02 Сәуір, 2016

Түркі руханиятының темірқазығы

710 рет
көрсетілді
19 мин
оқу үшін
www.geocaching.suЯсауи жолының артықшылықтары неде? ЮНЕСКО 2016 жылды Қожа Ахмет Ясауи жылы деп жариялады. Кейбір деректерге қарағанда, соңынан өшпестей ілім қалдырған ұлы тұлғаның қайтыс болғанына дәл осы жылы 850 жыл болады. Осыдан мың жылдай уақыт бұрын өмір сүрген бабамыздың ұрпақтарына қалдырған ұлы мұрасы – оның жергілікті халықтың, яғни түркілердің қалыптасқан салт-дәстүріне, қоршаған орта ерекшеліктеріне негіздей отырып, мұсылманшылықтың жолын белгілеп беруі болды. Бұл жол ғасырлар бойы халқымыздың бойындағы асыл қасиеттердің таза сақталуына өлшеусіз қызмет етті. [caption id="attachment_32483" align="alignleft" width="258"]? ?[/caption] Біздің қалыптасқан дәстүрлі дініміз, міне, осы Ясауи заманынан бастау алып, жалғасын тауып келеді. Жуықта Түркістан қаласында болып, ондағы тарихи-мәдени орындарды, ұлы бабамыздың кесенесі мен Қожа Ахмет Ясауи атындағы халықаралық университет ғима­раттарын аралаған кезімізде белгілі ясауитанушы ғалым, университеттің дінтану кафедра­сының доценті, тарих ғылымдарының кандидаты Зікірия ЖАНДАРБЕКПЕН кез­десіп, Ясауи жолы мен дәстүрлі дінімізге қатысты бірқатар мәселелердің басын ашудың сәті түсті. Зікірия мырза, сіз қазақ халқының атадан балаға мирас болып келе жатқан дәстүрлі дінін жалықпай насихаттап келе­сіз. Дәстүрлі дінімізден қазір­­гі исламдық ағымдардан, араб­­тар­дың дәстүрлі діни таным­дарынан қандай айыр­машылықтары бар? Бұл – өте күрделі сұрақ. Сырт­тай қарағанда, арабтардың діні де, біздің дініміз де ислам діні. Алай­да, бұл екі халықтың арасында руха­ни-мәдени болмысы жағынан, діни танымы жағынан өте үлкен айыр­­машылықтар бар. Оның түр­лі себептері бар. Ең бастысы, қазақ пен араб халықтары әртүрлі та­би­ғи ор­та­ларда өмір сүреді. Со­ған ла­йық­­ты қалыптасқан әр ха­лық­тың тілі, әдет-ғұрып, салт-дәс­түрі бар. Бұл тек, араб пен қазақ ара­сын­да емес, бүкіл жер бетіндегі адам­зат баласына ортақ заңдылық. Жара­тушы адамзат баласын жаратқанда бір тілде сөйлесін, бір әдет-ғұрып, салт-дәстүрді ұстансын деген емес. Әр халықтың өзіне лайықты тілін, әдет-ғұрып, салт дәстүрін берген. Құранның «Маида» сүресінің 18-аятын­­да «Сендерден, әрбір ұлт үшін (жеке) шариғат және жол жасап қой­дық, Алла қаласа барлығыңды бір үммет жасар еді», – дейді. Ал «Хужрат» сүресінің 13-аятында «Біз сен­дерді бір еркек, бір әйелден тарат­тық. Руларға, тайпаларға, халық­тарға бөлдік. Бірін-бірі білсін деп», – дейді. Құранның осы аяттарындағы ескертулерге қарамастан, бар қазақ­ты араб шариғатымен, салт-дәстүрі­мен жүргізгісі келетін діндар­ларымыз баршылық. Шари­ғатқа сай келмейтін бар қазақтың дәстүрі мұсылмандық емес деп өрекпиді. Жақында бір жастардың алдында лекция оқыдым. Сонда бір студент тұрып, «Ағай, мұсыл­мандарда кісі қайтыс болса, жана­засын оқиды да жерлейді. Сонымен, қайтыс болған кісі ал­дын­дағы адамдардың парызы өтел­ді деп есептейді. Ал қазақтарда жетісін береді, қырқын береді, жүзін береді, жылын береді. Құран оқытып тұрады. Осылардың керегі не?» – деген сұрақ қойды. Студент, әрине, жауабын алды. Бірақ, бұл жердегі басты мәселе ол емес, студент жастың қазақты мұсылмандар қатарына қоспауында еді. Мәселе, осы студент сияқты өздерін мұсылман санайтын, мешіт­ке барып, мұсылман болдық дей­тін жастардың санасындағы осы ауытқулар, қазақтың салт-дәс­түріне деген қалыптасқан теріс көз­қарас қайдан шықты? Себебі не? Қазақтың бүгінгі жастарының сана­сы осылай қалыптасатын бол­са, ертеңгі күні қазақтың салт-дәс­түрі мен мәдениетінен хабары бар аға ұрпақ дүниеден көшіп, мына сту­дент сияқты жастар олардың ор­нын басқанда, қазақтың салт-дәс­түрі мен мәдениеті қандай күйге ұшыра­мақ? Мені осы сұрақтар мазалайды. Дін саласындағы мұндай өз­геріс­тердің, нигилистік көзқарас­тардың басты себебі, шетелдерде дайын­далған діни қызметкерлердің дінді қазақтың руханиятымен, салт-дәстүрімен, жалпы мәдениетімен сабақтастыра алмауында жатыр. Кезінде Президентіміз айтқан бола­тын: «Салт-дәстүр қазақтың гене­тикалық коды», – деп. Қазақтың сол генетикалық коды өзгертілуде. Демек, Президентіміздің бұл сөзі Құран аяттарымен мағыналас екен­дігін көзі қарақты әрбір адам сезінуі тиіс. Өйткені, салт-дәстүр, жалпы, мәдениет әр халыққа Жара­­тушының меншіктеп берген нығ­меті. Оны сақтай алмаған халықтың жер бетінен кетері анық. Ал ендігі кезекте қазақ халқы­ның дәстүрлі діні мен қазіргі дін­дар­ларымыз уағыздап жүрген араб дәстүршілдігі арасында қан­­дай айырмашылықтар бар, соған тоқталып өтелік. Исламның ал­ғаш­­қы ғасырларында Мұхаммед Пайғамбар дүниеден өткеннен кейін ислам қоғамының түрлі сала­ларындағы қажеттілікті өтейтін, қоғамдық қатынастарды реттейтін заңдарға – шариғатқа қажеттілік туды. Осы қажеттілікті өтеу мақ­сатын­да қалыптасқан екі мектеп, ислам әлемінің болашақтағы даму көкжиектерін айқындады десе болады. Ол мектептің бірі – Абу Ханифа Нұғман бин Сабит бастаған «Ахл ар-Рай» немесе көзқарасына қарай шешім шығарушылар мектебі, екіншісі – «Ахл ал-Хадис» мектебі. Бұл екі мектептің бір-бірінен айырмашылығы мынада еді. Ахл ар-Рай өкілдері кез келген шешімді шығарған кезде, Құран мен сүннетте шешімі жоқ мәселелерді шешуде ақыл құралын қолдануды негізге алды. Сонымен бірге, ислам шариғатына қайшы келмейтін кез келген халықтың әдет-ғұрпы, салт-дәстүрі өмір сүруге құқылы деп есептелді. Ахл ал-Хадис өкіл­дері болса, шариғат тек Құран аят­­тары мен Пайғамбар хадистері шеңберінде қарастырылуы керек. Ақылға салуға болмайды, деп есеп­теді. Олар осылай исламға жаңа­дан қосылған халықтардың да, болашақта заман өзгеруіне байланысты туындайтын сұранысқа орай шариғатты өзгерту жолдарын да кесті. Басқаша айтқанда, и слам қоғамының өсіп-өркендеуіне бұл бағыттағы ғұламалар тарапынан кедергі қойылды. Қазіргі кездегі ислам қоғамының дамымай қалуы­на осы Ахл ал-Хадис өкілдері­нің осы шешімі басты себеп болды десек, артық айтқандық емес. Абу Ханифа болса, тек шариғат­пен шектеліп қалған жоқ. Иман мәсе­лесіне де көңіл бөлді. Абу Хани­фаның «Фиқх ал-Акбар» атты шығармасында қалыптастырылған иман негіздері қазақ халқының дәстүрлі діни танымынан 100 пайыз орын алды. Оның бұл шығармасына талдау жасаған Имам Матуриди өзінің «Китабу-т Таухид» атты шығармасында одан әрі тереңдетіп, діни сенімнің негіздерін, Алланың хикметін – даналығын танытты. Осы екі ғұламаның рухани мұралары қазақ халқының дәстүрлі діни таны­мының негізін қалады. Абу Ханифа сонымен бірге, дін мен шари­ғатты екі бөліп қарастырды. Ол Құран аяттарына сүйене отырып, «Дін біреу, шариғаттар әртүрлі» деген тұжырымға келді. Ол Құранның «Шура» сүресіндегі «Діндеріңе бекем болыңдар. Нухқа тапсырған дінді саған да уахи еткенімізді, Ибрахимге, Мұсаға және Исаға бер­ген­дерімізді Алла саған да дін етіп берді» – деп ескертілген 13-аятын негізге алды. Демек, дін бір, шариғаттың әр­түрлі болуы – Жаратушының өзі­нің әмірі. Кез келген халық Жарату­шының бірлігі мен барлы­ғын мо­йын­­даса, өз қоғамында Жарату­шы­ның әуелден өзі қалыптас­тыр­­ған шариғатымен, басқаша айт­қанда, салт-дәстүрімен жүруге құқы­лы. Біз өзімізді Ханафи мазха­бын­дамыз деп айтуымыздың негізінде осы жатыр. Біздің қазақтың иман негіздері исламда, ал қоғамдық қатынастарды реттеу жолы толы­ғы­мен түркінің көнеден келе жатқан жолында. Бұл осы күнге дейінгі қазақ халқының рухани-мәдени дербестігін сақтауға мүмкіндік беріп келген болатын. Ал «Ахл ал-Хадис» өкілдерінің жолын қуушы, сол жолмен жүруші араб дәстүр­шілері шариғат пен дін арасында ерекшелік бар деп есептемейді. Олар үшін дін мен шариғат бір­тұтас. Исламды қабыл еткен адам міндетті түрде араб шариғатын да қабылдауы тиіс деген түсінікте. Біздегі қазіргі күні туындап отырған қазақтың дәстүрлі діни танымы мен арабтан келген дінді уағыздап жүрген діндарлар арасындағы қайшылық осы жерден туындап жатыр. Араб елдерінде білім алып кел­ген имамдар қазаққа сол араб дәс­түр­шілдігін хақиқи ислам ретінде көрсетуде. – Сіз қазақ дәстүрлі дінінің негізін қалаушы Қожа Ахмет Ясауи деп есептейсіз. Ғұламаны еске алу шаралары биыл ЮНЕСКО аясында аталып өтуде. Ясауи бейнесіне, оның ре­фор­маторлық еңбегіне тоқтала кетсеңіз. Иә, дұрыс айттыңыз, ЮНЕСКО Қожа Ахмет Ясауи баба­­мыздың тарих­тағы рөлін дұрыс баға­лап отыр. Егер Қожа Ахмет Ясауи болмаса, түркі өркениеті осы күнге дейін өмір сүру-сүрмеуі екі­талай еді. Ислам дінін VIII ғасыр­­дың екінші жартысында қабыл­д­аған түркілер, XII ғасыр қар­саңы­на келгенде толығымен араб­тану-парсылану үдері­сін басы­нан кешір­ген болатын. Осы үдеріс­ті тоқ­татып, қайтадан түркі мәде­ние­тін жаңғыртқан, түркі тілін дін тілі­не, ғылым, білім тіліне, мем­ле­­кет тіліне айналдырған Қожа Ахмет Ясауи болды. Бұл оның түркі тари­хындағы рөлінің қаншалықты ауқымды болғандығын көрсетеді. Ол өзінің жолын қалыптастыруда Құран мен Пайғамбар сүннеті және Абу Ханифа мен Имам Матури­ди еңбектеріне арқа сүйеді. Ол исламдағы иман мәселесіне баса көңіл бөлді. Ол халыққа иманды қайтарып беру жолында қолынан келгеннің бәрін жасады. Сопылық ілімді меңгеру арқылы рух әлеміне есік ашты. Адамның рухы жеті қабаттан тұратынын және олардың дәрежелерін айқындап берді. Мұны қазіргі күні кванттық физика ғылымы толығымен дәлелдеп отыр. Қазіргі қазақтың салт-дәстүрінен берік орын алған кісі қайтқанда жетісін, қырқын, жүзін, жылын беру сияқты дәстүрлер осы рух қабат­тарының қозғалысына байланысты екендігін сезіне бермейміз. Ол: «Шариғат – адам ағзасы үшін, тари­­қат – адамның рухы үшін қа­жет» деді. Ол ислам әлемінде Абу Ханифаның ислам дінінде бола тұрып, әр халықтың өзінің салт-дәстүрін ұстануы мүмкін де­ген ұстанымын толығымен іске асыр­­ды. Ол сопылық ілімді тари­­қат дә­режесіне көтерді. Ол дін­дегі Құранға негізделген түркі­лер­дің жолын үш қайнар негі­зін­­де қайта қалыптастырды. Бірін­­шісі, исламның бес парызы; екін­­шісі, рухани таным негізінде қалып­тас­тырылған түркінің ислам­­дық дәстүрлері; үшіншісі, түркі­нің көнеден келе жатқан салт-дәс­түрі. Ол осы негізде түркінің дәс­түрлі діни танымы негіздерін қалып­тастырды. Осы Ясауи жолы шең­берінде ислам да түркілік те болды. Бұл шеңберден тыс ислам болғанымен түркі мәдениеті болған жоқ. Ол осылай түркі әлемінің Темір­қазығына айналды. Ясауи жолы Алтын Орда сияқты ұлы мем­лекеттің діни идеологиясының негізі болды. Бұл жолдан шегінген кезде Алтын Орда мемлекеті та­рих­­тан кетті. Жалпы, Еуразия кеңіс­тігіндегі түркі мемлекеттігінің күйреуі Ясауи жолынан шегінумен тікелей байланысты болды. Соңғы кездері енген ислам­дық ағымдардың біздің еліміздің тәуелсіздігі мен мәдениетіне қан­дай қатерлі жақтары бар? – Бұл сұраққа жауап бірінші сұраққа берілген жауапта біршама айтылды. Ол айтылғандарға қоса­рым, қазіргі таңда еліміздің рухани болмысына кері ықпалын тигізіп, діни таным жағынан жіктеуге түсіріп жатқан уаххабилік-салафилік бағыт екендігі даусыз. Ал бұл ағым сол біз жоғарыда арнайы тоқталған араб дәстүршілдігі негізінде қалыптасты. Араб дәстүршілдігі мен уаххабилік-салафилік арасында кейбір мәсе­ле­лерде болмаса, алшақтық жоқ. Демек, араб дәстүршілдігін қабыл­даған жастардың радикалды көз­қарастағы уаххабилік танымға өтуі оншалықты қиын емес. Сана­дағы мұндай өзгерістердің соңы қандай қасіреттерге апарып жат­қандығына бүгінгі күні өзіміз куә болып отырмыз. Қаншама алдан­ған жастарымыз Сирия, Ирак, т.б. жер­лерге кетіп, қан кешіп жүр. Ол қауіптің бізге келу ықти­мал­­дығы да жоқ емес. Әсіресе, 15-30 ара­лығындағы ұрпақтың сана­сын­дағы қазақтың дәстүрлі діни таны­мынан ауытқушылық ай­тар­лықтай. Егер қазір бұл үдеріс­ті мем­лекет өзі реттемесе, ертеңгі күні қарулы қақтығысқа дейін апа­ра­тын факторға айналуы немесе қазақ халқын этностық жіктелуге түсіру ықтималдығы бар үдеріске айна­лары анық. Діни танымдағы өзгеріс міндетті түрде халықтың бас­қа мәде­ниетке өтуіне ықпал етеді. Еуразия кеңістігіндегі түркі­лердің этностық жіктелуге түсуі осы діни танымдағы өзгерістерге байланысты болғандығын біздің тарапымыздан ұзақ жылдарға созылған зерттеу жұмыстары анық­тап берді. Түркістанда отырған бір халықтың діни танымның өзгеруіне байланысты екі халыққа айналғандығына толық дәлеліміз бар. Атақты Тәуке ханның бас уәзірі Барқы аталықтың ұрпақтарының Түркістанда қалған ұрпақтары арасында қазағы жоқ, бәрі өзбек. Ал Арқаға кеткен ұрпақтарының ішінде бір өзбегі жоқ, бәрі қазақ. Бұл бүгінгі күні қазақ халқының рухани-мәдени тұтастығын қалып­тастырудың қаншалықты маңызы зор екендігін көрсетеді. Осы елімізде қалыптасқан діни ахуалды реттеудің қандай жол­­дары бар? Оған сіздердің уни­вер­­ситеттеріңіздің қосар үлесі қандай? Елімізде қалыптасқан діни ахуалды реттеудің бір ғана жолы – қазақтың дәстүрлі дініне, діни танымының негізі болған Ясауи жолына қайта оралу. Одан басқа жол жоқ. Бұл жолдың өзге діни жолдардан артықшылығы болмаса, жиырма жылдан аса уақыт зерттей жүріп, кемшілігін көрмеппін. «Жетімін қаңғыртпаған, жесірін жылатпаған», түрмесі, қылмыскері болмаған, телісі мен тентегін өзі жөнге сала білген, барлық рухани азғындық деген кеселден ада, дарқан көңілді қазақтай халық жер бетінде кемде-кем. Осыншама ұшса, құс қанаты талатын ұлан-ғайыр даланы мекендеген халықтың тілі мен әдет-ғұрып, салт-дәстүрі арасында, өлең-жырында, жалпы, рухани-мәдени болмысында ешқандай өзгеріссіз тұтастықты қалыптастырған Ясауи жолы болатын. Бұл Ясауи жолының кез келген халықтың рухани жолы­мен бәсекелесе алатын қуаты бар­лығын көрсетеді. Америкалық бір зерттеуші әріптесімнің қазақ туралы өзіме айтқан пікіріне кезінде таңғалып едім. Ол маған: «Зәке, мен қаншама зерттеу жүргізіп жүріп, рухани дүниесі бай, мәдениеті керемет қазақтай халықты кездес­тірген емеспін. Өкінішке қарай, сіздер Батыс мәдениетіне еліктеп барасыздар. Бұл қазаққа жақсылық әкелмейді», – деген болатын. Сол әріптесімнің осы сөзі есіме жиі түседі. Өзіміздің асылымызды көр­мей, өзгенің жылтырағына неге әуеспіз деген ой мазалайды. Ал сұрақтың екінші бөлігінде қозғалған мәселеге келетін бол­сақ, оның жауабы мынадай. Біз­дің университет еліміз әлі тәуел­сіз­дігін алмай тұрған кезеңде Пре­­зи­дентіміздің Жарлығымен ашыл­ған болатын. Университет бас­шылығы сол университет ашыл­ған жылы-ақ қазақ халқының дәс­түрлі дініне қатысты зерттеу жұ­мыс­тарын бастауды Мекемтас Мыр­захметов бастаған ғалымдарға тапсырды. Алғашында «Ясауитану» зертханасы, кейіннен «Түркі халықтарының тарихы мен этно­фи­лологиясы» ғылыми-зерттеу инс­титуты болып қайта құрылған болатын. Содан бері бұл бағыттағы зерттеу жұмыстары әлі күнге тоқ­таған емес десе болады. Ислам дінінің Түркістан жеріне келуінен бастап, Қазақ хандығындағы ыды­рауына дейінгі аралықтағы тарихы толығымен зерттелді десек, артық айтқандық емес. Сонымен бірге, Ясауи философиясы, сопылық жол ерекшеліктеріне, Ясауидің әде­биет­тегі орнына байланысты екі док­торлық, оннан аса кандидаттық диссертациялар қорғалды. Соңғы жылдары Имам Матуридидің руха­ни мұрасын зерттеуді қол­ға ал­дық. Біздегі қазіргі күні уни­вер­ситет қабырғасында дайындалып жа­т­қан дінтанушы-бакалавр, магис­трант пен теолог-бакалавр маман­дықтарының оқу жоспарлары осы ашылған ғылыми жаңалықтарға негізделе отырып жасалған. Жалпы, дінтанулық, теологиялық біліммен қоса, студенттер қазақтың дәстүрлі діни дүниетанымы негіздерін, ерек­шеліктерін толығымен мең­геріп шығады. Бұл еліміздің дін­тану­­шыларға, теологтарға деген сұранысын толығымен қанағат­тандыра алады деген сөз. Қазіргі күні біздің университет зерттеушілері тарапынан жасалған жұмыс нәти­желері еліміздің діни-рухани бағы­тын айқындауға толығымен жет­кілікті деп ойлаймын. Өткен жылы біздің тарапымыздан еліміз­дегі діни ахуалды сауықтыру мақсатында «Қазақстан Республикасындағы діни ахуалды сауықтыру бағдар­ламасы» атты арнайы бағдарлама дайындалып, Дін істері комитеті басшылығына ұсынылған еді. Бұл бағдарлама бойынша мешіт имам­дарын Түркістанда қайта­дан дайындықтан өткізіп, ислам мен қазақ халқының діни таны­мы негіздері арасындағы сабақтас­тық пен қазақ халқының діни таны­мындағы ерекшеліктерді көр­сету болатын. Соңғы кезде бұл бағдар­ла­маны ҚМДБ басшылығы да құптап, арнайы өкілін жіберіп, бұл жұмысты бастауға дайын екендіктерін айтқан-ды. Алайда, бұл істі бастауға қаржы қолбайлау болып отырған сияқты. Егер де біз бұл бағдарламаны іске асырып, имамдарды қазақтың дәстүрлі діни танымы негіздерімен қаруландыра алсақ, мешіттер шын мәнінде қазақ руханиятының орта­лығына айналған болар еді. Сонда бізге ешбір сырттан келген діни ағым қауіпті болмас еді. Әңгімеңізге рахмет.  Әңгімелескен Сұңғат ӘЛІПБАЙ, «Егемен Қазақстан».