Өткен жыл сала үшін тарихи кезең болды, өндіріс көлемі бірінші рет 1 трлн теңгеге дейін өсті. Алдын ала болжам бойынша 2019 жылы машина жасау өндірісінің көлемі 1,3 трлн теңгені құрауға тиіс.
Аталған саланың біздің ел үшін маңыздылығы машина жасау өнімі импортының көлемі Қазақстанның жалпы импортының 39%-ын құрайтынынан айқын көрінеді. Ақшалай мәнде бұл – 13 млрд доллар. Салыстыру үшін айтсақ, осы сомаға 2,5 мың мектеп немесе 200-ге жуық жаңа аурухана салуға болады.
Қазақстан Республикасы Премьер-Министрінің 2019 жылғы 26 маусымдағы № 115-ө өкімімен Қазақстан Республикасының машина жасауды дамыту жөніндегі 2019-2024 жылдарға арналған Жол картасы бекітілді. Бұл сала үшін маңызды оқиға. Машина жасаушылар әрқашан мемлекет басшылығының қамқорлығын сезінеді. Елбасы өзінің бағдарламалық құжаттарында отандық машина жасау индустрияландырудың драйвері мен жүрегі болғанын бірнеше рет атап өтті.
Мемлекет басшысы сайлау алдындағы бағдарламада өнеркәсіптік саясаттың сабақтастығын ерекше атап өтті және отандық өнеркәсіпшілерді қолдауға басымдық берді. Бұл бастамаларды өңірлерде жылы қабылдады және қолдау тапты.
Жол картасын Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі Машина жасаушылар одағымен бірлесіп әзірледі. Бұл құжат машина жасау саласын дамытудың орта мерзімді перспективаға арналған стратегиялық көрінісі болып табылады. Құжаттың басты мақсаты – отандық машина жасау кәсіпорындарының бәсекеге қабілеттілігін арттыру, жаңа технологияларды енгізу және саланың экспорттық әлеуетін арттыру.
Жол картасында отандық кәсіпорындарды шикізатпен қамтамасыз ету, сатып алудағы жергілікті қамту үлесін арттыру, техникалық реттеу шараларын жетілдіру, экономикалық ынталандыру тетіктерін енгізу жөніндегі шараларды қамтитын қолдау шараларының кешенді пакеті қарастырылған.
Айта кету керек, бұл құжат тек машина жасауды ғана емес, сонымен қатар тұтастай алғанда барлық өңдеуші өнеркәсіпті ынталандыруға бағытталған үш негізгі китті қамтиды.
Біріншісі. «Өнеркәсіптік саясат туралы» заңды қабылдау мемлекеттің бүкіл аумағында орталықтандырылған және теңгерімді өнеркәсіп саясатын жүргізуге мүмкіндік береді, өнеркәсіпке мемлекеттік қолдау көрсету процесі мен шарттарын жүйелейді және жеңілдетеді. Инвесторлар өнеркәсіптің өңдеуші салаларындағы жобаларды іске асыру үшін қосымша ынталандырулар алады.
Осы заңды қабылдаудың нәтижесінде бизнес іс-қимылға белгілі бір сенімділік пен белгіні алады, іскерлік белсенділік артады. Мұндай заңдар Италия, Ұлыбритания, АҚШ-та бар, олардың барлығы ішкі өндірушіні қорғауға және ынталандыруға бағытталған.
Екіншісі. Жол картасында Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің жанындағы Қазақстан өнеркәсібін дамыту қорын құруға түрткі болатын тармақ қарастырылған.
Мұндай қорлардың Ресейде, Беларусьте, ЭЫДҰ елдерінде табысты жұмыс істейтінін атап өткен жөн. Олар жылдық 1-4% мөлшерлеме бойынша қарыз береді, лизинг жобаларына қарыздың пайыздық мөлшерлемесі 1%-ды құрайды.
Мысалы, Ресей тәжірибесі бойынша қор өз қаражатын конверсияны, жинақтаушы бұйымдарды, өнеркәсіпті цифрландыруды, еңбек өнімділігін арттыруды қаржыландыруға бағыттайды. Қорлардың қызметінің тиімділігі өнеркәсіпті қолдаудың жалпы саясатының бір ұйымда шоғырланғанына, мемлекеттік қолдаудың тиімділігіне нақты мониторинг пен талдау жүргізілуіне байланысты болуымен негізделеді.
Үшіншісі. Сондай-ақ қолданыстағы қуаттарды жаңғырту, сондай-ақ отандық кәсіпорындардың экспорттық әлеуетін одан әрі арттыру мақсатында кәсіпорындар үшін салықтық преференциялар енгізу ұсынылады. Атап айтқанда, жаңа технологияларды енгізу, инвестицияларды ұлғайту, өндіріс көлемі мен оқшаулау деңгейі бойынша өзіне міндеттемелер алатын кәсіпорындар үшін Қазақстанда өндірілген машина жасау өнімдерін сату бойынша айналымға ҚҚС нөлдік мөлшерлемесін қолдану болжанып отыр.
Құю, соғу, қалыптау сияқты базалық өндірістерді дамытуға маңызды рөл бөлінген. Қазақстанның негізгі өңірлерінде салалар үшін құю өндірісін іске қосу көзделіп отыр. Бүгінгі күні машина жасаушылардың металға деген жыл сайынғы жалпы қажеттілігі 2 млн тоннаны құрайды, оның ішінде құю – 200 мың тонна. Отандық машина жасаушылар Ресей мен Қытайдан металл сатып алуға мәжбүр.
Әлемдік тәжірибеде металлургия зауытының құрылысы 100-150 млн АҚШ долларын құрайды, құю зауытының құрылысы 30-35 млн еуроға бағаланады. Егер біз кем дегенде бір құю зауытын салсақ, біз жартылай соғумен, отандық өндірушілерді құюмен қамтамасыз ете аламыз. Нәтижесінде біздің міндетіміз өнімнің өзіндік құнын төмендетуге –бәсекеге қабілеттілікті арттыруға қол жеткіземіз. Тиісті қолдау болған жағдайда көрсетілген іс-шараларды іске асыру отандық машина жасау өндірісінің өндіріс көлемінің және еңбек өнімділігінің кемінде 2 есе өсуіне ықпал ететін болады.
Айта кету керек, Жол картасының тұжырымдамасы алғаш рет өткен жылы Қазақстанның машина жасаушылар форумы аясында ұсынылған болатын. Биыл форум 2019 жылы 12-13 қыркүйекте Нұр-Сұлтан қаласында EXPO конгресс-орталығында өтеді. Форум тақырыбы: «Машина жасау – Қазақстанды индустрияландыру драйвері».
Дәстүрлі түрде форумға кемінде 1000 делегат, жетекші қазақстандық және шетелдік машина жасау кәсіпорындарының, квазимемлекеттік сектордың, даму институттарының, бизнес қауымдастықтардың басшылары қатысады деп күтілуде.
Форум осыған дейін мемлекет пен бизнестің нақты диалог алаңына айналды. Жыл сайын форумға Германия, АҚШ, Жапония, Италия, Чехия, Ресей, Қытай және т.б. әлемнің 30-дан астам елінен келген шетелдік делегаттар қатысады. Осылайша отандық кәсіпорындар шетелге шықпай-ақ өзінің шетелдік әріптестерімен B2B кездесулер, коворкинг, нетворкинг өткізу мүмкіндігіне ие болады.
Жастар жылы аясында форум алаңында техникалық мамандықтарға жастарды белсенді тартуға, кәсіптік-техникалық және жоғары білімді дамытуға, орта буын кадрларын даярлау кезінде дуалды білім беруді дамытуға арналған арнайы панельдік пікірталастар өтеді.
Соңғы 5 жылда техникалық және кәсіптік білім беру ұйымдарында оқуға қабылданғандар саны артты. 2018 жылы техникалық және кәсіптік білім беру оқу орындарына машина жасау саласы үшін мамандықтар бойынша оқуға қабылданған оқушылардың жалпы саны 22 мың адамды, оқитындар саны – 62,8 мың адамды құрады.
Колледж және орта-арнайы оқу орындарының талапкерлерінің арасында «Автомобиль көлігіне техникалық қызмет көрсету, жөндеу және пайдалану» мамандығы ең көп сұранысқа ие, оның үлесі машина жасау мамандықтарына түсушілердің жалпы санының 44,6%-ын құрайды. Сонымен қатар «Дәнекерлеу ісі» (22%) және «Темір жол жылжымалы құрамын пайдалану, жөндеу және техникалық қызмет көрсету» (9,1%) мамандықтарының үлес салмағы айтарлықтай зор.
Бұл жерде айта кету керек, әлемдегі беделді 10 мамандықтың 40%-ның машина жасауға тікелей қатысы бар. Бұл – нанотехнологиялар, IT-мамандар, өнеркәсіптің түрлі салаларындағы техникалық және атқарушы директорлар, ұшқыштар.
Алдағы форум жастарға білім беру үрдісінің трендінде болуға уәде етеді. Осыған байланысты жастармен белсенді жұмыс жүргізу, көмектесу, қалыптастыру өте маңызды. Келесі 10 жылда технологиялық драйв серпін алады, адамдар одан да көп ыңғайлылықты, жайлылықты қалайды, өндірушілер этикасы мен адамгершілігіне көбірек көңіл бөледі. Қарқынды жасанды интеллект айналымдары үлкен рөл ойнайтын болады. Әлем түбегейлі өзгереді және оны машиналар ауыстырады. Жасанды интеллект – тағы бір индустриялық революция.
Бірақ егер біздің жастарымыз бен қоғам жалпы алғанда жоғары адамгершілік пен мәдениеттің жалпыға бірдей қабылданған құндылықтарын сақтап, өсірсе ғана адам әрқашан адам болып қалады.
Мейрам ПІШЕМБАЕВ,
Парламент Мәжілісінің депутаты,
Қазақстан Машина жасаушылар одағының басқарма төрағасы