Бірақ көңілде біршама түйткіл қалды
2010 жылға арналған Республикалық бюджеттің орындалуы туралы, Үкімет пен Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі Есеп комитетінің есептері Парламенттің екі палатасында да, барлық көрсеткіштерімен жан-жақты талқыланып көптеген ұсыныс, пікірлер айтылғаны белгілі. Сондықтан да оларды қайталамастан, Үкіметтің елдің әлеуметтік-экономикалық дамуының негізгі макроэкономикалық көрсеткіштерін, сондай-ақ, Елбасының халыққа Жолдауларынан туындайтын тапсырмалардың орындалуын қамтамасыз еткендігін айта отырып, осы бюджеттің орындалу барысында бюджеттің сапалы орындалуына кері әсерін тигізетін кейбір өзекті мәселелерге тоқталған жөн ғой деп есептеймін.
Ол, біріншіден, бюджеттік жоспарлау сапасының қажетті деңгейде болмауы. Бюджеттің кіріс және шығыс бөліктеріне әсер етіп, оның негізгі параметрлерін нақтылауға әкеліп соғатын макроэкономикалық көрсеткіштер жыл сайын төмен болжануда. Болжамдық көрсеткіштерді нақтылау аса «сақтықпен» жүзеге асырылған. Мысалы, әлеуметтік-экономикалық даму көрсеткіштерінің 2011-2015 жылдардағы болжамына сәйкес, ішкі жалпы өнімнің нақты өсімі 2014 жылға қарай 103,9% деңгейінде жоспарланған. Жыл қорытындысы бойынша 2010 жылы ішкі жалпы өнімнің өсімі 107 пайызды құрағаны бәрімізге белгілі. Осы жерде «бюджеттің кіріс бөлігінің асыра орындалу себебі субъективті сипатта емес пе?» деген сұрақ туындайды.
Екіншіден, Парламент депутаттары бюджет қаражатының уақтылы және сапалы, әрі толық игерілмеуіне жол берген лауазымды тұлғалардың жауапкершілігін күшейту туралы мәселені түрлі деңгейде, бірнеше мәрте көтерген болатын. Өткен жылдардағы сияқты 2010 жылы да Үкімет бюджеттің толық атқарылуын қамтамасыз ете алмады, бюджеттің екі рет нақтыланып, 16 рет түзетілгеніне қарамастан, 37,5 млрд. теңге игерілмей қалды. Мәжілістің жалпы отырысында атап өтілгеніндей, 41 бюджеттік бағдарлама әкімшісінің тек 15-і ғана бюджеттің 100 пайызға атқарылуын қамтамасыз еткен. Бөлінген қаражаттың игерілмеуінің негізгі себептері «созылмалы» сипатқа ие. Депутаттардың «Үкімет бюджет қаражатының игерілмеуіне жол берген және ведомство алдына қойылған міндеттердің атқарылуына қол жеткізбеген әкімшілерге қандай шаралар қолданды» деген сұрақтары да жауапсыз қалып отыр.
Үшіншіден, кредиторлық және дебиторлық берешек сомалары жылдан жылға ұлғая түсуде. Сөзім дәлелді болу үшін дебиторлық берешек серпінін мысалға келтірейін: ол 2006 жылы 16,6 млрд. теңге, 2007 жылы 34,6 млрд. теңге, 2008 жылы 53,7 млрд. теңге, 2009 жылы 74,4 млрд. теңге болса, 2010 жылы 120,3 млрд. теңгені құрады. Қалыптасқан дебиторлық берешектердің басты себебі, бір сөзбен айтқанда, бюджет қаражатына әкімшілік ету сапасының төмендігі.
Төртіншіден, жылдық сомалардың айларға дұрыс бөлінбеуі, яғни айлар бойынша қаржыландыру жоспарының дұрыс жасалмау практикасы сақталуда, қаражаттың негізгі бөлігін бюджеттік бағдарламалар әкімшілері қаржы жылының соңына жоспарлайды. Бюджеттік бағдарламалар әкімшілеріне республикалық бюджет қаражатының есепті жылдың соңында аударылуы оның ауқымды бөлігінің игерілмей қалып, бюджетке қайтарылатынын немесе дебиторлық берешектің ұлғайып, белгіленген жоспардың орындалмауына әкеліп соғатынын көрсетіп отыр.
Бесіншіден, өткен жылдардағы сияқты есепті кезеңде де, жергілікті атқарушы органдар уақтылы бөлінген трансферттердің 25,1 млрд. теңгесін игермеген.
Соның салдарынан инвестициялық жобалар уақтылы іске асырылмай, тиісінше әлеуметтік және өндірістік мақсаттағы жекелеген объектілер белгіленген мерзімдерінде пайдалануға берілмеген.
Басқаны айтпағанда, Парламентте, кезекті жылға арналған бюджетті қарау кезінде, жыл сайын депутаттардың ұсынысымен салалардағы проблемаларды шешуге қосымша қаражат көзделген бағдарламалардың өзі толық игерілмеген. Қаражаттың игерілмеуінің негізгі себептері – мердігерлердің шарттық міндеттемелерді орындамауы, жұмыстарды орындау кестесінен кешігуі, мемлекеттік сатып алу бойынша конкурстық рәсімдерді өткізудің ұзаққа созылуы, жобалық-сметалық құжаттаманың кеш бекітілуі секілді субъективтік сипатта. Өңірлерде инвестициялық жобаларды іске асыру тетігі жеткілікті деңгейде реттелмеген, әрі республикалық және жергілікті деңгейде бюджеттік бағдарламалар әкімшілерінің жауаптылығы көзделмеген.
Алтыншыдан, квазимемлекеттік сектор субъектілері республикалық бюджеттен бөлінген қаражатты тиімді пайдаланбайды. 2010 жылы заңды тұлғалардың жарғылық капиталын қалыптастыруға және ұлғайтуға республикалық бюджеттен 284,7 млрд. теңге көлемінде қомақты сома бөлінді. «Халықтық әл-ауқат қоры туралы» Қазақстан Республикасының Заңына сәйкес бәсекеге қабілеттілікті, халықтың әл-ауқатын арттыру және ұлттық экономиканы орнықты дамыту қор қызметінің негізгі мақсаты болып бекітілген. Қазіргі экономиканың жаһандану және халықаралық экономикалық бәсекеге қабілеттіліктің өсуі жағдайында, бәсекеге қабілетті ұлттық салалар мен өндірістерді ашудың маңызы аса зор екені баршаға аян.
Алайда, елеулі қаражатты квазимемлекеттік секторға құю тиімділігі мәселесі ашық күйінде қалып отыр. Мәжіліс отырысында әріптестерім тарапынан бүгінгі таңда нақты іске қосылған зауыттар мен фабрикалар туралы кім айта алады? Экономикамыздың бәсекеге қабілеттілігі қаншалықты артты? Есепті жылда біз неге қол жеткіздік? деген заңды сауалдар туындады. Бүгінгі таңда, біз ұлттық холдингтер мен басқа да даму институттарының көптеген еншілес және өзге де бөлімшелер құруын, яғни көп сатылылықты, функциялардың қайталанып, шығындардың ұлғаюын, мемлекеттік активтерді пайдаланудың ашық болмауын көреміз.
Жетіншіден, қаржылық заң бұзушылықтың орын алуы әлі де жалғасуда. Үкіметтің және Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің ұсынылған есептерінде жүргізілген бақылау іс-шараларының саны туралы, анықталған заң бұзушылықтар сомалары мен пайдаланылған қаражаттың тиімсіздігі туралы және т.б. деректер жеткілікті. Алайда, аталған заң бұзушылықтарға жол берген азаматтарға қолданылған шаралар туралы ақпарат жоқтың қасы. Бюджетке қайтарылған қаражат сомасы анықталған заң бұзушылықтар сомасымен салыстырғанда мүлдем мардымсыз.
Тағы бір айта кететін жағдай, есеп комитетіне, өткен жылдардағы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы қорытындыны талқылау барысында, есепте тек өткен қаржы жылындағы тексеру деректерін көрсету ұсынылған болатын. Алайда, енгізіліп отырған есепте бұл ұсыныс орындалмаған, есепте алдыңғы жылдардағы бақылау іс-шараларының деректері мен анықталған қиғаштықтар сомасы қамтылған.
Жоғарыда айтылған барлық мәселелер жұмыс тобының отырыстары мен палата отырысында егжей-тегжейлі талқыланды. Үкімет үстіміздегі жылдың есебін талқылау барысында депутаттар айтқан ескертпелер мен ұсыныстарды міндетті түрде ескеруі қажет деп есептейміз.
Әрине, сөзіміздің соңында әділдік үшін Үкімет ұсынған 2010 жылға арналған республикалық бюджеттің атқарылуы туралы есептің бұрынғыларға қарағанда сапалы жасалып, көрсеткіштер құрамының кеңейтілгенін, есептік-талдамалық базаның жақсарып, бюджеттің жекелеген баптарының орындалу негіздемесі деңгейінің артқанын айта кетуіміз керек.
Төлебек ҚОСМАМБЕТОВ, Мәжіліс депутаты.