Бүгінгі ақпараттық технологияның мүмкіндіктері жарата білген жанға ұшан- теңіз. Оның біздің Құқықтық статистика және арнайы есепке алу комитетінің қат-қабат жұмысын жетілдіруге және оны бүкіл тұрғындардың ортақ қазынасына айналдыруға үлесі мол екендігіне көзіміз анық жетіп отыр. Осыған орай бұл жаңа жүйені күнделікті жұмысымызға енгізу қызметіміздің қазіргі кездегі басты бағытына айналуда.
Бұл орайда ең алдымен тұрғындардың қылмыстар мен оқиғалар туралы шағымдары мен хабарламаларын тіркеуде электронды жүйеге көшірудің маңызы ерекше. Бұл бір жағынан, жұртшылықтың осы реттегі талаптарын жоғары деңгейде қанағаттандырып отыруға мол мүмкіндік ашса, екінші жағынан, құқық қорғау органдары жұмысының осы бір түйткілді буынын жаңа сапалы деңгейге көтерудің сенімді тұтқасы болатыны қазірдің өзінде белгілі болып отыр.
Күн тәртібінде өткір тұрған бұл жұмыс негізінен былтырғы жылы-ақ басталып кеткен болатын. Өйткені жұртшылықтың арыз-шағымын қабылдаудағы қағазбастылық полицияның да және оның жұмысын қадағалаушы прокурорлардың да оған жедел ықпал етуін қамтамасыз ете алмады. Қылмыс туралы арыз біраз лауазым иелерін жағалап жедел қызметкердің қолына тигенше бірнеше күн өтіп кететін, ал бұл болса ол қылмыстың ізін суытпай ашылу мүмкіндігіне үлкен кедергі еді. Мұны жете зерделеген біздің комитет жаңа электронды технологияларды жедел енгізу жөнінде ұсыныс жасады.
Мұның артықшылығы сол, арыз-шағым ішкі істер органына келіп түскеннен кейін ол туралы ақпарат мәліметтердің электронды базасына бірден енгізіледі. Ал бұл болса өз кезегінде құжаттың тіркелгеннен бастап ол жөнінде түпкілікті процессуалды шешім қабылданғанға дейінгі барлық қозғалысын бақылап отыруға мүмкіндік береді. Ал мәліметтер базасы салынған біртұтас бағдарлама ішкі істер және прокуратураның қалалық және аудандық органдарын бір ақпараттық жүйеге біріктіреді. Бұл болса нақты уақыт шеңберінде қала мен ауданның қылмыстық ахуалын қадағалап отыруға және қылмыстар туралы келіп түскен шағымдарға жедел шара қолдануға мүмкіндік туғызады. Тағы бір айта кетерлігі, бұл жаңа технологияны енгізу айтарлықтай қаржылық шығынды да қажет етпейді. Біздің бұл идеямызға Президент Әкімшілігінің қолдау көрсетуі оны жүзеге асырудың кепілі болды десек, орынды болар.
Өткен жылдың басты жаңалығы болып табылған бұл шара қылмысты жасырып қалу фактілерін қысқартып, қабылданған арыз-шағымдар санының өсуіне және олар жөнінде, заңда қарастырылғанындай, үш күн ішінде шешім шығарылуына, сондай-ақ жеке кәсіпкерлік субъектілеріне күштік құрылымдар тарапынан болатын заңсыз тексерулердің жолын кесуге мүмкіндік берді.
Бұған қосар тағы бір жаңалығымыз, бүгінгі күні келушілердің құқық қорғау органдарына берген арыз-шағымдарының одан арғы жағдайын SMS арқылы сұрау салу немесе Call-орталыққа қоңырау шалу арқылы хабардар болып отыруына мүмкіндік жасалды.
Жаңа электронды технологияның тиімділігін айқындай түсу үшін ең алдымен статистикаға жүгініп алалық. Өткен 2010 жылы республикамыздың қылмыстық қудалау органдары 5213 қылмысты жасырып қалған! Оның үстіне біздің комитет жүргізген талдау қылмыстық қудалау органдарындағы есепке алу-тіркеу тәртібі әлі күнге толық оңалып кете алмай отырғанын көрсетті. Атап айтқанда, 2005 жылы олар тіркеуден жасырып қалған қылмыстар саны 3255 болса, өткен жылы ол 5213-ке жеткен. Яғни, 60 пайыздан астамға өскен.
Қылмыстарды жасырып қалуға негізінен, бұрынғысынша, сол сала қызметінің көрсеткіштерін жақсы жағынан ғана көрсету себеп болып отырғаны айқын. Демек, құқықтық қудалау органдары қылмысты тіркеуге құлықсыз болып отырғанын мойындауымыз керек. Осыдан барып олар көрсеткіштерді ойнатуда түрлі қитұрқыларға да барады.
Ал мына бір жәйт кімді болса да ойландырмай қоймайды. Қазіргі қолданыстағы заңдар ережелеріне сәйкес, қылмыс туралы берілген арыз-шағымдар бойынша процессуалды шешім қабылдау үшін 3 тәулік уақыт берілетінін жоғарыда айттық, бұл қылмыстың ізін суытпай ашуға мүмкіндік беретін ең қолайлы мерзім. Алайда, құқық қорғау органдары мұндай арыз-шағымдарды қарауды он күнге дейін, кейбір кездерде тіпті екі айға дейін созып, істі сөзбұйдаға салуға жол беруде.
Міне, саламызда орын алып, жұртшылықтың орынды ренішін тудырып отырған осындай олқылықтарды жою үшін Бас прокуратураның Құқықтық статистика және арнайы есепке алу комитеті өткен жылы ішкі істер органдарына арыз-шағымдарды электронды есепке алу жүйесін енгізген болатын. Заман талабына сай бұл шара өз жемісін беріп, қылмыстарды жасырып қалу мүмкіндіктерін едәуір қысқартып, тіркелген шағымдардың санын көбейтіп, жеке адамдар мен заңды тұлғалардың арыздары бойынша жедел шешім қабылдауға мүмкіндік берді.
Бас прокурордың ұсынысымен шағымдарды қабылдау және тіркеу кезінде заң бұзушылықтарға жол бермеу мақсатында 2010 жылдың 1 ақпаны мен 1 маусымы аралығында Астана қаласы мен Павлодар облысының ішкі істер органдарында азаматтардың арыздарын электронды есепке алу жөнінде сынақ өткізілді. Бұл жобаны жүзеге асыруда қызметкерлеріміз негізінен біздің комитеттің он-лайн режіміндегі ішкі істер органдарына келіп түскен арыздар мен шағымдарды есепке алудың статистикалық мәліметтерінің біртұтас банкіне арқа сүйеді.
Ал 2010 жылдың шілде айынан бастап электронды есепке алу Астана, Алматы қалалары мен облыс орталықтарының ішкі істер органдарына енгізілді. 2010 жылдың 2-ші жартыжылдығына жүргізілген талдау осы шаралардың арқасында аталмыш органдарда арыз-шағымдарды қараудың жеделдігі мен олар процессуалдық шешімдер шығару бойынша оңды өзгерістер болғанын көрсетті. Мәселен, 3 тәулік ішінде қаралған арыз-шағымдардың өзіндік үлесі мұның алдындағы жылдың осы кезеңімен салыстырғанда 5, 4 пайыз артқан. Бұл көрсеткіш тәжірибе жүргізілген Алматы облысында – 33,7, Ақмола облысында – 27,5, ал Астана қаласында 22,6 пайыз өскен. Сол сияқты тіркелген арыз-шағымдар бойынша қозғалған қылмыстық істер саны да едәуір өскені байқалды. Бұл көрсеткіш Ақмола облысында 30 пайыз артқан.
Жоғарыда келтірілген мәліметтер арыздарды электронды тіркеуді енгізу ішкі істер органдарында есепке алу-тіркеу тәртібінің нығаюына және олардың қызметтерінің қылмыстық сот ісін жүргізудің осы кезеңіндегі ашықтығын қамтамасыз етуге жәрдемін тигізді. Арыздарды қарау уақытының қысқаруына байланысты істі сөзбұйдаға салу барынша азайды, сол сияқты жемқорлыққа жол ашатын лауазымды адамдардың арыз берушілер және құқық бұзушылармен тікелей араласуына тосқауыл қойылды. Осыған орай, комитет тиімді де осы заманға лайық тіркеудің мұндай түрін құқықтық қудалау органдарының барлығы да жаппай енгізгені жөн деп санайды.
Бұл әдістің қаржы полициясы саласында енгізілуі де өз жемісін бірден берді. Мәселен, Астана, Алматы қалалары мен Қарағанды облысының қаржы полицияларында осындай электронды тіркеудің енгізілуіне орай 51 жеке кәсіпкерлік субъектілерінің қызметін заңсыз тексерудің жолы кесілді. Бұларда өткен жылдың 1 қыркүйегінен бастап арыздарды электронды тіркеу мен тексерулерді есепке алу бағдарламасы алғаш рет енгізілген болатын. Соның нәтижесінде кәсіпкерлерді тексеру жөніндегі барлық мәліметтер арыздарды есепке алудың электронды кітапшасында айқын көрініп тұратын болды. Ал бұл ақпараттар арқылы қылмыс туралы арызды саралап, ол бойынша нақты кәсіпкерді тексерудің негізділігін анықтау қиын емес.
Қылмыстар туралы хабарламалар мен арыздарды электронды тіркеуді енгізудің алдын-ала жасалған қорытындылары бұл жобаның есепке алу-тіркеу тәртібінің жалпы ахуалына оң ықпал етіп, күштік құрылымдардың жеке кәсіпкерлерді негізсіз тексерулерінің жолын кесетінін көрсетті. Мәселен, электронды тіркеу сынағы кезінде қаржы полициясы тағайындаған 900-ден астам тексерулердің 51-і өзінің заңсыздығына қарай тоқтатылды. Яғни, осы әдістің енгізілуіне қарай осыншама кәсіпкердің құқығы қорғалды.
Осылайша, 2010 жылдың 14 желтоқсанында Алматы қаласының Жетісу ауданы бойынша салық органы «Дәулет-Құрылыс» құрылыс компаниясы» ЖШС тексеруді тіркеу үшін құжат тапсырған болатын. Оған Алматы қаласы бойынша қаржы полициясының қайта тергеуге байланысты аталмыш кәсіпорынды соңғы 5 жылдағы жағдайына салыққа байланысты тексеру қажет деген хаты негіз болған. Алайда электронды арыздарды есепке алу жүйесі арқылы қайта тергеу сол жылдың маусым айында аяқталғаны белгілі болды. Осыған байланысты ол серіктестікті қайта тексеруге жол берілген жоқ.
Тағы бір айта кететін нәрсе, арыздарды электронды есепке алу әдісінің енгізілуі нәтижесінде қаржы полициясы органдарының қылмыстық іс қозғаудан ақтау негізінде бас тарту туралы шешімі 21,7 пайыз қысқарды. Бұл арада бүгінгі күні қаржы полициясы арыздарды есепке алу кітапшасында тіркелген әр екінші шағым бойынша ақтау негізінде қылмыстық іс ашудан бас тарту туралы шешім қабылдайтынын айта кеткен жөн. Қаржы полициясының осындай нәтижесіз тексерулерінің көбейіп кеткенін есепке ала отырып, арыздарды электронды есепке алу жөніндегі сынақ кезінде азаматтық-құқықтық сипаттағы дау-дамайларды негізсіз тіркеуді бодырмау жайы да қоса қарастырылған болатын. Соның нәтижесінде ақтау негізінде қылмыстық іс қозғаудан бас тарту туралы шешімдер санын орта есеппен 21,7 пайыз қысқартуға қол жеткізілді. Мәселен, Астанада осы тәжірибеге дейін айына орта есеппен ақтау негізінде қылмыстық іс қозғаудан бас тарту туралы 140 шешім қабылданатын. Ал жаңа әдісті енгізу кезінде бұл көрсеткіш 30 пайызға дейін төмендеді.
Арыздарды электронды тіркеуді енгізумен бірге біздің комитет ол арыз-шағымдарды қабылдау мен қарауға қоғамдық бақылауды қамтамасыз ету бойынша да едәуір шараларды жүзеге асырды. Мәселен, Қылмыстық іс жүргізу кодексінің 183-бабына сәйкес, құқық қорғау органына арызданып келген адамға оның арызының қабылданғаны жөнінде 14 таңбалы нөмірмен арнайы талон берілуге тиіс. Енді комитет қабылдаған шараларға сай, арыз беруші өзінің арызының одан арғы жай-күйін және ол бойынша қабылданған шешімді интернет, САLL-орталық арқылы немесе тіпті SMS жіберіп те біле алады. Бұл шара арыз-шағымдарды қабылдамау және тіркемеу фактілерін болдырмауға жәрдемдесіп, арыз берушіге өз шағымының қаралуын жеке қадағалап отыруына мүмкіндік береді.
Марат АХМЕТЖАНОВ, Бас прокуратураның Құқықтық статистика және арнайы есепке алу комитетінің төрағасы.