Ұйым құрылуының ресми датасы болып табылатын 1975 жылдың 1 тамызы күні Хельсинкиде Еуропа қауіпсіздік және ынтымақтастық кеңесінің (ЕҚЫК) бірінші саммиті өз жұмысын бастады. Алғаш құрылған кезінде ол қазіргідей ұйым емес, кеңес мәртебесінде дүниеге келді. Тап осы күні Суоми елі астанасында бас қосқан Еуропаның 33 елінің, АҚШ пен Канаданың басшылары қатысушы-мемлекеттердің өз азаматтарына қарым-қатынасы, сондай-ақ олардың өзара байланысы тәртібінің негізгі қағидаттары көрсетілген актісіне қол қойды. Осыған байланысты Хельсинки актісі жалпы еуропалық қауіпсіздік жүйесін қалыптастыру жолындағы маңызды қадамдардың біріне айналды. Мұндай жүйе құрылуының объективті алғышарттары өткен ғасырдың 60-70-жылдарының шегінде пайда болды. Ол ең алдымен Батыс пен Шығыстың арасындағы шиеленіс қаупін ыдырату, өзара байланыстары арта түскен мемлекеттердің қарым-қатынастарын реттеу мұратынан туындады. 60-жылдардың екінші жартысында Кеңес Одағы Батыс пен Шығыс арасындағы шиеленістің бәсеңдеп, қарым-қатынастың жолға қойыла бастағанын пайдаланып, көп қырлы Варшава келісім-шарты ұйымы атынан Еуропа қауіпсіздігі мәселелері жөнінде кеңес өткізіп, Еуропадағы қазіргі шекараны бекітіп беретін және Батыс пен Шығыс арасындағы саяси және экономикалық кең көлемді ынтымақтастыққа жол ашатын құжатты салтанатты жағдайда қабылдауға ұсыныс жасады. Бұл идеяға барынша сақ қараған НАТО 1969 жылы белгілі бір шарттары орындалған жағдайда аталмыш кеңеске қатыса алатынын білдірді. Солтүстік Атлант блогы бұл шарттардың арасына кеңеске Құрама Штаттар мен Канаданы толық құқықтарымен қатыстыруды, Берлиннің құқықтық статусын бекітуді, Еуропада ядролық емес қарусыздандыруды және күн тәртібіне адам құқықтарын қорғау мәселесін ендірді. 1970 жылдың басында кеңестің шақырылуына тұсау салып тұрған басты кедергі алынды. КСРО оған АҚШ пен Канаданың қатысуына келісім берді. Жиында Берлин жөнінде төрт жақты келісімге қол қойылды, күш қолданудан бас тарту және ГФР, ГДР, Польша, Чехословакия және Кеңес Одағы араларындағы шекаралардың мызғымастығын мойындау жөнінде келісім-шарт жасалды. 1973 жылдың 3-9 шілдесі аралығында Хельсинкиде өткен келіссөздің бірінші кезеңіне Еуропаның барлық 35 мемлекетінің (Албаниядан басқа), Құрама Штаттар мен Канаданың сыртқы істер министрлері қатысты. Олар талқылау барысында “Көгілдір кітапты” бекітіп, өз үкіметтерінің Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық мәселелері жөніндегі ұстанымдарын жеткізді. Келіссөздердің екінші кезеңі 1973 жылғы 18 қыркүйек пен 1975 жылғы 21 шілде аралығында Швейцарияның Женева қаласында өтті. Ол Кеңестің қорытынды құжатымен жұмыс істеуге арналды. Ал үшінші кезең сол 1975 жылғы 1 тамызда осы құжатты одан әрі талдап, қол қоюмен аяқталды. Сондықтан да біз оны “Хельсинки Қорытынды актісі” деп атаймыз. Бұл ұйым тарихындағы сонымен бірге бірінші саммит болды. Содан бергі 35 жылдық кезеңде бар-жоғы 6 саммит қана өтті. Енді соларда қаралған негізгі мәселелерге қысқаша шолу жасап өтейік. 1975 жылғы 1 тамызда Финляндияның астанасы Хельсинки қаласында өткен саммитте бірінші кезекте маңызы бар он қағидатты (былайынша “Хельсинки декалогы” деп аталады) бекітті. Олар осы қағидаттарды “саяси, экономикалық және әлеуметтік жүйелерінің, сондай-ақ олардың көлемдерінің, географиялық жағдайлары мен экономикалық даму деңгейлерінің әртүрлі болғандарына қарамастан”, “қатысушы-мемлекеттердің әрбіріне қатысты қолдану және оларды құрметтеу” тұрғысында өздеріне міндеттеме алды. Ал “Хельсинки декалогы” егемендік, теңдік, егемендікке тән құқықтарды қорғау (1), күш көрсетпеу және күш көрсетуге қоқан-лоқы жасамау (2), шекаралардың мызғымастығы (3), мемлекеттердің территориялық тұтастығы (4), таластарды бейбіт жолмен реттеу (5), бір-бірінің ішкі істеріне араласпау (6), ой, ар, дін және сенім еркіндігімен қоса адам құқығы және бостандығы негіздерін құрметтеу (7), халықтардың теңдігі және өз тағдырына билік жасау құқығы (8), мемлекеттер арасындағы ынтымақтастық (9), халықаралық құқықтар жөніндегі міндеттемелерді абыроймен орындау (10) деп өрілетін қағидаттарды өмірге әкелді. 1990 жылдың күзінде Францияның астанасы Париж қаласында өткен келесі екінші саммит ЕҚЫК-нің іс-қимылындағы бетбұрысты кезең ретінде тарихта қалды. Осы жылғы 21 қарашада қол қойылған Париж хартиясы ең алдымен жаңа Еуропадағы қырғи-қабақ соғыстың соңғы нүктесі қойылғанын паш етті. Сонымен бірге ол ЕҚЫК-нің келіссөздер мен диалогтар жүргізуге арналған форум түрінен белсенді қимыл жасайтын құрылымға айналғанын көрсетіп берді. Осылайша жаңа Еуропаға арналған Хартияда ұйымның құрлықтағы тарихи өзгерістер үдерісін басқаруға өзіндік үлес қосуы мен қырғи-қабақ соғыс аяқталғаннан кейін пайда болған жаңа сұрақтарға нақтылы жауап қайтаруы тұрғысындағы алған міндеттері қойылды. Бұл міндеттерді шешу үшін бірнеше мекеме мен институт құрылды. Енді Кеңестің жұмысы тұрақты сипатқа ие болып, ол ұдайы кездесулер өткізіп тұру негізіне бағынды. Саммитте саяси кеңес берушіліктің үш баспалдақтан тұратын тетігі құрылды. Олардың біріншісі қатысушы-мемлекеттер басшылары мен үкімет жетекшілерінің екі жылда бір рет өтіп тұратын кездесулеріне негізделді. Саммиттерде негізгі өңірлік және кең көлемді проблемалар талқыланып, ЕҚЫК-нің іс-қимылының принципті бағыттарын белгілеу мен Кеңестің негізгі құжаттарын қабылдау мәселелері шешілуі тиіс болды. Екінші саты ЕҚЫК үдерісі шеңберіндегі саяси консультациялар алудың орталық форумы – сыртқы істер министрлерінің кездесуі түрінде өтетін болып шешілді. Кеңес Еуропадағы қауіпсіздік пен ынтымақтастық жөніндегі Жиынға қатысы бар мәселелерді талқылауға негізделді. Ал үшінші басқышта функциясына Кеңес отырысына қарауға ұсынылатын мәселелерді дайындау, оның шешімдерін орындау, сондай-ақ басқа да ағымдағы мәселелерге шолу жасау кіретін аға лауазымды тұлғалар комитеті жұмысқа қосылады. Осылайша жаңа Еуропаның Париж хартиясы Кеңестің шеңберінде шиеленістерді бейбіт жолмен тарқатуға байланысты жалпыеуропалық ынтымақтастық спектрінің барынша кең ауқымды міндеттерін шешіп отыруға қабілетті ұйымдық құрылым құрудың қажетті алғы шарттарын жасап берді. Хартия қырғи-қабақ соғыс қорытындылары шығарылған және Еуропа континентінде Батыс пен Шығыс арасындағы қарым-қатынастардың жаңа дәуірі басталғанын жариялаған бірінші көп қырлы құжат болды. Хельсинкиде екінші мәрте, 1992 жылғы 9-10 шілде күндері өткен келесі үшінші саммит (“Хельсинки-ІІ”) көп жағдайда еуропалық қауіпсіздіктің жаңа архитектурасы тұжырымдамасын одан әрі дамытудың шешуші кезеңіне айналды. Өңірлік кикілжіңдер бірінші кезекке шыққан жаңа уақыт ағымы енді құрлықтағы қауіпсіздікті қамтамасыз етудегі көптеген тірлікке басқаша тұрғыдан қарауға мәжбүрледі. Сондықтан 1992 жылғы Хельсинки декларациясы ЕҚЫК “жаңа Еуропаның қалыптасу үдерісі бағытын анықтаушы және осы үдерісті ынталандырушы форум болып табылатынын” мәлімдеді. Хельсинки-ІІ саммитінің шешімі негізінен еуропалық қауіпсіздік мәселелері жөніндегі пікірталас үшін ашылған форумнан жедел функцияларға ие біршама қуатты ұйымға айналдыруға бағытталды. Алайда, бұл жолда нақтылы істелінген пәрменді жұмыстар оншалықты көп болған жоқ. Саммиттегі өмірге тура енген және ЕҚЫК-нің әлеуетін байыта түскен санаулы шешімдердің бірі аз ұлттар істері жөніндегі Жоғары комиссар лауазымын ендіру болды. Келесі, 1993 жылы Римде сыртқы істер министрлерінің қатысуымен өткен кездесуде ЕҚЫК-нің тиімділігін көтеруге бағытталған бірқатар бастамалар қозғалды. 1994 жылдың желтоқсан айында Венгрияның астанасы Будапешт қаласында өткен төртінші саммит XXІ ғасырдағы қауіпсіздіктің ұстыны қандай болуы керек екені жөніндегі мәселені талқылады. Мұндай модельді жасау осының алдындағы Хельсинки-ІІ саммитінде сұлбасы сызылған ұйымдық өзгерістерді жасап шығуға негізгі тетік болады деп есептелінді. Жиынға қатысушы-мемлекеттер басшылары сондай-ақ ЕҚЫК қамтуындағы өңірлерде әскери қақтығыстар шарпысы, адам құқығын аяққа таптау оқиғалары, аз ұлттар өкілдеріне қысым жасау деректері әлі тоқталмай тұрғанына алаңдаушылық білдірді. Олар ЕҚЫК шеңберінде қабылданған қағидаттар мен міндеттердің кең ауқымда орындалмай келе жатқанына байланысты шешуші қимылдар жасау қажет екенін мойындай отырып, Кеңестің аймақтағы шиеленістерді алдын ала ескертудегі, олардың алдын алудағы және дағдарыстарды реттеудегі басты құралдардың бірі болып табылатынына назар аударды. Бір айта кететін нәрсе, Будапешт декларациясы мәтінінде қатысушы-мемлекеттердің бір жүйеге түсуге ұмтылысы, басқа да еуропалық, өңірлік, трансатлантикалық ұйымдармен және институттармен мейлінше шынайы ынтымақтастық негізіне көшуі секілді мәселелер қарастырылғанымен, ол орындала қойған жоқ. Оны іс жүзіне асырудың нақтылы шаралары осыдан үш жыл өткеннен кейін, 1997 жылы Копенгагенде сыртқы істер министрлерінің кеңесінде қабылданды. Ақыр соңында, саммитке қатысушы-мемлекеттер Еуропадағы қауіпсіздіктің жалпы кеңістігін қалыптастырудағы ЕҚЫК рөлінің күрт өсе түсуі оны Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына (ЕҚЫҰ) айналдыруды талап ететінін мойындады. 1996 жылғы желтоқсан айында Португалияның астанасы Лиссабон қаласында өткен бесінші саммит мұның алдындағы жиында көтерілген XXІ ғасырдағы қауіпсіздіктің моделі қандай болуы керектігі жөніндегі мәселені одан әрі талқылауды күн тәртібінде ұстады. Оның үстіне бұл «Еуропа қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы» атанған құрылымның бірінші басқосуы болды. Ал португал жеріндегі талқылаулардан соң “Еуропаның XXІ ғасырдағы Еуропа үшін жалпы және жалпыға ортақ қауіпсіздігі моделі” деп аталатын декларация дүниеге келіп, “Қарулануды бақылаудың негіздері” мен “Форумның қауіпсіздік саласындағы өзара қызметтестік жөніндегі күн тәртібін дамыту” деген құжаттар бекітілді. Тап осы жиында ЕҚЫҰ-ның барлық өлшемдер бойынша қауіпсіздік пен тұрақтылықты нығайту ісіндегі шешуші рөлі туралы тезисті одан әрі дамыту жайы көтерілді. Кезегі бойынша алтыншы болып отырған Ыстамбұл саммиті 1999 жылғы 19 қарашада шақырылды. Бұл жиын бірінші рет шақырушы елдің астанасы емес қалада өтті. Ал екі құрлықты жалғап жатқан шырайлы шаһарда бас қосқан аталмыш саммитке 54 мемлекет-қатысушының басшылары келді. Мұнда қабылданған Еуропа қауіпсіздігінің хартиясы ұйым тарихындағы белгілі бір кезеңді тұйықтайтын құжатқа айналды. Ол осының алдындағы екі саммитте талқыланған Еуропаның XXІ ғасырдағы қауіпсіздігі моделі жөніндегі пікірталастың түйінін түйді. Еуропа қауіпсіздігінің хартиясында атап өтілген басты жаңа элементтер ЕҚЫҰ-ның шиеленістерді күні бұрын ескерту мен олардың алдын алудағы басты құрал ретіндегі рөлін күшейтетін жаңа қадамдарды, тетіктер мен құралдарды пайдалану болып табылады. Ал саммитке қатысқан мемлекеттердің басшылары мен үкіметтер жетекшілері бір ауыздан өздерінің “ЕҚЫҰ өңірінде еркін, демократиялы және мейлінше біртұтас ұйым құру ісіне белсене араласатындарын” мәлімдеді. Осынау мақсатқа жету үшін саммитте мынадай қадамдар жасалды. Олардың қатарында ЕҚЫҰ мен басқа да халықаралық ұйымдардың арасындағы өзара әріптестікті нығайту үшін ынтымақтастыққа негізделген қауіпсіздік платформасын қабылдау, қауіпсіздік Ұйымының жалпыға бірдей талабын нақты орындай отырып, бейбітшілікті қолдау операцияларындағы ЕҚЫҰ-ның рөлін арттыру, ЕҚЫҰ-ның жергілікті жерлердегі ірі азаматтық операцияларды өткізу мен сұраған көмектеріне жедел үн қату мақсатында шұғыл сарапшылық және ынтымақтастық топтарын құру, заңның үстемдік құруын сақтау мен құқықтық тәртіпті қалпына келтіру мақсатында полицейлік қызмет саласындағы мүмкіндіктерді ұлғайту, ЕҚЫҰ операцияларын жергілікті жерлерде жоспарлап, өрістету үшін керекті жедел орталықтар құру, ЕҚЫҰ-ның Тұрақты кеңесі жанынан Дайындық комитетін бекіту жолымен ЕҚЫҰ шеңберінде саяси консультациялар үдерісін нығайту секілді тармақтар қарастырылған. Ыстамбұлда қабылданған бұл хартия өз кезегінде ЕҚЫҰ қатысушы-мемлекеттерінің “мінез-құлық кодексіне” айналды. Оның негізін барлық ЕҚЫҰ қатысушы-мемлекеттерінің БҰҰ Жарғысы мен Хельсинки Қорытынды актісіне толық бағыныштылығы құрайды. Бұл құжат Ұйымның соғыс пен бүліншіліктер салдарынан зардап шеккен аумақтардағы адамдар өмірін қалпына келтіру мен шиеленістердің алдын алу және оларды болдырмау жөніндегі миссиясын таза орындауына жол ашып берді. Міне, басы сонау 1975 жылы Хельсинкиден басталған саммиттердің жетіншісі бүгін Астана төрінде жалғасын тапқалы тұр. Әлем жұртшылығының осы жетінші саммиттен де күтері көп. Серік ПІРНАЗАР.
Қазақстанның екі өңірінде жол жабылды
Ауа райы • Кеше
Астана даңғылдарының бірі 2 аптаға жартылай жабылды
Елорда • Кеше
Ақтау маңында ірі жол апаты болып, 7 адам ауруханаға жеткізілді
Аймақтар • Кеше
Шайды қай кезде ішкенде зияны болмайды
Денсаулық • Кеше