Ата Заң айшықтары
Ата Заңымыздың негізін салған баһадүр батыр бабаларымыздың кейбір қасиетті қағидаларына сүйеніп сөз бастасақ, Кенесары батыр басын алдырарда қас жауларына қасқая қарап тұрып: “Менің өлгенімді елімнің өлгені деп ойламаңдар!” – депті. Ал Абылай хан қайтыс боларында үш арманым бар деген екен. Біріншісі, шаһар тұрғыза алмадым. Екіншісі – құралайды көзге атқан мергендерім бола тұра, тұрақты әскер құра алмадым. Үшіншіден, отыз ұлым бола тұра, елімнің басын толық құрай алмадым”, – деп армандап “аһ” ұрған екен.
Қасым ханның қасқа жолы, Есім ханның ескі жолы, Тәуке ханның “Жеті жарғысы” деген атауға ие аса бағалы ата заңдардың арқасында қазақтың бетке ұстар би-шешендері жер дауын да, жесір дауын да шешіп, қазақ билері беріге дейін осы ережелерді алға тартып келгені тарихи шындық.
Ата Заңымыздың негізін қалаған аузы дуалы батыр бабаларымыздың қағидаларын тілге тиек ете отырып, бүгінгі таңда заманымыз жақсарған сайын ұлт ұстанымын, мемлекет келбетін айшықтайтын Ата Заңымызға артылар жүк ауыр. Сондықтан да Ата Заң өзінің өміршеңдігімен құнды екендігін біз бүгінде мойындауымыз керек және баршамызға зор жауапкершілік міндет жүктейтінін ескеруіміз қажет.
Қазіргі кезде өзін өркениетті мемлекет санайтын әрбір мемлекеттің өз негізгі заңы – конституциясының болуы заңдылық. Біздің мемлекетіміз көптеген ғасырлар бойына әр түрлі басқару нысанында өмір сүріп келгендігі адамзат тарихында баршаға аян. Бұрын кеңестік мемлекеттің құрамында болған еліміз өзінің даму барысында, уақыт талабына орай, құқықтық мемлекет болып қалыптасу үшін 1995 жылы дербес Конституциясын қайта қабылдады.
Енді, міне, Қазақстан Республикасы Ата Заңының 15 жылдығын атап өтіп отыр. Осы жылдар ішіндегі оң өзгерістерге көз жіберсек, бұдан үш жыл бұрын еліміз демократиялық дамудың жаңа кезеңіне аяқ басты. Конституцияға енгізілген өзгерістер мен толықтыруларға сәйкес, қазіргі таңда еліміз президенттік басқарудан президенттік-парламенттік басқаруға ауысты. Қоғамдық ұйымдар мен саяси партиялардың да маңызы мен рөлі күшейе түсті.
Негізгі Заң ретінде Конституция мемлекет пен азаматтардың арасын өзара реттейтін мемлекетіміздің заңнамасының іргетасы болып табылады. Конституция өзге заңдардың арасында бір-бірімен қарама-қайшылықтар тумас үшін және азаматтардың құқықтары мен бостандықтары бұзылмас үшін аса қажет.
Конституция адамдар мен азаматтардың өзара қатынасын, қоғамның дамуының негізгі салаларын мемлекетпен реттеудің шегін және сипатын анықтайды. Ең бастысы, Конституция әрбір адамның құқықтары мен бостандықтарының, олардың абыройының және қадір-қасиетінің кепілі болмақ. Конституция құқықтық және демократиялық мемлекетке жатқызылған кез келген мемлекеттің құқық жүйесінің қалыптасуында және дамуында зор рөлге ие. Әрбір мемлекет үшін Конституцияның маңызы өте зор, сондықтан оның бастау алатын қағидалары мен бағыттары, нысаны мен қызметі, ұйымдастырушылық негіздері мен функциялары арнайы бекітілген.
Қазіргі құқықтық мемлекет – бұл мемлекеттік билік, тікелей мемлекеттік және өкілетті органдар арқылы азаматтар мен заңды тұлғалардың құқықтары, бостандықтары және заңды мүдделері қамтамасыз етілген демократиялық мемлекет. Құқықтық мемлекет болу үшін мемлекеттің құқықтық және саяси мәдениетінің деңгейі жоғары және де азаматтық қоғамы дамыған, жетілген болуы тиіс.
Ел Конституциясы мемлекетіміздің құқықтық жүйесінің жоғары күшіне ие болғандықтан, оның ережелері мен қағидалары барлық құқық салаларының бастауы болып саналады. Барлық қабылданатын құқықтық актілер оның ережелеріне сәйкестендіріліп жасалады. Егер құқық нормалары қайшы келген жағдайда, нормативтік құқықтық актілер туралы заңның 4-бабына сәйкес, күші жоғары заң нормасы қолданылады. Қазіргі мемлекетіміздің негізгі құндылығы, ең алдымен, мемлекеттік билікпен кепілдік берілген адамдардың және азаматтардың құқықтары мен бостандықтары болып табылады. Олар өздерінің конституциялық құқықтарын жүзеге асырады. Сондықтан, қалыптасып келе жатқан демократиялық, құқықтық мемлекетте құқықтар мен бостандық кепілі алдымен Конституцияда бекітіліп, ал бұл өз кезегінде конституциялық норманың тікелей әрекет етуін және конституциялық бақылау процедурасының тиімділігін білдіреді.
Бұдан шығатын қорытынды, Конституция құқықтар мен бостандықтарға кепілдік бергенімен, бұл құқықтар мен бостандықтарды жүзеге асыру заңмен реттеледі немесе, тіпті, шектеу қойылады. Бұл тиімді конституциялық бақылаудың қажеттігін білдіреді. Конституциясына сәйкес, әрбір адам құқық субъектісі ретінде танылуға, заңмен тыйым салынбаған тәсілдер арқылы қажетті қорғануға, өзінің құқықтары мен бостандықтарын қорғауға және білікті заң көмегін алуға құқығы бар. Мемлекеттік органдар да өз құзыреттерін Конституцияда белгіленген қағидалар негізінде жүзеге асырады.
Қазіргі мемлекетімізде мемлекеттік билік үш тармаққа бөлінген. Бұл билік тармақтары өз қызметтерін тепе-теңдік қағидасы негізінде жүзеге асыратындықтан, мемлекеттік билік тармақтары бір-бірінен тәуелсіз қызмет етеді. Соның ішінде мемлекеттік биліктің бір тармағы ретінде атқарушы органға қарайтын Қазақстан Республикасының әділет органдары өз құзыреті шегінде мемлекеттің қызметін құқықтық қамтамасыз етуді жүзеге асыратын, мемлекеттік органдардың, ұйымдардың, лауазымды адамдар мен азаматтардың жұмысында заңдылық режіміне қолдау жасайтын, азаматтардың және ұйымдардың құқықтары мен заңды мүдделерін қорғауды қамтамасыз ететін атқарушы билік органдары болып табылады.
Әділет органдарының міндеттерінің бірі – құқықтық көмекті және заң қызметін көрсетуді ұйымдастыру және құқықтық насихатты қамтамасыз ету арқылы халықтың құқықтық мәдениетін арттыру. Бұл – құқықтық мемлекет болып қалыптасудың алғышарты.
Қазақстан мемлекеттілігінің дамуымен қатар, республикалық органдар жүйесінде әділет органдарының рөлі де өзгеріп, олардың қызметі жаңа мазмұнмен толығып, құрылымдық функциясы да жаңа арнаға түсіп отырады. Бірақ та алдында тұрған міндеттер қалай өзгерсе де, әділет органдары қызметінің басты мазмұны – заңдылық пен құқық қорғауды нығайту, мемлекеттік мүддені қорғауды қамтамасыз ету, азаматтардың әлеуметтік-экономикалық, саяси және жеке құқықтары мен бостандықтарын қорғау, заң бұзушылықты болдырмау болып қала береді. Сонымен, Конституция мемлекетіміздің құқықтық, демократиялық мемлекет болып қалыптасуында маңызды орын алатынын бүгінде әрбір азамат білуі тиіс.
Түбегейлі мақсатқа жету үшін Қазақстан Республикасы келесідей іс-шараларды: нарықтың тиісінше жұмыс істеуін қамтамасыз ететін нормативтік құқықтық база қалыптастыру мәселесінде мемлекеттің рөлін арттыруды, монополияға қарсы тиімді құралдар жасап, сонымен бірге, халықты әлеуметтік қорғау жүйесін арттыруды жүзеге асырады. Өндірісті дамыту үшін отандық және шетелдік инвестиция тарту, т.б. жұмыстарды жүргізеді. Қазіргі уақытта Қазақстан Республикасының құқықтық мемлекет құру мәселесінде құқықтық реформа маңызды орын алады. Сондықтан жүргізіліп жатқан құқықтық реформалардың мақсаттарының бірі заңның жоғарғы күшін қамтамасыз ететін заңдық қағидаттарды бекіту болып табылады. Тұтастай алғанда, Ата Заңымыз тәуелсіздігімізді нығайтуға қызмет етеді.
Осы орайда біздерді біз бүгін осы Тәуелсіздік идеясына берікпіз бе? Ата Заңымыздың баптары толық деңгейінде орындалып жатыр ма деген сұрақтар мазалауы тиіс. “Ұлы Жарғы” орындалмаса – мемлекеттің құлағаны. Егер мемлекетім құласа, менің Шыңғыс хан болғанымнан не пайда?!” деген екен атақты Шыңғыс хан. Сондықтан мемлекетімізде тұрып, өмір сүріп, өніп-өсіп жатқан азаматтарымыздың Ата Заңымызда көрсетілген барлық баптардың талаптарын орындайтындай, сауатты да мәдениетті болулары тиіс, олай болмаған жағдайда осы сауаттылық деңгейін көтеру қажет.
Д.АДАЙБАЙ, Алматы қаласы әділет департаменті бастығының міндетін атқарушы.