Қазақстан Республикасы 20 жыл ішінде Президентіміздің данышпандық басшылығының арқасында тәуелсіздігі нығайып, экономикалық дамыған елдердің қатарына қосылуға ұмтылуда. Бұл жағдайға жетуімізге себеп, біріншіден, Президентіміздің даналығы мен көрегендігі себепші болса, екіншіден, еліміздегі халықтар достығының беріктігінен туындаған бірлік, үшіншіден, кең-байтақ жеріміздің қыртысындағы қазба байлығы екеніне ешкім дау айта алмас.
Қазақстан Республикасы 20 жыл ішінде Президентіміздің данышпандық басшылығының арқасында тәуелсіздігі нығайып, экономикалық дамыған елдердің қатарына қосылуға ұмтылуда. Бұл жағдайға жетуімізге себеп, біріншіден, Президентіміздің даналығы мен көрегендігі себепші болса, екіншіден, еліміздегі халықтар достығының беріктігінен туындаған бірлік, үшіншіден, кең-байтақ жеріміздің қыртысындағы қазба байлығы екеніне ешкім дау айта алмас.
Ашылған кен орындары Қазақстан тәулсіздік алғанға дейінгі өткен ғасырдың 70 жылында сол істің ыстығына күйіп, суығына тоңып, шөлге, аштыққа шыдап, өркениеттен алыста жүрген геологтардың, геофизиктердің, гидрогеологтардың геологиялық, геофизикалық, геохимиялық, химиялық зерттеулерінің нәтижесі деп білеміз. Сол кезде жер қыртысын, оның қойнауын жан-жақты зерттеуді Геология және жер қойнауын қорғау министрлігі басқарған еді. Оның құрамында 1990 жылы 74384 қызметкерді қамтыған 80-ге тарта ұжым болған. Оларда 8260 жоғары білімді, 9000 арнайы орта білімді мамандар қызмет атқарған екен. Қазақстан тәуелсіздік алғаннан кейін геология саласы көп өзгерістерге ұшырады. 1996 жылы министрлік комитетке айналып, содан бері әртүрлі министрліктер құрамында болды. Негізгі дала жұмыстарын атқарған экспедициялар жойылды. Олардың кейбірінің орнында жеке меншік серіктестіктер мен акционерлік қоғамдар пайда болды. Геологиялық ұжымдар саны күрт азайды. Мысалы, 2009 жылы мемлекеттік қызметтегі Геология және жер қойнауын пайдалану комитетінің құрамындағы 8 ұжымда 274 маман ғана қызмет атқарған, оның 261-і жоғары, қалғандары орта білімділер.Мамандар саны азайғанына қарамастан, комитет өз шамасында, заман тілегіне сай қызмет атқарды. Олардың ең бастылары, біріншіден, кен орындарын игеруге инвестиция тарту мақсатында Геологиялық ғылымдар институтымен біріге отырып, кен орындарының барлық түрін (мұнай, газ, түсті металдар, қара металдар, химиялық шикі заттар, т.б.) қамтыған анықтамалықтарды көп тиражбен баспадан шығарды. Оларда кен орындары сан мен сапа жағынан және кенді технологиялық өңдеу тәсілі жан-жақты сипатталғандықтан бүгінге дейін маңызын жойған жоқ. Екіншіден, кен орындарында қор есептеудің дәлдігін, қазба байлықты өндірудің ысырапсыз болуын қадағалауға арналған «Қазақстан Республикасында пайдалы қазбалар кен орындарын игеру кезіндегі жер қойнауын қорғаудың бірыңғай ережелері» жасалып, Үкімет қаулысымен 1999 жылы бекітілді. Үшіншіден, ғасыр бойы жинақталған геологиялық, геофизикалық ақпараттарды талдап, ғарыштан түсірілген жер бедерінің суреттеріне сүйене отырып 1:1000000 масштабтағы Қазақстанның жаңа түрдегі геологиялық және пайдалы қазбалар мен гидрогеологиялық карталары, 1:20000000 масштабтағы минерагениялық, тектоникалық, космогеологиялық карталары, магниттік өрістің ауытқу картасы жасалды. Бұларға қоса Қазақстан геологиясы, Қазақстан жер қыртысының тереңдік құрылымы мен ресурстары, Қазақстан қазба байлықтары, Қазақстан геологиясы мен минерагениясы және т.б. ғылыми жинақтар өмірге келді. Бұларда Қазақстан металды кен орындарының жер қыртысында шоғырлану заңдылығы дүние жүзі геологтарының бүгінгі кездегі теориялық және практикалық көзқарастарын ескере отырып бейнеленген. Сондықтан бұл туындылар қашанда болмасын жаңа кен көздерін іздеудің негізі болып қала бермек. Осыған байланысты 2010 жылы бұл еңбектердің бір топ авторлары Қазақстан Республикасының Мемлекеттік сыйлығының лауреаттары атанды. Төртіншіден, 1:200000 масштабтағы геологиялық жете зерттеулер 474,8 мың шаршы км аймақта, минерагендік түсірілімдер 33,5 шаршы км аудандарда жүргізіліп, оларда өңірлердегі қара, түсті, бағалы, сирек кездесетін металдардың және т.б. болжамды қорлары есептелген.Осы орайда атап өтер жәйт, Геология комитетінің казіргі басшыларының айтып жүрген «түсті металдар қорының дағдарысы» деген сөз көңілге қона қоймайды. Мысалы, қорғасынның болжамды ресурсы өндірістік есептегі қордан 7,6 есе, мырыш – 4,2 есе, мыс 6,5 есе артық. 2003 жылдан бастап мемлекет қаржысы есебінен жүргізілген кен орындарын геологиялық іздеу, іздеу-бағалау жұмыстарының нәтижесіне көңіл аударсақ, болжамды қорлардың келешекте анықталатынына көз жеткізуге болады. Басты тау-кен өндірісі аудандары маңындағы кен орнын табуға үмітті деген 25 жер бөлімінде мынадай кен қоры өсімі анықталған: алтын – 78,2 т., мыс – 1988 мың т., қорғасын – 117 мың т., мырыш – 520 мың т., т.б. Бұларға комитет мемлекеттік есепке алған жер қойнауын пайдаланушылар жүргізген геологиялық барлаудың нәтижелерін қоссақ, келешекте тау-кен өндірісі дами түспек. Ескерте кететін жәйт, болжамды ресурстар жер қыртысы тау жыныстарындағы кен белгісінің (минерологиялық) геологиялық, геофизикалық, геохимиялық сипаттарының қоры нақты есептеліп, өндірістік игерудегі кен орнына ұқсастығына қарап анықталады. Олар шын мәніндегі кен орнына айналу үшін геологиялық іздеудің, бағалаудың, барлаудың көлемді жұмысын қажет етеді. Өйткені пайдалы қазбалар кен орны дегеніміз заман талабына сай өзгермелі шартты ұғым. Ол белгілі замандағы техниканың дамуына, технологияның жетілуіне байланысты сан жағынан да, сапа жағынан да экономикалық тұрғыдан өндіріске жарамды жер қыртысындағы минералдар мен тау жыныстарының шоғыры. Жоғарыда келтіргендеріміз тек қатты қазба байлықтардың бір бөлігі жөніндегі ғана деректер. Мұнай мен газ қоры ерекше орында. Ол кен орындары туралы ақпараттар газеттер мен теледидардан жеткілікті жазылып, айтылып жүр. Сондықтан олардан гөрі ауыз су мәселесін қозғауды жөн көрдік.Республикамыздың елді мекендерін ауыз сумен қамтамасыз ету жөнінде дара бағдарлама қабылдағаны белгілі. Оны іске асыруда Геология комитеті мемлекеттік қаржы есебінен бірталай жұмыс атқарды. 2004-2010 жылдар аралығында жер асты суын іздеп тауып, оның қорын есептеу 524 елді мекенді қамтыған. Олардың 57-сі Ақмола, 47-сі Ақтөбе, 20-сы Алматы, 27-сі Атырау, 75-сі Шығыс Қазақстан, 15-і Жамбыл, 70-і Батыс Қазақстан, 19-ы Қарағанды, 50-і Қостанай, 9-ы Қызылорда, 42-сі Павлодар, 63-і Солтүстік Қазақстан 13-і Оңтүстік Қазақстан облыстарында орналасқан. Бұлардағы есептелген су қоры тәулігіне 109,7 мың текше метр. Оңтүстік өңірдегі Шардара және Арал-Сарыбұлақ су құбыры топтарын сумен қамтамасыз ету мақсатында Толағай мен Байырқұм-Шардара жер асты су кен орындарының қорлары қайта есептеліп, тәулігіне 117,4 мың текше метр көлемінде бекітілген. Астана қаласын сумен қамтамасыз ету үшін Атбасар-Приишим, Нұра және Рождественск жер асты су кендері қайта зерттеліп, олардың пайдалану қоры тәулігіне 111,8 мың текше метр көлемінде анықталып, есепке қойылған.Су сұйық кен болғандықтан, толығатын көзінің өзгермелілігіне байланысты оның қоры белгіленетін мерзімге ғана арналып есептеледі. Белгіленген мерзім аяқталғанда геологиялық ұстаным бойынша химиялық құрамына тексеру жүргізіліп, қор қайтадан есептеледі.Геология комитетінің бүгінгі кездегі басшылары геология жөнінде түсініктері аз немесе геологиялық дала жұмыстарына қатысып көрмеген, кен іздеу, кен орнын барлап, қорын есептеуге қатыспаған. Олар жаңадан есептелген кен қорларына ғана емес, өндірістік игерудегі кен орындарының қорына да рентабельділігі төмен, я жоқ деп күмән туғызуда. Бұл жөнінде «Қазгеоақпарат» республикалық орталығының басшысы болып жүрген кезінде, бүгінде Геология комитеті төрағасының орынбасары С. Оразаева «Интерфакс-Қазақстан» агенттігіне берген сұхбатында айтты. Кен орны жөніндегі жер жүзінде қалыптасқан анықтаманы жоғарыда келтірген едік. Оған қосымша айтарымыз, біріншіден, кендік металдың тау жынысындағы пайыздық құрамының экономикалық талапқа сай болуы, екіншіден, оны тау жыныстарынан айырып алудың технологиясы лабораториялық және жартылай өндірістік жағдайда анықталуы қажет. Егер бұл шарттарға зерттелетін нысан сәйкес келмейтін болса, қыруар қаржыны және уақытты қажет ететін геологиялық барлау жұмысы жүргізілмейді, жүргізіліп те көрген емес.Өндіріске жарамды болар-ау деген нысанда алдымен алдын ала барлау жұмыстары жүргізіліп, кен орны бөлігінің көлемі белгіленіп, тау жынысындағы кендік денелердің шеттік ұстанымының бірнеше нұсқасын, орташа пайыздық ұстанымын қолдана отырып, әртүрлі нұсқада қоры есептелген деректерге сүйенген техникалық-экономикалық негіздеме жасалып, мемлекеттік комиссияға ұсынылады. Комиссия ондағы деректердің нақтылығына көз жеткізу мақсатында геология саласында кен орындарын ашып, қорын есептеуде мол тәжірибесі бар мамандарға терең сараптама жүргізуге жолдайды. Сарапшылар мен комиссия мүшелері алдын ала барланған нысанның өндірістік игеруге жарамдылығы немесе жарамсыздығы туралы шешім қабылдайды. Жарамды деп табылса, нысанды жете геологиялық зерттеудің жобасы жасалып, ол мемлекеттік органның ғылыми-техникалық отырысында бекітілген жағдайда ғана жұмыс әрі қарай жалғасады. Жете геологиялық зерттеу, ең жылдам дегенде, үш-төрт жылға созылады. Нәтижесінде кендік денелер металдардың тау жынысындағы пайыздық ұстанымына қарай көмкеріліп, кендік басты металдардың, оларға ілеспе түріндегі пайдалы химиялық элементтер анықталған, кен шоғырланған тау жыныстарының өндірістік қасиеттері сипатталған, қор есептеудің сапасын (кондициясын) негіздейтін техникалық-экономикалық негіздеме жасалып, бекітуге мемлекеттік қор жөніндегі комиссияға ұсынылады. Бұл да сарапшылардың сараптауынан өтіп, комиссия мүшелерінің қолдауын тапқанда ғана кен қоры есептеліп, көп томдық жазба баяндама – кен орнының төлқұжаты өмірге келеді. Ол мемлекеттік қор жөніндегі комиссия отырысында бекітіледі. Осы шарттар орындалып, таңдаудан өткен нысан кен орнына айналған соң, түрлі шаруашылық салалар мамандарынан құралған мемлекеттік комиссия оны өндірістік игеруге қабылдайды. Комиссия мүшелерінің сапасын 1974 жылы Кентөбе темір кен орнын өндірістік қабылдауға Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың Теміртау металлургиялық комбинатының атынан қатысқандығынан-ақ айқын байқауға болады. Осыған байланысты комиссиялар шешімімен өндіріске жарамды деп табылған кен орындары қорының есептелуіне күмән келтірудің шындықтан әлдеқайда алыс екеніне көз жеткізу қиын емес. Қазіргі кезде кендерді барлап, қорын есептеуді жер қойнауын пайдаланушылардың өздері жүргізіп, оны бекітуді мемлекеттік қор комиссиясына ұсынады. Бұл жағдайда мемлекетті алдап, олар өздеріне зиян ойлайды деу қате пікір.Қазақстан тәуелсіздік алғаннан бері ғылыми және өндірістік ұжымдардағы геология мамандарының еңбектеріне сүйене отырып, Геология және жер қойнауын пайдалану комитеті еліміздің аумағындағы жер қыртысында пайдалы қазбаларды ашу мүмкіндігі жеткілікті екенін дәлелдеп болжады. Егер Отанымыздың келешегі тұрақты экономикалық даму моделі десек, минералды шикізаттар оның тірегі болып қала бермек. Олардың болжамды қорларын нақтылап, өндірістік талапқа сәйкестендіру геологиялық ауқымды зерттеулер мен мол қаражатты қажет етеді. Бұларды іске асыру жөнінде комитеттің бұрынғы басшылары жасап, Үкімет бекіткен бағдарлама бар. Бірақ, осы бағдарламаны жүргізуді комитеттің бүгінгі басшылары басқара ала ма? 2010 жылдың соңындағы зейнеткерлерді мемлекеттік қызметтен босату саясаты Геология комитетіне, оның аумақтық департаменттеріне ауыр соққы болғандығы жасырын емес. Геологияда жер қыртысының құрылымы туралы деректер мен оларды талдап, қорытындылаған мамандарды жаспен өлшеу қате. Бірақ, жүргізілген саясаттың нәтижесінде білікті, тәжірибелі геологтар, геофизиктер мен гидрогеологтар кетті, ал олардың орнына лайықты мамандар келген жоқ. Осындай жағдайға тап болған комитетке, оның аумақтық бөлімдеріне өзін сыйлайтын геолог маман келе қоймас. Қарағандыдағы Орталық Қазақстан аумақтық департамент басқарушысы лауазымына жарияланған конкурсқа бірде-бір геолог маманның құжат тапсырмауы оған дәлел. Департамент басшылығына өмір бойы көмір өндірісінде қызмет атқарған тау-кен инженері тағайындалған. Бұған қарап Қарағандыда, Қарағанды облысында геологтар құрып кеткен екен деп ойлауға болмайды, олар бұрынғыдай көп болмаса да жеткілікті. Көп жылғы тәжірибе көрсеткеніндей, нағыз геология маманы болу үшін қандайда болмасын өңірде геология бакалавры да, геология магистранты да тәжірибелі геологтың басқаруымен ең аз дегенде 5-6 жыл кен іздеу, барлау ұжымдарында жұмыс істеп, жетілуі керек. Өткенімізге көз жүгіртсек, геологиялық ұжымдар басында тәжірибелі, білімдері жетілген адамдар тұрды. Оларды атасақ: Қ.И.Сәтбаев, одан кейін А.С.Богатыров, Ш.Есенов, А.Т.Ситко. С.Е.Шокабаев және т.б. көптеген есімдер еске түседі. Экспедициялар мен партиялар, оларды біріктірген аумақтық басқармалар геологиялық кадрлардың жетілу мектебі болды. Геология мамандарын даярлайтын жоғары оқу орындарының ғалым оқытушы-профессорлары мен доценттері де осы мектептен шыққандар.Қазіргі кезде минералды шикізаттар ресурсын толықтыру жөніндегі мемлекеттік саясатты жүргізетін орган жалғыз ғана Геология және жер қойнауын пайдалану комитеті. Оның дағдарыста екендігі шындық. Өткен жылғы геологиялық зерттеулерге, кен орындарын іздеуге, бағалауға бөлінген мемлекеттік қаражат игерілмей қалды. Мұның зиянды әсерінен мемлекеттік тапсырысты орындайтын сервистік геологиялық ұжымдардың кейбірі тоқырауға ұшырап, мамандарынан айырылды. Олардың биылғы жылы осы дағдарыстан шығуына күмәнмен қарауға толық негіз бар. Өйткені, зерттеуге алынған нысандардағы жұмыстар, тәжірибеде белгілі болғандай, бірнеше жылдарға созылады. Атқарылатын зерттеулердің жобасы жасалған жоқ. Жер қыртысының, әрбір өңірдің немесе геологиялық нысанның құрылым ерекшеліктерін жан-жақты талдай білетін кәсіби білікті, тәжірибелі геологтар ғана жобаны сапалы жасай алады.Геология комитетін қазіргі басқарушылар шетелдік геологиялық ұжымдармен бәсекелесе алатын бірде-бір ұжым Қазақстанда жоқ, республикада геологиялық мамандардың білімділігін арттыру жүйесі жасалмаған деп мәлімдеді. Сонда өткен 20 жылда елімізде жаңа кен орнын ашқан шетелдік компанияны атай алар ма екен? Жоқ, болуы да мүмкін емес. Өткен ғасырдың 90-шы жылдарының орта шенінде Теміртау қаласының жанындағы, сол кезде Самарка деп аталған мыс кен белгісін геологиялық зерттеу құқығына жапондық компания ие болған-ды. Екі жылдай инвестиция, ғарыштық зондтау арқылы оның географиялық координатының дәлдігін ғана анықтады. Кейіннен бұрғылау жұмыстарын екпінді жүргізіп, қорын есептеп, кен орнына айналдырып, Тұңғыш Президентіміздің құрметіне «Нұрқазған» деп атау берген бүгінде «Центргеолсъемка» деп аталатын ЖШС геологтары болатын. Бұл кен орны есептелген қоры жағынан ірі кендердің қатарында. «Қазақмыс» игеруге алып, оның маңын, тереңін барлауды әлі жалғастыруда. Оларды басқарып жүргізіп отырған, геологиялық ақпараттарды өңдеудің заманауи компьютерлік технологиясын игерген өзіміздің геологтарымыз.Тау-кен өндірістерін минералды шикізат ресурстарының ұзақ уақыттық қорымен қамтамасыздандыру ісі қажырлы, қарқынды еңбекті қажет ететіні айдай анық. Ол жеткілікті қаржы жұмсап, мамандарды молайтуды, геологиялық ұжымдарды нығайтуды жоғары деңгейге көтеруді талап етеді. Осы орайда жаңадан отау тігіп жатқан Ұлттық геологиялық барлау компаниясы еліміздегі барлық геологиялық және ғылыми мекемелерді біріктіре алса игі. Ол үшін Үкімет геология саласына қатысты көзқарасты өзгертуі қажет. Геология және жер қойнауын пайдалану комитетін жеке министрлікке немесе агенттікке айналдыруы керек. Тағы бір мәселе, «Жер қойнауын пайдалану» дегенді «Жер қойнауын қорғау» деп ауыстырған дұрыс сияқты. Өйткені мұндағы «қорғау» сөзі жер қойнауында шоғырланған кендерді жасалып бекітілген кен өндіру жобасына сәйкес кендерді ысырапсыз толықтай алынуын меңзейді. Оған мемлекеттік бақылауды жер қыртысы мамандары ғана жүргізе алады.
Михаил ГРАНКИН, ҚР құрметті геологы, кен орнын алғашқы ашушы, ҚР Минералды ресурстар академиясының корреспондент-мүшесі.
Ростислав АНТОНЮК, ҚР құрметті кен орнын барлаушысы, кен орнын алғашқы ашушы, ҚР Минералды ресурстар академиясының корреспондент-мүшесі, геология-минералогия ғылымдарының кандидаты.
Серікбай ХАМЗА, ҚР құрметті кен орнын барлаушысы, кен орнын алғашқы ашушы, ҚР Минералды ресурстар академиясының академигі, геология-минералогия ғылымдарының кандидаты.