Сын – әдебиеттің шарайнасы, ақылшысы, жолбастаушы пірі. Шынтуайттап келгенде, «әдебиет сынмен көркейеді» (Жүсіпбек Аймауытұлы), өркен жаяды, «жазушының қайрағы - сыншы» (Смағұл Сәдуақасұлы), демек, сын – әдебиет дамуының темірқазығы, беломыртқасы. Сын өнерінде философиялық көзқарас пен түйінді жинақтауларға, не филология ғылымының жетістіктерімен, әлемдік әдебиеттің көркемдік тәжірибелерімен мұздай қаруланған ойшыл сыншының төрешілік тұлғасы – әдебиеттің тамыршысы, қырағы жанары. Біздер әдебиет сыншысын осы тұрғыдан бағалауға тиіспіз.
Қазақ әдеби сынының бір ғасырлық тарихын зерттеген айтулы әдебиет тарихшысы, сыншысы Тұрсынбек Кәкішұлынан кейін оның шәкірті профессор Дандай Ысқақұлының өнікті-өнімді ізденістері «көркем шығармашылыққа қатысы бар қоғамдық ғылымдардың тоғысқан түйінінде, рухани өмір әлемінде, өмірді зерттейтін, пікір білдіретін қоғамдық сананың сан сипатты бір саласы» ретінде көрініс тапқан. Бұл ретте «Әдебиеттану ғылымының даму жолдары» дейтін толғамында ауыз әдебиеті, ақын-жыраулар, сал-серілер шығармашылығы, жыраулар поэзиясы және әл-Фарабидің сөз өнері туралы теориялық қисындары, шығыстанушылар В.В.Радлов, Г.Н.Потанин, К.Н.Березин, Н.Пантусов, П.М.Мелиоранский, П.Н.Ильминский, А.В.Васильев, А.Е.Алекторов еңбектеріндегі қадау-қадау түйінді ой-пікірлері, Шоқан Уәлихановтың «Қазақ халық поэзиясының түрлері жөнінде», Ыбырай Алтынсариннің әдеби- сыншылық білім-білігі, Абайдың поэзияға қойған көркемдік шарттары, «Түркістан уалаяты», «Дала уалаяты», «Айқап», «Қазақ» газеттері мен журналындағы сыншылық-әдеби ой сілемдері, Алаш қайраткерлері Ә.Бөкейханның, Ахмет Байтұрсынұлының, С.Торайғыровтың, Х.Досмұхамедұлының, М.Әуезовтің, С.Сейфуллиннің әдебиет сыны мен тарихына, теориясына қатысты көзқарастарын бажайлап түсіндірген. Сонымен қатар, ХХ ғасырдағы ұлттық әдебиеттану ғылымының озық тәжірибелерін, әдеби дамудың идеялық-эстетикалық бағытын бағалап-айқындап, ұлт әдебиетінің тарихын қайта жаңғыртып, толықтырып жазуға сырлы кеңес берген.
Профессор Дандай Ысқақұлы «Сын жанрлары» атты монографиясында (1999) сын жанрлары үздіксіз өсу, өркендеу үстіндегі тарихи категория екендігін дәйектеп, әдебиет, ғылым, баспасөз дамуымен сын жанрлары бұтақталып-жетіліп, сонау ХІХ ғасырдың 70-ші жылдарындағы, яғни қазақ баспасөзі тууы тарихынан бастап (атап айтқанда, хабарламалық, дәйектемелік сипаттағы заметкалар), қалыптасу және даму жолдарын бастан кешіріп, ұшан-теңіз тәжірибе жинақтап, сынның жанрлық түрлері мен ішкі мүмкіндіктері толық айқындалған кемел шаққа жеткенін, сөйтіп, әдеби сынның әдеби хабар, аннотация, мақала, шығармашылық портрет, әдеби шолу, эссе, сондай-ақ, сынның сатиралық жанрлары тармақталып туындап және бұлардың сыншылық-бағалаушылық, талдаушылық, көркемдік, публицистикалық, ғылыми сипат-белгілері, қоғамдық-мәдени қызметі барынша көрініс тапқанын ғылыми-теориялық тұрғыдан саралайды.
Сыншы Д.Ысқақұлы әдеби-көркем үдерісте оның 1) бастамашылдық, 2) ұйымдастырушылық, 3) танымдық, 4) тәрбиешілік, 5) насихатшылық рөлін жік-жігімен, нақ-нағымен түсіндіреді.
Жалпы айтқанда, сын жанрлары құрамдас бөліктерінің әрқайсына ғана тән ғылыми негіздері мен заңдылықтарын айқындайды. Сынның әдіснамасы мен әдіс-тәсілдеріне де ой жарығын түсіріп, әдеби-көркем сын әдебиеттану ғылымының маңызды тарауы болғандықтан, оның методологиясы да әдебиеттің тарихы мен теориясы құрамына кіретіндігін мәлімдейді.
Қазақ әдеби сынының білгірі Д.Ысқақұлының пайымдауынша, сынның басты мұрат-мақсаты – көркем шығарманы бағалау һәм зерделілікпен талдау. Демек, белгілі бір әдеби шығарманың айшықты жетістіктері мен кемшіліктерін нанымды зерделеу. Осы орайда философ-сыншы В.Г.Белинскийдің: «Біздің заманымыздың рухы – талдау мен зерттеу. Енді бәрі де сынға бағынышты» деген көсем пікірі көрегендікпен айтылған-ау!
Әдебиет – сөз өнері, әрбір жаңа шығарма өнер туындысы. Оқырманның көркемдік дүниетанымы сұлулыққа іңкәр. Олардың рухани әлеуетін, эстетикалық қабілетін тәрбиелеу, биік көркемдік дамудың деңгейінде қалыптастырып отыру қызметінде әдеби сынның қуат-құдіреті ересен. Ол – ізгілік пен сұлулықтың жаршысы. Сыншы ойшылдан ақылдырақ және суреткерден таланттырақ өзгеше шығармашылық иесі (А.Н.Толстой).
Д.Ысқақов «Білімнің бір бұлағы» дейтін еңбегінде М.Әуезовтің музей-үйінде ширек ғасыр ішінде Алматы қалалық қазақ әдебиеті мен өнері халық университетінде (ректоры академик Рахманқұл Бердібай) 372 дәріс (лекция-әңгіме) лекция-дискуссия, лекция-концерт түрлері бойынша ұйымдастырылып, 40 мыңдай адам қатысқандығын тәптіштеп жазады. Сыншы әрбір сабақтың өзіндік ерекшеліктері мен сипаттары, лекторлық шеберлік деңгейі, қабілет-дәрежесі қилы-қилы болатындығын келісті баяндайды. Халық университетінде қазақ фольклоры мен әдебиетінің және ұлт тарихының арғы-бергі дәуірлердегі өзекті мәселелері шынайылықпен қопарыла айтылатындығы, сондай-ақ ұлт әдебиеті алыптарының бірі – академик жазушы Сәбит Мұқановтың 1973 жылдың 23 ақпанында өткізген дәрісінде: «Өткенді білу керек. Өткеннің тәжірибесі бүгінгіні білу үшін қажет... Абай – асқар тау. Ол елден шығып отыр. Ал әдеби дәстүрі жоқ, жазу-сызу өнері, мәдениеті болмаған елден Абайдай ұлы адамның шығуы мүмкін емес. Абайдай алыпты шығарған халықтың өткен тарихына, кейінгі дәстүріне зер салып қарауымыз керек» дегенін келтіреді. Өте-мөте мәнді, мағыналы пікір. Сондай-ақ, С.Мұқанов «Қазақ қауымы» не себептен жазылғанының түп негізін түсіндірген-ді: «Елді көп аралаймын. Сондай бір сапарда Шудан Арқаға асып бара жатқанда Киікті станциясына келе жатып, киік қуып адасып кеттік те, далаға түнеуге тура келді. Дала түні қандай керемет десеңізші! Бір кезде жылқы пысқырды. Түнделетіп жүрген пішенші жігіт екен. Ол мені таныды. Түрлі тақырыптарда әңгімелесіп отырдық. Бір кезде мен: «Қай русың?» деп сұрадым. Ол: «Тұратын колхозымның аты – Карл Маркс. Басқа ештеңе білмеймін» – деді. Ол өзінің тегін білмегені үшін алдымен жазушыларды, ғалымдарды кінәлады. Мен ойланып қалдым. Идея осылай туды». Энциклопедиялық телегей білімнің иесі, ой мен сөз зергері, халық эпостарын жастайынан көкейіне тоқып, рухын, сырын, асылын бойына сіңіріп, жатқа зулататын құймақұлақ Сәбит Мұқановтың осы бір алтын ойлары саққұлақ сыншы Д.Ысқақұлының арқасында ғылыми қолданысқа түскен-ді. Ұлт мәдениеті тарихындағы әмбебап дарын Сәбит Мұқановтың сыншылық өнері жайында да Д.Ысқақұлы «Дарын қыры» дейтін зерттемесінде соны пайымдаулар жасаған. Сәбеңнің әдебиеттің тарихына, сынына, қағидаттарына қатысты 200-дей мақала мен «ХХ ғасырдағы қазақ әдебиеті» (1932), «ХVІІІ-ХІХ ғасырдағы қазақ әдебиеті тарихынан очерктер» (1942), «Жарқын жұлдыздар» (1964), «Халық мұрасы» (1974) дейтін монографиялық зерттеулер жазып, оларда әдеби, сыни, тарихи теориялық ой-тұжырымдар лайықты зерделенгенін алға тартады.
Сын өнерінің өрелі зерттеушісінің «Әдебиет өрнектері» дейтін еңбегінің (1996) танымдық, тағылымдық мәні айрықша. Мұнда Абайдың аудармалары, Шортанбай жырау жырларындағы әлеуметтік сарын, Сұлтанмахмұттың әдеби пайымдаулары, Жүсіпбек Аймауытов романдарының көркемдік әлемі, Мұхтар Әуезовтің орыс әдебиетіне қатысы, Ғабит Мүсіреповтің ұлттық тілге көзқарасы зерттеледі.
Бұл зерттеулерінен басқа, «Әдеби көркем сын» (1987), «Сын шын болсын» (1993), «Сын өнері» (2001), «Сын сонар» (1993), «Сырбаз суреткер» (2002), «Сынталқы» (2005), «Қазақ Елі, бір ауыз сөзім саған» (2004) дейтін монографиялық еңбектері бір арнаға тоғысып, бір жүйеге түсіп, күрделі, іргелі 2 томдық «Қазақ әдеби сынының тарихы» деген атпен 2011 жылы жарияланған-ды. Мұнда ұлт тарихындағы әдеби сынның дәуірлері, жанрлардың жаңғыруы, сынның көркем жанрлары, ағартушы-демократтардың әдеби ой-сарындары, әдеби фольклорлық мұраның игерілуі, баспасөз және әдеби сын байланысы, сынның жаңа замандағы лингвистикалық-семиотикалық сипаты тексеріледі, бағыты, жолдары, әдіснамалық негіздері жан-жақты толық әңгімеленеді.
Профессор Д.Ысқақұлының «Әдебиет алыптары» еңбегінде (2004) ұлт мәдениеті мен руханияты тарихындағы жарқын жұлдыздар Мәшһүр Жүсіп, Ахмет Байтұрсынұлы, Мағжан Жұмабаев, Сұлтанмахмұт Торайғыров, Жүсіпбек Аймауытов, Мұхтар Әуезов, Бейімбет Майлин, Сәбит Мұқанов, Ғабит Мүсірепов, Ғабиден Мұстафин шығармашылығы талданып таразыланады.
Ал «Әдебиет айдынында» атты зерттеуінде (2009) Түркістанда түлеп ұшқан қайраткер, дипломат Нәзір Төреқұлов, дархан дарын иесі академик Қажым Жұмалиев, сатираның сайыпқыран сардары Темірбек Қожакеев, ұлтын ұлықтаған ғұлама Рахманқұл Бердібай, сырлы сөздің сыншысы академик Зейнолла Қабдолов, жаны – қазақ, тегі – түрік Мұстафа Шоқай туралы әдеби ой-толғаныстары жинақталған.
Сыншы Д.Ысқақұлының әдеби-ғылыми шығармашылығында әдеби-мәдени деректер, тарихи мәліметтер, статистикалық мағлұматтар, сирек қолжазба мұралар жеткілікті. Бұлардың баршасын құнттап-тиянақтап ғылыми айналымға қосып отырады.
Ұлт әдебиетінің тарихы мен тағдыры Д.Ысқақұлының «Рухани толғамдар» атты зерттеуінде (2015) байыпты баяндалған. Әсіресе, оның ұлт әдебиеті жайлы кесек ой-толғаныстары «Әдебиет тарихын зерттеудің, дәуірлеудің өзекті мәселелері» дейтін монографиялық очеркінде көрініс тапқан. Әдебиет сыншысы һәм тарихшысы профессор Д.Ысқақұлының көрсетуінше, жаһандану жағдайында түркі халықтарының ортақ әдебиет тарихын жасау, дәуірлерін саралау, жалпы түркі дүниесіне ортақ тарихи тұлғаларды (мысалы, Ясауи, М.Қашғари, Ж.Баласағұн) ғылыми айналымға енгізу, түркі халықтарының түп-төркінін б.з.б. Х ғасырдағы қытай жазбаларындағы түркілік деректерден бастау, түркілік әдебиет пен ұлттық әдебиеттің аражігін анықтау, әдеби жанрлардың жетілуі мен баюын дәйектеу, әдеби мектеп пен даму бағыттары мәселесін де ғылымилықпен тексеру қажеттігін ескертеді.
Ол әдебиет тарихын дәуірлерге жіктеудің де тәжірибесін кеңінен қолдана отырып, тарихи-хронологиялық зерттеу әдісін қолдайды. Тәжірибелі сыншының қай еңбегінде болмасын ғасырлардың әдеби, мәдени, әлеуметтік келбеті айқын көрінеді. Сонымен бірге, энциклопедиялық сипаттағы анықтамалықтың да қызметін атқарады.
Оның рухани толғамдарында Түркі әлемінің ұлы қайраткерлері, жыраулары, шайырлары Қорқыт, Махмұт Қашғари, Захиредден Мұхаммед Бабыр, Жүсіп Баласағұн, Әлішер Науаи, Низами, Рабғузи, Физули, Молла Панах Вагиф, Жабид Гүсейін, Е.А.Кулаковский, Жәлел Зейналадын оғлы Мамедкулизаде, Машраб Бабарахым, Платон Ойунский, Мырза Алекпер Сабыр (Тахирзаде) мұрасы мен өміртарихы, даналық, ізгілік жемістері қарастырылады. Сонымен қатар, ұлт руханиятының діңгегі – тілі, эпостары, тұрмыс-салт жырлары, ұлттық идеологиясы, заманауи әдеби, мәдени, ғылыми дамудың көкейкесті мәселелері, білім беру жүйесі, көркем әдебиет тағдыры (көркем шығарма оқу – елдің интеллектуалдық-шығармашылық әлеуетін арттырудың кепілі екендігі) айрықша зерделенеді.
Парасатты сыншының азаматтық, интеллектуалдық тұлғасы «Мәңгілік майдан немесе тілдер тоғысындағы түркі әлемі» (2014) және «Түркілік ортақ термин негіздері» (2014) дейтін қабырғалы, салиқалы еңбектерінен айқын танылады. Олардың мазмұны мен мәні ұлт қаһарманы Мұстафа Шоқайдың «Түрік халқы – батыр халық! Түрік халқы – арыстан ер халық! Кімнен таяқ жегендей, біздің түрік баласы!» дейтін намыс толғауымен рухтас. Саяси, экономикалық, мәдени жаһандану жер-көктің апшысын қуырып жатқанда және олар ортақ мәдениет жасау, мәдениеттердің өзіндік ерекшеліктерін жоюды, ғаламдық біртұтас жүйе құруды жанталасып ойластырып әрі іске асырып, үстемдік жасап жатқанда түркілік бірлік пен түркі әлемін сақтап қалу, атап айтқанда, ұлттық тәуелсіздікті, сананы, тілді, рухты, дәстүрді, саясатты, психологияны, идеологияны арашалап алу – Д.Ысқақұлы ой-толғаныстарының лапылдаған жалынды өзегі.
Ол он екі томдық «Қазақ Совет Энциклопедиясы» (ІІ-ХІІ томдар), төрт томдық «Қазақ ССР. Қысқаша энциклопедия» (ІV.), «Қазақстан. Ұлттық энциклопедия» (І-VІ томдар), Мәскеуде шыққан тоғыз томдық «Қысқаша әдеби энциклопедия» (орыс тілінде. ІХ том), «Түркістан», «Қазақ әдебиеті», «Абай», «Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы», «Сұлтанмахмұт Торайғыров» энциклопедиялары, академиялық «Стиль сыры» (1977), «Дәстүр және жаңашылдық» (1980), «Көкейкесті әдебиеттану» (2001,2002,2004), «Қазақ әдебиеті тарихының қысқаша курсы» (2002), «Әдебиет теориясы» (2003), көптомдық «Қазақ әдебиетінің тарихы» (VII., 2004; ХІ т., 2007), екі томдық «Қазақ әдебиеттану ғылымының тарихы» (2008), «Қазақтың жүз романы», т.б. сияқты іргелі еңбектерді жазуға қатысқан.
2013 жылы «Қазақ әдебиеттанушылары» энциклопедиялық анықтамалығын (496 бет) құрастырып шығарды.
Профессор Д.Ысқақұлы сыншылық, ұстаздық еңбегімен қатар республиканың әдеби-мәдени өміріне, әлемдік мәслихаттарға белсене араласады, ой бөліседі. Атқа жеңіл, тайға шақ, ұйқыға сергек, жолға сақ саңлақтың өзі. Мейлінше мәдениетті, әдепті, өне бойы өнеге. Ертеден шапса кеште озған еңбекшіл, сүйеніші, сүйіктісі – маңдай тері. Мағжанша айтқанда, «теңіздей тұңғиық әдебиетіміздің» әдемі, лағыл сырларын, әдебиет тарихы мен сынының, түркі тілінің мәйек қасиеттерін, даналық моншақтарын асыл жұртымыздың жүрегіне жеткізе бер! Шалқар шабытты екпініңнен айныма!
Серік НЕГИМОВ,
Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия
ұлттық университетінің
профессоры, филология ғылымдарының докторы,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері
АСТАНА