Қазақтардың гендерлік санасы жөнінде
Гендер түсінігі соңғы кезде елімізде ерекше жиі қолданысқа еніп, елеулі мәселеге айналып келеді. Гендер түсінігі қоғамдағы әйел мен ердің арасындағы олардың әр қайсысының әлеуметтік орнын анықтауға бағытталған ғылыми бағыт. Гендер өз бастауын феминизмнен алады. Феминизм батыс елдеріндегі әйелдердің өз саяси құқығын қорғаудан басталып, “эмансипацияға” (биоәлеуметтік теңдікке жету) одан әрі қарай гендерге ұласты. Қазір оның мағынасы кеңейе түсіп отыр. Оған әкелген жол “әйел” мен “ер” түсініктерінің әлеуметтік кеңістіктерінің кеңеюінен. Бүгінгі күні олардың ара қатынасының ерекше түрлерінің пайда болуы. Және табиғи түрлерінен (гермофродиттер) ғана емес, транссексуалдардың қоғамдағы өз орнын анықтауға жол ашу, құқықтарының қорғалуына күрес жүргізу. Гендерге осының барлығын енгізіп, кең ауқымды қарастыру мәселесі шет елдерден бастау алады.
Ал, Қазақстанға келсек, гендерді әйелдердің әлеуметтік рөлінің шектелуіне наразылық танытудан бастап, оларға барлық салаларда еңбек етуге жол ашуға, белсенділік көрсетіп, әр түрлі ұйымдарға бірігіп саяси білім мен билікке ұмтылып, белсенді іс-әрекет жасауға ықпал ету. Бұл іс ешбір кедергісіз іске асырылып жатыр деуге болады. Өйткені, қалай болғанда да, исламмен енген теңсіздік кеңес кезеңінде жойыла бастап, мемлекеттің Негізгі Заңы – Конституцияда әйел мен ердің әлеуметтік және саяси теңдігі ресми түрде бекітілген. Бұны қоғамның екі тобы да анық біледі. Сондықтан, гендерлік мәселе деп әйелдің теңдігі жоқ, не болмаса, зорлық бар деп күреске шақыру, менің ойымша орынсыз. Қазақстанның оңтүстік аймақтарында мұсылмандық дін ерте еніп, сенім ретінде негізделіп қалуына байланысты, осы жерлерде “гендерлік мәселе” бар деп санау да артық. Өйткені, Конституциямызда, діни сенім еркіндігіне жол берілген. Ислам дініне бой ұсынған әйел мен ерлер арасындағы қатынас әлеуметтік деңгейде олардың діни көзқарастарына байланысты реттеледі. Егер мұсылман әйелдерді ерлермен бір сатыға қойып, қоғамдағы рөлдерін өзгертуге шақыру – олардың сенімдерінен бас тартқызу деумен тең. Ғасырлар бойы қалыптасқан діни сананы бұзу оңай шаруа емес. Сондықтан гендер мәселесін қарастырғанда, гендерлік сана ұғымын қарастыру жөн. Бұл – қоғамдық сананың бір қыры. Көп ұлтты мемлекетімізде әр этностың сана сезіміне байланысты ерлер мен әйелдердің қатынысы анықталған. Ал одан бас тартқан жағдайда, мемлекеттік деңгейде әр ұлт өкілі болсын, жыныстық ерекшелік болсын, заңды түрде құқығы қорғалған деуге болады. Сондықтан, елімізде шешілмеген гендер мәселесі бар деуге болады ма? Егер зорлық, зомбылық бар болса, оны тек ер мен әйел мәселесі ретінде қарастырмай, жалпы адамзаттық зорлық ретінде қарастыру жөні бар. Оған әйел-ер деп бөлмей, адами ара қатынас ретінде қарастыру гендерлік мәселені тудырмаудың жолы. Оңтүстіктен басқа аймақтарда гендерлік теңсіздіктен гөрі гендерлік теңдік туралы айтуға болады.
Өзге елдің мәселелерін өз елімізге енгізудің қаншалықты қажеті бар? Қазақ елінің тарихын батыстың тарихымен салыстырсақ талай өзгешелік бар. Иуделік-христиандық кезеңінен сөз саптасақ, олардың гомосексуализм мәселесі Содом мен Гоморра қалаларының тіршілігімен байланысты. Көне тарихта бұл шектен шығушылық ретінде бағаланып күкірт және отпен аласталып, жоққа шығарылған. Бұл олардың қасиетті кітабы Тауратта айтылған. Барлық келешек ұрпаққа тыйым салу үшын осы екі қаланы барлық тұрғындарымен өртеп жіберген. Бірақ Еуропа елдерінде бұл шектен шығатын істер орта ғасырларда қайта жалғасын тапты. Ерлердің монастырьлерінде гомосексуализм пайда болды, әйелдердің монастырлерінде лесбияндық жайыла бастады. Оған қарсы протестантизм күрес жүргізіп тыйым салу арқылы тоқтатылып еді, ХХ ғасырдың 60 жылдары “сексуальная революция” жасалынып, барлық шектен шығу нышандары мәдени көрініс алып қайталанды. Генетикалық байланысы бар ұрпақ көне заманнан бастау алып ортаға ғасырларда жалғасып қазіргі заманға жетіп отырғаны анық. Бірақ, бұл еуропалықтардың мәселесі. Бұны өз елімізге байланысты ашып жайып айтуымыз қаншалықты қажет? Жастарымыз батыстық мінезге еліктегіш келеді. Олардың осындай топтары бары, олардың құқықтары қорғаулы, олар қоғамда өздерінің орнын алды деу, осы істі насихаттаумен бір. Жастарымызды жыныстық өмірге ерекше мән беруге шақыру. Жан ләззатынан гөрі тән ләззаттын алу жолдарының дәстүрлі жолдарынан басқа амалдары барын көрсету арқылы азғындыққа жетелеу емес пе? Кәмпиттің дәмін татып көрмеген, оның дәмін аңсамайды. Ал татып көргеннен кейін, одан бас тарту өте қиын. Осы сияқты, тән ләззатының түрлі амалдарын жасап көрген ұрпақ ертең-ақ өрісін тауып елімізде өркениеттіліктің жақсылығынан гөрі жамандығына ілеседі.
Еуропа елдерінің ортағасырлық кезеңдегі “әйел затына” көзқарасын алып қарастырсақ, “әйел” атауы “жын, пері” ретінде “ведьма”, “оборотень” деп кемітіп, әйелдердің денесіне сайтандар оңай енеді деп, өз әйелдерін инквизиция отына жақты. Біздің елімізде бұның бірі де болмаған. Көшпелі елдердің көркі – қыз, бұлағы – ана саналған.
Жаңа заман еуропалықтардың өнегесі әйелді ерлердің “қуыршағына” айналдырды. Оларға еркектерге ұнайтындай арнайы киім тігіп, аяғына капрон мен биік өкше киіп жүруін керек етті. Ол енді сұлу, нәзік, қорғансыз болу керек. Аяқ асты талып қалып, атқа мінсе, ерінің көмегінсіз түсе алмау керек, сонда ғана ол ерлердің көңілінен шыға алады. Әйелді “сексуальды объектіге” айналдырды. Кабаре, стриптизді шығарды. Әйел денесін сатып пайда табу Еуропа елдерінде орын алды. Қалаларда орысша атауы “Дом терпимости” ашылып, жезөкшелер арнайы дайындалған. Бұның барлығы әйелді кемсітіп, оның қажеттілігі, тек ер адамға қажеттілігімен шектелді. Осыған қарсы еуропалық әйелдер күреске шығуы заңды. Өздерінің адами келбетін қайтарып алуға белсене кірісулері батыс тарихында “эмансипация”, “феминизм” түсініктері арқылы көрініс тапты.
Мұндай жағдай біздің елімізде болған жоқ. Қыздардың ары қорғалды. Жесірлер мен жетімдерге әулет болып қорған бола алды. Әйелді қуыршақ еткен жоқ. Ана сөзінен ешкім асқан жоқ. Батыстағы эмансипация әйелдердің тек саяси құқық алу үшін күреспен шектемей, ары қарай жалғастырды. Еркектің ісінің барлығын бірдей игереміз деп темекі шегіп, хоккей ойнап, штанга көтеріп өз теңдігін күш сынасып жалғастырды. Батыстың әйелдерінің ісіне елігіп қазақ қыздары темекі шегіп, спирттік ішімдіктерге бас бұрып “эмансипацияланған әйелге” ұқсағылары келді. “Эмансипациясыз да” әжелеріміз насыбай атқан. Насыбайды балаларын тауып, оларды өсіріп, немере баққан кезде ғана ермек үшін тартқан. Ұрпаққа зияндарын келтірмеген. Ал қазіргі жастар бала көтермей жатып қандарын никотинмен, алкогольмен уландырады.
Батыс елдерінен Шығысқа бет бұрсақ, Қытай елінде әйелдің, қыздың сұлулығына көп мән берген. Ерлерге олар көздері аздап қыли болса, аяқтары кішкентай болса ұнаған. Сондықтан қыздарының екі көз арасына шыбық байлап “қыли” қылған, аяғына ағаш кебіс кигізіп көп өсірмеуге тырысқан. Ерлердің көңілін табатын әйелдер тобын дайындау Жапонияда осы кезге дейін сақталған Гейшалар дейтіндер бар. Ерлерін піріндей сыйлау, оның барлық талабын орындау – бұл Шығыс әйелінің бейнесі.
Осы ортада Батыс пен Шығысты, не болмаса Еуропа мен Азияны жалғастырып тұрған аймақтарда славяндардың және көшпелілердің тайпаларында “әйел – еркек” қарама-қарсылығы болмаған. Славяндарға христиандық, ал көшпелілерге мұсылмандық енгеннен кейін әйелді кемсіту пайда болды деуге болады. Славяндардың әйелі “коня на скаку остановит, в горячую избу войдет” деген сөздерден оның феминдығынан гөрі маскулиндік түр-сипатына жақын екені айқын көрінеді. Өзіміздің аналарымыз “дала амазонкасы” атына ие болғандығы тарихтан белгілі. Көшпелілерде ер мен әйел тең жүріп еңбек еткен, еркін жүріп, еркін өмір сүрген. Атқа да мінген, мал да баққан, шаңырақ та көтерген, ел де билеген, даналығын да таныта білген, өнерін де көрсете білген. Адамзат тарихына енген Тұмар, Айғаным, Домалақ ана, Дина Нұрпейіскеліні, Әлия мен Мәншүктердің аттары осының дәлелі. Қазақтардың санасында қызды ерекше сыйлау дәстүрі бар. Қызды төрге отырғызу, қыздың баласын еркелету оның табиғи орнына байланысты болса, әлеуметтік орны бәйгеге, ойынға, айтысқа, білім үйренуге қатыстыру. Қыздарды жігерлі, қайсарлы, батыл қылып тәрбиелеу ұлдан кем санамауы, өз әулетінің толық мүшесі ретінде қабылдау. Қазақ халқының тілі де басқа халықтардың тіліне қарағанда ер мен әйелге байланысты бірдей сөздерді қолданады. “Он”, “она”, “оно”, “shі”, “he” деп бөлмейді. Жалпы “адамды” басқа әлемнен бөліп алып қарастырады. Ұл мен қыздардың ортақ аттары да жиі кездеседі (Бақыт, Ардақ, Асыл, Жанат, т.с.с.). Жұмысты да бөліп істеуден гөрі бірігіп істеген. Бала бағу тек әйелдің ісі демей, “Ана көрген тон пішер, әке көрген оқ жонар” деу, бала тәбиесіне екі жақ болып кіріскен. Тамақ пісіру тек әйелдің ісі емес. Қазір де ауылдағы ер азаматтар қуырдақ турап, күріш басудан тартынбайды. Сырым батыр: “Түзде жүрсек батырмыз, үйге келсек қатынбыз, әйел ауру, бала жас, тары түйіп жатырмыз!” дегендей, тары түйіп, киіз басып, қазан көтеріп, диірмен де тартқан. Ер адамды мақтағанда оның “қыз мінезділігін” айтқан. Исламдық тәртіп енгенше “ер” адам мен “әйел” деп қарама қарсы тұрушылық болмағандығына осы сөздер дәлел. Исламмен бірге арабтардың дәстүрлеріне байланысты көзқарастары енгізіліп “ерлер” мен “әйелдердің” ара қатынасына қыздар мен әйелдерді кемсіту, бір саты төмен деп санау ене бастады. Бірнеше әйел алу өріс алып, ер адам әйелдің пірі саналып, әйел ердің иелігі ретінде түсінік қалыптасқан. Енді ұлдарды шаңырақ иесі ретінде биіктетіп, қызға “қырық үйден тыйым” салына бастайды. Бірақ дін қазақтардың түпкі санасын толық жоя алмады. Қазақ әйелдің бетін жабуға өздері де, ер азаматтары да келіспегенге ұқсайды. Орталық Азиядағы әйелдер сияқты қазақ әйелі пәренже киген емес. Киім үлгісіне келсек Еуропада әйелдің киімі етек, ерлердің киімі шалбар деп бөліп тастаған. Қазақтардың әйелдері мен ерлерінің киімдері шалбар кию, басына байлауыш байлау ұл мен қызға ортақ түрлері бар. Атқа мінсең шаш жалбырамайтын, етек ашылмайтын ыңғайлы киім кию әр адамның (ұл, қыз деп бөлмей) мақсаты. Жаңа заман біздің жерімізге жаңалық ретінде Еуропа мәдениетінің “әйелдер” мен “еркектердің” киім үлгісін әкелді. Ерлердің еуропалық костюмі, әйелдердің (ұзындығына қарай “мини”, “миди”, “макси” түрлері бар) етек кию қалалық өмірге жарайтын мәдениетті саналатын киімі біздің өмірімізге әбден сіңіп кетті. Қазіргі заманда мұсылмандылыққа бет бұрған қазақ қыздары мен ұлдары бірі денесін тұмшалап, бетінен басқа жерін киім астына тығып, бірі тақия киіп “мен – мұсылманмын” деп өзін алыстан таныстырғандай болып жүр. Бұл – қоғамымызда әлі де өзіміздің үлгімізден гөрі өзгенің үлгісі басымырақ болғанының салдары.
Жоғарыда айтылған сөзге қорытынды жасасақ егеменді еліміздің келешегін ойлау – өзге елдердің мәселелерін шешпей, өзге елдің киімін кимей, санамызды сандырақтатпай, ұлтымыздың адамға деген (әйел, еркек демей) “универсализмін” орнына келтіруіміз қажет. Қазақтардың гендерлік санасы қазіргі заманға сай келетін “адами универсализмінде”. Универсализм дегеніміз ерлердің қабілет, істерін, мүмкіндіктерін, мінез ерекшеліктерін әйелдердің қабілет, істерінің, мүмкіндіктерін, мінезін жекелеп айырып қарастырмай, “адами ортақтыққа” жету. Әйел істейтін істі ерлер істей алмайды, не болмаса ер адам істегенді әйел орындай алмайды демейік. Ер адам болсын әйел адам болсын қабілетіне қарай, жеке қасиетіне қарай даралануы керек. Оның табиғи орнынан гөрі әлеуметтік орны айқындалу тек қоғамға байланысты емес, адамның өзіне де байланысты. Қоғам өзінің әр мүшесін әйел деп, ер деп бөлмей адам болып даралануына барлық жағдай жасау керек. Ал ұлдарымыз бен қыздарымыз өз мүмкіндіктерін дамытуға, қоғамның дамуына үлесін қосуға тырысуы арқылы адами универсалдылыққа жетуге ұмтылуы тиіс.
Дана ЖАРҚЫМБАЕВА, Семей гуманитарлық-инновациялық заң университетінің доценті, философия ғылымдарының кандидаты.
Семей.