Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев Қазақстанның құқық қорғау жүйесін реформалау мәселелері бойынша үлкен кеңес өткізді. Онда еліміздің құқық қорғау жүйесі тұрақты және үздіксіз жұмыс істеп келе жатқандығымен қатар, реформалаудың бұған дейінгі барлық әрекеттері күткендегідей нәтиже бермегені баса айтылды. Бұл орайда құқық қорғау органдарының жұмысында сапалық көрсеткіштерді сандық көрсеткіштермен алмастыру етек алғандығы, соның салдарынан халықтың билікке деген сеніміне де селкеу түсе бастағаны алаңдатпай қоймайды. Мұның сыры кеңесте жан-жақты ашылып, оны түзеу жолдары көрсетілді. Дегенмен бұлардың бәрі халықтың құқық қорғау органдарына, ал солар арқылы тұтастай билікке деген сенім деңгейіне салқынын тигізуінің өзге де себептері бар екенін білдіреді.
Жалпы, осындай аяқтан шалар кемшіліктер болмаса, ел тарихында тұңғыш рет қуатты мемлекеттілік пен экономика құруға қол жетіп, халықтың әл-ауқаты артты. Бәсекеге қабілетті жетістіктерімізді бүкіл әлем мойындауы секілді жарқын істеріміздің қайнар бастауында Конституциямыз тұр. Халқымыздың қарымды істерінің әлем жұртшылығының үлгі-өнегесіне айналуының бір жетістігі осы Ата Заңымызда бүкіл адамзаттық құндылықтар мен өркениеттік игіліктердің түгелдей қамтылғанының айғағы деп білеміз. Өйткені, біздің елімізде мемлекеттік биліктің бірден-бір бастауы халық болып табылады. Ал адамдар мен ұйымдардың құқықтарын, бостандықтары мен заңды мүдделерін қорғауды сот билігі ғана мемлекет атынан жүзеге асыра алады.
Ендеше мемлекетіміздің даму сатысындағы республика сот жүйесін реформалаудың басты мақсаты – адамның конституциялық құқы мен бостандығын, қоғам мен мемлекеттің мүддесін қорғаудың нақты тетіктерін табу. Қазіргі таңда еліміздің Жоғарғы Сотының алға қойып отырған негізгі міндеттерінің бірі де осы. Конституцияның 4-бабында жазылғандай, Қазақстан Республикасында қолданылатын құқық Конституцияның, соған сәйкес заңдардың, Конституциялық Кеңестің және Жоғарғы Сот нормативтік қаулыларының нормаларынан туындайды. Бұған Жоғарғы Соттың үстіміздегі жылы дайындаған “Қылмыстық сот өндірісіндегі адам мен азаматтың құқы мен бостандығын соттық қорғау туралы” нормативтік қаулысын тілге тиек етуге болады. Бұл қаулының ерекшелігі неде дегенде Жоғарғы Соттың судьясы Қалидола Шаухаров оның сот ісін қараудағы толыққанды мүмкіндігі мен қылмыстық процеске қатысушының құқы мен бостандығын негізсіз шектеуден қорғау, заңсыз бұзылған құқықтарын уақытылы қайтару және шеккен зиянның орнын толтыруға бағытталуында деп түсіндіреді.
Оның айтуына қарағанда, құқық қолдану тәжірибесінде қалыс қалған көптеген мәселелер мұнда көрініс тауыпты. Мәселен, жаңадан ашылған жәйттерге байланысты өндірістік іс қозғаудан бас тарту туралы прокурордың қаулысы енді Қылмыстық іс жүргізу кодексінің 109-бабы бойынша қайта шағымдалуға жатады. ҚІЖК 150-бабының оныншы бөлігіне сәйкес, сот сезіктіні немесе айыпталушыны қамауға алуға санкция беруден бас тартқан кезде сол сот отырысында прокурордан үйде қамауда ұстау түрінде бұлтартпау шарасын таңдау туралы өтініш түскен жағдайда, сот материалдарды жалпы тәртіппен зерттеуді қайта жалғастырады, оның нәтижелері бойынша сезіктіге, айыпталушыға қатысты үйде қамауда ұстау түрінде бұлтартпау шарасын таңдауға құқылы. Өйткені, жасалған қылмыстың ауырлығы тұтқындауға немесе үй қамауына алуды көздейтін жалғыз және нақты себеп болып табылмайды. Себебі сотқа дейінгі өндіріс барысында тараптардың құқы заңсыз шектелгендігі туралы арыз болғаны анықталып және оның талапқа сай шешілмегендігі белгіленген жағдайда олардың тиісті деңгейде қаралғандығын нақты анықтап, прокурорға оны талапқа сай шешуді міндеттеп, материалдарды сотқа қайыра ұсыну қажет.
Нормативтік қаулының аталған тармағына сүйене отырып сот тәжірибесін зерттеу барысында байқағанымыздай, айыпкерлер өздерінің арыздарында қудалау органдары кейбір кезде сот өндірісіне дейін заңсыз тергеу тәсілдері арқылы оларға кінәні мойындату мақсатында жалған ақпарат бергізу үшін психологиялық қысым көрсету қолданылатындығын жазатындығы анықталып отыр. Ал қудалау органдарының кей кезде мұндай әрекетке баратындығы жасырын емес. Өйткені дамыған елдердегідей өркениетті тергеу деңгейіне жету біздің құқық қорғау органдары үшін әлі алыста жатқан бұлдыр сағым екендігі сөзсіз. Дегенмен, мұндай арыздардың іске тіркелуі де некен-саяқ дейді Қ.Шаухаров. Ал оларға қатысты қызметтік тексеріс жүргізілгенде, әдеттегідей, арызда көрсетілген жәйттер дәлелін тапқан жоқ деген жаттанды жауап қана қайтарылады. Бұған қоса әлгі тексерістің материалдары іске тігілмейді, тек қорытындыға қосылады. Одан тексеріс атүсті яғни шағым түскен жандар ісіне оларға сұрау салумен шектелгендігі анық байқалып тұрады. Бұл сөзімізге бұлтартпас дәлел бар. Мысалға, мыңдаған істі қарау барысында жоғарыдағыдай ұқсас арыздар ішінде дәлелді деп табылып және кінәлі жандар тиісті жазаларын алды дерліктей бірде бір дерек кездеспеген. Бұған енді не дейсіз? Құқық қорғау органдарын реформалау барысы, реформаланып жатқан құқықтық жүйеміздің сиқы осы ма?
Мәселен, Жамбыл облысының Жуалы аудандық сотында Т.Сүлейменовке қатысты қылмыстық іс қаралған кезде ІІД мен АІІБ қызметкерлері оған күш көрсетіп ұрып-соққан және қорлағандығы белгілі болыпты. Бұл сол кезде жасалған дәрігерлік сараптама арқылы дәлелденген. Анықталған жайды сот жеке қаулы арқылы ІІД мен облыс прокуратура басшыларына жеткізеді. Бірақ, қалыптасқан әдетпен ІІД тергеу басқармасы бұл іске біздің қызметкерлердің қатысы жоқ деп қарап отыр дейді. “Әй” дейтін ажа, “қой” дейтін қожа жоқ заман туғандай. Мұндай мысалдардан аяқ алып жүре алмайсыз. Әрине, қудалау органдарының осындай заңсыз әрекеттерінен азаматтардың құқын жалғыз сот қорғап үлгіре алмайды. Бұл құқық қорғау органдарының қызметін түбегейлі реформалауды қажет ететіндігін білдірсе керек.
Қаулының 15-тармағында ұсталған жағдайда тұңғыш рет тірі адамды қарау мен жеке тінтудің айырмашылығы айқындалған. Бұл да көп жылғы сот тәжірибесінің нәтижесі болып табылады. Адамды ұстаған жағдайда көбіне оған тінту жүргізіледі, ал бұл заңға қайшы әрекет және ол оқиға орын алған жерді немесе әлгі адамды қарау қаулысын толтырумен ғана көрініс табады. Бірқатар судьялардың пікірінше, қылмыстық-процессуалдық кодексте “тірі адамды қарау” мен “жеке тінту” деген процессуалдық әрекеттің анықтамалығы нақты берілмеген, өйткені олардың қолданылу тәртібі мүлде бөлек, сондықтан бұл қылмыстық қудалау органдарының қызметкерлеріне заң талабын орындаудан жалтаруына мүмкіндік беріп және азаматтардың жеке құқына қол сұғылмаушылығын бұзады. ҚПК 221, 222-баптары бойынша тірі адамды қарау барысында прокурор тоқтамының қажеті жоқ. Сондықтан құқық қорғау қызметкерлері нақты жағдайда жеке тінту жүргізіп, өздерінің бұл іс-әрекетін тірі адамға тек қарау жүргізілген қаулы толтырумен шектеледі.
Әрине, сот тәжірибесін талдау және қорыту барысында өзге де түсіндіретін бірқатар мәселелердің басы ашылды. Мәселен, оқиға орын алған жерді тиісті хаттама толтырып қарау жүргізу тәжірибесі әбден қалыптасып қалса да, шын мәнісінде тұрғынжайға кіріп тінту жүргізілетіндігі анық болып отыр. Мұндай жағдайда көбіне прокурорлар тұрғынжайға қарау (тінту) жүргізілгендігі туралы құлағдар болмай қалады. Прокурор құлағдар болмаса жүргізілген процессуалдық әрекеттің заңдылығы туралы қорытынды іске тіркелмейді немесе бар болса өте қысқа ғана қайырылып, сенімсіздік тудырады. Сол сияқты тұрғынжайды прокурорлардың тоқтамынсыз қарау немесе тінту жүргізілгендігі заңсыз болып табылғандығы туралы да деректер талдау барысында анықталмаған көрінеді. Мәселен, тағылған айып дәлелденбегендіктен Өскемен №2 қалалық сотының үкімімен ақталған Л.Лавроваға қатысты қылмыстық істі талдау барысында тұрғын үйді тінту прокурордың тоқтамынсыз оқиға орын алған жерді қарау болып тіркеліп және тінту жүргізілгендігі хабарланбаған. Істе тіпті анықтау органының жедел-іздестіру шараларын өткізудің себебі, қажеттілігі туралы қаулысы, жүргізілген тінтудің заңдылығы туралы прокурордың қорытындысы да жоқ болып шықты. Оқиға орын алған жерді қарау қаулысында үйге қарау жүргізу Лаврованың келісім қолхатымен тергеуші Д. жүргізіп, соның арқасында есірткі заттарын тауып, тәркілеген-мыс. Ал шындығында үйге қарау жүргізуге Лаврова келісім бермеген, тергеуші тінту кезінде қатыспаған, сөйтіп ақыр аяғында ештеңе табылмаған және тәркіленбеген.
Расы керек, осындай бір қарын майды шірітетін бірқатар құқық қорғаушылардың мұндай іс-әрекетінің қауіпі өте зор. Және қудалау органдары қызметкерлерінің мұндай әрекетке неге баратындығы ойландырмай қоймайды. Ал сол тергеушілердің түрлі қитұрқы амалдарын істі талдау барысында сот орындары ашып жатқанда олардың басшылары қайда қарап жүргендігі тағы таң қалдырады. Мәселен, Қ.Шаухаровтың айтуынша, ҚПК 86-баптың 2-бөліміне сәйкес куәгерлікке істе мүддесі жоқ, қылмыстық қудалау органдарынан тәуелсіз, жағдайды дұрыс түсініп, толық қабылдай алатын азамат алынуға тиіс. Ал ҚК 259-бабының 1-1-бөлімі бойынша кейін ақталған Н.Буслаеваға қатысты Алматы қаласы Әуезов АІІБ о баста тексеріс жүргізгенде түрлі тергеу әрекеттеріне куәгер ретінде сол кезде аталған тергеушіге көмекші болып өндірістік тәжірибесін өтіп жатқан адам қатысыпты. Сол сияқты Павлодар қалалық №2 сотымен ҚК 259-баптың 1-бөлімі бойынша сотталған К.Сүлейменовке қатысты қылмыстық істе сотталушыны ұстап, одан есірткі заттарын тәркілеген кезде куәгер ретінде жол-жөнекей өтіп бара жатқан жүргізушілер тартылған көрінеді. Оларды куәгер болуға тәртіп сақшылары жүргізуші құжаттарын тартып алып күштеп көндірген. Мұндай жағдайды жиі кездестіретін судьялардың айтуынша, бұл полиция қызметкерлерінің өз міндеттерін толық білмеуі немесе оған атүсті қарап тисе терекке, тимесе бұтаққа дегендей, нәтижесінде азаматтардың құқын қасақана аяққа таптауы болып табылады.
Кейбір жағдайда азаматтар заңды негіз жеткіліксіз болса да ұсталынып жатады. Және бұл кезде полиция қызметкері азаматтарды ұстағандары туралы ешқандай қаулы толтырмайды, толтырыла қалған күннің өзінде онда негіз бен себеп көрсетілмейді. Ұсталған уақыт нақты жазылмай немесе қаулының толтырылған уақыты бұрмаланып көрсетіледі. Тіпті ұсталған адамға оның процессуалдық құқы түсіндірілмейді, түсіндірілу түгілі не үшін ұсталғандығы да және туысқандарына бұл туралы хабарланбайды. Айта берсе қудалау органдарының мұндай заңсыздықтарынан аяқ алып жүре алмайсыз, ал мұның бәрі айналып келгенде қарапайым азаматтардың ашу-ызасын тудыратыны анық. Құқық қорғау органдары атына сай халықтың құқын қорғауы қажет, биліктің атын пайдаланып жасалған заңсыздық түптің-түбінде адамдарды ашындырмай қоймайды. Мемлекет басшысы бұл орайда құқық қорғау органдары қызметкерлерінің міндеті билік соғу емес, халыққа қызмет көрсету екендігін айтқан болатын. Алайда, қашан бір нақты оң нәтиже шығарын әзірге ешкім білмейді.
Ата Заңымызға “Қазақстан Республикасысының сот жүйесі мен судьялар мәртебесі туралы” конституциялық заңымен енген 1-баптың 2-тарауында сот жүйесі азаматтар мен ұйымдардың құқын, бостандығы мен заңды мүдделерін қорғай алады деп тайға таңба басқандай жазылды. Еліміздің әр адамына Конституция мен заңдарда көзделген құқықты, бостандық пен заңды мүдделерді шектейтін немесе бұзатын лауазымды тұлға, ұйым, мекеме, мемлекеттік органдардың кез келген заңсыз шешімдері мен әрекеттерінен соттық қорғауға толық кепілдік беріледі. Бұл орайда азаматтарды заңсыздықтардан қорғайтын сенімді құқықтық орта қалыптастырудың маңызы өте зор. Сенімді құқықтық ортаға заңның үстемдік қағидаттары сақталуы арқылы қол жеткізіледі. Бұл азаматтар мен кәсіпкерлердің құқықтары мен заңды мүдделерінің қорғалуына деген жалпы сенімділікті орнатуға тиіс. Сонда Ата Заңымызда жазылғандай, адам құқықтары мен бостандықтары әркімге тумысынан жазылған, олар абсолютті деп танылады және олардан ешкім айыра алмайды деген қағида одан әрі айқындала түсіп, заң мен сот алдында бәрінің теңділігіне сенімділік нығаяды. Сөйтіп, сот қана азаматтардың құқын нақты қорғай алатын бірден- бір әділ билік шыңына айнала түседі.
Александр ТАСБОЛАТОВ.
* * *
ҚҰҚЫҚТЫҚ РЕФОРМА ЖАЙЫ СӨЗ БОЛДЫ
Жақында Шығыс Қазақстан облыстық сотының төрағасы Мұхамеджан Пақірдінов “Қазақстан Республикасында құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы” Елбасының Жарлығына байланысты түрлі деңгейдегі судьялармен кездесіп, өз ойын ортаға салды.
– Бұл аса маңызды шара, құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыруға бағытталған реформаны жүзеге асыратын кез жетті, – деген Елбасы сөзін келтіре отырып, сот жүйесінде де реформалар батыл жүргізілмек, ең бастысы, адамдардың тағдырына жауапкершілікпен қарау қажет, – деді облыстық соттың төрағасы М.Пақірдінов.
Облыстық, аудандық, қалалық сот судьялары сауалдар қойып, оған сот төрағасы нақты жауаптар қайтарды. Қылмыстық жазасын өтеген адамдарды әлеуметтік бейімдеу мен оңалтуды ұйымдастыру және жүзеге асыру міндеттері енді атқарушы органдарға берілмек. Бұрынғыдай қатаң емес, адамдардың тағдырына жауапкершілікпен қарап, процестер кезінде адами жеңілдікпен жаза қолдану өркениетті елдердің тәжірибесіне енгізілген. Демек, әрбір судья өз ісіне мығым болып, сот процесі кезінде “мың ойланып, жүз толғанғаны” артық болмас дегенді айтты кездесуде облыстық сот төрағасы.
Облыстық ішкі істер департаментінің бастығы, милиция генерал-майоры Қалмұханбет Қасымов та өзіне қарасты жауапты адамдармен Елбасы Жарлығына байланысты үлкен кездесу өткізді. Құқық қорғау саласындағы реформа ең алдымен бізден басталады деген ойдамын. Бұдан былай біз өзіміздің нақты істерімізбен шұғылданамыз. Артық буындар функциясы бізден алынып тасталмақ. Бұл полиция қызметкерінің адамдардың алаңсыз өмір сүруін қамтамасыз етуінде маңызды шара болмақ. Демек, сіздерден қатаң тәртіп пен өз қызметтеріңізге жауапкершілікпен қарауды сұраймын, – деді Қ.Қасымов.
Оңдасын ЕЛУБАЙ.
Шығыс Қазақстан облысы.