Сарапшылардың айтуынша, туризм секторы біздің елде арбаның бесінші доңғалағы сияқты әртүрлі министрліктердің соңында тіркесіп жүреді екен. Туризм индустриясына бөлінген қаржының қаншалықты тиімді жұмсалып жатқаны беймағлұм.
Қазақстанға келетін туристер саны Әзербайжан, Грузия, Өзбекстанмен салыстырғанда әлдеқайда төмен.
– Себебі көрсетілетін қызмет халықаралық стандарттарға сай емес. Туризмді дамытуға қаржы жоқ, ақша бөлінбейді деу қисынсыз. Ең бастысы ықылас жоқ. Қазір тиісті мекемелер тек есеп берумен отыр. Өйткені қымбат мұнай бағасына иек артуды білетін Үкімет әлі ашыққан жоқ. Туризм министрлігін ашпай болмайды, – дейді сарапшы Евгений Смирнов бізге берген сұхбатында.
Өзбекстандағы туристік қауымдастықтың атқарушы директоры Гүлчехра Исрайлова Өзбекстан билігі туризмді мемлекеттің басым бағыты санап, 2016 жылдың аяғында туризмнің күретамырына қан жүгіртетін тарихи шешім қабылдағанын айтады. Онда эко-туризм ауылдың инвестициялық жағдайын жақсартатын негізгі фактор ретінде қарастырылыпты. Бұл жеке тұлғалардың бизнесті туризммен ұштастыруына мүмкіндік береді.
– Туризм саласын дамытуға атсалысқысы келгендерге жылына 2 пайыздық үстемеақымен несие беріледі. Олар 2022 жылға дейін салықтан босатылады, – дейді Гүлчехра Исрайлова.
Қырғыз туристік қауымдастығының атқарушы директоры Мырзабек Озубеков бізбен әңгімесінде Ыстықкөлге келген шетелдік туристер Алатаудан асып Алматыға кететінін, одан кейінгі тізгін қазақтарға тиетінін айтады. Оның айтуынша, күш біріктірсек, Алатау қазақ пен қырғызды аш қалдырмайды.
– Құдай бір-бірімізге көрші болуды, Алатаудың күнгейі мен теріскейін тел емуді, бір тарихи тағдырды жазды. Бір-бірімізді құшағымызға тартайық, – деді М.Озубеков.
Туристерді не қызықтырады?
...Оларды бірінші кезекте қазақтың ешкімге ұқсамайтын болмысы, тұрмыс-тіршілігі, салт-дәстүрі қызықтырады. Шеттен келгендер өзге өркениетті көргілері келеді. Заманауи Астана мен Алматы емес, көне қалалар Сарайшық, Ақыртас, Отырар төбе мен Түркістан туристерге қызықты екен. Еуропа, Азия елдерін айтпағанда, іргеміздегі Өзбекстан бұл жағынан бізден оқ бойы озық тұр. Санғасырлық тарихы, қайталанбас шығыстық дара сәулеті бар Бұқара, Самарқан, Қоқан мен Хиуа секілді көне қалаларын туризм орталығына айналдыра алды.
Жақында Алматыда өткен ІV қонақүй форумына қатысқан түркиялық сарапшы, «Kilit Hospitaly Group» тобының жетекшісі Толга Килит Түркия билігі ең алдымен халықтың әлеуетіне иек артқанын тілге тиек етті. Түркияда шамасы келетіндерге теңіз жағасынан жер беріліп, қаржы бөлінеді екен. Бизнесі нығайғанша салықтан да босатылады. – Теңіз жағасынан демалыс үйін саламын дегендерге «азық-түлікпен өзің қамтамасыз ет, бау-бақша өсір, егін сал», деп қосымша қаржы бөлді. Соның нәтижесінде аз ғана уақыт ішінде ІЖӨ-нің тең жартысын туризм саласынан түсіріп отырған бай, қуатты елге айналдық. Бұрын тек жағажай туризмімен аты шыққан Түркия қазір тарихи туризмнің мүмкіндігін іске қосты. Сүлеймен сұлтан туралы 150 сериялы киносынан кейін туристер саны 3-4 есе өсті. Тарихтан тірек іздеу әлемдік трендке айналған кезде Түркияның ақпарат көздеріндегі «Сүлеймен сұлтанның уәзірлерінің зираты табылды» деген ақпараттың өзі туристердің қызығушылығын тудырады», дейді Толга Килит.
Қазақстандық туристер қауымдастығының басшысы Рашида Шайкенованың пайымдауынша, Қазақстандағы туризмнің индикаторы – Алматы мен Көкшетау.
– Бурабай мен Шымбұлақтағы бес жұлдызды қонақүйлердің басым көпшілігі жаз мезгілінде бос тұрады. Жыл бойы адам аяғы үзілмесе, баға да төмендер еді. Ол үшін Орталық, Солтүстік, Оңтүстік, Шығыс және Батыс бағытын қамтитын туристік жобаларды ұйымдастыру керек, – дейді ол.
Р.Шайкенова біздің ел туризм брендін қалыптастыра алмай отыр деп санайды. Оның пайымдауынша, бұл фактор туризмді дамыту үшін маңызды. Үкіметтік мінберлерде айтылатын Астана феномені немесе Алматы тек өзіміз үшін ғана маңызды. Мыңжылдықтар тарихын сақтап қалған Бейжің немесе Ыстанбұл, Самарқан мен Бұқараға Алматы мен Астана ілесе алмайды. Себебі туристердің 50 пайызы алыс саяхатқа тарихпен тілдесу үшін барады.
Қонақүйлер қаңырап бос тұрмауы керек
Алматыдағы форумда «Кazakh tourism» ұлттық компаниясы басқарма төрағасының орынбасары Тимур Дүйсенғалиев қазақ туризмі үшін жаңа бағыттар байқала бастағанын, қонақүй туризмінің жаңа мүмкіндіктері жайлы баяндады. Оның пайымдауынша, біз бизнестің осы түрінің мүмкіндігін кеңінен пайдалана алмай отырмыз. Мысалы, Қазақстанның Өзбекстанмен, Қырғызстан немесе Ресеймен шекаралас аймақтарында қонақүй бизнесі өз әлеуетіне сай дамып отыр деп айта алмайсың.
Ал облыс орталығында халықаралық талаптарға жауап беретін қонақүйлер өте аз.
– Қазір туризм саласының мүмкіндіктері әртараптандырылды. 2019 жылдың аяғына дейін Астанада «Көшпенділер», Шығыс Қазақстан облысында «Алтын адам» фестивалін өткізу жоспарда бар. Астананың бір мезгілде бірнеше жүздеген мың қонақ күтуге мүмкіндігі бар. Сондықтан шығыс өңірдегі қонақүй бизнесінің әлеуетін қайта қарап, қосымша қаржыландыру туралы ұсыныс енгіздік, – дейді Т.Дүйсенғалиев.
Ол Қазақстанның маусымдық ерекшеліктері туризмнің дамуына көп кедергі келтіріп отырғанын айтып өтті. Қазақстандағы қонақ үй бизнесінде маусымдық өзгерістерге тәуелсіз Алматы мен Астана ғана екен. Қазір олардың қатарына Түркістан облысы қосылыпты.
Т.Дүйсенғалиев Орталық Азия елдері туризмінің мүмкіндігін бірлесіп пайдалану туралы келісімшарттар жасалып жатқанын жеткізді. Мысалы, Алматыға немесе Астанаға келген туристің жол сапарын тек Қазақстанмен шектеп қалғысы келмейтіні түсінікті. Сол себепті Орталық Азиядағы туристік бағыттар алдағы уақытта Қазақстаннан басталып, Қырғызстанды айналып өтіп, Тәжікстанға барып тоқтауы да әбден мүмкін. Орталық Азия елдері арасындағы бұл келісімге тек Өзбекстан ғана жылы қабақ танытпай келген. – Өзбекстан билігінің туристік бағыттарды бірлесіп пайдалану туралы келісімі өзгерді. Алдағы уақытта Орталық Азиядағы 5 мемлекеттің өкілдері нақ осы мәселе бойынша кездесіп қалуы әбден мүмкін, – деп атап өтті Т.Дүйсенғалиев.
Туризм немесе қонақүй бизнесінің дамуы үшін инфрақұрылым немесе менеджменттің жақсы болуы аздық етеді. Бұл түркиялық Толга Килиттің пікірі. – Маған алыс-жақын шетелдердің туризм индустриясы жақсы таныс. Басым көпшілігінде қонақүй сервисі деп сүлгі немесе халаттарды алыстан арбалап алып келгенге басымдық береді. Бұл қызмет көрсету бағасына әсер етеді. Туристі бірінші кезекте барған елінің табиғаты немесе архитектурасы қызықтырады. Қалғандары екінші кезекте. Біз туризммен бірге жеңіл өнеркәсіпті де, кәдесый бизнесін де қатар дамытуға тырыстық. Қазір Түркияда жоғары санаттағы қонақүйлері бар кәсіпкерлердің басым көпшілігі жеңіл өнеркәсіп сияқты бірнеше бизнес түрін қатар алып жүр, – деп сөзін бір түйіп өтті Толга Килит.
Соңғы он шақты жылдың бедерінде Түркияға, түрік сұлтандары тарихына қызығушылық таныта бастағандардың қатары еселеп көбейіп кетіпті. – Түркия туризмінің алтын ғасыры енді туды. Түркия мәдени және тарихи туризмнің дамуы үшін жыл сайын 20 млрд АҚШ долларын бөлуге шешім қабылдады, – деп сөзін қорытындылады Толга Килит.
Күні бүгінге дейін Алматыға немесе Ыстанбұлға барғысы келетін туристер ортадағы делдал операторлардың көмегіне жүгінеді екен. Мәскеулік сарапшы Алексей Жарковтың пайымдауынша, делдалдар қонақүй бизнесіне тиесілі пайданың 40 пайызын орта жолдан қағып алып кетуге дағдыланып алған. Оны үнемдеу үшін цифрлы технологияларды пайдалануға көшкен жөн. Бұл делдал операторларға емес, туристік компанияларға тікелей шығуға мүмкіндік береді. Яғни, сапалы қызметті тікелей компаниядан алған клиент те, табыс тапқан компания да риза болады деген сөз.
АЛМАТЫ