Жалпы, мемлекет әлеуметтік саланы ешқашан назардан тыс қалдырған емес. Былтыр жарық көрген «Президенттің бес әлеуметтік бастамасы» атты үндеуінде де Елбасы мемлекеттің әлеуметтік жаңғыру жолында ауқымды істерді бастауға әзір екендігін айтқан болатын. 2018 жылдың 5 қазанындағы Жолдауында да халық табысының өсуін қамтамасыз ету, тұрмыс сапасын арттыру, өмір сүруге жайлы орта қалыптастыру мәселелеріне айрықша назар аударған-ды.
Бұл бағыттағы жұмыстарды жетілдіру «Нұр Отан» партиясының ХVIII съезінде де көтерілді. Дегенмен, әлеуметтік көмекке мұқтаж жандарға көрсетілетін қолдауға қатысты алып-қашпа пікір ел ішінде жиі кездесіп жатыр. Әсіресе, «көп балалы отбасы» және «көп балалы ана» санаттарына байланысты сауал көп. Бұқара бұл екі ұғымды бірдей санат ретінде қабылдайтын сияқты. Содан болса керек, әлеуметтік көмекке аса мұқтаж жандарға 1 сәуірден бастап қолдау көрсетілуі тиіс екендігін айтқан Елбасы сөзін дұрыс түсінбей жүргендер жетерлік. Президент әлеуметтік саясатты іске асыру мәселелері жөніндегі кеңесте жәрдемақы аса мұқтаж және көп балалы отбасыларға берілетіндігін айтқан болатын. Демек, бұл жәрдемақының да өзіндік есеп-қисабы бар. Сондықтан мәселенің байыбына бара білген абзал. Оның үстіне көп балалы ана мен көп балалы отбасы ұғымдарының арасында айырмашылық бар екенін ескеру қажет.
Бұл ұғымдар біздің заңнамада екі түрлі құжатта көрсетілген. «Көп балалы ана» ұғымы Қазақстан Республикасының 2005 жылғы 28 маусымда қабылданған «Балалы отбасыларға мемлекеттік жәрдемақылар туралы» №63 заңында көрсетілген. Заңның 1-бабы 1-тармағында «Алтын алқа», «Күміс алқа» алқаларымен наградталған немесе бұрын «Батыр ана» атағын алған, І және ІІ дәрежелі «Ана даңқы» ордендерімен наградталған көп балалы аналарға тағайын-
далатын және төленетін ай сайынғы мемлекеттік жәрдемақы» деп келетін ұғым бар. Яғни, «көп балалы ана» атану үшін кемі «Күміс алқа» болуы керек. Бірақ бұл ұғым 4 перзентті шаңырақтың «көпбалалы отбасы» болуына кедергі жасамайды.
Қазақстан Республикасының 2011 жылдың 26 желтоқсанында қабылданған №518-IV «Неке (ерлі-зайыптылық) және отбасы туралы» кодексінде көп балалы отбасы ұғымы бар. Кодекстің 1-бабы, 17-2 тармақшасында «көп балалы отбасы – құрамында бірге тұратын кәмелетке толмаған төрт және одан көп балалы, оның ішінде кәмелеттік жасқа толғаннан кейін білім беру ұйымдарын бітіретін уақытқа дейін (бірақ жиырма үш жасқа толғанға дейін) орта, техникалық және кәсіптік, орта білімнен кейінгі, жоғары және (немесе) жоғары оқу орнынан кейінгі білім беру ұйымдарында күндізгі оқу нысаны бойынша білім алатын балалары бар отбасы», деп көрсетілген. Демек, екеуі екі түрлі ұғым.
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің Әлеуметтік көмек департаментінің басқарма басшысы Асқар Ниязовтың айтуына қарағанда, ел ішінде бұл ұғымдарды шатастырып алатындар да кездеседі екен. «Көп балалы отбасы деген ұғым «Неке және отбасы туралы» Кодексте көрсетілген. Аталған Кодекске сәйкес көп балалы отбасы ретінде 4 және одан көп баласы бар отбасылар қарастырылады. Ал көп балалы ана деген ұғым «Балалы отбасыларға берілетін мемлекеттік жәрдемақылар туралы» заңда көрсетілген.
Көп балалы ана ретінде біз «Алтын алқамен» және «Күміс алқамен» марапатталған аналарды есептейміз. Өйткені аталған алқалар аналарға көрсетілген құрмет пен арнайы мәртебенің белгісі. «Көп балалы әке» деген ұғым жоқ. Бірақ көп балалы отбасында кейде барлық перзентті асырау міндеті әке мойнына артылуы да мүмкін. Яғни, жалғызбасты әкелер де көп балалы отбасы бола алады. Сондықтан көп балалы ана және отбасы деген ұғымдарды жеке-жеке қарастырамыз», дейді министрлік маманы.
Жәрдемақы көп балалы отбасыларға беріледі. Оның өзінде аса мұқтаж отбасыларға берілмек. Жәрдемақы төлеудің өзіндік есеп-қисабы да бар. Ал көп балалы аналар «Күміс» және «Алтын» алқа иегерлеріне төленетін ай сайынғы жәрдемақыларын алуды жалғастыра береді. Яғни, осынау алқаларға ие болған аналарға ай сайын 6,4 айлық есептік көрсеткіш көлемінде жәрдемақы беріледі. Бұл дегеніңіз – 16160 теңге. Айлық есептік көрсеткіштің жыл сайын өзгеріп отыратынын ескерсек, бұл сома да жылда өзгеріске ұшырауы мүмкін әрі Елбасы мұндай төлемдерді отбасының табысы ретінде есептемеуді тапсырған. Ал әлеуметтік көмекке аса мұқтаж адамдарды қолдауға бағытталған қаржы бөлек дүние. Сондықтан 1 сәуірден бастап берілетін жәрдемақыға қатысты түсініспеушілік туындамауы керек.
Алайда, қоғамда екі ұғымды шатыстырып алатындар кездесіп жатыр. Әрі мұны мемлекеттің әлеуметтік саясатының әлсіз тұсы ретінде алға тартатындар бар. Іс жүзінде мемлекет бұқараның тұрмыс деңгейінің жақсы болуын басым бағыттардың бірі ретінде ұстанып келеді. Былтыр елімізде жаңа форматтағы атаулы әлеуметтік көмек жүйесі енгізілген болатын. Бірақ жаңа форматтағы атаулы әлеуметтік көмек арқылы берілетін қаржы бұрынғы жәрдем түрлерін қосқандағы қаржылай табыстан көп болатын. 4 перзент дүниеге әкелген ананы көп балалы ана деп есептеу де сол бұрынғы, 2018 жылдың 1 қаңтарына дейін қолданылған нормаларға қатысты қалыптасқан ұғым. Өйткені бұрынғы тәртіп бойынша бұл санаттағы аналарға ай сайын 9500 теңге шамасында жәрдемақы беріліп келді. Мұндай қаржы төлеп отыру жайындағы норма жаңа форматтағы әлеуметтік жәрдемақыны енгізу кезінде алынып тасталған болатын. Алайда, құқықтық тұрғыда қарастырғанда 4 перзент дүниеге әкелген ана ешқашан көп балалы ана болған емес. Тек осыншама баласы бар шаңырақ көп балалы отбасы саналды. Демек, заңдық тұрғыда өзгеріс жоқ. Дегенмен, 1 сәуірден бастап берілетін әлеуметтік көмектің былтырғыдан бөлек тұсы бар. Былтыр енгізілген жаңа форматтағы атаулы әлеуметтік көмек тәртібінде кейбір жәрдемақы түрлері, атап айтқанда мүгедек азаматқа төленетін жәрдемақы табыс ретінде есептелген еді. Елбасы тапсырмасына сәйкес 1 сәуірден бастап төленетін жәрдемақыны есептеу кезінде мұндай көмектер, шәкіртақы, «Алтын алқа» мен «Күміс алқа» иегерлеріне берілетін жәрдемақы отбасы табысы болып саналмайды. Сондықтан Мемлекет басшысының тікелей тапсырмасы арқылы жүзеге асырылып жатқан әлеуметтік саясаттың үлкен бетбұрыс екенін атап өткен жөн.
Мемлекет көмекті бере отырып, отбасы мүшелерінің жұмыспен қамтылуына да мүдделі. Бұл өз кезегінде әлеуметтік көмекке зәру және тұрмысы төмен көп балалы отбасыларды қоғамдағы әлеуметтік әлсіз топтар қатарынан шығаруға септігін тигізуі керек.
Бұл бағытты әлеуметтанушы Динара Есімова да қолдайтынын білдірді. «Меніңше, Президенттің 1 сәуірден бастап әлеуметтік көмекке аса мұқтаж және көп балалы отбасыларға қолдау көрсетуді тапсыруы маңызды шаралардың бірі деп білемін. Бұл жерде біз «аса мұқтаж» деген сөзге айрықша назар аударуымыз керек. Өйткені көп балалы отбасылардың ішінде де әлеуметтік жағдайы жақсы, ел қатарлы өмір сүріп жатқандары бар. Ал «аса мұқтаждар» санатына кіретіндердің жөні бөлек. Оларға көмек көрсету арқылы біз адам капиталының сапасын түсірмеу жағына назар аударып отырмыз. Әлеуметтік жәрдемақы отбасылардың күнкөрісін жақсартып қана қоймайды. Бұл шара болашаққа дені сау, білімді, бәсекеге қабілетті ұрпақ қалдыруға септігін тигізеді. Сондықтан әлеуметтік көмектің нақты, жағдайы шынымен де нашар отбасыларға берілгенін құп көремін», деді ғалым.
Қысқасы, 1 сәуірден бастап берілетін атаулы әлеуметтік көмек көп балалы отбасыларға да, көп балалы аналарға да үлкен қолдау болғалы тұр. Қарапайым есепке жүгінсек, сәуірден бастап жан басына шаққандағы табысы кедейшілік шегінен аз отбасылар үшін әр адамға 20789 теңге қарастырылған. Бірақ табыс қандай болса да, 6 және одан да көп перзентті дүниеге әкеліп, «Күміс алқа» немесе «Алтын алқа» иеленген анаға берілетін 16160 теңгеге ешкімнің таласы жоқ.
Амангелді ҚҰРМЕТ,
«Egemen Qazaqstan»