Жамбыл облысының қазақ драма театры Елен Әлімжанның “Бауыржан Момышұлы” атты драмасын сахналады. Бірден көзге ұрған жәйт, спектакльге деген көрермен ықыласының зор болуы. Мұның сырын халқының біртуар ұлына деген сағынышынан ғана іздеуге болмас. Мәселе сахна өнерпаздарының сәтті еңбегінде болса керек. Оның алғашқы премьерасы Б.Момышұлының 100 жылдығына арналған республикалық театр фестивалінде өткендіктен, көрермендерінің дені бүкіл республикадан жиналған сахна шеберлері мен қаламгерлер еді. Олардың көпшілігі Баукеңді білген, пікірлескен, қала берді ол туралы барлық жазылған еңбектерді оқып, қойылған спектакльдер мен түсірілген фильмдерді көрген. Демек, әрқайсысының көңілінде өз Бауыржаны қалыптасқан жандар. Қуаныштысы сол, конкурстен тыс қатысқан жамбылдықтардың шеберлігіне фестиваль қазылары да жоғары пікір білдіріпті. Ал, өкініштісі – осы фестивальде жамбылдық екі театрдан өзгелердің Бауыржан тақырыбына бармауы. Бұл қазақ әдебиетінде сахнаға сұранып тұрған әскери-патриоттық дүние кемшін деген сөз емес, әрине. Бір Бауыржан туралы қаншама пьеса жазылды. Сахнаға лайықтайтын романдар мен поэмалар да жеткілікті. Бірақ театр режиссерлері Баукең сынды күрделі тұлғаға жаңа қырынан келгеннен гөрі, әлем театрларында көп қойылған спектакльдер мен киноларындағы дайын образдарды көшіріп әкеле салғанды жөн көретін сияқты. Ал, Бауыржан бейнесін олай оңай шығара алмайсың. Өйткені, батыр образын сомдауда Жалғандығы мен жасандылығы болса, көзге шұқып көрсететіндер бар. Жамбыл облыстық драма театры сол “қатал” көрерменнің сынынан сүрінбей өтті. Сөйтіп, олардың біраздан бері бар пейілдерімен беріліп, жұмылдырған шығармашылық ізденістері өз жемісін берді.
Драматург пен сахнагерлер “бауыржантану” орталығымен тығыз қарым-қатынаста жұмыс істеп, ақыл-кеңес түріндегі қолғабысында болғаннан соң спектакль жайында пікір білдіргенді жөн көрдім. Оның үстіне мұндай ұлы адамдар туралы спектакльдер күнде туа бермейді. Туса да сахнада тұрақтап қалатыны сирек болады.
Баукең бейнесін сахналау сонау сұрапыл соғыстың тұсында-ақ басталған. М.Әуезов пен Ә.Әбішовтің “Намыс гвардиясы” туындысының бас қаһарманының прототипі майданда даңқы дүрілдеп тұрған Б.Момышұлы болатын. Одан кейін біраз мәскеулік авторлар пьесалар жазды. Александр Бектің “Арпалысы” сахнаға лайықталды. Баукеңнің көзі тірісінде сахналанған бұл драмалар бас кейіпкерін соғыс батыры ретінде көрсетті. Бейбіт дәуірдегі Бауыржанды ол кісі бұл дүниеден озған соң Шерхан Мұртаза ғана жазды. Оның “Ноқтаға басы сыймаған” драмасының арқауы – Алматыда тұрған Баукеңнің үстінен жазылған арыздар мен әдеби талас-тартыстар, бір сөзбен айтқанда әділдік үшін күресіп, қашан да шын сөйлеген Бауыржан.
Елен Әлімжан өзіне дейінгі авторлардың ешқайсысын қайталамайды. Тіпті, оның драмасының Алматыдан да, майданнан да алыста, Мәскеуде режиссер Галина Павловнаның пәтерінде және қала маңындағы санаториялардың бірінде өтеді. Драманың үшінші кейіпкері Г.Павловнаның көршісі. Ол сонау Қиыр Шығыстан бастап Бауыржанмен әскери қызметін бірге өтеп келе жатқан генерал. Оқиға осы үшеуінің диалогтары арқылы өрбиді.
Галина Павловнамен арадағы диалогтарда Бауыржанның ұлы мұраттары ашыла түседі. Ал, генералмен сөз сайыстарында сол ұлы мұраттарының іске асуына нендей кедергі болғаны ашылады. Сөйтіп, бұрынғыдай окоп шайқастары емес, “сахнаның алғы шебіне” адамзаттық ақыл-ой шайқастары шығарылады. Бұл шайқаста Бауыржан да, Галина Павловна да өз заманының озық зиялылары. Ал, “Менің шындығым – бұйрық” дейтін генерал сол озық идеялардың ойын тұзақтаған режим өкілі ретінде бетпердесін ашады. Сөйтіп, автор Бауыржанды болмыспен бетпе-бет келтіреді. Бірақ олардың әңгімелері өмірден алшақ, құрғақ пәлсәпа емес. Сол дәуірдің шындығымен астасып жатқан Бауыржанның болмысы және нақты қайраткерлігі ашылады. Бауыржан “абсолютті шындықты” бекер талап етпейді екен. Өйткені, қазақ сияқты аз әрі бодан халықтың жоғын тек абсолютті шындық арқылы жоқтамасаң, кезеңдік шындығы үстемдер үніңді шығармайды. Абсолюттік ақиқатқа ұмтылған адамдығы мен әділдігі ғана Бауыржанды Г.Павловнаның сүйіспеншілігіне бөлеп, режимнің орындаушысы генералдан рухын биік, мерейін үстем етіп тұр. Сондықтан да Бауыржанның сонау 1942 жылдан басталған халқының тілі мен тарихы, салт-дәстүрлері үшін күресі, соғыс тақырыбындағы әдебиетті қалыптастырудағы әрекеттері белгілі дәрежеде жемісін берді. Режим оны қоғамнан қанша шеттетсе де, оның үні халқына жетіп жататын. Ол кешегі 1937-1938 жылдары атылып кеткен арыстарымыздың аманатын арқалаған азамат екен. Сол алаш идеясының туын жықпай, бүгінгі бізбен арадағы алтын көпір болды. Автор, міне, осы жағдайды драмаға айналдырған. Енді оны сахнагерлердің көрерменге қалай жеткізгеніне тоқталып өтелік. Қоюшы-режиссер Қуандық Қасымовқа Бауыржан тақырыбы тосын емес. Ол кезінде Ш.Мұртазаның “Ноқтаға басы сыймағанын” сахналаған әрі Бауыржанның ролін өзі ойнаған. Одан бері 10 жыл өтті. Бұл кезеңде де бұрын көпке беймәлім болған Бауыржан жазбалары ашылды. Ол жазбалардан Баукеңнің психологиялық күйзелістері айқын аңғарылады. Содан болар, режиссер спектакль жанрын психологиялық драма деп нақтылаған.
Бас рөл жаста болса, біраз рөлдерді ойнап, едәуір тәжірибе жинақтаған актер Мәлік Ақүрпековке жүктеліпті. Өз басымды Мәліктің ізденгіш еңбексүйгіштігі сүйінтті. Ол Баукеңнің барлық шығармаларын және ол туралы естеліктерді оқып шығыпты. Сонымен қатар, Баукеңнің өзін түсірген деректі фильмдерді көріпті. Содан кейін Бауыржан араласқан адамдарды іздеп жүріп, әңгімелескен. Мұндай актерге қалай риза болмассың? Шіркін, барлық сахнагерлер осындай ізденімпаз болса деп тілейсің... Мәліктің еңбегі жанды. Оның Бауыржанын халық жақсы қабылдады. Оның ойнауында адал, ақкөңіл, қуана да қуанта да білетін нәзік жанды Бауыржанға да, бетінен таймай шындық үшін шарт кететін Бауыржанға да сенесіз.
Галина Павловнаны республикалық фестивальдарда жүлде алып, танымал болып қалған жас әртіс Анар Сүлейменова ойнады. Ол зиялы, білімдар әйелдің Бауыржанмен жан үйлесімін, рух үндестігін жақсы бере білді.
Генералды екі актер ойнайды. Аға буын өкілдері болып есептелетін Алтай Сәдібеков те, Жанұзақ Айтпенбетов те өзінің қызмет дәрежесі де, шені де жоғары болғанымен Бауыржанның даңқы асып кеткені үшін көре алмайтын генералды әрқайсысы өз тұрғысынан нанымды берді деп ойлаймын. Осы генералмен сұхбаттарында Бауыржан да айрықша ашыла түседі. Әрине, мен өз түйгендерімді айттым. Бірлі-жарым кемшілігі болса, оны кәсіби мамандар айта жатар.
Ең бастысы, Бауыржан туралы өзі өмірден озған соң көркем шығарма жазылып, біздің әдебиетімізге интеллектуалды драма келді. Көрермендер сахнадан соғыс батырын емес, интеллектуалды деңгейі биік ұлт қайраткерін көрді. Оны жұртшылық ықылас қоя қабылдады. Жамбылдықтардың бұл игілікті ісін басқа театрлар да жалғастырар деп үміттенеміз. Өйткені, Баукеңнің өнегесі көпке керек. Бір жап-жас мұғалім қыздың “Мен спектакльден патриот болып шықтым” деген сөзі соның дәлелі. Баукеңнің өнегесі – еліміздің жас буын жас ұрпағын патриоттыққа, елін, жерін сүюге тәрбиелеу үшін аса қажеттілікке айналып отыр. Ал театр болса тамаша тәрбие құралы.
Мекемтас МЫРЗАХМЕТҰЛЫ, “Бауыржан Момышұлы мұрасы – ХХІ ғасыр көгінде” ғылыми-зерттеу орталығының бас ғылыми қызметкері, профессор.