Биылғы жылдың екінші жартысынан бастап Қазақстан Республикасы ең ірі халықаралық ұйымдардың бірі – Ислам Конференциясы Ұйымына (ИКҰ) төрағалық етеді. Жыл өткен сайын Ұйымға қатысушы елдердің қатары көбейе түсуде. Бүгінде оған Азия, Африка, Еуропа және Латын Америкасындағы 57 мемлекет мүше. Ұйымның жиындарына бес мемлекет және бес халықаралық ұйым байқаушы ретінде тұрақты қатысып келеді. Сондай-ақ, ИКҰ Біріккен Ұлттар Ұйымынан кейінгі ірі халықаралық саяси ұйым болып табылады.
Ал осы және алдағы мақалаларда оқырмандарды ретіне қарай Ұйымның құрылымдарымен және олардың атқаратын қызметтерімен таныстырғанды жөн көріп отырмыз.
1. ҰЙЫМНЫҢ НЕГІЗГІ БАСШЫ ОРГАНДАРЫ
Өзге де халықаралық ұйымдар сияқты Ислам Конференциясы Ұйымының ең жоғары органы Ұйымға мүше мемлекеттердің корольдері мен мемлекеттер басшылары және үкіметтер басшыларының қатысуымен өтетін жоғары деңгейдегі Ислам (ИКҰ) саммиті болып табылады. Саммитте Ұйымның Жарғысына сәйкес күн тәртібіне қойылған мәселелер талқыланып, соған байланысты саяси шешімдер қабылданады. Сонымен қатар, қатысушы елдердің және Умманың (барлық мұсылман қауымы) мүддесін көздейтін басқа да өзекті проблемалар қарастырылады. Саммит әр үш жылда мүше мемлекеттердің бірінде шақырылады. Оған қажетті барлық іс-шараларды және күн тәртібін дайындауды Ұйымның Бас хатшылығының көмегімен Сыртқы істер министрлерінің кеңесі жүзеге асырады.
Ал Ұйымның төтенше сессиясын Умма талап еткен жағдайда, дәлірек айтқанда, Умма мүддесі үшін өмірлік ерекше маңызы бар мәселелерді қабылдау қажет болса және Ұйымның саясатын үйлестіру мәселелері туындаса, кез келген уақытта шақыруға болады. Бұдан бөлек төтенше сессия Сыртқы істер министрлері кеңесінің ұсынымымен немесе Бас хатшының, сондай-ақ Ұйымға мүше мемлекеттердің бірінің бастамасы бойынша да шақырылуы мүмкін. Ол үшін бастамаға қатысушы мемлекеттердің көпшілігі қолдау көрсетуі қажет.
Ұйымға мүше мемлекеттер Сыртқы істер министрлері кеңесінің қызмет ауқымы да кең. Кеңес негізінен бірқатар бағыттар бойынша Ұйымның жалпы саясатының әдіс-тәсілдерін жүзеге асыру жұмыстарымен айналысады. Мысалы, Ұйымның саясаты мен мақсаттарының орындалуына ықпал ететін шешімдер мен қарарларды қабылдау мәселелерін, Ислам саммиттері мен Сыртқы істер министрлері кеңестерінде қабылданған құжаттардың жүзеге асырылу барысын қарастырады. Сонымен бірге, Бас хатшылық пен субсидиарлық органдардың бағдарламалары мен бюджетін, басқа да қаржылық және әкімшілік есептерін бекітеді. Кеңес сондай-ақ Ұйымның жаңа органын немесе комитетін бекіту жөнінде ұсыным бере алады.
Сыртқы істер министрлерінің кеңесі Уммаға қатысты ерекше маңызды мәселелерді шешу мақсатында секторалдық министрлік кездесуін шақыруға ұсыныммен шығуы да мүмкін. Егер осындай кездесулер өткен жағдайда, оның қорытындысы туралы есеп Ислам саммиті мен Сыртқы істер министрлерінің кеңесіне ұсынылуы тиіс. Сыртқы істер министрлерінің кеңесі Ұйым Жарғысының 17 және 19-баптарына сәйкес белгіленген тәртіппен Бас хатшыны сайлайды және Бас хатшының орынбасарын тағайындайды. Ал Кеңес жылына бір рет тұрақты өтіп тұрады.
Қазіргі кезде Ислам Конференциясы Ұйымының төрт тұрақты комитеті – Әл-Кудс комитеті, Ақпарат және мәдениет істері жөніндегі комитет, Сауда-экономикалық ынтымақтастық жөніндегі комитет және Ғылыми-техникалық ынтымақтастық жөніндегі комитет жұмыс істейді. Бұл тұрақты комитеттерді Ұйымға қатысушы елдердің корольдері немесе мемлекеттер басшылары басқарады. Комитеттер Сыртқы істер министрлері кеңесінің ұсынымы бойынша Ұйым саммитінің шешіміне сәйкес құрылған.
ИКҰ құрылымында, сондай-ақ Атқарушы комитет, Тұрақты өкілдер комитеті, Халықаралық ислам соты және Адам құқығы жөніндегі тәуелсіз тұрақты комиссиясы да қызмет етеді. Атқарушы комитеттің төралқасын Ұйымның қазіргі кездегі, оның алдындағы және алдағы уақыттағы елдер құрайды. Комитеттің штаб-пәтері Жидда қаласында орналасқан. Адам құқығы жөніндегі тәуелсіз тұрақты комиссияның міндеті – Ұйымның шарттары мен декларацияларында көрініс тапқан азаматтардың саяси, әлеуметтік және экономикалық құқықтарының қорғалуына ықпал ету. Бұлар ислам құндылықтарына сәйкес болуы қажет. Ал Халықаралық ислам соты Ұйымның басты заңдық органы болып табылады. Ол 1987 жылы Кувейтте құрылған.
Ислам Конференциясы Ұйымының аса ірі, қызмет ауқымы жан-жақты құрылымдарының бірі – Ұйымның Бас хатшылығы. Бұл құрылым Ұйымның кеңсесіне, сондай-ақ штаттағы қызметкерлерге басшылық ететін Бас хатшыдан тұрады. Ол мүше мемлекеттер Сыртқы істер министрлерінің кеңесінде бес жыл мерзімге сайланады. Оның қосымша тағы бір мерзімге ғана сайлануға мүмкіндігі бар. Бас хатшының кандидатурасын таңдау кезінде оның саяси беделі, адалдығы, жұмыс тәжірибесі, басқа да қасиеттері ескеріледі. Ұйымның қазіргі Бас хатшысы мысырлық Экмеледдин Ихсаноғлу. Ол Бас хатшылыққа 2005 жылдың 1 қаңтарында сайланған, ал ИКҰ-ның 2008 жылы өткен саммитінде екінші мерзімге қайта сайланды.
Бас хатшының қызметі мен міндетіне Ислам саммиті мен Сыртқы істер министрлері кеңесінде және министрлік отырыстарында қабылданған шешімдердің, қарарлардың, ұсынымдардың жүзеге асырылуына бақылау жасау, қатысушы мемлекеттерді қажетті жұмыс құжаттарымен қамтамасыз ету, Ұйым органдарының жұмысын үйлестіру, Бас хатшылықтың бюджеті мен бағдарламаларын әзірлеу, мүше мемлекеттердің консультациялар және пікірлер алмасуларына ықпал ету, Сыртқы істер министрлерінің кеңесіне Ұйымның жұмысы туралы жыл сайынғы есепті дайындау, тағы басқа да мәселелер жатады.
Бас хатшы басқаратын хатшылық, сондай-ақ жиындар мен отырыстарды қабылдаушы тараптармен тығыз ынтымақтастықта Ислам саммиті мен Сыртқы істер министрлері кеңесінің отырыстарын да дайындайды. Осы тұста айта кетейік, Бас хатшы мен оның орынбасары, хатшылық құрамындағы қызметкерлер қандайда бір мемлекетке бүйрегі бұрмауы тиіс. Бас хатшылықтың штаб-пәтері қазірше Сауд Арабиясының Жидда қаласында орналасқан.
Ал Ұйымның Бас хатшылығы мен субсидиарлық органдарының бюджеті қалай құралады? Бұл құрылымдар Ұйымға қатысушы елдердің мемлекеттік табыстарына байланысты пропорционалдық негізде қаржыландырылады. Сонымен қатар, Ұйым Ислам саммитінің немесе Сыртқы істер министрлері кеңесінің келісімімен арнайы қор құрып, жарна көлемін белгілеуі де мүмкін. Бірақ жарна ұйымдар мен жеке тұлғалардан ерікті түрде қабылдануы керек. Түскен қаржы бақылауда болады және оны Ұйымның қаржылық қадағалау органдары жыл сайын тексеріп отырады. Ұйым аясында Ислам ниеттестік қоры да жұмыс істейді. Қорға әр жылдары бірқатар елдер қомақты қаржы құйған да екен. Мысалы, Сауд Арабиясы Корольдігі – 1 миллиард, Кувейт – 300 миллион, Иран, Алжир және Катар елдерінің әрқайсысы 100 миллион доллардан қаржы аударыпты.
Ұйымға мүше мемлекеттер Біріккен Ұлттар Ұйымына мүше болып табылатындықтан, олардың барлығы БҰҰ Жарғысының мақсаттары мен қағидаттарына мойынсұнуы керек. Сондай-ақ әр ел Ұйымға тәуелсіз және тең құқықты негізде қатысады. Қатысушы мемлекеттердің барлығы даулы мәселелерді бейбіт жолмен шешуге және күш қолданудан қалыс қалуы тиіс. Сонымен бірге, Ұйымға мүше елдер бір-бірінің егемендігі мен аумақтық тұтастығына қол сұқпауы, ішкі ісіне араласпауы қажет.
ИКҰ-ға қатысушы мемлекеттер арасында Ислам Уммасының мүддесіне қауіп төндіретін немесе халықаралық қауіпсіздік пен бейбітшілікті қамтамасыз етуге нұқсан келтіретін жағдайлар да болып қалуы мүмкін. Мұндай кезде Ұйым кез келген проблеманы ізгі ниетті араағайындық таныта отырып, келіссөздер жүргізу арқылы бейбіт жолмен реттеуді мақсат тұтады. Ұйым халықаралық қауіпсіздік пен бейбітшілікті сақтау, сондай-ақ даулы мәселелерді бейбіт түрде шешу мақсатында өзге де халықаралық және өңірлік ұйымдармен ынтымақтастықта жұмыс істейді.
Ал ИКҰ-ның тиісті шешімдер қабылдау тәртібіне келсек, шешім негізінен консенсустық жағдайда қабылданады. Егер консенсусқа қол жеткізілмесе, шешім дауыс беруге құқы бар қатысушылардың басым көпшілігінің, яғни үштен екісінің дауыс беруімен қабылданады. ИКҰ-ның ЕҚЫҰ-дан ерекшелігінің бірі осы. Бұдан бөлек Ұйымның Жарғысында қатысушы мемлекеттер өздерінің тиісті ақшалай жарнасын екі жыл бойы төлемесе, олар Сыртқы істер министрлерінің кеңестерінде дауыс беру құқынан айырылатындығы көрсетілген. Бірақ, сол мемлекет жарнаның уақтылы төленбеу себептерін дәлелдеп, оны толық төлеу жөнінде келісім берсе, Ұйым ол мемлекеттің дауыс беруге қатысуына рұқсат етуі мүмкін.
Ұйымға қандай елдер толық құқықты мүше бола алады деген мәселеге келсек, біріншіден, ол мемлекет БҰҰ-ға мүше болуы қажет. Екіншіден, ел тұрғындарының көпшілігін мұсылмандар құрауы тиіс. Мүше болуға ниет танытқан мемлекет өтінішті Сыртқы істер министрлері кеңесінің кезекті отырысына кем дегенде 90 күн қалғанға дейін береді. Шешім тек консенсустық жағдайда ғана қабылданады. Ал Ислам Конференциясы Ұйымының жұмыс тілі араб, ағылшын және француз тілдері болып табылады.
Әлисұлтан ҚҰЛАНБАЙ.