– дейді С.Сейфуллин атындағы Қазақ агротехникалық университетінің ректоры Ақылбек Күрішбаев
Еліміздің экономикалық, әлеуметтік өмірінде ауыл шаруашылығының айрықша орын алатыны баршаға белгілі. Оның даму деңгейі елдің, әсіресе, азық-түлік тұрғысындағы қауіпсіздігін анықтайды. Ал, ауыл шаруашылығының аграрлық ғылымсыз алға баспайтыны бүгінгі күні ақиқатқа айналып отыр.
Осы өзекті мәселелер төңірегінде ой бөлісу мақсатымен біз бүгін белгілі қоғам қайраткері, С.Сейфуллин атындағы Қазақ агротехникалық университетінің ректоры, профессор Ақылбек КҮРІШБАЕВТЫ әңгімеге тарттық.
– Ақылбек Қажығұлұлы, өзіңіз білесіз, қазіргі күні азық-түлік бағасын тұрақтандыру – маңызды мәселелердің бірі. Осы қиындықты шешуде қандай елдердің тәжірибесіне иек артуға болады?
– Қазіргі кезде Үкімет тарапынан және жергілікті атқарушы билік тарапынан бұл мәселе бойынша біраз жұмыстар атқарылып жатыр. Бірақ, халықаралық тәжірибеге көз салсақ, дамыған елдерде былтырғы жылдың қорытындысы бойынша инфляция 0,2-0,7 пайыз болды. Бұл көрсеткіш бір жағынан сол елдердің экономикасының қуаттылығын көрсетсе, екінші жағынан, бұл мемлекеттерде тауарларды тиімді өткізу жүйесінің жақсы дамығандығын білдіреді. Осы орайда бір мысал келтірейін. Францияның астанасы Париж қаласының жанында «Ранжис» атты Үкіметтің тікелей қолдауымен құрылған үлкен логистикалық сауда орталығы бар. Сол орталық фермерлерге қашан және қандай бағамен көкөніс, жеміс-жидек әкелу туралы хабар беріп отырады. Еуропа, Франция фермерлері өздері өндірген жеміс-жидек, азық-түлік өнімдерін ешқандай делдалсыз өз бағасымен тікелей сол орталыққа жеткізеді. Сосын орталық өнімдерді ұсақ бөліктерге бөліп мейрамханаларға, дүкендерге, сауда нүктелеріне жібереді. Сөйтіп, осы жүйенің арқасында Париждің және Париж маңындағы қалалардың 4 миллион халқы арзан азық-түлікпен қамтамасыз етіледі. Жақында Елбасымыз Оңтүстік Қазақстанда және басқа да облыстарда осындай терминалдар ашу керектігі жөнінде тапсырма берді. Мысалы, біздің есебіміз бойынша, оңтүстік облыстардан Астанаға келетін қияр, қызанақ секілді көкөністердің бағасы тұтынушыларға жеткенше 3-5 есе өседі. Осы мәселені шешу үшін, менің ойымша, біз де Париждегі сияқты терминалдар, логистикалық орталықтар ашуымыз керек. Яғни, арада делдалдар болмайды...
Ал бізде қалай? Бізде мүлде басқаша. Тауар бағасының қызығын жеміс-жидекті маңдай терімен өсірген фермерлер емес, ортадағы алыпсатарлар көріп отыр. Тіпті, олар тауар өндірушілерді нарыққа да кіргізбейді. Бізде бұл қазір қалыптасқан қазымыр жүйеге айналды. Міне, осы келеңсіздікті жатпай-тұрмай жоюымыз керек.
– Ауыл шаруашылығын дамыту үшін не істеуіміз керек? Сала қанаты қайтсе жазылады?
– Менің ойымша, дәл қазір ауыл шаруашылығы саласына ең керегі – инвестиция. Мысалы, Канада ауылшаруашылық саласына жыл сайын 12 млрд. АҚШ долларының инвестициясын құяды. Біздің елде ол былтыр 600 миллион доллардан сәл ғана асты, яғни, көлемі – 20 есе төмен. Бизнес өз ақшасын әкелу үшін саланың тиімділігіне көз жеткізу керек. Мысалы, Австралияның астықты аймақтарында жауын-шашынның мөлшері бізге қарағанда екі есе аз, бірақ бидай өнімі – екі есе жоғары. Неге? Өйткені, оларда қуаңшылыққа бейімделген сорттар шығарылады. Тағы бір мысал келтіргім келеді. Айталық, бір сиыр Канадада жылына орта есеппен 10 мың литр сүт берсе, бізде әрі кеткенде 2900 литрден аспайды. Бұл да ғылымның дамуына байланысты. Мемлекетке қазір жаңа тәсілдерді білетін, жаңа формациядағы генетиктер, молекулалық биологияны меңгерген мамандар керек. Ал бізде мұндай мамандар жетіспейді.
Біздің басты мақсатымыз – ауыл шаруашылығы саласының іргетасы саналатын аграрлық ғылымды дамыту. Өкінішке қарай, қазір аграрлық ғылым деңгейі – өте төмен. Сондықтан, бұл ғылымды дамытпайынша көсегеміз көгермейді. Инновацияны білетін, инновацияны өндіріске ендіре алатын кәсіби мамандар даярлауымыз керек.
Қазіргі жағдайға келетін болсақ, біздің мына Солтүстік Қазақстан облысының селекционер-ғалымдары сортты баяғы ескі, 1936 жылы шыққан «будандастыру» тәсілі арқылы жасайды. Сорттар әлі көз мөлшерімен сараланады. Ал, шетелде мамандар сортты генетикалық деңгейде шығарады.
Шетелдік ғалымдар Қазақстанға келіп, өндірісімізді сараптап, ғылыми-зерттеу институттарымен, жоғары оқу орындарымен танысып, мынандай кеңес айтты: Сіздер реформаны көп жасайсыздар және тек қана басқару жүйесін өзгертуге тырысасыздар. Бұл дұрыс емес. Одан да ғалымдарға тиісті нәтиже шығару үшін жағдай жасау керек, яғни ғылыми-зерттеу университетін құруларыңыз керек, деді. Жаны бар сөз. Сондықтан, шетелдік ғалымдармен жұмыс істеп, олардың тәжірибесін үйренетін кез келді.
Осыған орай біз АҚШ, Еуропа мемлекеттерінің дамыған аграрлық ғылым-білім ордаларын зерттедік. Аграрлық-инновациялық ғылымда дүниежүзі бойынша бірінші орын алатын, әлем мойындаған әйгілі университетті таптық. Ол – АҚШ-тың Дэвис қаласындағы Калифорния университеті. Кезінде Калифорния университеті Чилидің, Малайзияның ауыл шаруашылығының өсуіне үлкен көмек көрсетті. Қазір Вьетнам мен Қытай елдеріне көмектесу үстінде.
Біз осыдан екі жарым жыл бұрын Калифорния университетіне ұсыныс жасадық. Олар біздің тұрақты дамып келе жатқан жас демократиялық мемлекетімізді көріп, Елбасымыздың жүргізіп отырған ішкі және сыртқы саясатына оң баға беріп, көмек қолын созуға өз келісімін берді. АҚШ-қа өзім барып, келісімшартқа қол қойдым. Америкалық әріптестерімізбен бірге ғылыми-зерттеу университетінің бағдарламасын әзірледік. Сөйтіп, олардың озық технологияларын, үздік білім жүйесін өзімізге енгіземіз деп отырмыз.
– Олай болса, өзіңіз басқарып отырған С.Сейфуллин атындағы Қазақ агротехникалық университеті ауыл шаруашылығы ғылымының дамуына қандай үлес қоспақ? Оқу орны осы бағытта қандай жұмыстар атқарып жатыр?
– Біз ендігі жерде кадрларды жаңа тәсілмен даярлауымыз керек. Инновацияны білетін, өндіріске инновацияны енгізе алатын жаңа толқын, жаңаша ойлай білетін мамандар қажет. Соған байланысты біз қазір ғылыми-зерттеу университетін құруға кірістік. Халықаралық тәжірибеге сәйкес оқу орнының магистрлік бағдарламасын қайта жасадық. Университетте көптілді білім беру ісі жақсы жолға қойылды, яғни, жастарымыз қазақ, орыс және ағылшын тілдерінде білім алып жатыр. Айталық, 2012-2013 оқу жылында бакалавриат пен магистратураға арналған 8 оқыту бағдарламасында бар болғаны 153 адам оқыса, 2015-2016 оқу жылына ол 48 оқыту бағдарламасына дейін өсіп, көптілді бағдарлама бойынша оқитын студенттер саны 974 адамға жетті. Қазір университетте 164 мамандық көптілді оқу бағдарламасына көшті. 2012 жылдан бері арнайы бағдарлама аясында біздің университетімізге 105 шетел ғалымы келіп, дәріс оқыды. Ал оқытушы-профессорларымыз АҚШ, Сингапур, Малайзия, Венгрия елдерінен келген филолог мамандардан жыл сайын ағылшын тілінен дәріс алуда.
Тағы бір үлкен жаңалығымыз – бұрын біздің университетте тәжірибеден өту мерзімі үш-ақ ай болатын. Үш айдың ішінде болашақ агроном немесе мал дәрігері не үйренеді? Олар аграрлық үдерістердің бәрін өз көзімен көруі керек деп есептеймін. Соған байланысты қазір тәжірибе мерзімін 7-8 айға дейін ұзарттық. Дамыған елдерде солай. Біз де сол дәстүрді қабылдадық. 82 мамандық бойынша дуалдық білім беру жүйесіне ауыстық. Бұл – біздің студенттер энергетика, ауылшаруашылық, техникалық, сәулет өнері, экономикалық, т.б. мамандықтар бойынша тек аудиторияда емес, өндіріс орындарына барып та сабақ алады деген сөз. Оқытушыларымызды Дэвистегі Калифорния университетіне жібердік. Олар жаңа тәсілдерді, жаңа білім беру бағдарламасын үйреніп келген соң, оны өзімізге енгізеді. Соңғы 3 жыл ішінде 60 оқытушымыз «Болашақ» бағдарламасы шеңберінде шетелге барып білім алып келді. Олар – біздің университетіміздің болашағы. Егер осы жарқын жолдан айнымасақ, бұйырса, 5 жыл ішінде жақсы мамандар даярлап шығатын мүмкіндігіміз болады.
Елбасы әрқашан: «Велосипед ойлап табудың қажеті жоқ, шетелде оның бәрі жасалған. Тек соны бізге әкеліп, бейімдеу керек», дейді. Жоғарыда айтқандай, біз өзіміздің алғашқы серіктесіміз – ауыл шаруашылығы саласы бойынша маңдайалды, әлемдегі ең үздік Дэвистегі Калифорния университетімен әрі қарай да тығыз қарым-қатынаста бірлесіп жұмыс істейміз.
– Өзіңіз қалай ойлайсыз, жаңа технологияларды меңгеріп, экономикамызға енгізу үшін қанша уақыт қажет? Жастарды шетелге жібергенді қашан қоямыз? Сол озық технологиялар мен білімді өзімізге қашан енгізіп, қашан қолданамыз?
– Шетелдік әріптес-ғалымдардың айтуынша, Чили, Сингапур, Малайзия елдері кезінде ауыл шаруашылығы саласы бойынша тым кенжелеп, бізден де кейін қалған мемлекеттер болыпты. Сол елдердің қазір қандай деңгейге жеткенін барлығымыз білеміз. Осы мемлекеттерге, мына Қытайға да сол Дэвистегі Калифорния университеті көмектесіп, ғылыми-зерттеу университеттерін құрысқан. Олардың қазір қандай мамандар шығарып отырғаны баршаға аян. Сондықтан, бұл жұмысты бастауымыз қажет. Енді тек осыған тиісті қаражат қарастырып, көңіл бөлуіміз керек. Егер осы бағытпен жүрсек, оның табысты боларына ешқандай күмәніміз жоқ, болашақта біз де осы деңгейге жетеміз.
– Айтқаныңыз келсін. Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Қорғанбек АМАНЖОЛ,
«Егемен Қазақстан».
Астана.