Елбасының мемлекеттік билік тармақтары арасында өкілеттіктерді қайта бөлу мәселелері жөніндегі жұмыс тобын құру туралы өкіміне сай құрылған арнайы топ аталған шараларды іске асыру үшін жедел талқылаулар өткізіп, бірқатар ұсыныстар әзірледі. Соған сәйкес осы мәселелер жөніндегі жұмыс тобының отырысы өткен болатын. Оған Мемлекет басшысы қатысып, мемлекеттік билік тармақтары арасында өкілеттіктерді қайта бөлу – республика дамуының жүйелі және заңды кезеңі болып табылатынына баса назар аударды. Міне, біз осы орайда Конституциялық Кеңес мүшесі, заң ғылымдарының докторы, профессор Үнзила ШАПАҚҚА жолығып, аталған мәселеге байланысты сұрақтарымызға қысқаша жауап беруін сұраған едік.
– Үнзила Шапаққызы, еліміз тәуелсіздікке ие болған сәттен бастап Қазақстанда мемлекеттік басқару реформалары жүргізіліп жатыр. Ал конституциялық реформаға бет бұрды дегеніміз, Қазақстан даму тарихының тағы да жаңа парағын ашты дегенді білдіреді емес пе?
– Иә, Қазақстан Республикасы Президентінің «Қазақстан-2030». Барлық қазақстандықтардың гүлденуі, кауіпсіздігі және әл-ауқатының жақсаруы» атты Қазақстан халқына Жолдауында тиімді осы заманғы мемлекеттік қызмет пен мемлекеттік басқару құрылымын құру мемлекеттің түйінді міндеттерінің бірі болып айқындалады деп көрсетілген. Яғни, бұл құқықтық базаға өзгеріс енгізу мемлекеттік басқарудың жүйелі болуын, биліктің барлық тармақтарының тиімді жұмыс істеуін және мемлекеттік органдар жауапкершілігін арттыруды құқықтық қамтамасыз етуді көздейді.
Мемлекеттік басқаруды реформалаудың негізгі мақсаты демократиялық, ашықтық, тиімділік, нәтижелілік және қоғам алдында есеп беру қағидаттары негізінде мемлекетті басқарудың жаңа тиімді моделін құру арқылы азаматтардың құқықтары мен бостандығын барынша іске асыру үшін қажетті жағдайларды қамтамасыз ету және орнықтыру. Өйткені, конституциялық реформа қоғамдағы саяси және әлеуметтік-экономикалық өзгерістердің құқықтық тұғырын нақтылап береді.
Ал билік тармақтарының үйлестірілген қызметі мен өзара іс-қимылының тиімділігі және теңгермелікті сақтай отырып қоғам және мемлекетті басқаруда жоғары дәрежедегі жауапкершілікке ие болу еліміздің дамуын нығайта түседі.
– Елбасы ұсынған бес институттық реформаның бірін іске асырудың жолы ретінде Үкіметке экономика саласына қосымша атқарушылық өкілеттіктер беруді көздейтіндігі айқындалған. Қазіргі кезде осы мемлекеттік билік тармақтары арасында өкілеттіктерді қайта бөлу бойынша көптеген ұсыныстар түскен көрінеді. Бұған сіздің көзқарасыңыз қандай?
– Елбасы ұсынған бес институттық реформаны іске асыру барысында Үкіметке экономика саласында қосымша атқарушылық өкілеттіктер беру көзделген. Осыны жүзеге асыру мақсатында Елбасы көтерген билік тармақтары арасында өкілеттіктерін қайта бөлу мәселесі бойынша жұмыс тобы құрылған. Жұмыс тобына депутаттық корпустан, Конституциялық Кеңестен, сот және прокуратура қызметкерлерінен, мемлекеттік органдардан, Заңгерлер одағынан, заңгер-ғалымдардан, ғылыми-сарапшы қауым мүшелерінен түскен ұсыныстардың алдағы бір ай көлемінде қоғамдық талқыға салынатыны белгілі.
– Осы ұсыныстарды қандай бағыттарға бөлуге болады?
– Қазіргі түскен ұсыныстарды шартты түрде 3 бағытқа бөлуге болады: бірінші – Конституция нормаларын түзетуді көздейтін ұсыныстар – Үкімет құрамын жасақтауға қатысты Парламент пен оның палаталарының өкілеттіктерін кеңейту; Үкіметтің Парламент пен оның палаталары алдындағы есептілігін күшейту; Үкіметтің дербестігі мен жауапкершілігін күшейту; сот-құқық саласын жаңғырту; конституциялық бақылау тетігін жетілдіру. Екінші – Конституцияға өзгерістер енгізуді қажет етпейтін ұсыныстар – Мемлекет басшысының заңмен (қолданыстағы конституциялық және ағымдағы заңдарда) белгіленген өкілеттіктерін қайта бөлу, соның ішінде экономиканы, қаржыны, мемлекеттік мүлікті басқару өкілеттіктері; әкімшілік-аумақтық құрылымның жекелеген мәселелерін шешуге қатысты өкілеттіктері және т.б. Үшінші – Конституцияға өзгерістер енгізуді қажет етпейтін ұсыныстар – Жоғарғы сот пен Бас прокуратура сот және құқық қорғау жүйесінің қызметін одан әрі жетілдіру; сот бақылауын күшейту; прокурорлардың азаматтық және әкімшілік процеске қатысуын шектеуге қатысты және т.б.
Комиссияға түскен ұсыныстар қоғам алдында әлі де жіті талқыланады. Нәтижесінде, мемлекетті басқару жүйесінде ұстанып отырған саясатты шыңдайтын, бәсекеге қабілетті еліміздің конституциялық тұғырын нығайта түсетін заңды шешімдер табылады деп сенемін.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Александр ТАСБОЛАТОВ,
«Егемен Қазақстан»