Күні кеше ғана Қазақстан Президенті Астанадағы Назарбаев университетінің студенттері мен профессор-оқытушылары алдында дәріс оқыған болса, енді міне Мемлекет басшысы Білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған бағдарламасын бекіту туралы Жарлығына қол қойды. Бұл құжат білім беру саласының таяу онжылдықтағы негізгі даму басымдықтарын белгілеп қана қоймай, сонымен қатар еліміздің болашақтағы жалпы даму барысын анықтайды.
Президент Нұрсұлтан Назарбаев International Herald Tribune басылымына берген таяудағы сұхбатында «Әлем елдері арасындағы бәсекелестікте олардың шығарған өнімдері мен көрсеткен қызметтері ғана сараланып қоймай, сонымен қатар қоғамдық құндылықтар мен білім беру жүйелерінің даму барысы да додаға салынады. Демек, қазіргі заманғы экономикада басты назар материалдық тауарлар мен қызметтерге емес, елдің интеллектуалды әлеуетіне аударылады. Осыдан барып заманауи және тиімді білім беру жүйесін қолдап, оқыту арқылы жұмыс күшінің интеллектуалды компонентін арттыру – бәсекеге қабілеттіліктің негізгі шарттары болып айқындалады», – деп атап өтті.
Жаңа бағдарламада білім берудегі бәсекеге қабілеттіліктің артуы мен адами капиталдың дамуына айрықша ден қойылған. Оның нәтижесінде экономиканың және халықтың әл-ауқатының тұрақты өсуі қамтамасыз етіледі.
Бүгінде білім беруге жұмсалатын шығындарды әлеуметтік қажеттіліктерге көзделген шығындар ретінде емес, экономикаға салынған инвестициялар деп қабылдау қажет.
Қазақстандық қоғам мемлекеттік бағдарламаның лайықты іске асырылуынан үлкен үміт күтіп отыр. Министрлікке осы құжатты әзірлеу барысында ғалымдар мен ұстаздар, қоғамдық бірлестіктер мен үкіметтік ұйымдар тарапынан көптеген ұсыныстар келіп түсті. Біз айтылған ой-пікірлердің басым бөлігін бағдарламаны пысықтау барысында ескердік. Сондықтан да, көпшілік қауымның білім беру жүйесінің шынайы жаңартылуына артқан үміттерінің ақталуына негіз бар.
Бұл бағдарламаны білім берудің сапасын, мазмұнын, құрылымын, қаржы-экономикалық және басқару тетіктерін жаңарту жолында іске асырылатын күрделі шаралар кешені деп қарастырсақ қателеспейміз.
Алдағы уақытта іске асырылғалы отырған шаралар легі мынадай болмақ. Әуелі білім берудегі менеджментті жетілдіру мақсатында кадрларды даярлаудың барлық деңгейінде корпоративтік басқару мен қоғамдық бақылау тетіктерінің көзі ретінде қамқоршылық кеңестері енгізіледі.
Аталмыш кеңестер әрбір ұйымның даму стратегиясын анықтап, қаржы құралдарының пайдаланылуын ғана бақылап қоймай, сонымен қатар оқушылардың білім алу процесіне тікелей араласатын болады. 2020 жыл қарсаңында білім беру нысандарының 60 пайызы қамқоршылық кеңестері арқылы қоғамдық басқару жүйесіне көшеді.
Бұл шара қызмет көрсету нәтижелерінің ашықтылығына, оқыту мен білім беруді бағалау тиімділігінің артуына, жемқорлық деңгейінің төмендеуіне ықпалын тигізеді.
Білім беруді қаржыландыру түпкілікті өзгереді. Біз межелеп отырған мақсат –қаржыландырудың шынайы, тиімді және түсінікті болуына қол жеткізу. Осы орайда қаражат оқушылармен ілесе «жүретін» жанбасылық қаржыландыру енгізіледі.
Білім беру ұйымдарындағы жанбасылық қаржыландыру тұрғылықты жер, өңір бюджетінің мүмкіндігі сияқты жағдайларға қарамастан әрбір оқушыға сапа мен көлем стандарттары нақты белгіленген толыққанды білім алу мүмкіндігін береді. Сәйкесінше бюджет шығындарының тиімділігі мен олардың шынайы қайтарымы артады.
Шапшаң өзгеретін, жоғары технологиялық бәсекелі әлемде өмір сүруге дайын, сапалы білім алуға ұдайы ұмтылатын интеллектуалды, физикалық және рухани дамыған азаматты қалыптастыру кадрлар даярлау жүйесін дамытудың басты бағдарына айналмақ.
Әрине, бұл міндеттерге қол жеткізудің бірден бір жолы – педагог мәртебесін түбегейлі арттыру, оның құзыретті, мақсатты жұмысын қамтамасыз ету.
Бағдарлама ұстаз мәртебесін арттыру жөніндегі ауқымды шаралардың жүзеге асырылуын көздейді. «Ұстаз» абыройлы атағын қайтаруды мақсат ететін жүйелі жұмыстар кешені жүргізілуі тиіс. Әрине бұл жұмыстар қоғам тарапынан тиісті қолдауды және түсіністікті қажет етеді.
Бағдарлама ұстаздар қауымының жалақысын сабақтаса көтеруді, жалақы төлеудің сараланған жүйесін енгізуді көздейді. Бұл жүйеде педагог жалақысы оның білім сапасын арттыруға қосқан үлесін анықтайтын санатына қарай төленеді. 2015 жыл қарсаңында педагогтардың орташа жалақысы экономиканың жеке секторындағы жалақыға жақындастырылады. Нәтижесінде мектептерге талантты, белсенді жас мамандардың тартылуына жол ашылады.
Педагогикалық білім беру жүйесі өз алдына қомақты жаңартудан өтеді, даярлау талаптары күшейтіледі. Яғни, педагогикалық мамандықтарға түсетін талапкерлер үшін арнайы шығармашылық емтихандар енгізіледі. Осындай емтихандар өткізу арқылы әрбір талапкердің өзі таңдаған мамандығына деген икемі және ынтасы айқындалады.
Қазақстан Республикасы Президентінің «Болашақ» бағдарламасы шеңберінде ағылшын тілді педагогикалық кадрларды, бейіндік мектептер үшін магистрларды нысаналы даярлау жүзеге асырылады. Еліміздің жоғары оқу орындарында көптілді білімі бар педагогтар, бейіндік мектептерге магистрлар қатар даярланатын болады.
Ұстаздардың біліктілік деңгейі жұмысқа түсер алдында және педагогикалық қызметтегі үзілістен кейін тәуелсіз агенттіктерде расталатын болады.
Осы тұста педагогтардың біліктілігін арттыру жүйесі де түбегейлі өзгеретінін атап кету керек. Аталмыш салада енгізілетін ваучерлік-модульдік қаржыландыру әрбір ұстазға өз біліктілігін арттыру орнын, уақытын, тіпті оқу елін таңдау мүмкіндігін береді.
Мемлекеттік бағдарламаның тағы бір бағыты электронды оқыту жүйесін (e-learning) енгізу болып табылады.
Білім берудегі инфокоммуникациялық технологиялардың дамуы бойынша біз осы бағыттағы көшбасылардан кемінде 10-15 жылға артта қалып отырмыз. Электронды оқыту дегеніміз – сандық технологияларды жаппай қолдану, мектептер «интернитизациясын» шынайы және жүйелі пайдалану, оқу үрдісін автоматтандыру және педагогтардың АКТ құзыреттерін арттыру болып табылады. Осы оқыту арқылы педагогтар мен оқушылар әлемдегі үздік білім беру ресурстарына, оқыту технологияларына толық қол жеткізеді.
Бағдарлама шеңберінде білім берудің мектепке дейінгі деңгейден бастап, жоғары білім беруге дейінгі деңгейлердің барлығы дерлік жетілдіріледі.
Расында, алдағы уақытта қомақты жұмыстар іске асырылғалы тұр.
Біз ең алдымен қордаланған мектепке дейінгі білім беру мәселесін шешуіміз қажет. Бүгінде елімізде балалардың тек 41,6 пайызы ғана мектепке дейінгі білім берумен қамтылған, ал дамыған елдердегі бұл көрсеткіш 90-100 пайызды құрайды. Осы тұста, бізге 3-6 жастағы балалардың барлығын балалар бақшаларымен қамтамасыз ету мақсаты қойылып отыр. Бұл көрсеткішке тек мектепке дейінгі ұйымдар желісін кеңейткенде ғана қол жеткізеріміз хақ. Өңірлердің ерекшеліктеріне байланысты мектепке дейінгі ұйымдардың – жеке, отбасылық, шағын орталықтар, ведомстволық сияқты үлгілері қызмет атқаруы тиіс.
Орта білім беруде 12 жылдық білім беруге толығымен көшуді жүзеге асыру, «Назарбаев интеллектуалдық мектептерінің» желісін, бейіндік мектептерді, инклюзивті білім беру жүйесін кеңейту, шағын кешенді мектептерді дамыту стратегиясын әзірлеу және тиісінше іске асыру жоспарланып отыр.
Таяу арада үш ауысымда оқу тәртібін, апаттылық және оқушы орындарының тапшылығын жою шаралары қарқынды жүргізіледі. Мектептер заманауи кабинеттермен жарақталады.
Техникалық және кәсіптік, жоғары және жоғары оқу орнынан кейінгі білім беруді қамтитын кәсіптік білім беруде ұлттық біліктілік жүйесі құрылады. Кәсіптік қауымдастық тарапынан мамандардың біліктілігін тәуелсіз бағалауға мүмкіндік беретін кәсіптік стандарттар әзірленеді.
Жоғары білім беруде де ауқымды өзгерістер орын алмақ.
Біріншіден, жоғары оқу орындарын іске асырып отырған бағдарламалары мен ғылыми-зерттеу қызметтерінің көлеміне байланысты жіктеу жүйесі енгізіледі. Олар ұлттық зерттеу университеттері, ұлттық жоғары оқу орындары, зерттеу университеттері, университеттер, академиялар және институттар деп сараланатын болады.
Сонымен қатар жаңа үлгідегі зерттеу университеттері іске қосылады. Олардың негізгі міндеті – жоғары және жоғары оқу орнынан кейінгі білім берудің барлық деңгейінде ғылыми қызмет пен білім беру үрдісін біріктіру болып табылады.
Екіншіден, әлемдік тәжірибеге сәйкес университеттерге автономия беріледі. Ол үшін автономия берудің ұстанымдары мен дербес қызмет етудің шарттары әзірленуі тиіс. 2015 жылдан бастап тек ұлттық жоғары оқу орындарына автономия беріле бастаса, 2018 жылдан мұндай мүмкіндік барлық жоғары оқу орнына ұсынылады.
Осыған сәйкес мемлекеттік жоғары оқу орындарының ректорларын тағайындау тетігі де жетілдіріледі.
Үшіншіден, білім беру сапасы аккредиттеу арқылы бағаланатын болады. Жоғары оқу орындары ұлттық аккредиттеумен қатар халықаралық аккредиттеуден өтеді. Ол өз кезегінде мамандарды даярлау сапасын арттырады.
Жоғары білім берудің халықаралық деңгейге шығуының айғағы біздің жоо-ның шетелдік университеттер саралауына қатысуы болмақ. Біздің кемінде екі ұлттық жоғары оқу орнының әлемдік рейтингтерде лайықты орнын табатынына сеніміміз мол.
Осындай шаралардың нәтижесінде қазақстандық жоғары білім беру жүйесінің әлемдік білім беру кеңістігіндегі абыройы арта түседі және біздің түлектер еңбек рыногында мойындалатын мамандарға айналады.
Жаңа мемлекеттік бағдарламаны іске асыру қандай мүмкіндіктер береді?
Ата-аналар қауымы балаларын мектепке дейінгі тәрбие және оқытумен қамтамасыз ету, баланы үй жағдайында тәрбиелеу мәселелері бойынша кеңестер алу, сондай-ақ қашықтықтан баласының сапалы орта білім алуы мен жетістіктері туралы ақпараттық хабарлама алу мүмкіндігіне ие болады.
Педагогтар қызметте өсу жүйесімен, бүкіл қызмет бойында білім алумен, оның ішінде шет елде білім алу және кәсіби құзыреттерін дамытумен қамтамасыз етіледі. Жалақы төлеудің жаңа жүйесін енгізу педагогикалық қызметкерлерді лайықты жалақымен қамтамасыз етеді. Жалпы алғанда ұстаз кәсібінің абыройы көтеріледі.
Ал оқушылар өз кезегінде жалпыға бірдей сапалы білім алу, үздік білім беру ресурстары мен технологияларына қол жеткізу, коммуникативтік және кәсіби құзыреттерін дамыту мүмкіндіктеріне ие болады.
Жалпы мемлекет еншісіне өз адами капиталының бәсекеге қабілеттілігінің артуы, халықаралық рейтингтердегі көрсеткіштердің жоғарылауы, сондай-ақ қазақстандық білім беру жүйесі тартымдылығының, экономика мен елдің интеллектуалдық әлеуетінің тұрақты өсуі мүмкіндіктері қамтамасыз етіледі.
Мемлекеттік бағдарламада іргесі қаланған тетіктер жүйелі салыстырудан өткен. Сондықтан да оның елдің адами капиталының бәсекеге қабілеттілігін жаңа деңгейге көтеру және Мемлекет басшысының алға қойған мақсаттарына нақты қол жеткізу үшін негіз болатынына сеніміміз мол.
Бақытжан ЖҰМАҒҰЛОВ, Білім және ғылым министрі.