Бұл бағытта елеулі жұмыстар атқарылды, сонда да азаматтардың құқықтарының жүзеге асырылуы, оның қорғалуы тек қана ұран болып қалмай, мемлекеттік іс-шаралардың басты бағыттары қатарында орын алуы үшін әлі де болса қыруар міндеттерді атқару қажеттігі байқалады.
Адам құқықтары жөніндегі конституциялық үзілді-кесілді қағидатты басшылыққа алған Қазақстан Республикасы тәуелсіздік алған алғашқы күндерден бастап адам құқықтарын қорғау жөніндегі халықаралық конвенциялар мен келісімдерге қосылған, сөйтіп оларды орындау, яғни адам құқықтарын қамтамасыз ету және қорғау міндетін өзіне ерікті түрде жүктеп отыр.
Қазақстан Республикасының Конституциясында көрініс тапқан адамның құқықтары мен бостандықтарының табиғи сипаты, оның осы қасиеттерін мемлекеттің растауы, адаммен жасасқан қатынасындағы мемлекеттің ұстанымын белгілейтіні хақ және бұл тұрғыда адамның құқықтарын жүзеге асыруда қандай да болмасын кедергі жасауға жол берілмейді деп көрсеткенін ерекше атап өту керек.
Белгілі бір адаммен құқықтық қатынастарда адамның құқықтары мен бостандықтарының жүзеге асырылуы мемлекет тарапынан нақтылы міндеттемелерін орындаумен немесе орындамауымен байланысты емес. Адам құқықтары мен бостандықтарын жүзеге асыру үшін тек жағдай жасап, оны қамтамасыз етіп және сақтай отырып, мемлекет ол құқықтар мен бостандықтарды шектейтін және жүзеге асыруға кедергі келтіретін қандай да болмасын әрекеттерді орындаудан аулақ болуы тиіс.
Конституция талаптарын орындау мақсатында елімізде сот-құқықтық реформалары жүргізіліп, мемлекеттік органдар мен олардың лауазым иелерінің өкілеттігін жүзеге асырудағы орны мен міндеттері тиянақты түрде белгіленген, қылмыстық қудалау аясына тартылған адамдар мен өзінің құқықтарын қорғау үшін азаматтық іс жүргізу рәсіміне қосылған адамдардың құқықтарының кепілдемелерін орнықтырған Азаматтық процестік және Қылмыстық процестік кодекстер қабылданған.
Соттарды мамандандыру бағытында нәтижелі жұмыстар жүргізіліп, азаматтық істерді, қылмыстық істерді қарайтын соттар өз алдына құрылған.
Өз кезегінде, азаматтық істерді қарау негізінен жалпы азаматтық дауларды, яғни жеке адамдар арасында, сондай-ақ жеке адамдар мен заңды тұлғалар арасындағы дауларды шешетін соттар, сонымен қатар заңды тұлғалар, кәсіпкерлік субъектілері арасындағы, экономика саласындағы дауларды шешу үшін мамандандырылған экономикалық соттар қазіргі таңда толыққанды жұмыс істеуде.
Ауыр және аса ауыр қылмыстар жөніндегі істерді қарау 2010 жылдан бері қылмыстық істер жөніндегі мамандандырылған ауданаралық соттардың құзырына берілген. Азаматтық істер бойынша сот ісін жүргізуді реттейтін Азаматтық процестік кодекстің негізгі үрдісі іске қатысушылардың тең құқығында болуын қамтамасыз ететінінде.
Тараптардың тең құқылығы олардың құқықтары мен міндеттерінің, мүмкіндіктерінің теңдігімен, соның ішінде заңның негізгі қағидаттары мен құқықтық нормативтік актілер жөніндегі білімге сүйенген, дәлелдеме жинақтау мен оны сотқа ұсыну мүмкіндігінің теңдігімен сипатталады. Әрине жеке тұлғалар арасындағы азаматтық-құқықтық дауды сотта шешуде олардың тең құқылығы мен мүмкіндіктерінің тең болатынына күмән келтіретін негіз жоқ.
Заңды тұлғалар, кәсіпкерлік субъектілер арасында экономикалық дау-дамайды шешу барысында да сотқа қатысушы тараптар арасындағы мүмкіндіктерінің теңдігіне күмән келтірілмейді, өйткені дәлелдеме жинауға және оны сотқа ұсынуға, ол үшін білімді және білікті маманды жалдап оны өкілі ретінде қатыстыруға тараптардың мүмкіндігі мол екені белгілі.
Азаматтық-құқықтық дауды шешу барысында, тараптар ұсынған, олардың ұстанымдарын негіздейтін дәлелдемелерін зерттеп және оған жол берушілігі, қатыстылығы және дұрыстығы, дәлелдемелер жиынтығын іс бойынша негізделген сот актісін шығаруға жеткіліктілігі тұрғысынан тиісті бағасын беретін соттар тек төреші ретінде өзін бейтарап ұстау міндеті азаматтық іс жүргізу заңнамасында белгіленген.
Сөйте тұра, жалпы азаматтық іс қарайтын соттарда, азаматтық-құқықтық даулармен қатар мемлекеттік органдар мен олардың лауазымды адамдарының әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) берген азаматтардың арыздары да қаралуда (әлеуметтік-құқықтық дау).
Сөйтіп жалпы азаматтық іс қарайтын соттарда және мамандандырылған экономикалық соттарда азаматтық-құқықтық дауды реттейтін ережелерін қолдана отырып тараптардың бірі ретінде мемлекеттің мүддесін қорғап оның уәкілетті органдары немесе оның лауазым иелері қатысатын әлеуметтік-құқықтық дау қаралатыны реттелген. Ендігі мәселе осы жағдайда тараптардың теңдігін қамтамасыз ету болып тұр.
Азамат (заңды тұлға, кәсіпкер) сотқа шағымды белгілі бір себептермен өзі тәуелді болып отырған мемлекеттік органның әрекетіне, шешіміне қатысты береді. Аталған тәуелділіктің себебі мемлекеттік органнан рұқсат (лицензия) алу қажеттігінде, мемлекеттік органның немесе жергілікті атқару органының осы азаматтың пайдасына белгілі бір әрекет жасауында болуы мүмкін.
Әлбетте, бұл жағдайда мемлекеттік органның, жергілікті атқару органының (немесе олардың лауазымды адамдарының) құқықтық қабілеттілігі мен мүмкіндігі едәуір мол болып келетін «мемлекет – азамат» сипатындағы бағыныштылық қатынастарының куәсі болатынымыз сөзсіз.
Тіптен, жауапкер немесе жауапкер өкілі ретінде сот процесіне қатысушы лауазымды адам өзінің атқаратын қызметіне байланысты азаматтың даулап отырған саласындағы өз білімінің деңгейі жоғары, дәлелдеме ұсыну (жасыру) мүмкіндігі кеңірек және даулы мәселе бойынша ол өзінің уәждерін сотқа дәлелдірек етіп жеткізу мүмкіндігі молынан екенін ескергеніміз жөн.
Мемлекеттік органның (лауазымды адамның) әрекетіне шағымменен сотқа жүгінген азамат, көптеген жағдайда білікті заңгерлік жәрдем алуға да мүмкіндігі шектеулі болатыны белгілі.
Сонымен қатар күнделікті азаматтық-құқықтық даулар бойынша азаматтарға заңгерлік жәрдем көрсетіп жүрген адвокаттар мен жалдамалы өкілдер салалық заңдар, нормативтік және қосалқы құқықтық актілердің ерекшеліктеріне ыждағаттықпен қарап түйінін таба білетіндері де кем де кем.
Осы жағдайда азаматтық іс жүргізу заңымен өзінің талабының дұрыстығын дәлелдеу міндеті арыз иесіне жүктелгеніне байланысты, өзін бейтарап және бейқам күйде ұстауға міндетті судьяның, қазіргі қолданыста іс жүргізу заңының ережелеріне сәйкес, мемлекеттік органнан тиісті дәлелдемені талап ету мүмкіндігі жоқ.
Қазақстан Республикасында атқарушылық билік кең құқылы және құзырлы, ең мықты да білекті билік болуына байланысты, «азамат vs мемлекет» нышанындағы дауларды шешу тек даярлығы тиісті деңгейде орныққан заңгерлердің қолынан келетініне күмән келтірілмейді.
Сөзімізді қорытындылай келе, Әкімшілік юстиция әлеуметтік-құқықтық дауларды шешу орны ғана емес, ең алдымен азаматтардың билік органдарына, соның ішінде сот жүйесіне деген сенімін арта түсетін құралы ретінде қарау керек екенін айтқымыз келеді.
Сәкен АБДОЛЛА,
Ақтөбе облыстық сотының төрағасы, заң ғылымдарының кандидаты