Бүгін – дүниежүзілік космонавтика және авиация күні
Саналы адам баласы аспанда қалықтап ұшуды бағзы заманнан арман етті. Әуелде екі қолына жасанды қанат байлап алып, үй төбесі мен биік жарқабақтардан төмен қарай секіре қалықтауға талпынды. Бірақ, өкінішке қарай, ол әрекеттерінен нәтиже шықпады. Содан кейін адам әуе шарын ойлап тапты. Одан кейін адамды шынымен-ақ аспанға ұшыра алатын әуе кемесін жасады. Бірақ жер атмосферасын төменге тастап, ғалам кеңістігіне ұшып шығуға бұл әрекет те аз болды. Ал кейінірек жердің тартылыс өрісін жеңіп шығатын зымыран жасалған кезде, оның ұшып шығуына мүмкіндік тудыратын жер таңдау қажеттілігі туындады. Осылайша ғарыш айлағы немесе космодром деген ұғым пайда болды.
«Космодром» грек сөзі. Ол қазақшалағанда «Зымырай қозғалып, ғарышқа ұшып шығатын жер» деген мағынаны береді. Ал ондай жылдам қозғалысты қандай жерден жүзеге асыру керек? Ғалымдар мен құрастырушылардың алдында осындай сұрақ тұрды. Ондай алаң жасауға бірнеше жер ұсынылды. Қойылған талап бойынша, ғарыш кемесі аттанатын алаң мейлінше тегіс, күн райы көбіне ашық, климаты жұмсақ жер болуы тиісті.
Егер ғарышайлақ жер экваторына жақын маңға орналасқан болса, зымыранды ғарыш кеңістігіне ұшырып шығару тиімді болмақ. Оның үстіне, зымыран шығысқа қарай бағыт ала зымырай аспанға ұшып барып, жер төңірегіндегі айналымжолға шығуы тиісті. Сонда зымыранның ұшу жылдамдығы жердің өз осінен батыстан шығысқа қарай айналуымен астасып, ұшу жеңілдейді. Осы факторлардың бәрінің сәйкес келуі жер шарымыздағы адам баласының жұлдыздарға ұшуына ең алғаш жол ашқан Байқоңырдың тұсауын кесті.
Байқоңырдың іргетасы өткен ғасырдың қырқыншы жылдарының аяғы мен елуінші жылдарының басында-ақ қаланды. Көп уақыт өтпей ғылыми-техникалық ізденістер қарқын алды. 1950 жылдың өзінде-ақ адам баласының ғарышқа ұшуына жол ашқан әйгілі ғарыш айлағы болып қалыптасты. Оның трассасы мыңдаған шақырымға созылып жатыр. Оның бір шеті сонау Тынық мұхитына барып тіреледі. Трассаның бойына бірқатар өлшеу-есептеу пункттері орналасқан.
Әуелі зымырандар ұшып шығатын бірнеше алаңдар салынды. Ғарыш кемелерін құрастыратын, сынақтардан өткізетін, ғарышқа аттандыратын көптеген кешендер бар. Олардағы күрделі автоматты жүйелер арқылы ғарыш кемелерінің ұшу траекториялары өлшенеді, ұшуға рұқсат беріледі, автоматты ғаламшараралық кемелерден берілген телеметриялық ақпараттар компьютерлерде өңделеді. Автоматты жүйелермен жабдықталған кешендерде кемелер сынақтан өткізіледі, оларды Байқоңырдан ұшыратын тасығыш зымырандарға тіркеу, жанармай құю жұмыстары жүргізіледі.
Ғаламшараралық кемелердің жерден аспанға қарай тік ұшатыны белгілі. Бұл да кемелерді ғарышқа ұшырудың бір жеңілдетілген амалы. Ғарыш кемесінің қабырғасы мүмкіндігінше жұқа болса, соған сай салмағы да мейлінше азаяды. Ғаламшараралық кемелерді ғарышқа қарай тік бағытта ұшыру әдісі барлық ірі елдерде қабылданған. Өйткені, осылай тік бағытта тез ұшқан мезетте пайда болатын кейін серпудің ғаламат күші кеменің осіне түседі де, оны техникалық ақаудан сақтайды. Ғаламшараралық кемелерді басқару жүйесі оның кенеттен соға жөнелген дауылдан құлап кетпеуін қадағалайды.
1957 жылғы 4 қазанда адамзат тарихында ұлы жаңалық болды. Қазақтың осы қасиетті жері, «Жер кіндігі» – Байқоңырдағы ғарыш алаңынан жердің тұңғыш жасанды серігі ғарыш кеңістігіне ұшып шығып, ғарыш дәуірін ашты.
Одан кейін ғарыштық биологиялық зерттеулер басталып кетті. Сол 1957 жылғы 3 қарашада ішінде Лайка деген ит отырған бірінші геофизикалық зымыран, 1960 жылғы 19 тамызда ішіне Стрелка мен Белка деген иттер мен атжалман, тышқан және жәндіктер салынған екінші кеме серігі, 1960 жылғы желтоқсанда Пчелка мен Мушка деген иттер мен тышқан, жәндіктер, өсімдіктер салынған үшінші кеме-серік, 1961 жылғы 9 наурызда Чернушка деген ит пен адам қимылын келтіретін манекен, төртінші кеме серігі және 1961 жылғы 25 наурызда ішінде Звездочка деген ит пен адам қимылын келтіретін манекен бар бесінші кеме-серік ұшырылды.
Осындай сәтті дәрігерлік-биологиялық эксперименттерден кейін ғалымдар мен кеме құрастырушылар адам баласының ғарыш кемесімен жер төңірегіндегі кеңістікке ұшып шығуына болады деген қорытындыға келді. Кеме құрастырушылар осыдан кейін «Восток» делінген кеме-серікті ұшуға дайындауға қызу кірісіп кетті.
Ол қандай еді? Кеме-серік төрт бүйірлік бөліктен – бірінші сатыдан, орталық бөліктен – екінші сатыдан және үшінші сатыдан тұрды. Оның ұзына бойы – 38, диаметрі 10,3 метр болатын. Салмағы 5 тоннадай еді. Бірінші сатысы қабырғасының сырт жағына қуатты құбырлы қозғалтқыш, кемені қажетті бағытқа бұруды жүзеге асыратын қозғалтқыштар, тұзақ тәрізді антенна қабыстырылды. Сондай-ақ күнге қарап бағыт түзеуге болатын сезгіштер, пневможүйелердің элементтері орналастырылды. Ал жерге қонуға арналған бөлігінің сырт қабырғасында кабель-мачта, тартпа белбеулер, дөңгелек терезелер – иллюминаторлар, жерден нұсқау қабылдайтын радиосымдар болды. Жерге қонуға арналған осы бөліктің ішкі жағында ғарышкерге ыңғайлы әрі оның өміріне кездейсоқ қауіп төнгенде кемеден сыртқа қарай тез атыла алып шығаратын жүйелермен жабдықталған кресло болды.
Креслоға парашют, ішінде ғарышкерге қажетті қосымша оттегі бар ыдыс, ғарышкер скафандрын қатты ыстықтан желдете салқындататын желдеткіш қондырғысы, жерге хабар беруге және жерден хабар алуға арналған байланыс құралы, қажет жағдайда бірінші кезекте қолданылатын құралдар мен азық-түліктер салынған ыдыстар бекітілді.
Креслоның қарсы алдындағы қабырғада кеменің ұшу жағдайын, автоматты жүйелерінің жұмысын қадағалайтын өлшеуіш приборлар мен индикаторлары бар панель болды. Сонымен бірге панельде ғарышкерге жердің қай географиялық аймағының тұсынан ұшып өтіп бара жатқанын көрсететін, ұшу жылдамдығына сай айналып тұратын глобус орнатылған. Кабинаның сол жағында кемені қолмен басқаруға қажетті пульт, панельдің төменгі тұсында өлшеуіштер тақтасы – телевизиялық камера, одан төменіректе – оптикалық бағдары бар иллюминатор тұрды. Ол иллюминатордың үстіңгі жағында радиоқабылдағыш, ал төменірегінде тамақ салынған контейнер болды.
Ауасыз кеңістікте ұшып кетіп бара жатқан кеме ішіндегі адам өмірін қамтамасыз ететін жүйе: регенерациялық қондырғылар, тоңазытқыш-кептіргіш агрегатынан ауа ылғалын жұтқыш, оларды қадағалайтын және реттеп тұратын аппаратуралардың блоктарынан тұрды. Оттегінің қайнар көзі қызметін ылғалды кабина ауасымен үрлегенде оттегі бөлетін, көмір қышқыл газын жұту қызметін сілтілі темір тотығының ерітіндісі атқарды. Қосымша тамақ пен су контейнер ішінде сақталды. Оларда ғарышкерге қажетті тағамның бәрі болды. Кеме ішіндегі адам өміріне қажетті дегендердің бәрі де 10 тәулікке жететіндей етіп салынды.
Міне, осындай талаптарға сай құрастырылған ғарыш кемесі-серігімен жердің тұңғыш ғарышкері ғарыш кеңістігіне ұшып шығуы тиісті болды. Сондықтан да бұл ғарышкерді ғарышқа ұшуға дайындау осы жұмыстармен қатар жүріп жатты. Ғарышкерлер отрядына енген ұшқыштар енді арнайы дайындықтардан өтуге тиісті еді. Олар дене жаттығуларымен қатар астрономия теориясын, аспан механикасын, физика мен математика пәндерін меңгерді. Мәскеу планетарийі шаңырағындағы жұлдызды аспанның жасанды бейнелерінен жұлдыздардың аспандағы орындарымен танысты. Радиотехника, электроника, автоматика мен телемеханика жөніндегі білімдерін жетілдірді. Дәрігерлік тексерулерден және дене жаттығуларының толық курсынан өтті. Сөйтіп, олардың ешқайсысынан да сүрінбеген ұшқыш Юрий Алексеевич Гагарин ғарышқа бірінші аттанатын болды.
Ол 1934 жылы 9 наурызда Смоленск облысына қарасты Кукушкино селосында колхозшының отбасында дүниеге келген. Болашақ ғарышкердің өмірбаяны Саратов индустриалды техникумының аэроклубында басталған. Байқоңырдан ең алғашқы жер серігі ұшқан 1957 жылы Юрий Орынбор авиация училищесін тәмамдаған еді. Содан соң солтүстік флоттың ұшқыр әуе кемелері авиациясында Отан алдындағы қызметін өтей жүріп, әуе кемесімен жылдам ұшуға шыңдалады. Ал одан кейін ғарышқа ұшу алдындағы күрделі емтихандардан өтуге кірісті.
«... Байқоңырдың алтын таңы қылаң берісімен болашақ ғарышкерлерге арналған арнайы шағын үйдің ішінде оған ғарышкердің скафандрын кигізді, – деп жазды адамның ғарыш кеңістігіне ең алғашқы ұшуы жөнінде «Восток» кеме-серігінің жетекші конструкторы Алексей Иванов өзінің «Алғашқы баспалдақтар» деген кітабында, – ол скафандр «болашақ ғарыш рыцарының» шыныққан шымыр дене мүсініне шақ келе кетті. Еркін тыныс алуына ауа желін жеткізіп тұратын желдеткіш шлангысы автономды регенерациялық құрылымға жалғанды, тұла бойы жарық сәулесінен айнадай жалт-жұлт етіп тұрды, тек екі қолы ғана қолғапсыз. Оның қасында скафандрдың конструкторы мен дәрігерлердің бірі жүр. Олар Юрийдің тұла бойын айнала жүріп шолып, скафандрдың денесінің кейбір тұсына батқан-батпағанын, тар келмегенін тексеріп өтті.
... Олар мінген арнайы автобус «Восток» кеме-серігінің дәл жанына келіп тоқтады. Автоматты түрде екі жаққа қарай айқара ашылған автобус есігінен ақшаңқай-қызғылт түсті скафандр киген Юрий Алексеевич Гагарин көрінді... Енді біраздан соң оның жер ғаламшары тұрғындарына арналған тарихи сөздері дыбыс күшейткіштерден саңқылдап шығып жатты. Арада тағы бірнеше минуттар сырғып өткенде Юрий Алексеевич отырған кабинадағы телекамералар іске қосылып, оның анық бейнесі шығарып салушылар тұрған жердегі теледидарлардың көгілдір экрандарынан көрінді. Ол әлденені жасауда, жер төңірегіндегі ғарыш кеңістігінде ұшу кезінде кемені басқаратын пульт тақтасына сәл еңкейе қарап қояды. Содан соң басын көтеріп алып, қарсы алдындағы телекамераның обьективіне тіке қарап жымияды.
Кенет микрофон шуылы естілді, әлдекім оны іске қосқан.
– Біз сіздің бейнеңізді телеэкраннан анық көріп отырмыз, – деген Сергей Павлович Королевтің дауысы естілді, – бәрі қалпында, бұл бізді қуантуда, сергек көрінесің. Мені қалай естисіз?
Ол жай ғана, ешбір кідіріссіз, салмақты, рапорт бергендей жауап қатты.
– Сізді жақсы естимін! Өзімді жақсы сезінемін, көңіл-күйім сергек, ұшуға дайынмын!
Іште шыбын ызыңы ғана естілердей тыныштық орнады. Бәрі де демін ішке ғана тартып ұстағандай. Тек динамиктердің шыңылдағаны ғана әзер-әзер естіледі. Тұмсығы ғарыш кеңістігіне тік қарап тұрған ақшаңқай-қызғылт түсті «Восток» кеме-серігіне жол ашқандай бұлттар да жылжуын кілт тоқтатып, күн де сол орнынан тапжылмай нұрын шаша қалғандай сәт орнады сол кезде.
Бір мезетте жер қыртысы астына салынған ұшыру бөліміндегі перископ арқылы кемені бақылап-қадағалап отырған басқарушының дауысы саңқ етті.
– Аттандыру кілті іске қосылсын!
Артынша аттандыру пультінде отырған кісінің дауысы жаңғырыға шықты.
– Аттандыру кілті іске қосылды!
Динамиктен тағы дауыс саңқылдады.
– Соңғы көз жүгіртім!
– Соңғы көз жүгіртім өтті!
– Әзірлік! Басты әзірлік! Аттансын!
Артынша Сергей Павлович Королевтің дауысы естілді.
– Сізге сәт-сапар тілеймін!
Кенет көлденең шу мен кеме қозғалтқыштарының құбырларынан төмен қарай шашылған оттың қатты ысылымен, гүрілімен қабаттаса Юрий Алексеевичтің дауысы анық естілді:
– Жө-нел-дік!
Бұл бұдан 50 жыл бұрынғы, 1961 жылғы 12 сәуірдегі, Байқоңыр уақытымен таңғы сағат 11-ден 7 минут кеткен сәт еді. Ғарыш кемесі аспанға қарай зымырай тік ұшып кетіп бара жатты. Дәл сол сәтте «Восток» кеме-серігін құбырлы қозғалтқыштардың миллиондаған ат күшінен емес, миллиондаған адамдардың осы тарихи көріністен қатты толқып, діріл қаққан алақандарының ғаламат күшімен ғарышқа қарай зымырап ұшып кетіп бара жатқандай болып та кетті.
Белгілі биіктікке ұшып жеткенде «Восток» кеме-серігінің бірінші бөлігі ажырады. Ол перигейінде жер бетінен – 181, апогейінде 327 шақырым биіктікке дейін шарықтап, жер төңірегіндегі кеңістікте 108 минут ішінде бір айналым жасады. Бұл уақыттың ішінде тұңғыш ғарышкер мен жер бетіндегі мұхиттар мен теңіздерді, таулар мен жазықтарды, өзен мен көлдерді, өзі кемемен ұшып шыққан Байқоңыр ғарыш айлағы орналасқан қазақтың дархан жерін және ондағы ірі қалаларды көрді. Ғарышкер Байқоңыр уақытымен сағат 11-ден 52 минут өткенде Оңтүстік Американың тұсынан ұшып өтіп бара жатты. Байқоңырдағы ұшуды басқару орталығына ұшудың ойдағыдай екенін, кеме-серік ішінде өзін жақсы сезінетінін, 12-ден 15 минут өткенде Африканың тұсынан ұшып өтіп бара жатқанын, ұшудың ойдағыдай екенін, кеме ішіндегі салмақсыздықтан қолайсыздықты сезінбейтінін хабарлады. Сағат 12-ден 25 минут өткенде Жер төңірегіндегі бір айналым аяқталып, белгіленген бағдарлама бойынша кеме-серіктің тежеуші қозғалтқыш қондырғысы автоматты түрде іске қосылды. Кеме-серіктің ұшу жылдамдығы азайып, жерге қарай төмендеп, қону траекториясына ауысты. Одан соң ішінде ғарышкер отырған қонуға арналған аппарат кеме-серіктен бөлініп, Жер атмосферасы арқылы өтіп, жер бетіне 7 шақырым қашықтық қалғанда үлкен парашюті ашылды. Сөйтіп, Байқоңыр уақытымен сағат 12-ден 56 минут өткенде қазақ жерінің даңқын аспандатқан Юрий Алексеевич Гагарин қонуға арналған аппаратпен аман-есен жерге қонды.
Жүніс САХИЕВ, жазушы-фантаст, ТМД Астрономия-геодезия қоғамының толық мүшесі.
Астана.