Бүгінгі таңда мемлекеттік органдар үшін халықтың, қоғамның шынайы сеніміне ие болудан артық мәртебе жоқ. Осыған орай Қаржы министрлігінің Салық комитеті сыбайлас жемқорлыққа қарсы стратегиялық бағдарламаларды жүзеге асыру бағытында бірнеше кешенді шаралар қабылдады. Олар негізінен «Салық төлеушілердің хартиясы», «Салық қызметі органдары қызметкерлерінің кәсіптік әдеп кодексі» және басқа да заң актілерінде қаралған нормативтік-құқықтық ережелерді қамтиды. Бұл құжаттардың негізгі мақсаты Салық кодексі және басқа заң актілерінде қаралған мемлекет пен салық төлеушілер арасындағы салық міндеттемелерін орындауға байланысты қатынастарды реттейді. Олар мемлекет мүддесін қорғауға, қоғамның салық органының қызметіне қанағат сезімін қалыптастыруға, сыбайлас жемқорлық көріністеріне жол бермеуге, оған төзімсіздік танытуға, қызметті адал атқаруға, сыпайы, әдепті болуға, жоғары кәсіби жұмыс үшін барлық күш-жігерді жұмсауға және моральдық-этикалық нормаларды сақтауға жетелейді.
Осы шаралар аясында Қызылорда қаласы бойынша салық басқармасында құқықтық сауаттылықты көтеру, сыбайлас жемқорлыққа жол беретін құқық бұзушылық әрекеттердің алдын алу мақсаттарында 10 семинар-кеңестер, 3 дөңгелек үстел кездесулері ұйымдастырылып, кәсіби сабақтар өткізілді. Жергілікті баспасөз беттерінде 32 мақала мен хабарламалар жарияланды. Облыстық телекомпаниямен бірлесіп «Салық және халық» тақырыбында апта сайын хабарлар ұйымдастыруда. Арнайы бейнероликтер дайындалып, жергілікті және республикалық телеарналардан ұдайы көрсетіліп келеді.
Сондай-ақ «Сета» радиосы арқылы салық төлеушімен салық органдары арасындағы міндеттілікке қатысты түсіндіру жұмыстары, салық заңнамадағы өзгерістер кеңінен айтылып, салық әкімшілігін жетілдіру жөнінде ұсыныстар жинақталу жолға қойылған. Сонымен қатар, Қызылорда қаласы бойынша салық басқармасында тиісті құқық қорғау және басқа да мемлекеттік органдармен бірлесіп, заң бұзушылықтың алдын-алу, сыбайлас жемқорлық әрекеттеріне жол бермеу бағытында өз құзыреттері шегінде бірқатар шараларды жүзеге асыруда.
Дегенмен әртүрлі заң бұзушылықтың, оның ішінде сыбайлас жемқорлыққа қатысты іс-әрекеттердің, негізінен қолында билігі бар, халыққа қызмет жасайтын мемлекеттік органдар жүйесінде де орын алатыны жасырын емес. Мұндай келеңсіздік қоғамның, халықтың тиісті мемлекеттік мекемеге, оның лауазымды адамдарына деген сеніміне селкеу түсіреді. Осыған орай әрбір сала бойынша халыққа мемлекеттік қызмет көрсетудің регламенттері бекітіліп, салықтық сауалдарға деген сұранысты жетілдіруге, талдау, зерттеу жұмыстарын жиі жүргізуге мән берілуде.
Бүгіндері бізде салық жүйесі бойынша мемлекеттік қызметтің 16 түрлері бойынша халыққа қызмет көрсетіледі. Мемлекеттік қызметтерді ұсыну стандарттары – салықтық қызметтерді тұтынушы – салық төлемгері үшін бекітілген салықтық қызметтердің тәртібін түсіндіретін құжат. Ұсынылатын салық қызметтерінің сапасын арттыру үшін әрбір қызмет көрсету орталықтарында салық заңнамалары мен мемлекеттік қызмет көрсету стандарттары жөнінде, сонымен қатар барлық салық қызметін тұтынушылардың талап-тілектері мен арыз-шағымдарына ауызша және жазбаша жауап беру үшін арнайы терезе ұйымдастырылған.
Ақпараттарды қабылдау және өңдеу орталықтары құжаттарды сақтау үшін шкафтармен жабдықталды. Салық төлемгерінің назарына салық есептіліктерінің тапсырылу мерзімдері жөніндегі өзгерістер туралы хабарламалар ұсынылған. Салық органдары көрсететін қызметке кезекте тұрған азаматтарға диван, кресло, теледидар қойып, қолайлы жағдай жасалған. Салық қызметі қызметкерлерінің салық төлеушімен тікелей байланысын қысқарту мақсатында және де кезекте ұзақ тұруды болдырмау үшін, электронды түрде салық есептілігін тапсыру жөнінде жұмыстар жүргізілуде. Салық төлеушілердің терминалдары бүгінгі күн талабына сай компьютерлермен, серверлік жабдықтармен қамтамасыз етілген. Электронды салық төлемгерлеріне мұндай мүмкіндіктер қала бойынша жеті сауда орталықтарында орналасқан.
Қазақстан Республикасы Салық кодексінде көрсетілгендей салық төлеушілер, салық агенттері өз қалауы бойынша: өзі келу тәртібімен; хабарланатын етіп пошта арқылы тапсырыстық хатпен; уәкілетті орган белгілеген жағдайларда ақпаратты компьютерлік өңдеуге болатын электронды түрде табыс етуге құқылы. Ақпаратты қабылдау және өңдеу орталықтары мемлекеттік қызмет көрсету стандарттарының талаптарына сәйкес сенбі, жексенбіден басқа күндері күнделікті таңертеңгі сағат 9-дан кешкі сағат 17-ге дейін үзіліссіз жұмыс істейді.
Сонымен қатар, басқа мемлекеттік органдармен ақпараттарды электронды түрде алмасу жолға қойылған. Бүгінгі таңда салық төлемгерлерінің 85 пайызға жуығы салық есептілігін электронды түріне тапсырады. Нәтижесінде кәсіпкерлер өздерінің отырған орындарынан салық есептіліктерін электронды түрде тапсырып, бет есептерін көруге, хабарлама алуларына толық жағдай жасалды. Бұл салық басқармасында кезекті болдырмаудың бірден-бір жолы. Егер де салық төлемгері салық органынан қандайда бір анықтама алу керек болса, онда оларды казіргі заманға сай салық төлемгерлерінің ақпараттарды қабылдау және өңдеу орталығында тездетіп беру жұмысы қалыптасқан. Осының нәтижесінде бюджеттің қосымша табыс көзін іздестірудің мүмкіндіктері айқындалуда.
Бұл жүйе, салық органдарындағы кездесетін заң бұзушылықтардың, оның ішінде сыбайлас жемқорлық пен құқық бұзушылықтың алдын алуға негіз қалайды. Себебі салық төлеушілерге көрсететін қызметтер электронды түрде атқарылып, төлемгерлердің тиісті мекеме қызметкерлерімен жеке байланысы болмайды. Аталған жүйе сондай-ақ салық органдарының кемшіліктерін, оны туындататын себептерінің алдын алу, анықтау, жіберілген кемшіліктерді жөндеу, жауапты қызметкерлерге шара көруді жетілдіріп, қоғамдық пікірді ескере отырып, құқықтық нормативтік актілерді өз мәнінде орындауға мүмкіндік жасайды. Сонымен қатар барлық салық қызметін тұтынушылардың талап-тілектері мен арыз-шағымдарына ауызша және жазбаша жауап беру үшін арнайы жәшіктер ашылған. Қала тұрғындарына 30-18-53 нөмірлі «сенім» телефоны әрдайым қызмет етуде. Қазір аталған «сенім» телефонына түскен арыз-шағымдар тиісті заңдарға сәйкес қаралып, оларға жауап берілуде.
«Сандж» зерттеу орталығы арқылы салық төлеушілердің пікірлері зерттеліп отырады.. Қызылорда облысы бойынша 2008 жылы «Сандж» зерттеу бойынша қанағаттану коэффициенті – 41,0 пайыз, 2009 жылы 82 пайыз болып анықталды.
Қазір салық әкімшіліктендіруін жүргізу барысында да істелетін кейбір салықтық бақылау жұмыстары (ҚҚС бойынша камералдық тексеру, акциздік салық айналымдарын анықтау, пирамида бағдарламасы, ірі салық төлемгерлерінің қызметіне зерттеу, талдау жүргізу, жалған кәсіпорындарға қатысты деректерді қадағалау) және салық төлеушілерге қатысты уәкілетті органдардан алынатын бірқатар деректер автоматтандырылған жүйеде жүргізіледі. Жалпы айтқанда салық төлеушімен салық қызметі органдары арасындағы міндеттілікке қатысты қатынастар автоматтандырылуда, оларға көрсетілетін қызмет түрлерінің сапасы, сауалнама деректеріне сүйенсек, жағдай біртіндеп жоғары деңгейге көтеріліп келеді.
Өткен жылы Астана қаласында өткен “Сыбайлас жемқорлықпен күрес және үйлесімді басқару – Шығыс Еуропа мен Орта Азияның экономикалық және әлеуметтік дамуындағы алғышарт” халықаралық конференциясында Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев “Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес туралы” Заңын бұрынғы кеңестік кеңістік елдері арасында алғаш болып қабылдағанын, біздің қоғамымыздың сыбайлас жемқорлықпен әртүрлі деңгейде жан-жақты ымырасыз күрес жүргізіп жатқанын баяндаған болатын. Еліміздің салық саласы қызметкерлері де осы күреске өз үлестерін қосуда. Жоғарыда аталған жұмыстар салада сыбайластықтың алдын алуда, жолын кесуде өз нәтижесін берері анық.
Серік МҰСТАФАЕВ, Қызылорда қалалық салық басқармасының бастығы.