Қазіргі кезде тарихшы ғалымдардың бір тобы Қазақстан тарихын Жәнібек пен Керей құрған хандықтан бастау керек деген мүлде көңілге қонымсыз пікір таратып жүр. Мұндай жағдайда біз – қазақтар ХV ғасырда ғана “ойда жоқтан” пайда болған ұлт болып шығамыз. Оқыған, тоқығаны көп ғалымдар шоғыры түгіл қарапайым қалың бұқара да бұған келісе алмас. Бір ғана мысал: егер біз тарихымызды ХV ғасырдан бастар болсақ, Әбу Насыр әл Фарабиге еш қатысы жоқ жұрт болып шығамыз. Тіпті Отырарда әлемге әйгілі Александрия кітапханасынан кейінгі екінші кітапхана болғанын Батыс ғұламаларының өзі мойындап келгеніне қарамастан біздің әлгі тарихшылардың айтқанын дұрыс дер болсақ, онда мүлде сауатсыз ел екенімізді мойындап шыққан боламыз. Жоқ, өз басым бұған келіспеймін. Біз – қазақтар әлемдік ғылымды, өркениетті алға жылжытуда елеулі қызмет атқарған алғы буынның мұрагеріміз. Тіпті, түрік қағанаты құрылмай тұрып-ақ біздің оған дейінгі әулетіміздің бастаушыларында үлкен білім, ғылым болған. Отырар кітапханасы да, сол қазынадан сусындаған әл-Фараби де біздің шыққан тегіміздің әлемге әйгілі құндылықтары. Иә, ғылымды, білімді болған ел және бұл саладан әлемдік көш бастаушылардың бірі болған ел Тимуджин шапқыншылығынан кейін соларының бәрінен бірнеше ғасырға қол үзіп қалды. Ақыр аяғында біздің ата-бабаларымыз әлемдік ғылымды алға сүйреп “екінші Аристотель” атанып жатқанда тарих бетінде мүлде болмаған орыс патшалығының бодандығына ендік. Тарих сахнасында аты да жоқ Америка құрлығын кейіннен қоныстанушылардың ғылымына тәнті болатындай жағдайға жеттік. Мінекей, Тимуджин шапқыншылығынан бастап 1991 жылы егеменді мемлекетін құрғанға дейін “кейін пайда болғандарды” пір тұтып, солардан оқып, солардан үйреніп келген қазақтың байырғы ата-бабасы ғылымымен әлемді мойындатқанын білгісі келмейтіндер осылайшы тарихты бұрмалап жүр. Әрине, тарих бұрмалауды қажет етпейтін ғылым. Бүгін болмаса ертең-ақ бәрібір ақиқат жазылады. Қош.
Мен Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың 2010 жылғы Қазақстан халқына Жолдауын бір емес, бірнеше мәрте зерделеп оқып шыққаннан соң “Елбасымыз Қазақстанның “қайта өрлеу” дәуірін бастауға шындап бел буған екен” деген ой тұжырымдағандықтан да осы мақаланы әңгіме өзегінен мүлде бөлек тақырыптан бастадым. Өйткені, Кеңес Одағы кезінде Қазақстанның білімі мен ғылымы жоғары дәрежеде дамығанын толығымен мойындай тұрсам да елімнің егемендік алғаннан кейінгі жағдайын көз алдыма елестеткенде бүкіл отандас талантты ғалымдардың небір тамаша жаңалықтарының өзі “құмға құйған судай” болғанын көріп, қайран қаламын. Көп болмаса да біздің санаулы ғалымдарымыз КСРО державасының стратегиялық маңыздағы құпия зерттеулер бағдарламаларына қатынасып, ауыз толтырып айтарлықтай нәтижеге қол жеткізді. Бұлардың арасында математиктер де, физиктер де, инженерлер де, химиктер де болды. Айталық, химия ғылымдарының докторы, академик Б.Жұбанов ашқан ғылыми жаңалықтар негізінде Ресейде отызға тарта зауыттар салынып, жұмыс істепті. Соның біразы сол жақта әлі жұмыс істейді. Химия ғылымдарының докторы, академик Е.Ерғожин ғарышты зерттеу бағдарламасында, техника ғылымдарының докторы С.Айсағалиев әскери баллистикалық зымырандар жасау бағдарламасында жемісті қызмет атқарған ғалымдар. Ал егемендік алған Қазақстанда сол Жұбанов, Ерғожин, Айсағалиев секілді ғалымдарымыз еңбектенген сала бойынша жұмыс істейтін бірде бір өндіріс болмай қалды. Тіпті, қарапайым сабын шығаратын өндіріс орнымыз да жоқ екен. Бұдан шығатын қорытынды – біздің ұлттың ғылыми таланты мен әлеуеті толық мөлшерде ұлтқа емес, эксплуататорға жұмыс істеген деген тұжырым. Тереңірек үңілер болсақ, ұлттық талант пен сана эксплуатацияланған. Ол өз ұлтына емес, бөгде мақсатқа, бөгде ұлтқа қызмет еткен. Ал егемендігін 1991 жылы жариялаған Қазақстан күні бүгінге дейін шикізаттық, аграрлық аймақ атауынан арыла алмай келеді. Өмірдің парадоксы осы. Ғылым болған және бар, бірақ ғылыми өндіріс ошағы жоқ.
Қайнар бұлағы Әбу Насыр әл-Фараби заманынан бастау алатын бүгінгі қазақ ұлтының ғылымы қашанда қуатты болған. Біздің мақтанышымыз да, сүйенеріміз де ұлтымыздың таланттылығы болса керек. Президент Н.Ә.Назарбаев егемендік алғаннан бергі кезең ішіндегі өз қызметін әрқашанда бүкпесіз ашық баяндауымен халық алдында зор беделге ие болған тұлға. Ел үшін аса ауыр соққан рецессиялы, гиперинфляциялы егемендіктің алғашқы жылдарында Елбасымыз шикізаттық саланы мейлінше дамытуға ерекше көңіл қойды. Өйткені, бізді қоршаған дүниенің қызығатын “көз құрты” осы екенін түсінді. Сөйтіп, мұнай-газ және металлургия өндірісін қарқынды дамытып алды. Бұлардан түскен қаржымен елдің еңсесін көтерді. Ал мұнай сатудан табатын пайданың ауқымды бөлігінен Ұлттық қор жасақтады. “Ең бірінші – экономика, сонан соң басқасы” деген саясатты ұстанатынын жасырмайтын баршаға ашық Президентіміз осылайша елімізде демократияландыру үрдістерін де біртіндеп өмір ақиқатына айналдыра бастады. Ал егемендіктің алғашқы жылдарында-ақ қолда бар ядролық қарудан бас тартқан Нұрсұлтан Әбішұлы көп ұзамай әлемдік дәстүрлі діндер жетекшілерінің барлығын дерлік Астанадағы мәміле дастарханы басына жинай алды. Бұл үрдіс қазір дәстүрге айналып кетті. Осымен бір мезгілде Н.Ә.Назарбаев Қазақстанның өмірлік ұстанымы – көп жақты саясат екенін мәлімдеді. Ақыр аяғында біздің түркі тілдес мемлекеттер – бауырларымыз, ислам әлемі – діндестеріміз, Ресей мен Қытай – тату көршіміз, Америка мен Еуроодақ және Жапония – стратегиялық әріптесіміз болып шықты. Өз араларында бір-біріне қырын қарайтын осынау мемлекеттер Қазақстанға келгенде түсіністік тауып жатты. Осындай өміршең саясаттың нәтижесінде Қазақстан ТМД көлемінде, түркі дүниесінде, ислам әлемінде, Азия аумағында тұңғыш рет Еуропадағы ынтымақтастық пен қауіпсіздік ұйымына төраға болып шықты. Шанхай ынтымақтастық ұйымының, Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңестің, Еуразиялық экономикалық қауымдастықтың ұйытқы-мүшесі Қазақстанды бүкіл әлем құрметтейді.
Әлемнің ерекше құрметі мен сыйына Қазақстан Республикасының жоғары басшылығы 2007 жылдың тамызында басталған дүниежүзілік қаржы-экономикалық дағдарысы кезіндегі жемісті қызметімен де лайықты екенін көрсетті. Айталық, басқаны былай қойғанда, ежелгі Грекия күні бүгін дефолдтық жағдайда қалды. Испания, Португалия, Англия осындай жағдайға таяу. Жапония мен Италия өндірісінде 2009 жылы 5 пайыздық рецессия қалыптасты. Ресей Федерациясында 2010 жылғы бюджет дефициті 10 пайызға жетеқабыл. Ал әлемнің алыбы екендігін былай қойғанда дүние жүзіне доллар басып шығарып, таратушы АҚШ мемлекеті бюджетіндегі дефицит 1,54 триллион доллар болатындығын конгресс мақұлдады. Осындай жағдайда Қазақстан 2009 жылды 1,1 пайыздық ішкі жалпы өнімнің өсімімен қорытындылады. Елдің қаржы жүйесінде үлкен қиындық туса да Н.Ә.Назарбаевтың кемеңгер басшылығымен жұмыс істеген атқарушы билік бірде-бір банктің дағдарыс құрбаны болуына жол бермеді. Кейбіреулер білместікпен мұны мұнайға және басқа шикізатқа байлықтың нәтижесі дейді. Меніңше, мүлде олай емес. Өйткені әлемдік қор биржаларында мұнай мен металл, минерал мен астық бағасы әлі күнге дейін 2007 жылдың тамызына дейінгі жағдайдан екі есе арзан күйінде тұр. Екіншіден, біздегі бар шикізат басқа елдерде де бар. Айталық, Ресейдегі шикізат қоры және оны тасымалдау жолы біздегіден әлдеқайда пайдалырақ. Десек те Қазақстан дағдарысты онша қиналмай еңсерген ел болып шықса, Ресейде бір жағынан рецессия, екінші жағынан 10 пайыздан асып бара жатқан жұмыссыздық, үшінші жағынан рубльдің құнсыздануы орын алып тұр. Міне, әлемнің кез келген елімен салыстырғанда Қазақстанның беделдірек болуына осылайша шикізаттық фактор емес жоғары биліктегі білімділік қасиет оң әсерін тигізгенін жоғарыдағы салыстырмалы ақиқаттардан-ақ көруге болады.
Мақаланың бұған дейінгі бөлігінде халқымыздың ғылыми тарихы мен әлеуеті, мемлекетіміздің экономикалық-қаржылық қуаты, халықаралық саясаттағы ұстанымы және жоғары биліктегі менеджменттің білімділігі мен іскерлігі жайлы әңгімені мен себепсіз мысалға алған жоқпыз. Соның бәрі бүгінгі төрткүл дүниеге түгел танымал, беделді, экономикалық қуатты, шикізатқа бай, ақыр аяғында, ежелден дамыған және бүгінгі дүние сұранысына толыққанды жауап бере алатындай ғылыми әлеуеті бар Қазақстан Президенті Н.Ә.Назарбаевтың 2010-2020 жылдарға арналған индустриалды-инновациялық даму бағдарламасын өмірге әкелу үшін басты қажеттіліктер еді. Кез келген қолбасшы, мейлі ол соғыс алаңында немесе бейбіт еңбек майданында болсын қарауындағыларынан шабуылға бастау үшін жеңіске жеткізетін мықты негіз қалап алады. Демек, Елбасымыздың бүкіл қызметі ұлттың “қайта өрлеу” дәуірін бастау үшін негіз қалауға жұмсалған еді деуге толық қақылымыз. Осындай берік негіз болғандықтан да білімді көшбасшы дамуымыздың ең ауқымды бағдарламасын жариялады деп ойлаймын. Шын мәнінде он жылдыққа арналған бағдарлама ауқымы жағынан Қазақстан басшылығы осы уақытқа дейін ауызға алмаған жоспар екені даусыз. Мұны он жыл ішінде ішкі жылдық жалпы өнімнің 170 пайызға өсетіндігінен де байқауға болады. Шамамен әр жылға шаққанда 17 пайыздан. Мұндайды соңғы 20 жыл бойына даму қарқыны жағынан дүние жүзін таң қалдырып келе жатқан Қытай мемлекеті де қамтамасыз ете алмаған. Бағдарламаның ауқымы енді түсінікті шығар.
Қазақстанның 2010-2020 жылдарға арналған индустриялық-инновациялық даму бағдарламасы шын мәнінде ұлттық “қайта өрлеу” дәуірінің алғашқы баспалдағы болмақ. Бұлай дейтін себебіміз, осы уақытқа дейінгі өсім толығымен шикізаттық, аграрлық саладағы өндірісті экстенсивті дамыту арқылы қамтамасыз етілсе, жаңа бағдарламалар Қазақстан өнімдерінің интенсивті даму жолымен молаятынын негізгі мақсат етіп алған. Жаңадан кен орындары, айталық, Қарашығанақ кеніші өндіріске қосылар, бірақ ол өнім көлемінің өсімінде басты қызмет атқармайды. Басты қызметті атқарушы нысандар – озық техникамен, технологиямен жұмыс істейтін өңдеуші, ұқсатушы кәсіпорындар болып шығады. Ал ол кәсіпорындарда жұмыс істейтіндер негізінен жоғары білікті инженер-техниктер, яғни жоғары интеллектуалдылар.
Осындайда тағы бір маңызды шегініс жасауға тура келеді. Жоғарыда мен есімдерін атап кеткен ғалымдар мүлде шағын топтың өкілдері еді. Жалпы алғанда КСРО державасының стратегиялық мақсаттағы ғылыми зерттеу нысандарында жұмыс істеуге аз ұлттың өкілдері аса талантты болмаса қабылданбайтын. Бұл – бір. Екіншіден, КСРО кезіндегі Қазақстан индустриясы деп аталатын саланың сүбелі бөлігі екінші дүниежүзілік соғыс кезінде Украинадан, Белорусиядан, ішкі Ресейден біздің елге “эвакуацияланған” зауыттар еді. Стратегиялық мақсаттағы бұл өндіріс орындарында КСРО ыдырағанша жергілікті ұлт өкілдерінің жұмыс істеуіне тыйым салынған болатын. Сондықтан “қазақ пролетариаты” деген ауқымды топты тек қана шопырлар мен тракторшылар, машинистер және жеңіл өнеркәсіп нысандарында жұмыс істейтіндер құрады. Нақты аса біліктілікті талап ететін жоғары дәлдікті станоктарда жұмыс істейтін қыз-келіншектер болмады. Үшіншіден, жоғарыда аталғандардың салдарынан Алматыда және еліміздің облыс орталықтарында тұратындардың арасында қазақтардың саны аз болды. Бұл жағдайды мен Елбасымыздың 2010-2020 жылдарға арналған индустриялық-инновациялық даму бағдарламасы туралы мақалада арнайы айтып отырған себебім, ұлт көшбасшысының 2010 жылдан басталатын жаңа жоспарын орындау – түптеп келгенде жоғарыдағы аталған кемшілігімізді жойып, ұлттық пролетариатымыздың қалыптасуына жол ашатын бірден бір іс болып шығатындығы. Пролетариат дегенде мен осы заманғы озық техникамен, технологиямен жұмыс істеуге қабілетті, өркениеттің озық талабына сай нағыз білікті жұмысшы қызметкерлер “армиясы” туралы айтып отырмын. Бұл Елбасымыздың бұдан бұрынғы бір сөзінде мәлімдеген еліміз жүретін жолға жеткізуші қызметін атқарып шығатын іс болмақшы. Орайы келгенде айта кетейін, бұдан бір жылдай бұрын Президент Н.Ә.Назарбаев шет елдердің танымал жоғары оқу орындарында “Болашақ” бағдарламасымен білім алған жастардың алдында сөз сөйлеп, “біздің түпкі мақсатымыз – интеллектуалды ұрпақ тәрбиелеп, интеллектуалды ұлт қалыптастыру” деген еді. Міне, сол интеллектуалды ұлт қалыптастыру мақсатына жеткізетін жол 2010 жылдан басталатын бағдарламаны жүзеге асыру бойынша негізделеді. Ақыр аяғында бұл тұтастай ұлттың сапалық жақсару кезеңінің басталатындығын білдіретін бағдарлама болып шыққандығы да сондықтан.
2010-2020 жылдарға арналған индустриялық-инновациялық даму бағдарламасы негізінен екі кезеңге бөлінеді. Оның алғашқы бесжылдық жоспарын Үкімет жасап шықты. Ал ол “НұрОтан” ХДП ХІІ съезінде сөйлеген партия Төрағасы Н.Ә.Назарбаевтың сөзінде айқын тұжырымдалған. Сол сөзінде Елбасымыз таяудағы бесжылдықта атқарылуға тиісті жеті міндетті жіктеп көрсетіп берген еді. Мұның ішінде елімізде осы уақытқа дейін ақсап келген дәрі-дәрмек өндірісі мен мұнай-газ химиясы, мүлде болмаған әскери қорғаныс өндірісі секілділерден үмітіміз зор. Бұларды бағдарламаның “шырайын шығаратын” нағыз инновациялық нысандар деуге болады. Ғалымдарымыз Қазақстанда дәрі-дәрмектік қасиеті бар және әлемнің біздің елден басқа бірде бір жерінде шықпайтын жүзден астам өсімдік түрі бар екенін айтады. Сондай-ақ, химия, фармацевтика саласындағы ғалымдар аса сапалы, жоғары қасиетті дәрі түрлерін ғылыми негіздеп жатса да олар конвейерлік өндіріске жол таба алмауда. Жағдай осындай болып тұрғанда Қазақстан өзіне қажетті дәрі-дәрмектің 85 пайызын импорттап келді. Бұл түптеп келгенде, отандастардың “тағдыры қыл үстінде” дейтіндей жағдай еді. Ал біздер, экономистер мұндайға “миллиард доллар амалсыздан шетелге шығарылып жатыр, шетелдік фармацевтикалық компаниялардың инвесторлары болғанша соншама мол қаражатты елімізде қалдыратындай өндіріс ошағын неге ашпаймыз?” деуші едік. Енді міне, Н.Ә.Назарбаев бағдарламасының алғашқы бесжылдығында-ақ Қазақстан ішкі рынок сұранысының 50 пайызын отандық өндіріс өнімдерімен қамтамасыз ететін елге айналмақшы. Демек, біз “дәрі-дәрмекке тәуелді” елдер тізімінен кетеміз, өйткені БҰҰ қалыбы бойынша ішкі рынок сұранысын отандық өнімдермен 30 пайыз мөлшерінде қамтамасыз ете алмаған елдер ғана әлгіндей “қара тізімге” ілігеді екен. Ал мұндай ілгері басушылықты сапалық жаңғыру демеске амал да жоқ.
Ақиқатқа тура қарар болсақ, миллиондаған тонна металл немесе жүздеген миллион тонна металл рудасын шетелдерге экспорттап келген Қазақстан күні бүгінге дейін өз жерінде қорғаныс қару-жарақтары түгіл, соқа да соғып шықпаған ел болған еді. Енді міне, 2015 жылға дейін Қазақстан өзіне қажетті қару-жарақ түрлерінің біразын ішкі өндірістен алатын ел қатарына қосылмақ. Бұл тәуелсіздіктің сенімді де баянды болуына бір негіз. Сонымен қатар, бұл сала да еліміздің сапалық дамуының бір көрсеткіші болмақ. Бір шындықтың беті ашық, өз басым кезінде КСРО державасының әскери қорғаныс, ғарыштық бағдарламаларында жұмыс істеген ғалымдарымыздың болуы себептен де мұндай өндіріс ошақтарының өмірге келіп, тиімділікпен жұмыс істейтініне сенімдімін. Ал қару-жарақты импорттаған кезіміздегі жағдайымыз белгілі еді: басқаның жарамсыз дүниесін миллиондаған долларға сатып алып, онымыз жұмыс істемегендіктен талай адамдардың “жауапқа тартылғандығы” ұмытылған жоқ. Әрине, бұл мәселенің ақ-қарасын тиісті қызметтер анықтай жатар, ал біздер, экономистер тек қана қару-жарақ сатып алу үшін сыртқа кететін жүздеген миллион доллармен есептелетін мол қаржының отанымызда қалатынына қуанамыз. Қазіргі әлемде дүние жүзі бойынша ең табысты өндіріс көзі – қару-жарақ өндірісі екені баршаға белгілі. Демек, біз бұл саладан белгілі бір мөлшерде пайда да таба аламыз ғой. Олай болса жүздеген миллион тонна руда экспорттап, шикізат аймағы атанған, өзімізде соқа да өндірмейтін елден ең құрығанда әлемге кең тараған “Калашников” автоматын сататын елге айналсақ, бұл да ілгері басқанымызды білдіретін жағдай.
Иә, жасыратын несі бар, “соқа соғатын” бір өндіріс орны болмаған Қазақстанда қазір бесінші буындағы локомотивтер шығаратын зауыт жұмыс істей бастады. Бұл да еліміздің индустриялық-инновациялық даму бағдарламасының шеңберінде осы уақытқа дейін атқарылған істің бір жемісі. Қазір Шығыс Қазақстанда пойыз вагондарын құрастыру, шетелдік автокөліктер құрастыру кәсіпорындары жұмыс істеп жатыр. Ескерте кетейік, салада жұмыс істеген мамандардың айтуына қарағанда Қазақстанда егемендік алғанға дейін темір жол керек-жарақтарының бірде бір түрі өндірілмеген екен. Жүздеген миллион тонна металл рудаларын Ресейге немесе Украинаға аттандыратын Қазақстанда ең құрығанда шойын жол доңғалақтары қосарларын құятын да бір өндіріс орны болмапты. Егеменді Қазақстанның темір жолын басқарған әр кезеңдегі менеджменттің білімділік және патриоттық қасиеттерінің нәтижесінде бұл күндері салаға қажеттінің 90 пайыздайы елімізде шығарылатын болыпты. Бұл егемендіктің алғашқы жылдарындағы Елбасымыздың атқарушы билікке импорт алмастырғыш өндіріс құру турасында берген тапсырмасының нақты жүзеге асуының көрінісі іспетті.
2010-2020 жылдарға арналған индустриялық-инновациялық даму бағдарламасы негізінен өндірісті интенсивті дамыту есебінен өсім алу саясатын ұстанғаны жайлы жоғарыда айттық. Биылғы өз Жолдауында Елбасымыз бұл жөнінде былай деді: “Ауыл шаруашылығындағы еңбек өнімділігі ең төмені және жылына бір жұмыс істеушіге 3000 доллар шамасында келеді. Ал дамыған елдерде бұл көрсеткіш 50-70 мың долларды құрайды екен. Сондықтан біздің міндетіміз – 2014 жылға қарай агроөнеркәсіптік кешенде өнімділікті кем дегенде екі есе арттыру”. Иә, еліміз бойынша еңбек өнімділігі дүние жүзінің көптеген елдерінен төмен екені бізге, экономист ғалымдарға белгілі еді. Өйткені мақаланың жоғары жағында бірнеше рет айтып кеткенімдей, біз дүние жүзіне осы уақытқа дейін тек парафин мен күкірттен тазартылған шикі мұнай, темір рудасын сол қалпында экспорттап келдік. Бұлар жүздеген миллион тоннаны құрайтын шикізаттар ғана. Сондай-ақ, қанша сапалы десек те таза бидай экспорттадық. Бұл да бар болғаны бастапқы шикізат. Мұндай жағдайда еңбек өнімділігінің төмен болуы табиғи құбылыс. Айталық, руданың бағасы темірден арзан, темірдің бағасы одан жасалатын балтадан арзан. Тіпті, біздің рудамыздан өзімізге бар болғаны қарапайым айыр, күрек, орақ, балға, балта, ине жасап сатушылар ең кемі 10 еседей артық пайда табады. Енді міне, 2010-2020 жылдарға арналған индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асыру арқылы біз өз шикізатымыздан түсіретін табысты көбейте түсуге ұмтылып отырмыз. Айталық, енді Ресейге таза руда балшығын экспорттамай өзімізде одан металл қорытып шығаратын зауыттар салатын боламыз. Бұл іспен осы уақытқа дейін де “Қазақмыс”, “Қазцинк” компаниялары айналысқан болатын. Енді оларға темір кенін өндірушілер қосылмақшы. Әрине, біз бірінші кезекте руда экспорттауды мейлінше азайтып, таза құйма металл экспорттай алсақ та еңбек өнімділігін шамамен 3-4 есе өсіруге қол жетер еді. Мұны қарапайым тілмен былай түсіндіруге болады: жүз миллион тонна металл рудасын экспорттауға кететін тасымал шығыны мен бар болғаны миллион тонна таза металл экспортына кететін тасымал шығыны бірдей емес. Теміржолшылар мұндайда болмысты көз алдыңа дәлме-дәл келтіретін бір мысалды алға тартады. Олар “40 вагон көмір тасығаннан бір вагон электрондық-тұрмыстық техника тасымалдаған әлдеқайда тиімді” дейді. Міне, бұдан артық ештеңе айта алмаспыз. Күні бүгінге дейінгі жағдайымыздың қалай болғанын, бұдан кейінгі жағдайымыздың қалай өрістейтінін осыдан-ақ байқауға болатын шығар. Мәселен, өз басым бұқаралық ақпарат құралдарында сөйлеген сөздерімде, жариялаған мақалаларымда “таза бидай экспорттаудан Қазақстанның бас тартуы керек” деген ойды айтып келдім. Себебі, бұл біз үшін тым қымбатқа түсетін іс болып шығады. Еліміз су жолымен шекараласпаған. Сондықтан да бар күш темір жолға түседі. Ал бұл жолмен тасымалдау су жолына қарағанда үш есе қымбат. Сондықтан Қазақстан ешқашан да Канадамен, АҚШ-пен, Ресеймен, Украинамен, тіпті Қытайдың өзімен бәсекеге түспеуге тиіс. Оның орнына егер аграрлық саладағы еңбек өнімділігін екі есе арттырамыз десек етті бағыттағы асыл тұқымды ірі қара шаруашылығына көңіл бөлгеніміз дұрыс. Олай дейтін себебім, бір тонна астық экспорттағаннан 100 кило ет экспорттаған әлдеқайда тиімді. Оның үстіне мынадай бір мысалға көңіл бөлген дұрыс секілді. Статистикалық деректер ақиқатында бидайдың соңғы 20 жылда ең жоғары бағасы тоннасына 230 доллардан болуы тіркелген. Бұл доллардың бағасы 150 теңге деп алғанның өзінде бір тонна бидай 34,5 мың теңге болады деген сөз. Ал әлемде, дәлірек айтсақ, Еуроодақ елдерінде еттің килосы 20 доллар тұрады. Демек, бір тонна бидайдан гөрі жүз кило ет алынып, экспорттадық дейтін болсақ онда біздің кірісіміз 2000 доллар болады екен. Бұл — ет экспорттағанда астық экспорттағаннан 8 есе артық кіріс кіргізесің дегенді дәлелдейтін мәлімет. Сондай-ақ, қазіргі кезде биязы жүнді қой өсіруге ден қоюшылар көбейіп кетті. Иә, былай қарағанда биязы жүннің бағасы қымбат, экспорттық әлеуеті жоғары. Солай бола тұрса да Қазақстан жүн экспорттап пайдаға шыға алмайды. Тағы да сол су жолының жоқтығы біздің елге кедергі болады. Бұл күндегі болмыс ақиқатына көз жүгіртсек, әлемнің жүн экспорттап пайда тауып отырған елдері – түгелдей су жолына тікелей шығатын мемлекеттер. Демек, экономикада, оның ішінде нарықтық экономикада “көрпеңе қарап аяғыңды көсіл” деген бабалар өсиеті естен шықпауы тиіс. Олай болса Елбасының еңбек өнімділігін арттыруға қатысты нақты тапсырмасын орындауға ұмтылушылар бүгінге дейін инвестицияланған әрбір теңгеден екі теңге өсім алып келсек енді үш, әйтпесе төрт теңге өсім алатын жолды іздеуі қажет. Қазір еліміздің Ауыл шаруашылығы министрлігі суармалы егістікті ұлғайтып, жылыжайлар алқабын кеңейтіп, тамшылатып суару технологиясын пайдаланып жатқандықтары жайлы көбірек айтатын болды. Мұндайды, әрине құптаймыз. Бірақ бүкіл Қазақстан аумағында аграрлық саладағы өнімділікті екі есе арттыру мәселесін жоғарыда аталған ауқыммен шешіп тастау мүмкін емес. Сондықтан да қазіргі статистикалық мәліметтерде “өзін өзі қамтамасыз етуші” бабы бойынша тізімде жүргендерге ерекше көңіл бөлу керек. Өйткені олар бүкіл мемлекеттегі малдың тең жартысынан астамын ұстап отырған ауылдықтар. Демек, ауылдардағы әр албарда тұрған оншақты қой мен екі-үш бас сиырды ұстайтындарды кооперативтерге біріктіру, олардан сойыстық малды, сауылған сүтті қанағаттанарлық бағамен сатып алу, ал бұл үшін сол ауыл малын жеммен қамтамасыз ету мәселесін шешуге тиіспіз. Қазіргі таңда ауылдықтардың малынан қырқылған жүн, алынған тері болмашы тиын-тебенге кетіп жатыр. Ал сол жүннен ең болмағанда пима басатын, сол терілерден былғары, құрым илейтін цехтарды ең құрығанда әр облыс орталығында ашуға болады ғой. Өкінішке орай, лауазымды шенеуніктердің біразы әлі де болса ауыздарымен “Елбасы тапсырмасын орындап жатырмыз” дейді де іс жүзінде “велосипед ойлап тапқысы келетін” қиялдың жетегінде жүр. Демек, ауыл шаруашылығындағы еңбек өнімділігін арттыруды ірі қалалар төңірегінде ірілендірілген шаруа қожалықтарын ашудан емес сол әр ауылға барудан, сол ауылдардың албарларындағы әр малға қамқор болудан бастау қажет. Орайы келгенде айта кетейін, отандық химиктер дақылдар өсімін жеделдетуші және шығымдылықты арттырушы жаңа химиялық препараттар тапқандығы жайлы ертеден айтып келеді. Ғалымдар бұл жаңалықтарының өзіндік құны дәстүрлі минералды тыңайтқыштардан әлдеқайда арзан болатынын да жазды. Бірақ, не Ауыл шарушылығы министрлігі, не индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асырушы Индустрия және сауда министрлігі тарапынан осынау “пайдалы жаңалықты өндіріске енгізетін болдық, мына инвестициялық қаржы соған құйылады” деген сөзді әлі күнге естіген жоқпыз. Сонда саладағы еңбек өнімділігін төрт жыл ішінде қалайша екі есеге арттырмақпыз?
Елбасымыздың өз Жолдауында көңіл бөлген бір тұсы – шағын және орта кәсіпкерлікті дамыту мәселесі. Жолдауда “онжылдықтың соңында шағын және орта бизнестің ішкі жалпы өнімдегі үлесі 40 пайызға дейін көтерілуі тиіс” делінген. Бұл Мемлекет басшысының атқарушы билікке жүктеген басты тапсырмасы. Орайы келгенде айта кетейін, әлемнің дамыған елдерінде шағын және орта кәсіпкерлік ішкі жалпы өнімнің ең кемі 50 пайызын береді. Ал Италияда бұл көрсеткіш 80 пайызды құрайды. Жасыратыны жоқ, біздің елде шағын және орта кәсіпкерлік мешеулеп қалу жағдайын бастан кешуде. Макроэкономика қазіргі локомотивіміз. Парадокс. Өйткені, макроэкономикамыз Жапониядағыдай Тойота, Ниссан, Тошибо секілді озық техникалар шығаратын алып трансұлттық компаниялардан құралмай, көмірсутектері мен металл өндірісі секілді шикізаттық саладан ғана жинақталған. Мінекей, еліміздегі еңбек өнімділігінің былайғыларға қарағанда төмендігі де сондықтан. Сол себептен де Елбасымыздың индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асыруда орта және шағын кәсіпкерлікке басымдық беруі “екі қоянды бір оқпен ату” болып табылады. Біздіңше ұлттық дамудың негізгі бастауы дәл осы тұста жатқан секілді. Айталық, Германия, Италия, Грекия көмірсутектерін импорттайтын елдер. Қытай да, Оңтүстік Корея да солай. Бірақ олар әлемге мұнай-газ химиясы өндірісі өнімдерін таратушы елдер. Бізде мұнай экспортталады. Керісінше, мұнай-газ химиясы өнімдерін импорттап келеміз. Полиэтилен, полипропилен, полистирол өндіретін шағын кәсіпорындар ашу қанша қиын? Еліміздің аэроғарыш саласын дамытамыз дейміз, бірақ елімізде авиациялық керосин өндіретін бірде бір зауыт жоқ. Мінекей, осы мәселелердің бәрін шағын және орта кәсіпкерлікті дамыту арқылы шешуге болады.
Өз басым Елбасымыз өзінің 2010 жылғы Қазақстан халқына Жолдауында тұсауын кескен онжылдық индустриялық-инновациялық даму бағдарламасы толығымен жүзеге асырылатынына сенімдімін. Өйткені, бағдарламамыз қанша ауқымды болса да оны жүзеге асырудың барлық қажетті тетіктері бізде бар. Біріншіден, Қазақстанға дүние жүзі мемлекеттерінің бәрі сенетін саяси ахуал бар. Екіншіден, шетелдердің қаржылы топтарына инвестициялық кепілдік беретін заңымыз бар. Үшіншіден, индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асырушыларға арнайы жеңілдіктер қарастырылатын болды. Төртіншіден, елде индустриялық-инновациялық нысандар пайдаланатын шикізат қоры жеткілікті. Бесіншіден, Қазақстан географиялық орналасуына орай қайта жаңғыруына бүкіл әлем мүдделі болып жүрген “Ұлы Жібек жолының” өзегінде жатыр. Демек, Еуропаның да, Азияның да рыногына төте шығатын ел. Алтыншыдан, жобаны жүзеге асыруда қолданылатын консенсустық желі құру үшін Ұлттық қорында ұйытқы болатындай қаржысы бар ел болып тұрмыз. Осы Жолдауда Елбасымыздың өзі атап көрсеткеніндей, индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асыру мақсатында Үкіметке жыл сайын 8 миллиард доллар көлеміндегі трансферт несиесін Ұлттық қордан бөлуге рұқсат етіледі. Жетіншіден, және ең шешуші қызмет атқаратын ұлттық сауаттылық әлеуетіміз әлемнің еш мемлекетіндегіден кем емес.
Қорыта айтқанда, 2010-2020 жылдарға арналған еліміздің индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асыру түптеп келгенде, ұлттық “қайта өрлеудің” алғашқы баспалдағы болғалы тұр. Бұдан мың жыл бұрын әлемге Әбу Насыр әл-Фараби секілді ғұлама ғалымды беріп, ал ол өз кезегінде бүкіл адамзаттың дамуына өлшеусіз үлес қосқан көшпенділердің бүгінгі заңды жалғасы – қазақ ұлты сөйтіп, өркениеттің ұлы көшінде өзіне лайықты орнын алатын болады. Н.Ә.Назарбаевтың осы Жолдауында мәлімдеген бағдарламалық идеясында осындай ұлттың сапалық өсу мақсаты жатқандығын осылайша түсіну керек секілді. Мұндайда тек қана Алла алдымыздан жарылқағай деу керек.
Сағындық САТЫБАЛДИН, экономика ғылымдарының докторы, ҚазҰУ-дің профессоры, академик.