана қоймай, бізге бүкіл Еуразия кеңістігінде бейбітшілік пен қауіпсіздікті нығайтуға қатысты аса зор жауапкершілік жүктейді. Осыған байланысты үстіміздегі жылғы мамыр айында Алматы қаласында Қазақстан Парламенті мен ЕҚЫҰ-ның Парламенттік Ассамблеясы өткізген “ЕҚЫҰ-ның еуразиялық өлшемі” атты Трансазиялық парламенттік форум халықаралық дәрежедегі айтулы оқиға болды. Оның жұмысына әлемнің 30-дан астам елінен 104 парламентарий қатысты. Сонымен қатар, туысқан түркі халықтарының арасындағы парламентаралық ынтымақтастық пен өзара тиімді байланыстарды нығайтуда Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың Түркі Кеңесін, Түркі тілдес мемлекеттердің Парламенттік Ассамблеясын құру туралы идеясының жүзеге асуы айрықша маңызға ие болып отыр.
Жалпылай алғанда, төртінші шақырылған Парламенттің үшінші сессиясы заң шығарушы және атқарушы билік тармақтарының бірлесе отырып ауқымды жұмыстар атқарғанын және өзара іс-қимылы сапалық жаңа деңгейге көтерілгенін көрсетеді. Өз кезегінде бұл ел үшін қажетті шешімдерді барынша қысқа мерзімде қабылдауға мүмкіндік берді.
Әлисұлтан ҚҰЛАНБАЙ.