Бұл азаматтар өздерінің сайлау құқықтарын Қазақстан Республикасының шетелдердегі өкілдіктерінде құрылған сайлау учаскелеріндегі учаскелік сайлау комиссиялары арқылы іске асырады. Нұр-Сұлтан қаласының аумақтық сайлау комиссиясы Қазақстан Республикасы Сыртқы істер министрлігінің ұсынуы бойынша 51 шет мемлекетте, Республика өкілдіктері жанынан 65 сайлау учаскесін құрды. Шетелдегі сайлау учаскелерінің тізбесімен және олардың толық мекенжайларымен Қазақстан Республикасы Сыртқы істер министрлігінің mfa.gov.kz және Қазақстан Республикасы Орталық сайлау комиссиясының www.election.gov.kz сайттарында танысуға болады. Сайттарда сайлау учаскесінің нөмірі, шетелдік учаске мен шетелдік сайлау учаскесінің орналасқан жері және телефонының (телефондарының) нөмірі (нөмірлері) көрсетілген. Әрбір сайлау комиссиясында – 5 адам, олар Нұр-Сұлтан қаласы мәслихатының 2019 жылғы 15 қаңтардағы №349/43-IV шешімімен сайланды.
Ең ірі сайлау учаскесі Қазақстанның Бейжіңдегі елшілігінде орналасқан, 1600-ден аса сайлаушысы бар. Сайлаушылардың ең аз саны – 14 адам, Қазақстан Республикасының Таллин елшілігінде. Ел бойынша сайлаушылардың ең көп саны Қытайда – екі мыңнан аса адам күтілуде. (Бейжің, Шанхай, Гонконг және Үрімші); Ресейде – 1600-ден аса адам (Мәскеу, Санкт-Петербург, Қазан, Омбы, Астрахань); Түркияда шамамен – 1300 адам (Анкара, Ыстанбұл, Анталия).
Қазақстан Республикасы Президентінің кезектен тыс сайлауын өткізу кезінде ел аумағынан тыс жерде құрылған сайлау учаскелерінде Қазақстан Республикасы азаматтарының дауыс беруін ұйымдастыру және өткізуге байланысты мәселелер «Қазақстан Республикасындағы сайлау туралы» Қазақстан Республикасының Конституциялық заңымен және Қазақстан Республикасы Орталық сайлау комиссиясының нормативтік актілерімен реттеледі. Шетелдік учаскелерде дауыс беруді ұйымдастыру мен өткізуге байланысты шығындарды қаржыландыру Қазақстан Республикасы Президентінің кезектен тыс сайлауын дайындауға және өткізуге бөлінген қаражат есебінен жүргізіледі.
«Қазақстан Республикасындағы сайлау туралы» Қазақстан Республикасы Конституциялық заңының 24-бабының 8-тармағына сәйкес Қазақстан Республикасының шетелдердегі өкілдіктерінде құрылған сайлау учаскелері бойынша сайлаушылар тізімдері дауыс берілетін күннің алдындағы күндегі жағдай бойынша міндетті түрде нақтылануға тиіс. Осыған байланысты сайлаушылардың саны туралы ақпарат соңғы күнге дейін жаңартылып отырады.
Қазақстан Республикасының шетелдердегі өкілдіктерінде құрылған сайлау учаскелері бойынша сайлаушылар тізімдері өкілдіктердің басшылары ұсынған деректер негізінде жасалады. Қазақстан Республикасының дипломатиялық өкілдігінің немесе консулдық мекемесінің басшысы құрған сайлау учаскесінде сайлаушылар тізімін жасау кезінде оған Қазақстан Республикасының аумағынан тысқары жерде тұрақты түрде тұратын немесе ұзақ мерзiмдi шетелдiк іссапарда жүрген, сондай-ақ шет мемлекеттерде жеке шақырулар бойынша, қызметтік, іскерлік және туристік сапарларда жүрген жеке жазбаша өтінішін берген сайлаушылар енгізіледі.Нұр-Сұлтан қаласының Есіл ауданының аумақтық сайлау комиссиясы шетелдік сайлау учаскелерін қажетті құжаттамамен, оның ішінде Қазақстан Республикасы Президентінің сайлауын өткізу үшін қажетті сайлау бюллетеньдерімен, басқа да ақпараттық материалдармен қамтамасыз етуді Қазақстан Республикасының Сыртқы істер министрлігі арқылы жүзеге асырады.
Нұр-Сұлтан қаласының аумақтық сайлау комиссиясының электораттық оқыту курсынан өткен сыртқы саясат ведомствосының қызметкерлері учаскелік сайлау комиссиясына тәжірибелік көмек көрсету және сайлау құжаттарының шетелдік сайлау учаскелеріне уақтылы жеткізу мақсатында шетелдік сайлау учаскелеріне шығады.
Учаскелік сайлау комиссиясы дауыс беруге арналған үй-жайда ақпараттық стенд жабдықтайды, онда сайлау комиссиясының құрамы, сайлау бюллетенін толтыру тәртібі, кандидаттар туралы бірыңғай форматтағы және стандартты мәліметтер жиынтығы қамтылған ақпарат, дауыс беруге арналған үй-жайдағы тәртіп қағидалары, дауыс беру нәтижелері туралы сайлау комиссиясы хаттамасының көшірмесін (қорытындылар шығарылғаннан кейін) Қазақстан Республикасының сайлау туралы заңнамасын бұзғаны үшін жауапкершілікке қатысты Қазақстан Республикасының қылмыстық және әкімшілік заңнамасынан үзінділері бар плакатты қамтыған ақпараттық стенд қолжетімділігі мен ыңғайлылығы ескеріле отырып, орналасады. Ақпараттық стендте орналастырылған материалдарда сайлау алдындағы үгіт белгілері болмауы тиістігін атап өту қажет.Дауыс беруге арналған үй-жай, сайлау бюллетеньдерін беру орындары, жасырын дауыс беруге арналған кабиналар, тұрақты сайлау жәшіктері, сондай-ақ дауыс беруге арналған тасымалданатын жәшiктер (егер оларды пайдаланған жағдайда) сайлаушылар жасырын дауыс беруге арналған кабиналар арқылы жәшікке өте алатындай, ал сайлау комиссиясының мүшелері, байқаушылар, сенім білдірілген адамдар мен бұқаралық ақпарат құралдарының өкілдері тұрақты жәшікті, жасырын дауыс беруге арналған кабинаға кіру және шығуы мүмкіндігін байқауы қамтамасыз етілетіндей, шетелдік учаскелік сайлау комиссиясы мүшелерінің көз алдында болатындай етіп жабдықталуы тиіс.
Шетелдік учаскелік сайлау комиссиясы дауыс беру күні жұмысын бастаған сәтінен бастап дауыс беру қорытындылары туралы хаттама қабылданғанға дейін, сайлау учаскесінде Қазақстан Республикасы Президенттігіне кандидаттың сенім білдіретін адамы бұқаралық ақпарат құралдарының өкілдері қатысуға құқылы.
Сайлау туралы заңның 20-1-бабына сәйкес өкілеттіктері жазбаша түрде тегі, аты және әкесінің атын көрсету арқылы куәландырылуы тиіс саяси партиялардан, өзге де қоғамдық бірлестіктерден, Қазақстан Республикасының коммерциялық емес ұйымдарынан байқаушылар сайлау учаскелеріне баруға құқылы. Бұл құжат байқаушыны тиісті шетелдік сайлау учаскесіне жіберген ұйымның мөрімен расталады және ол байқаушының жеке басын куәландыратын құжатты ұсынған кезде жарамды болады.Қазақстан Республикасы Орталық сайлау комиссиясында Қазақстан Республикасы Сыртқы істер министрлігінің ұсынуы бойынша аккредиттеуден өткен шет мемлекеттер мен халықаралық ұйымдардың байқаушылары да сайлау учаскесінде болуға құқылы. Оларға белгіленген үлгідегі куәлік беріледі, ол сайлау науқанын өткізу кезіндегі қызметі үшін негіз болып табылады. Халықаралық бұқаралық ақпарат құралдарының өкілдері Қазақстан Республикасы Сыртқы істер министрлігі берген аккредиттеу туралы куәлігі болған кезде сайлауды байқауға құқылы.
Шет мемлекеттер, халықаралық ұйымдар байқаушыларының өкілеттігінің мерзімін Орталық сайлау комиссиясы белгілейді.
Қазақстан Республикасы азаматтарының Қазақстан аумағынан тыс жерлерде дауыс беруі Сайлау туралы заңның 42-бабында белгіленген тәртіппен жүзеге асырылады.Дауыс беру бәрінен бұрын Жапонияда және Кореяда Нұр-Сұлтан қаласының уақыты бойынша таңғы – 4.00-де басталады. Ең кеш дауыс беру АҚШ және Канада учаскелерінде Нұр-Сұлтан қаласының уақыты бойынша 17.00- де басталады. Сайлаушылар тізіміне енгізілген сайлаушыларға сайлау бюллетеньдері мынадай құжаттардың біреуін ұсынғанда:
Қазақстаннан тыс жерде Қазақстан азаматының жеке басын куәландыратын, Қазақстан Республикасы азаматының паспорты (шетелдік паспорт); дипломатиялық паспорт; қызметтік паспорт; жеке төлқұжат.
Дауыс беруге арналған үй-жайда дауыс беруді ұйымдастырған кезде тасымалданатын жәшікті сайлау комиссиясының екі мүшесі бірге алып жүреді. Учаскелiк сайлау комиссиясының мүшелерi сайлау учаскесiндегі байқаушылар мен Қазақстан Республикасы Президенттiгіне кандидаттың сенiм бiлдiрілген адамдарын сайлаушылардың үй-жайдан тыс жерде дауыс беретіндігі туралы хабардар етуге мiндеттi. Сенім білдірілген адамдар не байқаушылар оларға ілесіп жүруге құқылы.Дауыс беруге арналған үй-жайдан тыс жерде дауыс беру кезінде сайлау бюллетені сайлаушының жеке басын куәландыратын құжатты ұсынған кезде, дауыс беруге арналған үй-жайдан тыс жерде дауыс беру туралы өтініші негізінде беріледі, бұл туралы өтінішке қолын қояды.
Дауыс беру уақыты аяқталған соң шетелдегі учаскелік сайлау комиссиясы сайлаушылардың дауыстарын санайды және «Қазақстан Республикасындағы сайлау туралы» Конституциялық заңның 43-бабының талаптарына сәйкес дауыс беру қорытындылары туралы хаттамаларын жасайды.
Шетелдік учаскелік сайлау комиссиясы тиісті шетелдік сайлау учаскесіндегі дауыс беру қорытындылары туралы өз шешімдерін Қазақстан Республикасы Орталық сайлау комиссиясының 2019 жылғы 10 сәуірдегі № 10/233 қаулысымен бекітілген нысан бойынша дауыс беру қорытындылары туралы хаттамамен ресімдейді. Учаскелік сайлау комиссиясы хаттамасы және басқа да сайлау құжаттары міндетті түрде Қазақстан Республикасы дипломатиялық өкілдіктері мен консулдық мекемелері арқылы берілуі тиіс.
Республика өкілдіктерінің жанынан құрылған шетелдік сайлау учаскелерінде Қазақстан Республикасы Президентінің кезектен тыс сайлауын дайындау мен ұйымдастырудың негізгі кезеңдері осындай.
Бақыт МЕЛДЕШОВ,
Орталық сайлау комиссиясының мүшесі