«Егемен Қазақстан» газетінің сұрақтарына Қазақстан Республикасы Конституциялық Кеңесінің мүшелері, заң ғылымдарының докторлары Аманжол НҰРМАҒАМБЕТОВ пен Виктор МАЛИНОВСКИЙ жауап қайтарады.
– Президенттікке кандидаттың өз кандидатурасын алып тастауға құқығы бар ма?
– Президенттікке кандидат тіркеуге дейін кез келген уақытта және дауыс беруге екі күн қалғанға дейін Орталық сайлау комиссиясына бұл туралы жазбаша өтініш бере отырып өз кандидатурасын алып тастай алады.
– Республикалық қоғамдық бірлестіктің жоғары органы Қазақстан Республикасының президенттігіне ұсынған кандидат туралы өз шешімін өзгертуге құқылы ма?
– Республикалық қоғамдық бірлестіктің жоғары органы тіркеуге дейін және тіркеуден кейін кез келген уақытта тиісінше Орталық сайлау комиссиясына ұсыныс жасау арқылы президенттікке кандидат ұсыну жөніндегі өз шешімінің күшін жоя алады. Дегенмен, бәсекелестікке кепіл ретінде және «Сайлау туралы» Заңның ережесінде белгіленгеніндей, тіркеу мерзімі аяқталғаннан кейін кандидаттардың шығып қалуы нәтижесінде президенттікке екіден кем кандидат қалған жағдайда, Орталық сайлау комиссиясы өз қаулысымен сайлаудың мерзімін ұзарта алады.
– Қазақстан Республикасының президенттігіне ұсынылған кандидат туралы шешім күшін жойған немесе кандидаттың өзі кандидатурасын алып тастаған жағдайда үміткер республикалық бюджет шығынының орнын толтыра ма?
– Егер президенттікке кандидат өз кандидатурасын алып тастаған немесе кандидатты ұсыну туралы шешімнің күшін жою осыған мәжбүр ететін себептерсіз жүргізілген болса, онда Орталық сайлау комиссиясы сайлау науқанын өткізуге республикалық бюджет қаражатынан жұмсалған шығыстың бір бөлігін кандидаттың немесе тиісінше оны ұсынған қоғамдық бірлестіктің есебіне жатқызуға хақылы.
– Қазақстан Республикасының президенттігіне кандидаттар сайлау науқаны кезеңінде атқарып жүрген қызметтерінен уақытша босатыла ма?
– Президенттікке кандидаттар олардың тіркелген күнінен және сайлаудың қорытындысы жарияланғанға дейін жұмыстарынан, әскери қызметтерінен және әскери жиындардан босатылады. Кандидаттың сайлау науқаны кезеңінде жұмыстан, әскери қызметтен және әскери жиындардан босатылуын немесе босатылмайтындығын президенттікке үміткердің өзі шешеді.
– Қазақстан Республикасының Іс басындағы Президенті президенттікке бір уақытта кандидат болып табылатын болса, сайлауалды науқаны кезеңінде Мемлекет басшысы міндетін атқарудан босатыла ма?
– Босатылмайды. Қазақстан Республикасы Конституциясының 42-бабы 3-тармағына сәйкес, республика Президентінің өкілеттігі республика президенттігіне қайта сайланып, президенттік лауазымына кіріскен, сондай-ақ, президент лауазымынан мерзімінен бұрын босатылған немесе оның қайтыс болған кезінен бастап тоқтатылады. Конституцияның 47-бабы 1-тармағына сәйкес Қазақстан Республикасының Президенті ауруына байланысты өз қызметін жүзеге асыруға қабілетсіздігі жағдайында лауазымынан мерзімінен бұрын босатылуы мүмкін. Сонымен қатар, Негізгі Заңның 47-бабы 2-тармағында белгіленгеніндей, республика Президенті мемлекеттікке опасыздық жасаған жағдайда лауазымынан шеттетілуі мүмкін. Ел Конституциясында Қазақстан Республикасының Президентін лауазымынан босату туралы бұдан басқа тәсілдер қарастырылмаған.
– Cайлау науқаны барысында президенттікке кандидаттардың қызметіне қандай кепілдіктер белгіленген?
– Президенттікке кандидаттар тіркелген күнінен бастап және сайлаудың қорытындысы жария етілгенге дейін оларды жұмыстарынан босатуға болмайды. Сондай-ақ олар өздерінің келісімінсіз басқа жұмысқа немесе өзге лауазымдық қызметке ауыстырылмайды, іссапарға жіберілмейді, әскери жиындарға шақырылмайды. Президенттіктен үміткерлердің сайлауға қатысу кезеңдері тіркелген күніне дейінгі мамандығы бойынша істеген жұмысы еңбек өтілі ретінде есептеледі.
– Кандидаттың сайлауалды тұғырнамасы деген не және оның мазмұны қандай?
– Президенттікке кандидаттың әрқайсысының болашаққа бағдарланған сайлауалды бағдарламасы болуы тиіс. «Сайлау туралы» Заңда сайлауалды бағдарламалардың мазмұны туралы арнайы талаптар белгіленбеген. Тәжірибеде президенттіктен үміткерлердің бағдарламаларында экономика, саяси және әлеуметтік даму, сыртқы қатынастар, қорғаныс, білім беру, мәдениет, мемлекеттік органдарды жетілдіру және басқа да салаларға қатысты мәселелер көрініс табады.
Бірақ сайлауалды бағдарламаларда конституциялық құрылысты күштеп өзгерту, мемлекеттің тұтастығын бұзу, мемлекет қауіпсіздігіне нұқсан келтіру, әлеуметтік, таптық, ұлттық, діни тұрғыдағы идеяларға шақыруға, сондай-ақ заңнамаларда қарастырылмаған әскерилендірілген құрылымдарды құруға жол берілмейді. Аталған талаптар бұзылған жағдайда Орталық сайлау комиссиясы кандидатты тіркеуден бас тартады. Ал президенттікке ұсынылған кандидаттың тіркелгеннен кейінгі сайлауалды бағдарламасында осылар көрсетілген жағдайда, Орталық сайлау комиссиясы үміткерді тіркегендігі туралы шешімінің күшін жояды.
– Президенттікке кандидаттың сайлауалды бағдарламасымен шығуы міндетті болып табыла ма?
– Бұл кандидатқа міндетті емес, ол өзінің құқығы. Жоғары мемлекеттік қызметке үміткердің әрқайсысы сайлаушылардың көп дауысын алуға ұмтылатыны белгілі. Сондықтан да, президенттіктен үміткер өзінің сайлауалды бағдарламасының мазмұны мен жан-жақтылығына, оның тартымдылығына, сайлаушылардың көңілінен шығуына ерекше басымдық береді. Егер қандай да бір себептерге байланысты кандидат өзінің сайлауалды бағдарламасымен шыққысы келмесе, ол – үміткердің өз еркі. Бұған қатысты «Сайлау туралы» Заңда қандай да бір заңнамаларды бұзушылық салдары қарастырылмаған.
– Президенттік сайлауда бастамашы топтарды құруға бола ма?
– Жоқ. «Сайлау туралы» Заңда бастамашы топты құру қарастырылмаған.
– Президенттікке кандидаттардың сенім білдірілген адамдарының құқықтық мәртебесі қандай?
– Кандидаттар өздерінің сенім білдірілген адамдарын құруға құқылы. Олар үміткерлерге сайлау науқанын өткізу барысында кандидаттардың мүддесі үшін сайлауалды үгіт жұмыстарын жүргізуге көмектеседі. Президенттіктен үміткерлер сенім білдірілген адамдарды өзінің қалауы бойынша анықтайды. Сенім білдірілген адамдардың саны әрбір учаскелік сайлау комиссиясында үш адамнан аспауы тиіс. Сенім білдірілген адамдарды тіркеу үшін үміткер ол жөнінде сайлау комиссияларына хабарлауы қажет.
Сайлау комиссиясы сенім білдірілген адамды тіркегеннен кейін оған тиісті куәлік береді. Сенім білдірілген адам Қазақстан Республикасының азаматы болуы керек және ол қандай да бір сайлау комиссиясының мүшесі, сондай-ақ мемлекеттік саяси қызметші болмауы тиіс. Дегенмен, егер кандидаттың сенім білдірілген адамы мемлекеттік әкімшілік қызметші ретінде еңбек демалысында болса, оған тыйым салынбайды. Ал сенім білдірілген адам өзінің мәртебесін сайлау науқаны аяқталған соң, президенттікке кандидаттың шешімі бойынша доғарады.
– Сайлауалды үгіт деген не және оны жүзеге асырудың тәртібі қалай?
– Сайлауалды үгіттің мақсаты – президенттікке кандидаттардың сайлаушыларды өзіне дауыс беруге үндейтін басты насихаттық құралы. Шетелдіктердің, азаматтығы жоқтардың, шетелдік заңды тұлғалардың және халықаралық ұйымдардың үгіт жұмыстарын жүргізуіне болмайды. Сайлауалды үгіт кандидаттарды тіркеу мерзімі аяқталған кезден басталып, жергілікті уақыт бойынша дауыс беретін күнге бір тәулік қалғанда аяқталады. Яғни, 2011 жылғы 3 наурыздан басталады және 1 сәуір күнгі сағат 24.00-де аяқталады.
Ал сайлауалды үгіт жұмыстары бұқаралық ақпарат құралдары арқылы, сондай-ақ сайлауалды шараларды өткізу бойынша, кандидаттар мен олардың сенім білдірілген адамдарының сайлаушылармен кездесуі жолымен және баспалық, аудиокөрсетілімдер, тағы басқа да үгіт материалдары негізінде жүзеге асырылады. Сайлауалды үгіт жұмыстарын мемлекеттік органдардың, жергілікті өзін-өзі басқару органдарының, Қарулы Күштер әскерилерінің, басқа да әскери құрамалардың, ұлттық қауіпсіздік органдары қызметкерлерінің, құқық қорғау органдары мен судьялардың, сайлау комиссиялары мүшелерінің, діни бірлестіктерінің жүргізуіне тыйым салынады.