ТҮП ҚАЗЫҚТЫ МЫҚТЫ ҰСТАЙЫҚ
Дәрігерлерге аурухана мен емхана жұмысында жайбарақаттық жоқ. Ақ желең киген әріптестерім бір сәт қарап отырмайды, таңертең келгеннен жұмыс уақыты аяқталғанға дейін қарбаласта. Бір жақсысы, менің замандас дәрігерлерімнің қайсысы болса да осы мамандықты бала кезінен армандап, оған жүрек қалауымен келген. Алдынан ауыр науқас өтсе, жұмыстан тыс кезде де оның жағдайын ойлап, түнгі кезекшіге хабарласып отыру әр дәрігерге үйреншікті әдет болған. Медицина үнемі даму үстіндегі ғылым болғандықтан, оған жыл сайын жаңалық қосылып отырады. Сондықтан дәрігер қандауырын ұстаған отыз жылдың ішінде науқасты емдеу жұмысымен қатар, кітаптан да қол үзбей, оқумен келеміз. Оның үстіне еліміздің денсаулық сақтау саласында реформа жүріп жатыр. Материалдық база да нығайған, ауруханалар мен емханалар бұрын түсімізге де кірмеген шетелдік өте сезімтал құралдармен жабдықталуда. Осы еңбектің барлығы да адамдарды науқасынан айықтыру үшін жасалады. Алайда, әлеуметтік зерттеулер нәтижесі көрсеткендей, адам денсаулығының он пайызы ғана медициналық көмекке, қалғанының барлығы қоршаған ортаға, өзінің күтінуіне, саламатты өмір сүруіне байланысты. Бұған белгілі аурулардың тұқым қуалаушылығын да қосуға болады.
Саламатты өмір салтын адамдар, біздің алдымызға ауруын меңдетіп келіп жататын науқас жандар қалай түсінеді деген ойға қаламын. Профилактика немесе белгілі бір аурудың алдын алу жұмыстарының көбіне науқандық сипаты басым болады. Ал саламатты өмір салты науқан емес, бұл адамдардың өмір сүру мәдениеті дер едім. Мұның негізі біздің халқымыздың салт-санасында, дәстүрінде, халықтық педагогикасында жатыр. Көшпенділер қыстауын тастап, жазда жайлауға шығып отырған. Қазіргідей өзен-көлдердің жағасына мінгестіріп үй салмай, малдың қотанын көлдің жағасынан қашықтау ұстаған. Жылқы мінез қазақ таза су ішкен, кең сахараның таза ауасын жұтқан. Айран мен құрт, шұбат пен қымыз әрі тамағы, әрі дәрумені болды. Рас, қазіргідей медицинаның дамымаған кезінде қазақ даласында бала өлімі аз болған жоқ. Бірақ толарсақтан саз кешіп, түн қатып жүріп елді, жерді қорғаған батырларымыз табиғи сұрыптаудан аман қалған ұлдар екенінде дау жоқ.
Қазір құлаққа ерсілеу естілсе де, аталарымыздың салтындағы бесік құда, жақсы жердің қызын алу деген ұғымдар да қазақ даласындағы саламатты өмірдің бір көрінісі еді. Өйткені, жеті атасына дейін қыз алыспаған қазақ халқы тұқым тазалығына, бүгінгі медицина тілімен айтсақ, генетикаға үлкен мән берді. Мұның дәлелі тарихта жетіп жатыр. Анасы жағынан да, атасы жағынан да ірі тұқымнан өрбіген ұрпақ Абай, Шоқан, Ыбырайлар осының тамаша мысалы болып табылады. Халқымыз “Үйдің жақсы болуы – ағашынан, ұлдың жақсы болуы – нағашыдан” деп бекер айтпаған. Әрине, жастар арасындағы махаббат сезімін жоққа шығармаймын, дегенмен Кеңес Одағы кезіндегі ұлттық саясаттың дұрыс жүргізілмеуі халқымыздың көптеген дәстүр-салтын жұтаңдандырып ғана қоймай, ұмыттырды. Оның орнына өзгенің жақсысына емес, жаманына еліктеп-солықтадық. Бұл әсіресе, халқымыздың ұрпағын жалғастыратын қыз бала тәрбиесінен көрінді. Жас кезде ашық-шашық жүру, суық тигізу салдарынан әйелдер ауруы, ұлттық тәрбиенің босаңсуынан жасанды түсік көбейді. Медицина ғылымының өзінде табиғи үдеріске, халықтың ғасырлар бойы қалыптасқан әдеті мен салтына қарсы тұру күткен нәтиже бермеді. Ана мен баланың күтімі жөніндегі медицинада бекітілген шаралар бүгінде толығымен теріске шығарылып отыр. Мысалы, бұрын перзентханада бала туғаннан кейін оны медбикелер кіндігін кесе сала алып кететін, шырылдап жылап жатқан нәрестені үш сағат толмай дәрігерлер емізуге анасына әкелмейтін. Бірінші уызын балаға емізбей, сауып тастататын. Жаңа туған сәбиге қажеттің барлығы алдымен уызда болатынына медицина ғылымында мән берілмеді. Ал әлжуаз, соған қарай ісінде де, ойлауында да қатарынан қалыс қалып жататын жандарды әжелеріміз “уызына жарымаған” дейтін. Даланың данагөй аналары ұлттың мықтылығы ұрпақ денсаулығында жатқанын білген! Ал бүгінде әйелдер сымбатымыз бұзылады деп, баланы емшектен ерте шығарып жіберетін болды. Міне, осының барлығы да тұтас әлжуаз, аурушаң ұрпақтың өсуіне әкелді. Оның үстіне өткен ғасырдың екінші жартысында, соғыстан кейінгі жылдары біздің ұлтымызда да “аға халыққа” еліктеп, араққа үйірлік етек алды. Тіпті арақ ішіп, ортаның шырқын бұзатындарға “қайтесің, ішіп алған ғой” деп кешіріммен қарау түсінігі де қалыптасты. Ерлерді қойып, әйелдердің араққа салынуы да үйреншікті көрініске айналды. Оның соңы ұрпақ денсаулығына әсер етпей қоймайтын еді. Арақтың салдарынан өмірден ерте кетіп қалған талантты жандар қаншама. Қызыл саясаттың құрсауында рух бостандығы болмаған халқымыз сөйтіп, өзінің ата дәстүрімен, салтымен, тұрмыс-тіршілігімен бірге қалыптасқан саламатты өмір салтын босаңсытып алды. Қазір, байқап жүремін, той-томалақтарда адамдар спиртті ішімдіктерді шамадан тыс көп ішпейді. Бұл қоғамдағы мәдениеттің өскені деп білемін. Шүкіршілік ету керек.
Бүгінгі қоғамда адамдар масылдық психологиядан арылып келеді. Мысалы, Кеңес Одағы кезінде қанша ауырсаң да, мемлекет еңбекақыңды төлейтін. Содан да болар, адамдар ақшасы жүріп жатқан соң, “ауыруға” қорықпайтын. Қазір олай емес, ауырып жұмыстан қалсаң, жәрдемақы белгілі күндерге ғана төленеді. Еңбекақысының жайын ойлаған адамдар жұмыстан қалмауға тырысады. Бірақ саламатты өмір салты мұнымен қалыптасып кетеді деу ерте болар. “Денсаулық – басты байлық” екенін түйсінуі үшін алдымен әр адам оған деген жауапкершілікті сезінгені абзал. Арақ ішпеген, темекі тартпаған, есірткі қолданбаған, спортпен, дене шынықтырумен айналысқан, уақтылы, дұрыс тамақтанған адамның өзгелерге қарағанда сирек ауыратыны дәрігерлерге бесенеден белгілі жай. Қазақ даласында әлі күнге тамырына балта шабылмай келе жатқан туберкулез ауруына қарсы жұмыстар да өзінің денсаулығы үшін әр адамның жауапкершілігіне басымдық береді. Академик Төрегелді Шарманов өткізген бір мәжілісте болғаным бар еді. Сонда Төрегелді ағамыз “Туберкулезді қазақтың маңдайына жазып қойған ба? Осы ауру отызға толмай жұлынын үзген Шоқандай асылымыз, Сұлтанмахмұттай ақынымыз айта берсек, тіпті көп” деп қиналған еді. Әлеуметтік ауру саналатын туберкулез ошақтарының көпшілігі әлі де қазақ ауылдарында. Осы жерде саламатты өмір салтын қалыптастыру кешенді жұмыстарды талап ететінін де жоққа шығаруға болмайды. Ауылдық жерлерде қазір ауыз су мәселесі өткір. Алыс ауылдарда қыс айларында отын мәселесі де өткір тұрады, жұмыссыздық тұрмысты әлсіретеді. Сонымен қатар, осы ауру басталысымен оны ауыздықтап тастауға біздің менталитетіміздің өзі әлі жібермейтініне қынжыласың. Ауыл адамдары көпшілік жиналған жерлерде туберкулезбен ауыратын кісі табақтас болса, оның көңіліне қарап ешнәрсе айтпайды. Ауылдасының ауырып жүргенін білсе де, тағы да оның көңіліне қарап, “барып емделсейші, жұртқа жұғады ғой” дегенді ескерте алмайды. Дегенмен, қазір ауылдарда фельдшерлер туберкулез анықталды дегенше, оған қаратып қоймайды. Туберкулезге қарсы күрес диспансерінде емделіп жатқан құдасының, құдағиының немесе жора-жолдасының көңілін сұрап, жағдайын білмесек, бармасақ ұят болады деп, науқастың тағы көңілін жықпайды. Ал осы ауруға шалдыққанын білгендер оны басқалардан жасырады. Қазакем “ауруын жасырған өледі” деп ескерткен еді ғой. Жасырғандықтан бүкіл отбасына жұғып, баласына дейін құрт ауруынан кеткен отбасыларын білемін. Бұл – қасірет.
Екіншіден, саламатты өмір салтын ұстанған ел болуымызға әр отбасынан, әр адамның өзінен бастау алатын тәрбие жағы да ақсап жатады. Көк құрақтай енді жетіліп, желкілдеп өсіп келе жатқан жасөспірімдер темекі шегеді. Олар оны үйде әкесінен, тіпті анасынан көріп өседі. Нағыз орда бұзар жасында олардың денсаулығы сыр береді. Тіпті менің кейбір әріптестерімнің өзі зиян екенін біле тұра, темекі шегеді. Бұл да тәрбиеден басталған жаман әдет екенін жасырып керегі жоқ.
Саламатты өмір салтын қалыптастыру, оны насихаттау жұмыстары қоғамда әлі де шынайылықпен жүргізіліп жатқан жоқ. Тіпті денсаулық сақтау саласының өзінде оған әлі де атүсті қарайтын тұстар бар. Мысалы, дәрігерлер айына төрт сағат өзі емдейтін ауруларға қарсы профилактикалық жұмыстар жөнінде адамдар арасына барып, әңгіме өткізуі қағаз жүзінде жазылғанымен, соны атқаруға уақыт табыла бермейді. Өйткені, қазір маман жетіспейтіндіктен, ауруханада да, емханаларда да дәрігерге жүктелген жұмыс тым көп. Біздің Қостанай облыстық офтальмологиялық ауруханасына он жылдан бері жас мамандар келген жоқ. Ал ауылды жерлердің көпшілігінде көз дәрігері тіпті жоқ.
Қазір медицина мамандарын дайындайтын оқу орындарына мемлекеттік гранттар көптеп бөлініп жатыр. Үкіметіміз мұны дұрыс ойластырып отыр. Бірақ біздің мектеп бітірген түлектеріміз дәрігер мамандығын тегін білім алып қалайын деген ниеттен емес, жүрек қалауымен таңдаса екен. Бұл үлкен мәселе. Мамандығын жақсы көрген дәрігер өмір бойы шығармашылықпен жұмыс істейді, халқының денсаулығының жақсаруына, ұлтының, ұрпақтың мықты болуына қызмет етеді. Бір жақсысы, қазір елімізде медицина дамып келеді, жаңа емдеу технологиялары, әдістемелер енгізілуде, жаңалықтар көп. Соған сәйкес, емдеу орындары бұрын естіп-білмеген құралдармен жабдықталуда. Жас дәрігерлер тек ізденіп, білімін жетілдіре түссе мақсатқа да жетеді. Осыдан жиырма-жиырма бес жылдай бұрын Амангелді аудандық ауруханасында қызмет істеген кезімде медицина құралдары жетіспейтін еді. Гинекологияда қолданылатын кольпоскопты ауылдағы автобазаның слесаріне апарып, кері дәнекерлетіп алып, көз қарайтын микроскоп етіп пайдаланғаныма қазір күлкім келеді. Бірақ бұл жас дәрігердің медициналық кітаптарды оқып, шарқ ұрған ізденісінің нәтижесі еді. Халқымыздың қанында бар намыс болашақ жас дәрігерлерімізден табылса екен деймін. Олардың тарапынан өзге жұрттар енгізіп жатқан жаңалықтарды, әлемдік медицинаның жетістіктерін біз де игереміз деген құлшыныс болса, Қазақстан медицинасы да қарыштап дамитын уақыт алыс болмайды.
Өзім көз дәрігері болғандықтан, саламатты өмір салтының осы салаға да қатысының үлкен екенін айтқым келеді. Офтальмология саласындағы емделетін аурулардың басым көпшілігі анықтай келгенде, әйелдердің аяғы ауыр кезде дұрыс күтінбейтіндігінен бастау алып жатады. Мұның өзі саламатты өмір салтының проблемасы емес пе? Жас күнімде бір кітаптан жігіттің жеті бақыты туралы даналық сөз оқығаным бар еді. Сонда ата-анадан кемтар болып тумаған және жаны таза жігіт бақытты деген сөз ғұмыр бойы жадымда жатталып келеді. Өмір сүріп отырған әр адам күнде таңертең күннің шапағын көруді, аспаннан жауған нұрды сезінуді, туған жердің ауасын жұтуды, ең бастысы бабалар мұра еткен Отаныңа пайдаңды тигізуді бақыттың басы деп түсінсек екен. Ал елдің болашағы – жаны да, тәні де сау кейінгі ұрпақ үшін саламатты өмір салты туралы, түп қазығыңды босатпау туралы ойлануға әр ағайын міндетті.
Серік ЖҰМАБАЕВ, Қостанай облыстық көз аурулары ауруханасының дәрігері, республика денсаулық сақтау ісінің үздігі.
Қостанай.
* * *
ЕКІ ТАМШЫ АЛТЫ ЖАСҚА ДЕЙІНГІ БАЛАНЫ САЛ АУРУЫНАН САҚТАЙДЫ
Елімізде 6 жасқа дейінгі балаларға полиомиелитке қарсы вакцина салу басталды. Осыған орай Атырау облысына арнайы келген Мемлекеттік санитарлық-эпидемиологиялық қадағалау комитетінің төрағасы-бас санитарлық дәрігер Кеңес Оспанов дәрігерлердің әзірлік жұмысын тексерді. Оның айтуынша, бұл жұқпалы дерт әлемнің бірқатар елдерін, атап айтқанда, Үндістан, Ауғанстан, Пәкістан және Нигерияда етек алып отыр. Ал Орта Азия елдері арасында биыл Тәжікстанда аталған аурудың 564 жедел және жәй ошағы тіркеліп, сырқаттанғандардың 19-ын ажал аузынан арашалау мүмкін болмапты. Бұл ауру Ресейде де байқалған. Көршілес елдердегі жұқпалы дерттің Қазақстанға, әсіресе, шекаралас облыстардың бірі – Атырауға таралу қаупін жоққа шығармағанмен, әзірге мұндай сырқат тіркеле қойған жоқ.
– Қазақстан балаларының 98 пайызы мезгілінде осы дертке қарсы вакцина алып келеді. Бұл – Қазақстан жұртшылығын қауіпті індеттен сақтап отыр. Елімізде полиомиелиттің алдын алу үшін нақты шаралар қолға алынуда. Биыл ел бюджетінен 64 миллион теңге бөлініп, Бельгия елінен сапалық деңгейі өте жоғары вакцина сатып алынды. Қазір барлық облыстарға таратылған вакцина бір апта ішінде 1 миллион 800 мың балаға салынады. Бұл – өте маңызды. Себебі, 6 жасқа дейінгі әр баланың аузына екі тамшыдан тамызылатын вакцина оны сал ауруына шалдығудан қорғайды, – деді бас санитарлық дәрігер Кеңес Оспанов.
Осы аптада өзге өңірлер секілді Атырауда 67 000 балаға 2 тамшыдан вакцина тамызылады. Бір қарағанда, 2 тамшыда тұрған не бар дейтіндер табылуы мүмкін. Бірақ осы екі-ақ тамшының әр баланың келешегі үшін қаншалықты маңызды екенін дәрігерлер жұртшылыққа енді түсіндіріп жатыр. Ұялы байланыс операторлары да sms хабарламалар жіберді. Қалай дегенде, мұның саламатты өмір салтын қалыптастыратын, дені сау ұрпақ өсіруге бағытталған игі шара екендігінде дау жоқ.
Жолдасбек ШӨПЕҒҰЛ. Атырау облысы.