Сейіт Қасқабасов. Ойөріс. (Фольклор туралы).
“Астана полиграфия”.Жоғары оқу орындарында білімнің сапасы мен деңгейі көтерілуі үшін ғылымның соңғы жаңалықтары мен жетістіктері оқу үрдісінде үнемі ескеріліп отыруы ләзім. Бұл ретте профессор-оқытушыларға қойылар аса қажетті кәсіби талап өз саласы бойынша білікті маман болып, оқытылатын пәні мен жүргізетін дәріс-сабақтарында ғылымға жаңадан қосылған соны материалдар мен дәлелденген түйін-қорытындыларды қолдана алуы, әрдайым ізденіс үстінде болуы. Дәріскер ұстаз үшін, шәкірт-студент үшін де қолындағы дайын оқулық пен оқу құралының бағдаршылық орны ерекше.
Кейінгі жылдары қазақ фольклортануы теориялық, әдістемелік жағынан жетіліп, биіктей түсті. Аталған бағытта айналымға кірген деректер, жарияланған көлемді монографиялар мен қорғалған диссертациялар саны біршама. Соған қарамастан, бұл пәннен жоғары оқу орындарында пайдалану үшін өткен ғасырдың елуінші жылдарында жазылған Мәлік Ғабдуллиннің “Қазақ ауыз әдебиеті” атты кітабын қайталап бастырумен ғана шектеліп келдік. Аталмыш оқулықты ауыстыратындай, уақыт талабына жауап бере алатын заманауи құрал әзірлеудің зәрулігін сала мамандары әлдеқашан сезінген.
Осы олқылықтың орнын толтыру мақсатында жақында ғана жарыққа шыққан республикадағы жетекші фольклортанушы, академик Сейіт Қасқабасовтың “Ойөріс” атты еңбегі жаңашыл сипатымен ерекшеленеді. Автордың: “Фольклор жанрларын этнографияға сүйенбей зерттеу мүмкін емес. Этнография фольклорлық жанрлардың ерте замандағы сипатын, алғашқы даму жолдарын зерттеуде өте пайдалы. Себебі, жанрлардың да, сюжеттер мен мотивтердің де пайда болуы ғана емес, сондай-ақ олардың өмір сүруі мен өзгеру, даму жолдары да тұрмыспен, болмыспен тікелей байланысты.
Бірінші – фольклор мен әдебиеттің бірдей еместігі. Мұның себебі, олардың пайда болуы мен өмір сүру түрінің өзгешелігінде. Бұл өзгешелік оларды зерттеу әдістерінің екі түрлі болуын талап етеді” /55-б/ – деген сынды тұжырымы осы ойымыздың айғағы. Өйткені, қазақ тілі мен әдебиеті мамандықтарына арналған қолданыстағы оқулықта фольклорды тек сөз өнері, ауыз әдебиеті деп тар шеңбер аясында біржақты қарастыратын.
Кітап фольклордың болмыс-табиғатын, синкретті, көпфункциялы қызметін, оның байырғы дүниетаным, наным-сенімдермен, оның ішінде, тотемизм, магия, табу, шамандықпен астасқан қырларын аша көрсетумен басталады. Мұнан соң фольклордың улитарлық қызметіне, дәлірек айтсақ, тұрмыспен, әдет-ғұрыппен келетін тұсы, сөз өнері ретіндегі қасиеттеріне толымды түсінік беріледі. Фольклорды тарихи ұзақ даму жолдарын бастан кешірген құбылыс ретінде зерделейтін автор оның түп-тегіне үңіліп, құрамында ырымдар мен ғұрыптар, тыйымдар мен арбау, жалбарыну тарауынан мифтің түрлері жайында тұщымды мәліметтер табамыз, адамзаттық алғыс пен қарғыстар араласқан күйде келуі, анеркі (матриархат) дәуірінің көріністері, байырғы мифтер, ежелгі мифтік кейіпкерлер – ілкі ата мен жасампаз қаһарман, тотем-баба, кейінгі патриархалды заманның әдеттерінің жаңғырықтары туралы ой өрбітеді. Ғалым сақтар, көне түркілік, қазақ хандығы тұсындағы фольклордың даму барысын сараптайды. Ал VІІІ ғасырдан бергі фольклорды жаңа дәуірдің жемісі ретінде байыптап, бұл мезгілде туындаған тарихи жырлардың көптеп сақталғанына, ақындар мен жыршылардың, шешендердің дәстүрді өрлетуге қосқан үлесіне, күні бүгінге дейінгі аралықтағы жанрлық жіктеулер мен тақырыптық тарамдалып, функционалды өзгерістерге түсуіне ден қояды. Кітаптың қазақ фольклорының жанрлық құрамын саралаған мифтік сана, ойлау сатыларын тілге тиек етеді. Рухани фольклордың дәстүрі бағзы дәуірлерден басталатын қабат-қыртысы қатпарлы болғандықтан, мұндай көпқабаттарды айқындау қиын да күрделі, сол себепті этнография, археология, тарих, лингвистика салаларының айғақ-дәлелдемелеріне жүгіну мейлінше мол. Құралда фольклордың қазіргі мәдениетпен, музыкамен, театрмен, киномен, бейнелеу өнерімен, теледидармен байланысы баяндалады.
Еңбектің студенттерге фольклортанудың іргелі проблемаларын игеруге септесетін тұстары – фольклорлық жанрлар теориясы, фольклордың тарихи типологиясы, поэтикасы, текстологиясы турасындағы бөлімдері екендігін атап өткен жөн.
С.Қасқабасовтың ғалым ретінде ұзақ жылдардан бергі кешенді зерттеулеріне сүйеніп, халық прозасын іштей миф, хикая, әпсана, хикаят, аңыз, ертегілерді жануарлар, қиял-ғажайып, батырлық, новеллалық, сатиралық деген жанрлық түрлерге бөліп, олардың әрқайсына тән белгілерін ажыратады.
Эпикалық түрлерге арналған бөлімде “Қобыланды”, “Қозы Көрпеш-Баян сұлу”, “Қыз Жібек”, “Кенесары”, “Айман-Шолпан”, “Наурызбай-Қаншайым” жырлары жайлы кеңірек талданады. Зерттеушінің, әсіресе, эпикалық жанрлар санатына “балладалық жыр” деген дербес түрді қосып, оған бұрын лиро-эпос, тарихи жырлар санатында сөз болып жүрген “Айман-Шолпан”, “Наурызбай-Қаншайым”, “Ерназар-Бекет” тәрізді үлгілерді жатқызуы – жаңаша пайымдау. Бұл еңбек соңғы әлем, орыс, қазақ ғалымдарының тәжірибелерін қаперде ұстай отырып, дайындалғанымен ешкімді қайталаймайтын, фольклордың заңдылықтарын айқын да өзіндік жинақтаушылық ұстанымдарымен құнды.
Жетпіс белестен ыждағатты ізденіс үстінде асқан С.Қасқабасов көпшілік алдында шығармашылық есеп бергендей өзінің ғылыми еңбектерін төрт том етіп бастырған. Ғалымның осы топтаманың жалғасы етіп ұсынған “Ойөріс” атты кітабы қазақ студенттерінің фольклор хақындағы теориялық ұғым-түсінігін байытып, ой-өрісін кеңейтетін, жаңа сапа, мазмұндағы терең, игілікті жұмыс деп бағалаймын.
Шәмшәдин КЕРІМ, профессор.
БІРТУАР ТҰЛҒА БОЛМЫСЫ
Халықаралық “Қазақ тілі” қоғамы Ақтөбе облыстық ұйымының төрағасы Кемейдулла Төлеубайұлының құрастыруымен “Шекті Мөңке би Тілеуұлы” деп аталатын елеулі еңбек жарық көрді. Бұл сүбелі туынды — туған халқы сөзіне сүйініп, төрелігіне жүгінген біртуар Мөңке бабаның есімін жаңғырту, оның бірегей болмысын кейінгі ұрпаққа таныту жолында жасалған бүкілхалықтық қызметтің хроникасы, тектес тақырыптық жарияланымдардың жылнамасы. Сонымен бірге, бұл кітапты осынау күрделі істің басы-қасында болып, тікелей басшылық жасаған, көптеген ұйымдастыру шараларын шаршамай, шалдықпай, өзгеше бір іскерлікпен атқарған құрастырушы-автор Кемейдулла Төлеубайұлының да теңдессіз еңбегінің қайтарымы деген орынды болады.
Мөңке би мұраларын ел игілігіне қайта оралту орайындағы бүкілхалықтық істің шежіресін хаттаған һәм болмысы бөлек би бабамыздың есімі мен шығармашылығына қатысты бұрынғы-бүгінгі жарияланымдардың жүйелі тізбегін түзген кітаптың академиялық арқауын, тарихи сананы жаңғырту ерекшелігін, ғылыми айналымға енгізген мәлімет-деректерінің мол екендігін атап көрсеткен жөн.
Ортақ атаумен шартты түрде “Ұрпақтану” саласы деп жалпылама атайтын болсақ, екі мыңыншы жылдардан басталған Мөңкетану ғылымы қазір жүйелі арнасына түсті. Бірқатар жарияланымдар арқылы Мөңке бидің қайраткерлігі, билігі, болжампаздығы, жыраулығы, т.б. тұлғалық тұтастығы жұртшылық зердесіне жетті. Бұл орайдағы ізденістер бағыты бір ғана Мөңке бидің өмірі мен шығармашылығы төңірегінде шектелмей, ол ғұмыр кешкен дәуірдің, би бабамыздың арғы-бергі ата-бабаларының тағылымды тарихымен тығыз бірлікте өрістеу үстінде.
Мөңке би мұрасын зерттеу мен насихаттаудың ендігі бағыттары қандай болмақ керек? Біздің ойымызша, мөңкетанушылар алдағы уақытта нақ осы мәселе төңірегіне топтасқаны жөн сияқты. Мөңке Тілеуұлының тарихи тұлғасы, қоғамдық қайраткерлігі, шығармашылық қуаты жөніндегі алдағы жазылатын жарияланымдар бұрынғыдай баяндаушылық сипатынан гөрі тақырыптық, мәтіндік талдап, саралау, бидің берекелі берен сөзін терең түсіндіру, толғанысты толғауларының құдіретін ұғындыру орайындағы филологиялық-философиялық тұрлаулы тұжырымдарға қарай бағыт ала бастауы керек. Және де сол айтылған жәйттер оның болжампаздық қасиетін ғана әспеттеумен шектелмей, шығармашылық тұлғасы мен табиғи талантының құбылыстық қасиетіне, сюжетсіз поэма элементтерін бойына сіңірген толғауларының жан-жақты, тиянақты таразылануына қызмет етсе дейміз. Мөңке би мұрасын кеңінен танытудың жаңа кезеңі енді басталды. Міне, сөз болып отырған кітаптың тұтастай танымдық тағылымы бізді осындай оңды ойларға бастайды. Кітап осы сипатымен құнды, осы ерекшелігімен оқшау көрінеді.
Серікқали БАЙМЕНШЕ, филология ғылымдарының докторы. Мәскеу.
ЖЫР ТОЛҚЫДЫ АЛМАТЫДА
Алматының тұрғындары тамаша поэзияны аңсаған екен. Терең сөзді парықтап, мінсіз лириканы пір тұтатын көпшілік Абай атындағы мемлекеттік академиялық опера және балет театрында ақын Фариза Оңғарсынованың мерейтойлық жыр кеші өтеді екен деген хабарды естігеннен, абыр-сабыр билет іздестіре бастағанын білеміз. Сенбі күні билет тимесе де, шақыру алмаса да бекзат өнер ордасына бір күнге көшіп келген өлең падишасының патшалығына бас сүғуға асық болып жатқандарды көру ғанибет еді. Қазақтың поэзияға құштар болмысы тұрғанда ақындары елдің алақанында жүре беретіні ақиқат. Бұл кешке ақынды іздеп әкім де, министр де, еліміздің атқамінер азаматтары да келді.
Опера және балет театрына қарақұрым халық, құшақ-құшақ раушан гүлдері еніп, жыр кешінің шымылдығы түрілді.
Театрландырылған көріністер Фариза ақынның өлең патшалығының есігін еркін, ешкімді қайталамайтын өр дауыспен ашып келген жастық шағын көрерменнің көз алдына әкелді. Залда отырған халайық сонау 70-ші жылдарға саяхат шегіп, мұңын махаббат дастандарына, шерін өмірге деген шексіз құштарлыққа айналдыра алған өндірдей жас ақын Фаризамен (актриса Назгүл Қарабалина) қауышты.
Талант терезесі тең тұрған Фариза мен Мұқағалидың сырласуы ел арасында екеуара, ауызбен айтылатын әңгімелердің ақиқатын айтып, шындыққа толы диалогтардың шетін тарқатты. Осыдан кейін ақын сахнаға көтерілді. Алдымен ақынды осы кешті ұйымдастыруға ұйытқы болып жүрген еліміздің Мәдениет және ақпарат министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед құттықтап: өнерсүйер, поэзия қадірлейтін қауым! Фариза апамыздың поэзияда жас қауырсын болып алғаш қосылған періште кезінен бастап бүгінгі қазақ поэзиясының падишасына айналғанға дейінгі бүкіл өміріне, бүкіл шығармашылығына бір жағы риза болып, бір жағы ерекше сыйлап, қадірлеп келе жатқан бір замандасы бар. Ол – Қазақстан Республикасының тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев! Алдымен Елбасының құттықтауын оқып беруге рұқсат етіңіздер, деп Мемлекет басшысының аманатын орындауға кірісті.
– Құрметті Фариза Молдасынқызы, сізді үлкен мерейтойыңызбен шын жүректен құттықтаймын! Сіз ұлттық поэзиямыздағы өзіндік дара дауысыңызбен ерте танылған дара таланттардың бірісіз. Нәзік те сыршыл, өткір де өршіл лирикаңызбен бірден-ақ өлеңсүйер қауымның ыстық ықыласына бөлендіңіз. Халқыңыз сіздің отты да жігерлі поэзияңыздан әрдайым сусындап, әрдайым рухани қуат алып келеді. Ізбасарларыңыздың арасынан дарынды ақындар шықты. Сіз сондай-ақ, тамаша журналист, білікті ұжым жетекшісі ретінде де көп істер тындырдыңыз. Парламент депутаты болып сайланып, еліміздің құқықтық мемлекет атануына үлкен үлес қостыңыз. Осындай сан-салалы қызметіңізбен, қабырғалы істеріңізбен халқыңыздың лайықты құрмет-қошеметіне ие болдыңыз. Еңбектеріңіз жоғары мемлекеттік наградалармен атап өтілді. Осының бәрі ақын-азамат үшін үлкен мәртебе, зор бақыт. Бақытыңыз баянды, денсаулығыңыз мықты болып, халқыңыздың өзіңізге деген шексіз махаббатына бөлене беріңіз! – депті құттықтау хатында Мемлекет басшысы.
Осыдан кейін Фариза Оңғарсынованың сөзіне жазылған әндерге кезек берілді.
Фариза ақынға қалам ұстаған шығармашылық қауым атынан Қазақстан Жазушылар одағының төрағасы, ақын Нұрлан Оразалин сөз арнады. Ақын жанын ақыннан артық кім түсінер?! Нұрлан Мырқасымұлы қашанда өзіне тән сұлу сөздің көмбесімен көпшіліктің көңіліндегі ортақ ойды қозғады.
– ...Сонау бір жылдары “Лениншіл жас” газетіндегі “Мен саған ғашық емес ем...” дейтін жалынды жырларымен жұртты өзіне жалт қаратып, поэзияға адуынды мінезіңізбен, әдемі сұлу жырыңызбен келіп едіңіз.., – деген Нұрлан ақынның сөзін тыңдай отырып, Фариза шабытты күндердің естелігіне шомылып отырғандай әсер қалдырды.
Өзінің жыр кешінде Фариза Оңғарсынова әр кездері жазылған жырларын оқыды. Ғ.Есімов, Н.Нүсіпжанов, М.Жүнісова, Е.Әбдіхалықова, Ж.Жексенұлы, Т.Досымов, Г.Ақүрпекова сияқты өнер қайраткерлері мен эстрада жұлдыздарының орындауында ақынның сөзіне жазылған танымал әндер шырқалды.
Айнаш ЕСАЛИ, Алматы.