Жыл сайын қаншама құжат қабылданса да орны өзгеше болып тұратын Елбасы Жолдауының жөні бөлек. Президент Жолдауын халқымыздың жылдың басты құжаты дейтіні де сондықтан.
Қазақстан Республикасы Конституциясының 44-бабына сәйкес Мемлекет басшысының Қазақстан халқына жыл сайынғы Жолдауының ел үшін өте үлкен маңызы бар, ол Үкіметтің іс-қимыл бағдарламасы, Парламент қызметінің негізгі бағдары болып табылады, ішкі және сыртқы саясат мәселелерін қамтиды, онда мемлекеттің орта мерзімді және ұзақ мерзімді перспективадағы дамуының мақсаттары мен міндеттері алға қойылады.
Елбасымыз Н.Ә.Назарбаев дәйектілікпен және өзіне тән нақтылықпен жүргізілген жұмыстарды жыл сайын қорытындылап, алға жаңа өзекті міндеттер қояды. ХХІ ғасырдың екінші онжылдығының бастауындағы “Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты биылғы Жолдауы да осыны тағы да дәлелдей түседі.
Тәуелсіздіктің 19 жылдық кезеңіндегі мемлекетіміздің табысы тарихи шындыққа айналды. Қазақстан өз дамуының жаңа шебіне шықты, оны барлық әлем таниды, халықаралық экономикалық және саяси аренада нақты ойыншы болып табылады, дамушы елдердің онымен есептесуіне тура келеді. Мұны тәуелсіздік жылдарындағы еліміздің ең басты нәтижесі, бізді гүлденіп, өркендеуге әкелген жол деп атауға болады.
Оноре де Бальзак ХІХ ғасырдың басында “Бір батыл адамның табысы тұтас бір буынды әрдайым алға ұмтылуға, ерлікке қарай итермелеуге жігерлендіреді” деп жазды. Қазақстанның табысы елде де, әлемде де, сөз жоқ, Президент Н.Ә.Назарбаевтың есімімен ұштастырылады, ол өзінің көреген шешімдерімен саяси да, сондай-ақ әлеуметтік-экономикалық тұрғыдан да қиын жылдарда біздің бұдан былайғы өркендеуіміздің сенімді негізін қамтамасыз еткен Қазақстанның 2030 жылға дейінгі ұзақ мерзімді стратегиясын жариялады.
Тәуелсіздігіміздің алғашқы жылдарын еске түсірейікші. Біз бұл қиындықтарды ұмытпаймыз. Сол кезеңде Қазақстан Президенті Н.Ә.Назарбаев сындарлы шешімдер қабылдады. Президенттің 1992 жылы қабылдаған тұтыну мақсатындағы тауарларға арналған бағаны ырықтандыру жөніндегі Жарлығы Қазақстанда нарықтық қатынастарға көшудің негізі болды, нәтижесінде көптеген тауарлардың бағасы нарықтық күштердің ықпалымен қалыптастырыла бастады.
Жаңа тұрпаттағы өмір болмысына қарай аса маңызды практикалық қадам 1993 жылы күзде жасалды. Қазақстанның өзінің ұлттық валютасы – теңгені енгізуі ақша-кредит саясатымызды қалыптастыруға мүмкіндік туғызды. 1994-1995 жылдары мемлекеттік акционерлік және холдинг компанияларын қайта ұйымдастыру экономикалық реформаның неғұрлым маңызды шарасы болды. Сол арқылы, бұрын монополияландырудың жоғары деңгейімен сипатталатын экономикалық салаларда бәсекелестік орта қалыптаса бастады. Бұдан басқа, 1995 жылдан бастап тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық кәсіпорындарында реформа басталды. 1995 жылы Қазақстан ТМД елдерінің ішінде бірінші болып салық реформасын жүргізді.
1996 жылы “Бюджет жүйесі туралы” Заңның қабылдануымен бюджет жүйесін реформалау басталды. ТМД елдерінің ішінде алғашқылардың бірі болып біз Қазынашылық жүйесін құрып, оның табысты жұмыс істеуін қамтамасыз еттік. Халықаралық стандарттарға сәйкес жаңа бюджеттік сыныптамаға көшу жүзеге асырылды.
1997 жылғы Жолдауды батыл түрде нағыз тарихи оқиға деп атауға болады, онда елімізді дамытудың ұзақ мерзімді стратегиялық жолы “ҚАЗАҚСТАН – 2030” айқындалды. Елдің басты мақсаттары мен басымдықтары айқындалды.
1998 жылғы қыркүйектегі Президент Жолдауының ерекше драмалық сипаты болды, ол сонда: “Сіздерге тарихи бетбұрыс кезеңінде Жолдау арнап отырмын. Әлем драмалық тұрғыдан өзгерді”, деген еді. 1999 жылғы желтоқсанда Президент халыққа арнаған өз Жолдауында таяу жылдары мемлекеттің қауіпсіздігіне төнетін басты қатер деп көршілес жатқан елдер аумақтарындағы қарулы қақтығыстардың Қазақстанға ауысу ықтималдығы, саяси және діни экстремизмнің таралуы сияқты жәйттерді атады. Президент конституциялық емес әдістермен билікті басып алуға шақыруларды “тозаққа барар жол” деді.
2000 жылғы қазанда Мемлекет басшысы Қазақстанның экономикалық өсуі – ТМД елдеріндегі ең жоғары өсу деп мәлімдеді. Елде 16 саяси партия, 2500 үкіметтік емес ұйым жұмыс істеді, бұқаралық-ақпарат құралдарының 80 пайызы мемлекеттік емес еді. Саяси жүйені демократияландырудың негізгі бағыттары деп Президент сот жүйесінің тәуелсіздігін нығайтуды, құқықтық реформаны, биліктің өкілді органдарының өкілеттіктерін кеңейтуді, сайланбалылықты кеңейтуді, сайлау заңнамасын жетілдіруді және азаматтық қоғам институттарын нығайтуды атады.
2001 жылғы қыркүйектегі өз Жолдауында Елбасы Үкімет алдында индустриялық және өңірлік саясатты әзірлеуді аяқтау, мемлекеттік функцияларды одан әрі орталықсыздандыруға кірісу және бюджетаралық қатынастардың орта мерзімді үлгісін бекіту, бюджет процесін жетілдіру, акционерлік қоғамдар қызметі және бағалы қағаздар рыногын реттеу мәселелері бойынша заңнаманы жақсарту міндетін қойды.
2002 жылғы сәуірде жарияланған Жолдаудың басты тақырыбы ауылды түлету болды.
Сондай-ақ өлім жазасына мораторий енгізу туралы мәселе көтерілді. 2003 жылғы сәуірде Президент Үкіметтің 2015 жылға дейінгі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын әзірлегенін мәлімдеді.
2004 жылғы наурыздағы өз Жолдауында Президент британдық “Дейли телеграф” газетіне сілтеме жасай отырып, транзиттік экономикасы бар мемлекеттер арасында Қазақстанның ең бір қуатты дамып келе жатқан елдердің бірі болып танылғанын мәлім етті. Бүкіләлемдік банктің сыныптамасы бойынша Қазақстан орта деңгейден жоғары табысы бар елдер тобына кірді.
2005 жылғы ақпанда Президент: “Біз ішкі жалпы өнімді екі есе ұлғайтып, бірлесіп тағы да бір Қазақстан орнататындай межеге жақындадық”, деді. Мемлекет басшысы 2010 жылы жан басына шаққанда ішкі жалпы өнімді 5800 АҚШ долларынан асатын мөлшерге, яғни Чехия, Венгрия, Польша, Малайзия сияқты елдердің деңгейіне, ал 2015 жылы шамамен 9000 АҚШ доллары мөлшеріне жеткізуге күшіміз жететінін мәлімдеді. Мемлекет басшысы мемлекеттілікті нығайту, еліміздегі және өңірдегі тұрақтылықты бекемдеу шикізаттық емес секторларды ілгерілетуге баса ден қоя отырып, экономиканы серпінді дамыту, білім беру және әлеуметтік салаларды, азаматтық қоғамды дәйекті ілгері жылжыту сияқты және тағы басқа мәселелерді күн тәртібіне қойды.
2006 жылғы 1 наурыздағы Жолдауында Президент Қазақстанның әлемдегі бәсекеге барынша қабілетті 50 елдің қатарына кіру стратегиясын ұсынды. Ол Қазақстанның әлемдік экономикаға сәтті кірігуін, экономиканы одан әрі жетілдіріп, әртараптандыруды, қазіргі заманғы әлеуметтік саясат жүргізуді, білім мен мәдениетті дамытуды, Ұлттық қауіпсіздік стратегиясын іске асыруды, сондай-ақ теңдестірілген сыртқы саясат жүргізуді көздеді. Ақпан Жолдауының бір ерекшелігі оның барынша әлеуметтік тұрғыдан бағытталуы болды. Бұл Жолдау шын мәнінде елдің ішкі және сыртқы саясатында белгіленген он міндетті шешуге бағытталған 30 аса маңызды басымдығын айқындап берген кешенді бағдарламалық құжат деп есептеуге әбден лайық.
2008 жылғы 6 ақпандағы Жолдауында Президент Қазақстанның әлемдегі бәсекеге барынша қабілетті 50 елдің қатарына кіруі және 30 корпоративтік көшбасшы жасау арқылы елімізді индустрияландыру біздің негізгі стратегиялық мақсатымыз болып қала беретінін атап көрсетті.
Біз, әрине, өткен кезең аралығында жасалған жұмыстардың кейбір маңыздылары туралы ғана шолу жасап, қысқаша айтып өттік. Әйтпесе, олардың бәрін бір мақала көлемінде толық қамтып шығу мүмкін емес екені түсінікті болса керек.
Ал Мемлекет басшысының 2009 жылғы Жолдауы бүкіл әлемдік экономиканы терең экономикалық дағдарыс, жұмыссыздық әлемдік тауарлық және қаржы рыноктарының тұрақсыздығы жайлап тұрған кезеңде жария етілді. Президент дағдарыс бізге сырттан келгендігін және оның түп негізі әлемдік экономиканың теңгерімсіздігінде жатқандығын атап көрсетті. Президенттің пікірінше, жаһандық дағдарыстан кейін бүкіл әлемдік қаржы жүйесі өзгереді. Көптеген елдер экономиканы “қолдан басқару” қажеттігіне ден қойып, оны реттеу осы дағдарыстан шығудың маңызды ісіне айналады.
Бұл ретте 2009 жылғы Жолдаудың негізгі ерекшелігі – онда дағдарыстың салдарларын еңсеру жөніндегі нақты тетіктер мен іс-шаралар белгіленіп қана қоймай, одан кейінгі экономикалық өсуге, елдің дағдарыстан кейінгі дамуын қамтамасыз етуге дайындау қажеттігі атап көрсетілген.
Осы Жолдауда Президент дағдарыстың салдарын жеңілдетуге және дағдарыстан кейінгі елдің дамуын қамтамасыз етуге бағытталған Өңірлік жұмыспен қамту стратегиясын немесе “Жол картасын” іске асырудың басталғандығын айтты. Бұдан басқа, Мемлекет басшысы жұмыс істеп жатқан перспективалық инвестициялық жобаларды қаржыландыру мен іске асыруды жалғастырамыз деп мәлімдеді.
Біз дағдарысқа төтеп бердік. Мемлекет басшысы өзінің “Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты Жолдауында 2020 жылға дейінгі Даму стратегиясын орындауға байланысты жаңа ауқымды міндеттер қойды:
1. Экономиканы дағдарыстан кейінгі дамуға әзірлеу;
2. Жедел индустрияландыру және инфрақұрылымды дамыту есебінен экономиканың тұрақты өсуіне қол жеткізу;
3. Адам капиталының бәсекеге қабілеттілігін арттыру үшін болашаққа белсенді инвестициялау;
4. Қазақстандықтарды сапалы әлеуметтік және тұрғын үй-коммуналдық қызметтермен қамтамасыз ету;
5. Ұлтаралық келісімді нығайту, ұлттық қауіпсіздікті арттыру, халықаралық қарым-қатынасты одан әрі дамыту.
Қазақстан 2020 жылы әлемдік дағдарыстан анағұрлым шынығып шыққан, бәсекеге қабілетті, неғұрлым орнықты және келесі болатын ықтимал экономикалық дағдарысқа дайын, әртараптандырылған экономикасы бар ел болуға тиіс. Ел Президенті атап көрсеткендей, алдағы онжылдықта орнықты және теңдестірілген даму ұлттық экономиканы жедел әртараптандыру мен оның бәсекеге қабілеттілігін арттыру арқылы қамтамасыз етілетін болады.
Экономиканың бәсекеге қабілеттілігінің негізгі факторы еңбек өнімділігі болып табылады, ол дамыған елдермен салыстырғанда біздің республикамызда айтарлықтай төмен деңгейде. Жолдауда айтылғандай, біздің бір қызметкердің жылдық еңбек өнімділігі дамыған елдермен салыстырғанда 5 еседен астам төмен. Неге? Себебі, ескірген технология, ескі техника қолданылады. Ескіні жамау арқылы өңдірісті жаңарту мүмкін емес, сондықтан осы проблеманы шешудің кілті – индустриялық инновация. Бұл туралы Президент “Нұр Отан” ХДП-ның кезектен тыс ХІІ съезінде де айтты. Мемлекет басшысы еңбек өнімділігін еселеп арттыруды және экономиканың басым салаларына инновацияларды енгізуді маңызды міндеттер ретінде айқындап берді. Мемлекеттік басқарудың барлық деңгейлерінің жұмысы осы критерийлер бойынша өлшенеді.
Президенттің тапсырмасымен Үкімет Жедел индустриялық-инновациялық дамудың бағдарламасы мен елді индустрияландырудың егжей-тегжейлі картасын әзірледі. Осыған байланысты таяудағы бес жылдың ішінде инвестициясының жалпы көлемі 6,5 триллион теңгені құрайтын 162 жобаны іске асыру көзделіп отыр, ал бұл ел ІЖӨ-сінің 40 %-нан астамы. Елбасы елімізді дамытудың басты қозғаушы күші ретінде табиғи ресурстарды игерудің қарқындылығын емес, идеялар, инновациялар, жаңа технологиялар болатын және оларды өмірге тиімді іске асыратын экономика екенін атады. Демек, Н.Назарбаев атап көрсеткендей, “Ресурстар құлдығынан” құтылудың бірден-бір жолы – еңбек өнімділігін күрт жоғарылататын өңдеу өнеркәсібін дамыту, инновациялық технологияларды пайдалану.
Индустрияландыру жоспарын іске асыруда өзекті рөл жергілікті атқарушы билікке де беріліп отыр. Президент әкімдер жергілікті жерлердегі жағдайды жақсы біледі, олардың қолында индустрияландыру саясатын жүргізу үшін барлық өкілеттілік пен ресурстар бар деген мәселені талай мәрте атап айтқан болатын. Сондықтан да барлық деңгейдегі әкімдер индустриялық бағдарламаның басты үйлестірушілері мен жүзеге асырушылары болуға тиіс. Индустрияландыру жоспарын іске асырудың қосымша құралы әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорациялар болады, олар қазір жергілікті атқарушы органдарға беріліп, бизнесті дамытудың өңірлік корпорациялары болып қайта ұйымдастырылды.
Жаңа өңірлік саясат, өңірлердегі инвестициялық саясат – Президенттің осы жолғы Жолдауының ең өзекті мәселелерінің бірі. Өңір басшылары инвестициялық саясатты белсенді жүргізе отырып, жаңа инвестициялар тартуы қажет, атап айтқанда: инвестициялық процестерді жоспарлауға, инвестициялық бастамаларды бағыттап отыруға, инвесторлардың қызығушылығын тудыратын жобаларды белсенді түрде алға шығаруға тиіс. “Өңірлер маркетингімен” белсенділікпен айналысатын кез туды.
Әртараптандырудың басқа бір маңызды сегменті агроөнеркәсіптік кешенді дамыту болып табылады. Жолдауда оның даму бағыттары да айқындалған. Республикада отандық ауыл шаруашылығының өнімділігі мен бәсекеге қабілеттілігін арттыру үшін заңнамалық базаның жасалғанын атап өткен орынды. Атап айтқанда, Жер, Орман және Су кодекстері сияқты бірқатар маңызды құқықтық-нормативтік актілер, “Агроөнеркәсіп кешенді және ауылдық аумақтарды дамытуды мемлекеттік реттеу туралы”, “Асыл тұқымды мал шаруашылығы туралы”, “Тұқым шаруашылығы туралы”, “Астық туралы”, “Өсімдік шаруашылығындағы міндетті сақтандыру туралы” заңдар қабылданды.
Агроөнеркәсіптік кешен кәсіпкерлерін қолдау және агроөнеркәсіптік секторда өндіріс көлемін ұлғайту халықтың экономикалық белсенділігінің өсуі мен жұмыспен қамтылуына, ал орта мерзімді перспективада экспортты әртараптандыруға және орнықты экономикалық дамуға елеулі түрде ықпалын тигізетін болады.
Қазақстан ТМД-дағы интеграциялық процестердің белсенді қатысушысы болып табылады. Ресеймен және Беларусьпен 2010 жылдың 1 қаңтарынан бастап күшіне енген Кедендік одақ құру – бұл қазақстандық барлық интеграциялық бастамалардың серпінді қадамы.
Халықаралық тәжірибені зерделей келгенде, прогреске бастайтын бағыттың интеграция, білім, технологиялар алмасу, өзара сауда арқылы жүзеге асатынына тағы да көз жеткізіп, түйінді тұжырым жасауға болады. Қазақстанға бұл мәселе айрықша өзекті, өйткені, аумағының үлкендігі жағынан әлемде тоғызыншы орын алатын, халқының саны бар-жоғы 16 миллионды құрайтын ел үшін іргелес жақын көршілерімен өзара тиімді қарым-қатынас жасаудың өзі тарихи жағынан айрықша маңызды екені шүбәсіз. Өзіміз үшін өткізу рыногын кеңейте отырып, біз бір мезгілде салауатты бәсекелестік орта жасаймыз, ал бұл баршаға мәлім, бизнестің бәсекеге қабілеттілігін арттырудың негізі болып табылады.
Әртараптандыру жөніндегі жоспарымызды іске асыру үшін бір ғана мемлекеттік ресурстардың жеткіліксіз болатындығы ақиқат. Оның негізгі көзі шетелдік тікелей инвестициялар болуға тиіс. Бүгінде Президентіміздің күш-жігері арқасында Қытайдан, Оңтүстік Кореядан, Біріккен Араб Әмірліктерінен, сондай-ақ Франция, Италия, Ресей компанияларынан мөлшері 20 миллиард АҚШ долларынан астам инвестициялар тарту мәселесі шешілді.
Бұл ретте осы қаражаттың шикізаттық емес секторға берілетіндігін, индустриялық бағдарламаның, инфрақұрылымның және бірлескен кәсіпорындардың ондаған нысандары іске қосылатындығын атап айтқан орынды.
Қазіргі кезде Қазақстан Республикасына тікелей шетел инвестицияларын тарту арналарын кеңейту арнайы экономикалық және индустриялық аймақтардың инвестициялық тартымдылығын арттыру және мемлекеттік-жеке меншік серіктестік тетіктерін дамыту арқылы жүзеге асырылады.
Арнайы экономикалық және индустриялық аймақтарды құру жедел экономикалық өсудің факторы болып табылады, оның халықаралық тауар айналымын жандандыру, инвестицияны жұмылдыру, экономикалық интеграция үдерістерін тереңдету есебінен жүзеге асырылатынын әлемдік тәжірибе көрсетіп отыр. Сонымен қатар, қазақстандық арнайы экономикалық аймақтар мен индустриялық аймақтардың инвестициялық тартымдылығы қазіргі кезде жеткілікті дәрежеде жоғары емес, өйткені, олардың жұмыс істеу жағдайы инвесторлардың нақты қажеттері мен мүдделеріне әлі толық бағдарланбаған.
Арнайы экономикалық аймақтарды мемлекеттік қолдаудың тиімді шараларын, оның ішінде арнайы экономикалық аймақтар қатысушыларына жобаны іске асыру кезеңінде салық режімін тұрақтандыру туралы кепілдіктер енгізуді, арнайы экономикалық аймақтар қатысушыларына қызмет көрсету тетіктерін жетілдіруді, арнайы экономикалық аймақ желілерін кеңейтуді көздейтін Арнайы экономикалық аймақ туралы жаңа заңды тездетіп қабылдау қажет.
Президенттің Жолдауында кәсіпкерлікті дамытуға ерекше мән берілген. “Әртараптандырудың өзегі кәсіпкерлік болады”, деп атап көрсетті Мемлекет басшысы. “Бизнестің жол картасы-2020” жаңа бағдарламаны іске асырудың нақты жолы өңірлерде кәсіпкерліктің жаңа топтарын, ең алдымен, шағын және орта бизнесті дамыту есебінен тұрақты жұмыс орындарын ашу болып табылады. Сондай-ақ “Болашақ экономикасының” негізі тиімді ұлттық инновациялық жүйе болуға тиіс, деп атап көрсетті Президент. 2010 жылы Мемлекет басшысының тапсырмасымен жаңа үш ғылыми орталық құрылатын болады.
Білімді генерациялау, тарату және коммерцияландыру тетіктерін қамтуда тиімді әрекет ететін ұлттық инновациялық жүйе қалыптастыру қажет. Инновациялық саясатты жүргізуге жүйелі көзқарас тұжырымдамасын іске асырған елдер қысқа тарихи кезең ішінде мемлекеттің, бизнестің, ғылымның және білім берудің өзара іс-қимыл жасау тетіктерін қамтитын тиімді ұлттық инновациялық жүйе құрып, ІЖӨ-ге ғылымның жалпы қолданылымын ұлғайтуға қол жеткізе білді. Мысалы, соңғы жылдарда ғылыми-техникалық саланы жедел кеңейткен өңірлер Оңтүстік-Шығыс Азия елдері, Скандинавия елдері (Финляндия, Швеция) болды. Ғылыми әлеуетті ұлғайту, ғылымды дамыту бүкіл ел экономикасын дамытудың негізгі базалық нүктесі ретінде қаралуға тиіс.
Қазақстан халқына арнаған сөзін аяқтай келе Нұрсұлтан Назарбаев былай деді: “Біз бірлесе отырып Қазақстанды табысты ел ете алдық және бірлесіп оны өркенді елге айналдыра аламыз”. Мемлекет басшысы алға қойған міндеттердің бәрі дәл бұрынғыдай шешімін табатынына ешқандай күмән жоқ және біздің Отанымыз – біздің туған Қазақстанымыз әлемнің озық мемлекеттерімен бір қатарда тұратын болады.
Биылғы жыл Қазақстан үшін әлемдік қоғамдастықта біздің лайықты орнымызды белгілейтін сын жылы болмақшы. 2010 жылы Қазақстан 56 елдің басын біріктірген беделді халықаралық Ұйым – Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымындағы төрағалық қызметіне кірісті. Бұл бізге көрсетілген сенім, құрмет және зор жауапкершілік.
Қазақстан ЕҚЫҰ-ға төрағалығын Елбасы атап өткен “Сенім. Дәстүр. Ашықтық. Төзімділік” ұрандарымен өткізуді басшылыққа алса, біздің міндетіміз – осы миссияны абыроймен атқару. Ол үшін келбеті кемел, халқы дәулетті, экономикасы өскелең, ел-жұрты тату-тәтті, ынтымағы жарасқан, қоғамы орнықты мемлекет екенімізді дәлелдеп көрсете білетін уақыт келді.
ЖОЛДАУ, ЖОЛДАС ЖӘНЕ ЖӘМИЛА
Патерналистік пиғылды пайымдағанда
Жолдас облыс орталығынан алыстау ауылда тұрады. Ауылы – озып та кетпеген, тозып та кетпеген қарапайым қыстақ. Оңалыңқырамай келе жатқан жақтары басымырақ.
Жыл сайынғы Жолдауды Жолдас досымыз асыға күтеді. Теледидардан тыңдап-көреді. Одан соң оқиды. Газеттерден. Республикалық газеттен бір-екі мәрте. Облыстық газеттен қайталап. Сонсоң сөйлемдер мен сөздердің астын сызып. Ауылдастарының газетке жазылмайтыны жақсы емес. Көршісі Келдібектің үй-іші теледидардан да көрмеген. Газеттен де оқымаған. Бұдан сұрайды. “Не депті биыл? Не беретіні бар екен? Бірдеңе тие ме бізге?” — дейді. Көршілерінің көбі осылай. Көкейлері белгілі. Тұтынушылық түйсіктің тұтқынында қалып қойған. Патерналистік пиғылдан арыла алмай жатыр.
Анау Адырбайдың өз бетінше әрекет жасап, ешкімнен ештеңе сұрамай-ақ, иесіз қалған колхоз қорасын қаратып алғанын, қазір қырық-елу қылқұйрық, мыңға жетеқабыл уақ малға ие болып жүргенін күндейтіндер көп.
Келдекең келді. Тағы да. “Жолдамада жақсылық бар ма? Пенсияға жаримыз ба, жоқ па? Не дейді жаңа жолдамаларың?” Айтатыны осы. “Теледидарыңнан айтылды ғой бәрі. Тыңдамадың ба?” — деді Жолдас. “Өй, анау бәлелер кассеталарын көрді, дискілерін салды. Ал біз картаның қызығын қимадық қой”, — дейді Келдекең керіліп-созылып. Еріне есінеп. Жолдас: “Газетке жазылмайсың ба? Жыл бойы оқымайсың ба?” — деді. Келдекең: “Пенсияны қай жағына жеткіземін? — деді. — Одан да оқығаныңды айтсай. Қанша қосыпты? Біздейлерге басқалай беретін бірдеңелері бар ма? Әлде жолдамаларың жай ғана сөз бе?”
Жолдастың жыны келді. Келдібек көршісіне. Жолдаудың атын жөндеп айтуға ерінеді. Жолдама дейді. Баяғыда Жолдасқа тиесілі жолдаманы иемденіп кетіп, институтқа түскен еді. Көкесінің арқасында. Енді, міне, “жолдамаларың” деп қояды. “Жолдау саған және сен сияқтыларға ештеңе бермейді”, — деді. Көршісіне. Келдекеңе. Сөйтіп, бордақылап жатқан жылқысына жоңышқа турады. Тауықтарына жем шашты. Жаңадан салып жатқан бес бөлмелі биік үйдің ішінен балға тарсылы тартымды естілді. Үлкен ұлы еденге тақтай төсеуге кіріскен де. Бір келіні тандыр ошаққа нан жауып, екіншісі мектептегі жұмысына асықты. “Ата, мен кеттім, бүгін түске дейін сабағым бар”, — деп қояды. Балғаның даусы Келдекеңнің самайын солқылдатқандай. Тұрып-тұрып, қисайып, ескі клубтың күншуақ жағындағы карта соғатындарға қарай беттеді.
Шымкент шәһарында небір-небір фитнес клубтар, дене шынықтыруға, спортқа арналған ғажайып ғимараттар мен заманауи залдар баршылық. Оларға кіріп, пайдаланбаққа жағдайы жоқтар жетіп-артылар. Біз-дағы “барғызбасың барғызбастардың” қалыңырақ қатарындамыз (Мына біз-дағы патерналистік пиғылдан біржолата арылғанбыз дей алмаймыз-ау). Дегенмен, ертеңді-кеш жиек жолдармен жаяулатып, денсаулықты күйттеңкірейміз. Жәмиламен былтырғы көктемнен көзтаныспыз. Ол күн сайын жүгіреді. Көшемен. Жиек жолмен. Алғаш Жәмила жымиып бас изеп өтетін-ді. Кейін көңілдене сәлемдесетін болды. Танысып-біліскенде: “Жүгірмейсіз бе?” — деді. “Қалқам, бізге қалқайып жүрген де жетеді ғой”, — деп жауап қатқанбыз.
Күні кешелері Шымкентке алғаш рет қалыңырақ қар түсті. Ақпанның екінші аптасында. Жәмила жапалақтаған қарға қарамай, қатты жүгіріп келеді екен. Сәлемдестік. Көңілі көтеріңкі көрінді. “Ағай, Жолдауды оқыдыңыз ба?” — деп қояды. “Оқыдым”. “Сонда бар ғой. Байқадыңыз ба?” “Нені?” “Отыз пайызға дейін қазақстандықтар бұқаралық спортқа тартылуы керек деп жазылған ғой Жолдауда”, — деді Жәмила.
Сөйтіп, сол күні сол қыз шешіліңкіреп, біраз әңгіме шертті. Таңертеңгі таза ауада, күнде дерлік, жүйелі түрде жүгіруіне бір жағдай қатты әсер етіпті. Қайбір жылы облысқа әкім боп келген Өмірзақ Шөкеев опера және балет театрында жастар өкілдерімен кездесу өткізген-тұғын. Ол кезде Жәмила ОҚМУ-дың студенті екен. Курстас жолдасы облыс әкіміне сұрақ қойыпты. “Шымкентте нешеме керемет-керемет спорт залдары, фитнес клубтар, жүзу бассейндері, ертегідегідей үй-жайлар мен бөлекше бөлмелер көбейді. Бірақ бағалары өте-мөте қымбат. Студенттер мен жастар үшін төлемақыны төмендету жолдарын қарастыруға болмай ма?” — депті. Сонда Өмірзақ Естайұлы сәл-пәл жымия әзілдейтін әдетімен бүй депті: “Сендер ондай-ондай ғажайып ғимараттар мен бөлекшелеу бөлмелерге қызықпаңдар. Әуес болмаңдар. Неғыласыңдар оларды. Шымкент — жып-жылы, жайлы қала. Көшеде, таза ауада, ашық алаңда жүгіріп, доп ойнап, рахаттана шыныққанға ештеңе жетпейді. Әлгі кереметтей көрінетін залдардың ішіндегілер қайта сендерге қызығады. Шіркін, денсаулығым далада жүгіріп-секіруге жараса ғой деп армандайды. Іштерінен. Өзім де өмір бойы ашық далада шынығатын адаммын”.
Өмірзақ Шөкеевтің сол пікірі сенімді сезілгені, иланымды естілгені сондай, ертеңіне-ақ Жәмила жүгіруге шығады.
“Содан, сенесіз бе, аға, үш жылдан астам уақыттан бермен қарата жүгіріп келе жатырмын”, — дейді Жәмила қыз.
“Тұтынушылық түсінік, патерналистік пиғыл дейсіз бе, олар біздің аудан-ауылда да тұтасып тұр ғой әлі, — дейді Кемербастау ауылдық атырабының әкімі Гүлхан Нұртайқызы елең етіп. — Сіз мысал үшін келтіріп отырған Жолдас ағамыз сияқты кісілер де баршылық. Ол кісінің көршісі секілділер көбірек. Әлі баяғыша, біреу әкеліп беретіндей күтіп, қимылдауға ерініп отыратындар аз емес. Мәселен, “Жол картасына” байланысты дәнекерлеуші, электрші, шаштараз сияқты бірталай мамандықтарды тегін оқып меңгеріңдер, тірлікке икемделіңдер деген әңгімеге илікпей, жалған намыстың жетегінде жүргендер жетіп-артылады. “Оқығанмен, жұмыс орнын ашып бере аласыңдар ма?” деп тергейді. “Бірден бәріне қарық қылмаспыз. Өздерің ұмтылсаңдар, біз көмектессек, бірте-бірте болады”, десек “тергеушіңіз” теріс айналады. Рас, өзімізде де кемшілік жоқ дей алмаймыз. Мүмкін жеріне жеткізіп, көкейлеріне қондырып ұғындыра алмаймыз ба, қайдам ...”.
Гүлханның сөзінен шығады, облыстан аудандарға, аудандардан ауылдарға Жолдауды насихаттап, түсіндіруге топ-топ болып барып жатамыз. Кейде байқаймыз. Аудандардың әкімдері, олардың орынбасарлары немесе насихаттық-ақпараттық топтардың кейбір мүшелері көбінесе қарапайым адамдармен “тіл табыса” алмай жатады. Қазіргі заманда сөзуарлықтың, көсемсіген шешендіктің тіпті де қажеті жоқ. Ең алдымен білім-білік, талдап-таразылау талғамы, қарапайым адамдардың көкейіндегіні дөп басар аңғарымпаздық, жағдайды жан-жүрекпен сезінбек сергектік керек шығар. Осы орайда облыстардағы ішкі саясат басқармалары кадрларының сапалық деңгейі ойға қалдырады. Екі жылдай уақыт бұрын біз “Егемен Қазақстанда” жарияланған “Ішкі саясат. Үш уәлаят. Не жетіспейді?” деген мақаламызда біраз мәселені қозғаған едік. Қызылорда, Жамбыл, Оңтүстік Қазақстан облыстарының ішкі саясат басқармалары жыл сайынғы жолдауларды жан-жақты насихаттауда жаңашылдыққа, жарқын жасампаздыққа, өзге өңірлерге өнеге боларлықтай ұмтылыстар мен құлшыныстарға жете алмай отырғанын жазғанбыз. Үш уәлаятта да ішкі саясаттың қанат қарымы қамтымаған қаракөлеңкелердің аз еместігін аңғартқанбыз. Сол көлеңкелі жағдаяттар әлі де онша азая қойған жоқ. Патерналистік пиғыл осы ішкі саясат саласындағы облыстық, қалалық, аудандық буындарда басымырақ байқалады. Көпшілігінде ұйымдастыру техникасы жеткілікті. Компьютерлер керемет. Мониторинг жүріп жатыпты. Акциялар, іс-шаралар шаш-етектен. Бірақ, бәрібір, жанды, жалынды жұмыстың жетіспейтіндігі күнделікті өмірден көрініп қала береді. Ақпараттық талдаулардың, есептердің көбі бұрынғы жылдардағыларды қайталайды. Жолдауды насихаттамақ мақалаларға дейін тартымсыз, жасанды, жаттанды жазылады. Басқармалардың, бөлімдердің басшылары, орынбасарлары, қызметкерлері халықтың қалың ортасында, алыс ауылдарда, қиян қыстақтарда, шаһарлардың шет-шелшең шағын аудандарында мүлде дерлік болмайды. Жылдар бойы. Қарапайым жұртшылықтың, жастардың алдында сөйлеуге, саяси экономикалық, мәдени-рухани талдамалар жасап, біліктілігімен баурап алмаққа шорқақ. Көбінесе оларды құтқаратын ғалымдар мен мамандар, зиялы қауым өкілдері. Олар-дағы оқта-текте, тиісті топтардың құрамында ғана шығып, бірді-екілі, белгілі жерлерде ғана әңгіме айтып қайтады.
Патерналистік пиғылдан жастар жағы да арыла алмай жатыр-ау. Бұрынғы бойкүйездік, өзің өршелене өрге ұмтылып тындыруға тиісті міндеттерді өзге біреу істейтіндей көретін енжарлық, немқұрайдылық сияқты сырқаттарға бүгінгі ұрпақтардың да жиі шалдығатыны неліктен? Жақында ғана “Нұр Отан” ХДП Оңтүстік Қазақстан облыстық филиалы төрағасының бірінші орынбасары Ұласбек Сәдібеков бір басылымның тілшісіне сұхбат беріп, ауыл жастары арасында партия ұйымдары мен өкілдерінің жарытымды жұмыс жүргізе алмай келе жатқанын мойындады. Әсіресе, “Жас Отан” жастар қанатының қолға алған нақты істері жоқтың қасы. Патерналистік пиғылыңыздың дерттей деңдеген жақтары осы маңайларда қалың-ақ сияқты. Бірінші орынбасардың ащы шындықты ашық айтқанына рахмет. Енді іс барысы оңалатын шығар деп түйдік.
Тағы бір жағдайды келтіре кеткен жөн. Кейбір әкімқараларыңыз республикадан бөлінген қыруар қаржыға, Жолдауды жүзеге асырмақ мақсаттарға, “Жол картасына” орай орындалған міндеттерді жеке өздері тындырғандай көрінуге құмар, жаңа объектілердің ленталарын қиғанда солай сездіргісі келетіні байқалып қала береді. Сөйтіп, жергілікті мүмкіндіктерді жұмылдыру арқылы атқарылар тірліктер үшін де облыстан, республикадан қыруар қаржылар сұрап, былайғы бұқараға жақсы атанып, қиындықтардың бәрін сол мәселелерге сүйеп қоймаққа әуес. Жөні келсін мейлі, келмесін мейлі жоғарғы жақтардан тілемсектеніп, сұрамсақтана берушілік те – патерналистік пиғылдың бір көрінісі.
Осы Оңтүстік Қазақстан облысының тұңғыш әкімі Марс Үркімбаев, обалы нешік, өзіне өзі сын көзімен қарайтын, өте ізденгіш кісі еді. Елбасымыз өзгешелігі өте-мөте мол, күрделі өңірге жетекшілік жасамаққа жіберерде: “Сіз СССР-да тұңғыш рет шаруашылық есепке көшкен жоғары оқу орнын құрдыңыз. Қазақстанда алғаш мәрте қаржы-өнеркәсіптік топты өмірге әкелдіңіз. Ал енді Оңтүстікте өзгеше әрекеттерді бастаңызшы. Көрейік”, – депті. Марс Фазылұлы шын мәніндегі жаңашыл, патриот, жұртының жағдайына жан-жүрегі ауыратын абзал әкім бола білді. Ең әуелгі жиналыста патернализмнің кез келген көріністерімен күресіп, жылдамырақ арылу керектігін айрықшалап-ақ айтқан-ды. Қайта-қайта қайталап, талапшылдықты рынок заңдары арқылы қатайтпаққа ұмтылды. Экономикалық, рыноктық білім-білікті көтермекке, кадрларды солай тәрбиелемекке құлшынды. Ішкі саясат жағына ерекше қарап, ақпараттық-талдамалық арнайы топ құрды. Индустриялық-инновациялық, инвестициялық ізденістері таңғаларлықтай-тұғын. Көптеген басшылар мен қосшылар, тіпті тұңғыш әкімнің ең жақын айнала-төңірегі де оның жаңашылдығын, бастамашылдығын, ғалымдық кемелдігін түсінбеді. Түсінгісі келмеді. Жан аямай жәрдемдесіп, жан қинағылары келмеді. Әйтпесе, осыдан он сегіз жылға жуық уақыт бұрын-ақ Марс Үркімбаев тамшылатып суаруды қолға қызу алған-тұғын. Өнеркәсіпте, ауыл шаруашылығында, одан басқа да бірқатар батыл, жаңаша жол-жобалар бастаған-тұғын. БАҚ-тар сондай әкімге соншалықты қолдау көрсете алмады. Журналистердің білім-білік деңгейі жетіспеді. Таптаурынға тартып кете берді. Талдауда шорқақтық көрсетті. Керісінше, көп ұзамай-ақ, тамшылатып суаруды, тағы басқа жаңалықтарды кекетіп-келемеждеп көрсете бастады.
Енді, міне, қаншама уақытты ұттырып, қайта қолға алынған тамшылатып суаруды тамсанып, тамылжытып жазып, таңырқай теледидарға түсіріп, жан-жақты жарқырата насихаттап жүрміз.
Әрине, Марс Үркімбаев мырзаның кемшіліктері мен қателіктері болмады дей алмаймыз. Аса аңғалдау, адалдау, ақкөңілдеу болған да шығар. Бәзбір нәрселерді тым-тым ертерек бастаған болар, кім білсін. Алайда, оның озық ойлылығы талассыз-тұғын.
Сол әкім Шымкентіңіздің жанынан таңғажайып Академқалашық жоспарлап, жартылай бітіріп те қойған еді-ау, қайран-ай. Жарты жылдай тұра тұрғанда сол ғажайып ғылыми орталығыңыз бітіп те қала-тұғын еді. Обал-ай. Марс Үркімбаевты Марс планетасынан келгендей күйге жеткізіп, отставкаға кетіруге мәжбүрлеп тынғанда ғана тыншу тапқанымыз-ай. Ал Академқалашықты ше? Жан-жақтан жаудай тиісіп, жайраттық. Жартылай бітіп тұрған жақсы тірлікке титімдей жанашырлық танытпадық. Таппадық. Жан-жүректерімізден. Біраз жыл иесіз, қараусыз қалдырып, әдейі тоздырдық. Қираттық. Заңғар-заңғар коттедждер салып алдық-ау ақырында.
Енді азырақ ойға салыңызшы. Академия қалашығы – ғажайып ғылыми орталық сол жылдары өмірге келіп үлгергенде ше? Керемет болар еді ғой. Қазір қай-қай өңірден де заманауи ғылыми-технологиялық орталықтар ашу қажеттігін уақыттың өзі талап етіп отыр емес пе? Жаңа Жолдаудағы айшықты арналардың бірі де осыған саяды емес пе? Ал біз сол кезде не істегенбіз? Десеңізші. Алғашқы әкіміміздің өзге де өркенді бастамалары қазір қайтадан қолға алынып жатқанына қалайша риза болмайсыз. Сол әкіміңіз сол кездің өзінде патерналистік пиғылдың қандай құбылыстарынан да жылдамырақ арылмақты, қай-қай буындағы тұтасқан түрлерінен де тезірек айықпақты аңсай-тұғын.
Жолдау жөнінде алыстағы ауылға барып, Жолдас досқа жолығып, сыр шертісіп, ертеңіне Жәмила қарындаспен әңгімелескеннен кейінгі көкейімізге келіңкіреген жағдаяттардың бірқатары осылар еді.
Шымкент.