Қазақстан Республикасының Үкіметі.
* * * САХНАНЫҢ СӨНБЕЙТІН ШЫРАҒЫНДАЙ Біздің шағын ауылға келген кинофильм “Хасен-Жәмиладағы” бас кейіпкер әдемі еді, әлі күнге көз алдымда. Мені таңдандырған, біріншіден, жап-жас сұлу актрисаның қазақ қызы екендігі. Екіншіден, басқа елде жүріп туа біткен тамаша өнерін Қытай секілді ұлы мемлекеттің талғамшыл мәдени ортасына мойындатып, кинофильмнің бас кейіпкері рөлін жүздеген сайыста жеңіп алғаны. Елге оралған жас Фарида өз Отанының сахнасында қаншама рөлдерді алтыннан соғылған ескерткіштей сомдады. Өнерін туған халқы бағалады. Талантты ағамыз Ыдырыс Ноғайбаевтың шаңырағын құлатпай, босағасын босаңсытпай, күні кешеге дейін қазақ әйелінің ұлы тұлғасына титтей де дақ түсірмеді. Қайран Фарида да Сәбира, Бикен, Шолпан, Әмина сынды асыл апаларымыздың соңынан мәңгілік сапарға жол тартты... Көркемдігі еліктің лағындай, Сахнаның сөнбейтін шырағындай. Күні кеше жүр еді ортамызда, Келбетінен, көзінен нұр арылмай. Жыр оқыса, жан еді сөзі балдай, Жұрт қарайтын қызығып, көзін алмай. Қош, қош, қимасым, қазақтың ұлы қызы, Жатқан жерің жұмақтың төрі болғай! Фариза ОҢҒАРСЫНОВА. * * * ӨНЕР АЙДЫНЫНДАҒЫ ҚОС АҚҚУДАЙ ЕДІК Асыл дос, ардақты құрбы Фариданың өмірден өтіп жүре бергенін Таразда, бүкіл қазаққа мәшһүр Баукеңнің 100 жылдық тойында жүріп, конференция болып жатқан залда отырып естідім. Естіген мезетте-ақ көңілім бұзылып, отыра алмай сыртқа шығып кетіп, не болғанымды, мына сұмдыққа сенер-сенбесімді білмей есеңгіреп қалдым. Ауырып жүргенін білуші едім. Бірақ дәл осы күндерде бақи сапарына асығыс аттанып кетеді деп ойламаппын. Фарида екеуміз консерваторияның актерлік бөлімінде Асекеңдей (Асқар Тоқпанов) ұстаздан тәлім алып, бірге бітірдік. Қаншама спектакль мен көркем фильмде бірге түсіп, бірге өстік, атақ-абыройға да бірге бөлендік. Өнерде, әсіресе, сахналық шығармашылықта әріптесің дарынды болса, өзіңнің де кемелдене түсетініңе көзім толық жетті. Нағыз талант Фарида ешқашан намысты қолдан берген емес. Салдыр-салақтық, жұмысқа кешігу, партнерді менсінбеу, тыңдамау, дандайсу сияқты қылықтар оған мүлдем жат болатын. “Арал хикаясы” атты фильмде Ыдырыс, Фарида үшеуміз бірге түстік. Ол күндері Аралдың абыройы асып-тасып, дүрілдеп тұрған шағы. Біздің де көңіліміз шат еді, өнерге құштар едік. Фарида мен Ыдырыстың да махаббат дастандарының сол күндерден басталғанына мен куәмін. Вокзал. Алматыға қайтар шақ. Пойыз екі-үш сағат кешігіп келді. Сол сағаттар екеуінің келешек тағдырларын да шешіп тынды. Олар Алматыға отбасы болып оралды. Содан кейін жұптары жазылмай, өмірде де, өнерде де бірге ғұмыр кешті. Енді, мінеки, жалған дүние дегенін істеді. Қазақ театры өзінің аса дарынды, кемеңгер актрисасынан айырылды. Өз қатарынан озып туған, озық тұрған, теңдесі жоқ дерлік үлкен жүректі өнер иесі қайырылмас мәңгілік сапарына аттанды. Сонау Сәбира Майқанова, Бикен Римова, Шолпан Жандарбекова апайлардан қалған текті тұяқ, солардың көзіндей еді. Өзі де солардың қатарында. Сол ұлылардың мектебінен үлгі алып өскен биік шынар осы ерке әрі ер мінезді Фаридамыз болатын. Өзі де, жаны да сұлу еді. Менің жеке өз басым үшін де бұл орны толмас қапыл қаза. Бір қабырғам қаусап түсіп қалғандай, қара орманым үңірейіп бос қалғандай сезім кешудемін. Қапелімде не айтайын? Айтылар сөз алда болар, талай естеліктер жазылар. Өнерде еркіндеп бірге жүрген, айдында еркелеп бірге жүзген, өмір бойы риясыз, кәусар таза тілектестіктен, адал достықтан айнымаған қос аққу сияқты сезінуші едік өзімізді. Иә, Факең жайында осылай толғауға менің қақым бар деп білемін. Ізгі жаның жәннаттан жай тапсын. Өнерді сүйген халқың сені ұмытпас. Қош, аққу Фарида...Асанәлі ӘШІМОВ, КСРО Мемлекеттік сыйлығының лауреаты.
* * * ОЛ САХНАҒА ШЫҚҚАНДА ДҮНИЕ ӨЗГЕРІП КЕТЕТІН ЕДІ-АУ Фарида қазақ халқының маңдайына біткен жарық жұлдызы еді. Сонау студент кезінде-ақ арамыздан дараланып, “Хасен-Жәмила” деген фильмде басты рөлді сомдап, қазақтың атын әлемге танытты. Бәріміз Асқар Тоқпановтың класында бірге оқыдық. Бірге бітіріп, Әуезов театрына да бірге келдік. Ол нағыз майталман, нағыз өнер актрисасы еді. Дипломдық жұмысының өзі шоқтығы биік боп тұрғанын білеміз. Шолпан Жандарбекова, Сәбира Майқанова сынды саңлақтардың қатарына студент қалпында келіп, солардың биігіне тез көтеріліп алды. Фариданың қай рөлін алып қарасаңыз да деңгейі жоғары болатын. “Қан мен тер” спектаклінде мен Сүйеу, ол Ақбала болды. “Аңсаған менің әнімсің” спектаклінде бірге ойнадық. Осы спектакльдегі Жәмила рөлінен кейін газеттердің бәрі оны жазып, сыншылар да, көрермендер де таң қалып, тәнті болғанын білемін. “Ана – Жер-анада” Толғанайды ойнаған Фарида да жер-ананың құшағына кетті-ау, жасағанның ісіне амалың жоқ екен. Театр өнерінің шыңына көтерілген тұлғаның орны ойсырап қалатын болды. Кинода да тамаша қолтаңба қалдырған асылымызды жоғалттық. Ол сахнаға шыққанда дүние өзгеріп кететін еді-ау. Жүрегіміз сыздап тұр ғой, сыздап тұр. Топырағың торқа болсын, тете құрдасым!Сәбит ОРАЗБАЕВ, Қазақстанның халық әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты.
* * * МАҒАН ЖОҚТАУ АЙТА МА ДЕСЕМ... Мен бүгін өзімнің әріптесім, әрі досым, айтулы актриса Фаридамнан айырылып қалып, қайғырып отырмын, қапаланып отырмын. Фарида екеуміз қазақ өнерінің қарашаңырағы Әуезов театрында 50 жылға жуық бірге қызмет жасадық, бірге жүріп-тұрдық, қимас дос болдық. Бізді жұрт апалы-сіңлілі деп айтатын. Өйткені, екеуіміздің де фамилиямыз Шәріпова еді ғой. Бірақ, бірге тумасақ та, туғаннан артық сыйласып өттік. Өмірден ұлы актриса, таланты актриса өткенде адамның ойында оның ойнаған рөлдері тізбектеліп өтері хақ. Осы реттен келгенде Фарида ойнаған 100-ге тарта рөлдің ішінде шоқтығы биігі, ең көрнектісі Ә.Нұрпейісовтің “Қан мен теріндегі” Ақбала мен Шыңғыс Айтматовтың “Ана – Жер-анадағы” Толғанайына ел сүйсінді. Оның кинодағы түскен рөлдері өз алдына бір төбе ғой. Ал ол кісінің адамгершілігіне келсек, өте ақылды, парасатты адам еді. Ең бастысы, аяулы жар, абзал ана бола білді. Құдай қосқан қосағы, сүйген жары Ыдырыс Ноғайбаев екеуі театрда қосарласып ойнап, қол ұстасып бірге жүретін. Ол кісі ерте кетіп, Фарида қалған өмірін Ыдырысқа арнады. Кейінгі жылдары Ыдырыс туралы да, өзі жайлы да артындағы ұрпаққа керемет кітап шығарып кетті. Қашанда кейінгі өнерге келген жастарға көмектесіп жүрді. Оларға өз өнерімен, өз өмірімен, өз еңбегімен үлгі бола білді. Ол нағыз ана болатын. Баласы Шыңғыс дегенде ішкен асын жерге қоятын. Шыңғыс та тәрбиелі бала болып өсті, қазір талантты суретші. Мен ойлаймын, егер бір адам кемшіліксіз өмір сүріп өтсе, ол – Фарида шығар деп. Жалған өмір-ай десеңші... Менің Фаридадан бес жас үлкендігім бар еді. Ойлайтынмын, Фарида артымда қалып, маған жоқтау айтатын шығар деп, сөйтін жүргенде, көрдіңіз бе, мені артына тастап кете барды... Жатқан жерің торқа, жаның жәннатта болсын, Фаридаш. Артыңда қалған Шыңғысыңа ұзақ өмір берсін...Зәмзәгүл Нүсіпбайқызы ШӘРІПОВА, халық әртісі, “Отан” орденінің иегері.
* * * “ФАРИДАНЫ АЙТСАҢШЫ!..” Фариданың творчестволық өмірі М.Әуезов атындағы театрда ойнаған рөлдерімен өлшенеді. Тікелей менің шығармаларымда Фарида Мәжит Бегалин түсірген “Тұлпардың ізі” деген фильмде алғаш рет көрінген еді. Сол фильмнің 30 жылдығын “Арман” кинотеатрында атап өткенде досым Камал Смайыловтың айтқаны бар: “Мынау ғажап фильм ғой, мұның ғажаптығы алты ұлы актердің басын бір экранға сыйғызып тұрғандығы ғой. Кәукен Кенжетаев! Хадиша Бөкеева! Фарида Шәріпова! Асанәлі Әшімов! Мәжит Бегалин! және қарақалпақ актері Қуатбай Әбдірайымов! Әсіресе, Фариданы айтсаңшы...” “Айтсаңшы” деген сөзден шығады. Фарида кезінде өзінің биік дәрежелі бағасын, дегенмен, толық алды деп айта алмаймын. Ұлы таланттың ендігі жолы қазақ деген халқының жүрегінен, санасынан тұрақты орын алатыны анық.Әкім ТАРАЗИ.
* * * ҰЛЫЛЫҚТЫҢ ӨМІРШЕҢ СӘУЛЕСІ Фарида Шәріпова қайтыс болды дегенді есту маған ауыр болды. Театрдағы өмірбаяным осы кісімен тікелей байланысты еді. Сонау 1978 жылы “Әпке” деген пьесамда әпкем болып еді. “Қамажай” Қазақстанның халық әртісі Бәйтен Омаровтың қоюында осы қазақ өнерінің, қазақ театр өнерінің қарашаңырағы академиялық Әуезов атындағы театр сахнасына жолдама алған “Әпке” пьесасы күні бүгінге шейін сахнадан түспей келе жатса, менің әпкемнің, яғни Факеңнің ғажайып өнері мен шеберлігіне тығыз байланысты еді. Фарида жалғыз Әуезов театрының ғана шаңырағын биіктетіп қойған жоқ, жалпы қазақ өнерінің еңсесін көтеруге, өткен ғасырдағы барлық қол жеткен табыстарына осы ұлы актрисаның қосқан үлесі аса зор. Қай шығарма болмасын, әлде ол классика ма, қазақ драматургиясындағы елеулі шығармалар ма немесе әлі ешкімге белгісіз жас драматургтің шығармасы ма, өзіне ұнаған рөлді Фарида жанын салып ойнайтын. Егер өткен ғасырда қазақ театр өнері әлемге танылды дейтін болсақ, Фарида сияқты ұлы актерлердің айрықша еңбегінің, айрықша талантының арқасында болып еді. Ол қазақ театр өнерінің аспанында жарқ ете қалған жарық жұлдыз болса, өмірінің соңына дейін оның сол сәулесі ешқайсымыздың жүрегімізде, санамызда ешқашан бәсеңсіген емес. Сол жарық күйінде мәңгі есімізде қалады. Қош, менің әпкем, аяулы Фарида. Сіз біздің, жалпы қазақ көрерменінің мәңгі жадындасыз.Дулат ИСАБЕК, жазушы-драматург.
* * * ҚОШ БОЛ, ҚАЗАҚ САХНА ӨНЕРІНІҢ ЖАРЫҚ ЖҰЛДЫЗЫ Қазақ театр өнерінің тұтас бір кезеңі Ф.Шәріпованың есімімен байланысып жатыр. Көрермендерді сан мәрте толқытып сахнада Еңлік болып еңіреген, Шолпан болып шаттанған, Қаракөз болып қайғырған, Толғанай болып күңіренген актрисаның бейнелеуінде қаншама сұлу қыздар, парасатты аналар, сылқым келіншектер өмір сүрді. Бір-біріне мүлде ұқсамайтын алуан түрлі рөлдерді шебер орындауымен өзінің актерлік өнер ауқымының мол мүмкіндігін танытқан актриса қазақ актерлік өнерінің тасын өрге домалатты. Нағыз сахна санаткерлеріне тән шымыр шеберлігімен қазақ театр тарихында мәңгі қалды. Саналы ғұмырын театрға, қазақ актерлік өнерін дамытуға арнаған ақжарқын, кішіпейіл, үлкенге ізетті, кішіге ілтипатты бола білген Қазақ елінің қайталанбас дара жұлдызы Фарида Шәріпованың жарқын бейнесі халқының жүрегінде әрдайым сақталады.Арыстанбек МҰХАМЕДИҰЛЫ, Т.Жүргенов атындағы Қазақ ұлттық өнер академиясының ректоры.
* ** ЖАРҚЫЛДАУШЫ ЕДІ ЖАСЫНДАЙ Биылғы жыл қазақ сахна өнері үшін, ұлттық мәдениетіміздің жанашырлары үшін өте-мөте ауыр кезең болды-ау! Аңдаусызда Әзірбайжанынан (Мәмбетов) айырылып қалып есін жиып келе жатқан өнер әлемі енді, міне, тағы да аяулы да ардақты еліктің лағындай ерек туған ерке қызы Фаридасынан көз жазып қалып отыр. Қайран Факе! Фаридасы халқының! Еліктің лағындай дедім-ау мен бір сөзімде. Тап рас. Сахнаға жарқ етіп шыға келгенде, табиғи талантымен барынша жарқыл атар әлеуетті Фариданың отты сезімі мен ойнақы әрекеттері жанымызды жадыратып, қанымызды қыздырып, кеудесінде жаны бар кісінің ішкі әлемін рахатқа бөлеуші еді-ау. Көсілуші еді, келістіре кестелеуші еді. Бейнелер бояу-нақышын кемерінен асырып та жібермей, қалпынан кем де түсірмей, шығармашылық тұрғыдағы рухани таразының екі басын тең ұстай білер өрен жүйрігіміз ең, қадірлі Фарида-Әпке! Ұлттық сахнамыздың сәні мен салтанатын, оның мәдени мазмұнын, түрлік пішінін, халқымыздың қанында бар иман мен ибаның нәзік талғам-талаптарын әркез ескере қимылдап, еңсере шабыт толғаған бірден-бір сахна дүлдүлі екеу болса, бірі – Сіз, әгәрәкім, жалғыз болса, ол да Өзіңіз едіңіз, қадірменді Факе! Қазақ сахна өнеріне ұлттық реңк берумен бірге, оған еуропалық мәдениеттің лебін енгізген әйгілі Хадишаның (Бөкеева) ізбасар сіңлісі Фариданың өзіндік те өзгеше сүрлеуі кәсіби театр мектебіміздің ауқымын іргелендіре түсері бек шындық. Не дерсіз, сұм ажал салған мына сұмдыққа! Фарида өнерінің жарқын сәулесі – Мәңгілік. Ол ылғи да рухани жан дүниемізді жылыта бермек. Қабіріңіз кең, алдыңыз жарық болғай, қазақ сахна өнерінің шоқтай жанған нағыз шын Жұлдызы.Әшірбек СЫҒАЙ, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, профессор.
* * * БЕКЗАДАЛЫҚ БОЛМЫСЫНДА БОЛАТЫН ФАРИДА, бізше ФА-КА. Ыдырыстың қойған аты. Мағынасы факел, алау дегенге келеді. Фариданың болмысын, биік өнерін тап басатын теңеу. Ол қарашаңырақ М.Әуезов атындағы академиялық драма театрына алғаш келгенде жиырмаға толмаған еді. Фаридамен театрға қатар келдік. Содан бері, міне, сол асыл Факең ақтық демін алған күні кешеге дейін өнерде қырық жылдай бірге болыппыз. Тағдыр, бұйрық шығар, Фарида менің осы театрдағы тырнақалды шығармам – Т.Ахтановтың “Боран” романы бойынша қойылған спектаклімде бас кейіпкерлердің бірі Жаңыл бейнесін орындады. Фариданың басы бос кезі. Әдемі, талантты. Жігіт біткен Фаридаға ғашық. Ол болса Ыдырысты таңдады. Ыдырыс жігіттің сұлтаны, мінез десең мінез, түр десең түр бар, талант десең талант. Мінезі ауыр, нағыз ер мінезді азамат. Бір есептен, “Борандағы” бас кейіпкер Қоспанға ұқсайды. Мінез жағынан Фарида Жаңылға келеді. Жаңыл рөліне Шолпан апа да бекітілді. Ол кез, 60-жылдар театрда Хадиша Бөкеева, Шолпан Жандарбекова, Бикен Римовалардың дүркіреп тұрған кезі. Өнердің жолы нәзік те күрделі. Уақыт озады, буын алмасады. Кейде, әсіресе, театрда буын алмасу процесі қиындау өтетін жағдайлар да кездеседі. “Боранның” премьерасында Жаңыл рөліне Фариданы шығардым. Сәтті ойнады. Бірақ, премьерадан соң менің жағдайым “қиындады”. Онда 22 жастамын. Мәмбетов театрдың бас режиссері. Көркемдік кеңестің жиынында Шолпан апа маған қатты шүйлікті. “Бұл кім өзі?” деп жассынғаны бар жарықтықтың. “Маған не, претензияң бар?” – деді. Мен айттым: “Сіз қаланың әйелі, ақсүйекті ойнайсыз, бұл спектакльге, Жаңылдай кейіпкерге ол келмейді”, дедім. Фарида осы кейіпкерінің жандүниесін терең аша білді. Қазақ сахнасында героикалық, романтикалық бейнелер көп жасалды. Актер мен көрермен арасы алшақтау болды. Ал актриса Шәріпованың келуімен сахнаға адами, қарапайым кейіпкерлер келді. Ол өз табиғатында өте кішіпейіл, артық-ауыс мінезі, сөзі жоқ адам. Болмысында керемет бір ұстамдылық, бекзадалық бар еді. Онысы сахнада бірден көзге ұрмай, бірте-бірте ашылатын. Фарида театрға алғашқы келген кезінен бастап-ақ екінші құрамда тұрып, шығармашылығымен алғашқы қатарға шықты. “Сарғайған жетер мұратқа” дегендей, Фарида кейінгі биік шыңдарына табандылықпен, талмай іздену, толассыз, тынымсыз еңбекпен, жан еңбегімен шыққан тұлға. М.Әуезов театрының соңғы жылдардағы жұмысы – Т.Нұрмағамбетовтің “Ескі үйдегі екі кездесу” пьесасы бойынша қойған спектаклімде Фарида эпизодтық рөл – Ана бейнесін орындады. Үш-ақ ауыз сөз айтады. Сонда сахна сыртындағы толқуын, жауапкершілігін көрсеңіз. Сахнаға тап бір жаңа шығатын адам сияқты. Фариданың мінезі туралы көп айтуға болады. Ол ешкімге кеудемсоқтық жасаған емес. Бір ауыз пікірінің өзінде үлкен салмақ жатар еді. Бірақ, өзім оның біреуге қатты айтқан кезін, сөзін естімеппін. Талай көркемдік кеңестерде, спектакльдерді қабылдауларда пікірлеріне ден қойсаңыз – шығарманы, режиссерлік трактовканы, актерлік ойын өрнектерін сыншыдай, театртанушыдай жіліктейді. Актриса Шәріпованың тағы бір ерекше қасиеті – ол сахнада ғажайып партнер, серіктес. Жүйрік аттар бірге шапқанда бірден суырылып шықпай, біртіндеп алға түсіп, ең соңында өзі жеке-дара келетіндері болады ғой. Фариданың сахна ойыны да осындай. Ол өмір-бақи өз терін өзі алып жүрді, өз көзіне құйылған ащы терді өзі сүртіп өткен актриса. Фариданың маңдайының жарқырағаны – Мәмбетовтей суреткерге кездескені. Мәмбетовтің бақыты – қазақ театрына сол кезде Фарида, Асанәлі, Сәбит, Әнуарлардың келуі. Бүгін орны толмас ауыр қаза үстінде бүкіл жан-жүрегіммен күйзеле: “Қош, қадірлі әріптесім Фа-Ка!.. Топырағың торқа болсын”, деймін.Есмұхан ОБАЕВ, М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театрының директоры әрі көркемдік жетекшісі, Қазақстанның халық әртісі, профессор.
* * * ӨНЕР ТАРИХЫНА ОЛЖА САЛҒАН М.Әуезов атындағы академиялық қазақ драма театрының сахна шебері, КСРО халық әртісі, КСРО Мемлекеттік сыйлығының лауреаты, “Парасат” орденінің иегері Фарида Шәріпованың 74 жасқа қараған шағында қайтыс болуы Тараз қаласында өтіп жатқан ХVІІІ республикалық театр фестиваліне қатысушылардың қабырғасын қайыстырды. Ф.Шәріпова бәріміздің де рухани ұстазымыз еді. Ол қазақ киносы мен театры сахнасында қайталанбас бейнелер жасады. Аты аңызға айналған актрисаның шынайы сомдаған кейіпкерлері ұлттық өнеріміздің асыл қазынасына айналды. Жүзден жүйрік атанып, театр тарихына топ жарып, олжа салған сахна саңлағының үлгісі жадымыздан өшпейді, өнердің биік асуларына үнемі жол сілтеп тұрады. Қазақстан театрларының ХVІІІ фестиваліне қатысушылар марқұмның отбасы мен туған-туысқандарына қайғыларына ортақтасып көңіл айтады.Ғ.Мүсірепов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық балалар мен жасөспірімдер театры; Қ.Қуанышбаев атындағы Қазақ музыкалық-драма театры; М.Горький атындағы Орыс драма театры; Мемлекеттік Неміс драма театры; Мемлекеттік республикалық Корей музыкалық-комедия театры; “Ақсарай” мюзикл театры; К.Станиславский атындағы Қарағанды облыстық Орыс драма театры; М.Өтемісұлы атындағы Атырау облыстық Қазақ драма театры; Семей қалалық “Дариға-ай” жастар театры; С.Қожамқұлов атындағы Жезқазған қалалық музыкалық-драма театры; Т.Ахтанов атындағы Ақтөбе облыстық Қазақ драма театры; Жамбыл облыстық Орыс драма театры; Жамбыл облыстық Қазақ драма театры; Жамбыл облысы әкімдігі мәдениет басқармасы.
* ** ӨНЕРДЕ ӨЗ МІНДЕТІН АТҚАРЫП КЕТКЕН ҰЛЫ АКТРИСА Фарида Өнер институтында бірге оқып, бірге жүріп, қара нанды бірге бөліп жеген қимас құрбым еді. Ол кезде бәріміз жаспыз. Бірақ, Фарида өте байсалды, мінезі салмақты, дарынды, сабақты өте жақсы оқитын үлгілі студент болды. Қашанда ой-санасымен өзінің жасынан үлкен көрінетін. 1959 жылы Әуезов театрына Асанәлі, Сәбит, Райымбек, Раушан, Фарида бәріміз бірге келдік. Фаридамен әрі құдайы көрші болғандықтан, қай жерге барсақ та бірге баратынбыз, театрдан қол ұстасып бірге қайтатынбыз. Жалпы, Фарида ешкімге сырын көп айта бермейтін жұмбақ адам еді. Кейінгі кезде қатты науқастанып жүргенін сезетінбіз. Бірақ, ауырғанын ешкімге білдіртпей, спектакльден қалмай ойнап жүрді. Факең – өнерде бағы жанған, тіршілігінде үлкен атақтарға ие болған бақытты жан. Ол – өнерде өз жұмысын, өз міндетін атқарып кеткен өте ойлы ұлы актриса. Екеуміз түйдей құрдаспыз ғой. Осыдан бір апта бұрын көңілін сұрайын деп ауруханаға барсам, мені танымады. Қабырғам сөгіліп, ойым мың-санға бөлініп, үйге қалай жеткенімді білмеймін. Міне, енді сұм ажал оны арамыздан алып кетті. Бүгінде оның бұл өмірде жоқтығын әбден сезініп, қабырғам қатты қайысып отыр. Кеше ғана бірге жүрген Фарида бүгін жоқ. Оның мәңгілік дүниеге аттанғанын естігенде, театрдағы барлық жасаған еңбектерін түнімен ой елегінен өткізіп шықтым. Қандай ғажап актриса, қандай ғажап адам! Зады, ажалға кім араша тұра алған. Қолдан келер қайран жоқ. Медет етеріміз, артында жалғыз ұлы Шыңғыс бар, соның ғұмыры ұзақ болсын. Иманың жолдас, жаның жұмақта болсын, досым, аяулы құрбым. Қош, Фарида.Нүкетай МЫШПАЕВА, халық әртісі.
* * * ЖАДЫДАН ӨШПЕЙТІН ЖАРАТЫЛЫС Қазаны естігенде қабақ шытпас пенде жоқ шығар. Өйткені ол ең берісі пәни дүниенің баянсыз екенін, ертең оның өзіңді де қара жерге жетелейтінін есіңе салады. Ал өмірден өткен жан сенің сыйласыңның, қимасыңның бірі болса, тіпті өкінесің, өксисің. Фариданың қазасы менің қамықтырып отыр. Өйткені біз тағдырлас, тағылымдас, армандас, сыйлас жандар едік. Екеуміздің де жастығымыз қызыл сызықтың ар жағында қилы-қилы құбылыстар, алуан түрі арпалыстар, аласұрған армандар арасында қалған. 1950 жылдары Үрімшіде Жоңғариядағы шетін ұлттардың көкірегіне коммунистік “шырақ” жағатын партиялық мектеп ашып, оған табы төмен, бірақ талабы жоғары, ары таза адамдарды қабылдап жатты. Сондайлардың бірі болып 1952 жылы мен де бардым. Он аймақтан жиналған 5 мыңнан аса тобырды топырлатып, бір алаңға немесе албарға жинайды да ұлы ұстаздар қытайша лекция оқиды. Он шақты тәржімашы ілеспе аударма жасайды. Білгірлері аз, бұлдырлары көп. Сол білгірдің біреуі Фарида. Оқуға былтыр келіп тәржімашы болып қалыпты. Ауыздан шыққанды қағып алатын қағылез. Тілінде түйткіл, сөзінде сүрініс болмайды. Ақша жүзі албырап, жанары жалын атады. Тал бойынан тарыдай мін табылмайтын мүсінімен де назарды аударып әкетеді. Мектептің көркемөнерпаздар үйірмесінде бірге жүрдік. Өлең айтады, билейді, скетчтер орындайды... Келесі жылы Фариданы “Хасен-Жәмила” кинофильмінде басты тұлғаны жасатуға Шанхайға алып кетті. 1955 жылы Алматыда кездестік. Екеуміз де алғашқылардың бірі болып елге оралыппыз. Консерваторияға қабылданыпты. Біз журналистиканы жағалап кеттік. Ол тұстың жалпы тынысын, тіршілігін, қиындығын айтып жатудың өзі қиын. Оның үстіне қолтығында сәбиі бар, сүйеніші жоқ Фариданың қандай күй кешкенін біз білеміз. Сол азапты да, тозақты да, тіпті мазақты да жеңіп шыққан жас актердің жеткен жерін бізден гөрі, азалы ағайын, сіздер жақсы білесіздер. Үйден бір қыз көрдім көзі күлген, Шаштарын бес күн тарап, он күн өрген... Фариданың сол тұстағы сүйікті бір әні осы еді. Сызылтып, үзілтіп айтатын еді. Мандолинада сүйемелдеп үн қосатын едім. Сол сүмбіле шашты Фарида он күн емес, жүз күндер, мың күндер өрді ғой. Сол қос бұрыммен жүздеген арудың бейнесін, ұлтымыздың ұлы дана аналарының тұлғасын жасады ғой. Мен қазір жалғыз Фариданың қазасына ғана емес, ол жасап кеткен абзал аналар мен арулардың бәріне аза тұтып отырғандаймын.Уақап ҚЫДЫРХАНҰЛЫ, жазушы, ҚР еңбек сіңірген мәдениет қайраткері.