Кеңес өкіметін орнату кезінде қазақтың 50 пайызына жуығы қырылғандығын архив құжаттары бүгінде тайға таңба басқандай дәлелдейді. Большевиктер билігін қазақ даласында қуана қарсы алғандар қарасы аз болыпты. Зорлық-зомбылыққа, күштеп ұжымдастыруға сүйенген билікке кім қолдау көрсетеді дейсің? Өткен ғасырдың 20-30 жылдары Қазақстанда кеңес өкіметіне қарсылықтың өрши түскені де сондықтан. Соның бірі әрі алғашқысы Тақтакөпір көтерілісі дейді тарихи деректер.
Оқырман қауым Қазақстан картасының түкпір-түкпірінен Тақтакөпір атауын шарқ ұрып іздеп, таба алмайды бүгінде. Аталған аудан Қарақалпақ автономиялы облысының құрамында 1925-1930 жылдар аралығында Қазақ Автономиялы Республикасының құзырында болғандығы тарихтан мәлім (бүгінде Өзбекстанның құрамында). Большевиктер билігіне қарсы көтеріліс те осыдан тұп-тура 90 жыл бұрын Тақтакөпір Қазақ АССР-іне қараған кезде болған еді.
Тақтакөпір көтерілісі демекші, бала күнімізде аталған көтеріліс туралы үлкендерден еміс-еміс еститінбіз. Әрине ол кезде әңгіме ауаны басқаша арнада өрбитін. «Басмашылар кеңес өкіметіне қарсы көтеріліске шығыпты. Кедейлерге теңдік әперген, ұлттарды бір-біріне теңестірген большевиктерді өлтіріпті. Байлар өзінің байлығынан, билігінен айрылғысы келмеген. Ишандар большевиктерді кәпір деп санаған». Біз осы әңгімеге кәдімгідей ұйитынбыз.
Бала жасынан санасы коммунистік идеологиямен уланған жеткіншектің ол кезде басқаша қабылдауы мүмкін емес те еді. Аудан орталығындағы Орталық базарға барар жолдағы басмашылар қолынан қаза тапқан қызыл жауынгерлер зиратына соншалықты құрметпен көз тігетінбіз. Зират басына орнатылған бес жұлдызды обелиск қаһармандарға ғана көрсетілетін ерлік символы ретінде бағаланатын-ды...
Сөйтсек, Тақтакөпір көтерілісінің тарихы тым тереңде, тым әріде екен ғой. Бұл туралы ең алғаш зерттеуді қолға алған, архивтерді ақтарып, күштеп ұжымдастыру кезіндегі сұмдық деректермен қалың қауымды таныстырған ғалым, тарих ғылымдарының кандидаты Тұрғанбек Алланиязов. Ғалым 1992 жылы Өзбекстан Республикасы Ғылым Академиясы Қарақалпақ бөлімі Хабаршысының 2-нөмірінде «1929 жылғы Тақтакөпір қарулы көтерілісі туралы» мақаласын жариялады. Осыдан кейін ғалым аталған көтерілісті түбегейлі зерттеуге кірісіп, оған он жылға жуық уақытын жұмсады. Соның арқасында кеңес өкіметінің күштеп ұжымдастыру саясатының астарлы ақиқатын бүге-шігесіне дейін ашып берген іргелі еңбекті дүниеге әкелді. Тұрғанбек Алланиязовтың шағын тиражбен шыққан Тақтакөпір көтерілісі туралы «Контрреволюция» в Казахстане: Чимбайский вариант» (Т.Алланиязов, Алматы, Фонд «ХХІ век», 1999) атты еңбегінде тарихи деректер жан-жақты қамтылады.
Әу бастан-ақ «кедейлер өкіметі» мен соның «жырын жырлайтын партиясы» өз мүдделеріне орай қабылдаған құжаттарды жүзеге асыруда негізінен күштік құрылымдарға сүйенді. Елді ә дегеннен үрей құшағында ұстап, айтқанына көндіріп, жұмсағанына жүргізетіндей белсенді әрекетке көшті. Шектен тыс зорлықтың ақыры жақсылыққа апармайтыны атам заманнан белгілі ғой. Алайда, билік бишігін үйіргендер кейде осы қағиданы қаперіне алғысы келмейтіні бар. Ал күштеп ұжымдастыруға көнгісі келмейтін халық көтеріліске шықты.
1929 жылы 27 қыркүйекте шамамен күндізгі сағат 1-дің кезінде Қарақалпақстанның солтүстік-шығысында орналасқан Тақтакөпірдің оңтүстігінен «Аллалап» айғайлап, ұран тастаған, винтовка, бердеңке, аңшы мылтығымен қаруланған 30-дан аса көтерілісші қалаға басып кірген. Көтерілісшілер диқандарды өздеріне қосылуға шақырған. Диқандардың бір бөлігі, 150-ге жуық адам көтерілісшілерге қосылған. Аудандық партия комитеті, аудандық атқару комитеті, аудандық жастар комитеті, «Қосшы» одағы, халық сотының және тергеушілердің камералары, аудандық қаржы бөлімі талқандалған, қылмыстық істер, салық құжаттары өртелген. В.Ленин, К.Маркс,
Ф.Дзержинский, А.Рыков сияқты большевиктер көсемдерінің қабырғаларда ілулі тұрған суреттері жұлып алынып, лақтырып тасталған.
Халық тергеушісі Ибрагимов, шегірткемен күрес жөніндегі инструктор Сошников, жұмысшы Шпильковтың әйелі мен 9 жастағы баласы және жұмысшы Лагунина өлтірілген.
Әйтсе де Тақтакөпір тым қорғансыз да емес еді. Онда құрамында 20 адам бар Дедов басқаратын қарулы коммунарлар отряды бар болатын. Бірақ көтерілісшілердің алғашқы атқан мылтық даусынан кейін-ақ коммунарлар тым-тырақай қашқан. Ал әр жерден бір мылтық атып, бытыраңқы қарсылық көрсеткендерді көтерілісшілер табанда атып өлтірген. Жалпы саны 8 адам қаза болған. Олардың ішінде отряд командирі Дедовтың өзі де бар еді.
Аңдаткөлге бара жатқан Грязновтың отряды жолшыбай қарулы топ басқа жолмен Тақтакөпірге бет алды дегенді есітіп, іле-шала кері бұрылып қалаға келіп кіреді. Көтерілісшілерге қарсы соғысқа кірісіп, оларды қаладан қуып шығады. Тақтакөпірде Грязнов отряды батрактар және коммунарлардың көмегімен бүлікке қатысқан 44 адамды тұтқындайды.
Сірә, коммунарларға көмекке сырттан тағы да қарулы отряд келеді деп сескенген болса керек, көтерілісшілер 30-40 адамнан топ-топқа бөлініп, қаладан шығып кеткен. Бірақ көтерілісшілер мұнымен құтылмады. 4 және 7 қазанда көтерілісшілердің үш тобы талқандалды. Шайқас үстінде көтерілісшілерден 8 адам өліп, 5 адам қолға түсті, қалғандары амалдап қашып құтылды.
1929 жылдың 8 желтоқсанына дейін ОГПУ-дің Ерекше үштігі біраз істі қарап, көтеріліске қатысқан 32 адамды ату жазасына кесті. Үкім жедел орындалды. 1930 жылдың 1 маусымына дейін 27 адам әртүрлі мерзімге концлагерге айдалды, тағы 25 адам 3 жылға жер аударылды». (Т.Омарбеков. Қарақалпақстандағы көтеріліс. «Жұлдыз»,1993, №4). Міне, кеңес өкіметінің зорлық-зомбылыққа негізделген саясатына алғаш рет наразылық танытқан халық өкілдері осылайша қатаң жазалауға ұшырады...
Ал енді «Тақтакөпір көтерілісінің басында кімдер тұрды, оны ұйымдастырғандар кімдер?» дегенге келетін болсақ, көтеріліс жеңіліске ұшырағаннан кейін ОГПУ тарапынан тергеуге алынған кісілердің жауаптарынан Жәлел-Мақсұм Исматуллаев, Әбдікәрім Исматуллаев, Қадырғазы Дәулетназаров, Барлықбай Нұрымов, Палуанияз бай деген кісілердің есімдері аталады. Әрине Тақтакөпір көтерілісіне байлар мен дінбасылардың ықпал еткенін жоққа шығаруға болмас, тіпті, жергілікті халық арасында Хан Мақсұм мен Барлықбайдың көтерілісті ұйымдастырғаны туралы әңгімелер әлі күнге дейін айтылады. Алайда дүние-мүлкін, егістік жерлері мен малдарын тартып алып, отбасына қауіп төндірген саяси жүйеге қарсы шыққандардың наразылығын біржақты «контрреволюциялық қозғалыс» деп бағалау қисынсыз. Өйткені үстем тап өкілдерін құртуды ашық түрде ұранға айналдырған большевиктер жоғарыдан келген қаулыны жүзеге асыру барысында халықпен келісімге келіп, келіссөз жүргізуді ойына да алған жоқ, керісінше, күштеп орындатуға иек артып, талай рет қару қолданып, қан төгуге дейін барды. Ең бастысы, Қазақстандағы ОГПУ бастығының орынбасары А.Альшанский Тақтакөпірдегі көтеріліске басмашылардың қатысына саяси реңк беріп, оны Қарақалпақстандағы контрреволюциялық ұйымның ісі деп сипаттайды. Көтерілістен соң тұтқындарды тергеу кезінде оларға зорлықпен мойындатылған «контрреволюциялық ұйымның жұмысы» жайында қолдан жасалған дәйектерді алға тартып, өз баяндамаларында бірнеше рет Тақтакөпірге жақын орналасқан Шымбай, Кегейлі аудандарындағы «басмашылар ұйымдарын жойғаны» туралы сенімді баяндаған болатын.
Иә, соншалықты көп адам қатынасып, мемлекетке аса зор көлемде зиян шектіре қоймағанымен, Тақтакөпір көтерілісі – сол аймақта ғасырлар бойы өмір сүріп келе жатқан қазақ, қарақалпақ халықтарын тапқа бөліп, бір-біріне қарсы қойған, күштеп ұжымдастыру арқылы елді аштыққа қамап, қырғынға ұшыратқан большевиктердің қанқұйлы өкіметіне алғаш рет қаймықпай қарсы шығып, өзінен соңғы көтерілістерге (ондай көтерілістің жалпы саны КСРО бойынша 327-ге жетеді) дем берген.
Енді Тақтакөпір көтерілісінің шығу себебінің түп-тамырына үңіліп көрелік. Қарақалпақ жерін әзелден тарихи бес шаһардың елі ретінде Бесқала деп атайтыны бар. Бесқала өңірі әуелден-ақ ауыз әдебиетіне, жыраулық дәстүрге ерекше мән беріп, болашақ ұрпағының жастайынан құлақ құрышын жырмен сусындатқан өңір. Оның үстіне жыраулардың термелері де адамгершілік, имандылық, діни тақырыптарды, елдік мәселені тереңнен қозғайды. Қаршадайынан Құран сөзін санасына сіңіріп өскен жандардың «дін – апиын» деген большевиктердің идеологиясын қабылдауы мүмкін бе? Тақтакөпір көтерілісінің негізгі себебінің бірі де осы – ислам дінінің қолданыс аясын тарылтып, діни қызметкерлерді қудалауға байланысты қарсылықтан басталған-ды.
Кедейлерге теңдік әпердік деген кеңес өкіметінің халықтың діни наным-танымына тыйым салуы, елдің сыйлы тұлғаларын, дін қызметкерлерін қуғын-сүргінге ұшыратуы көпшіліктің көңілін аяздай қарыды. Мұсылмандықты мұрат тұтқан, Құраны қолында, халқын иманға ұйытып отырған тұлғаларды ел алдында масқара қылып, кедей-кепшіктің мазағына айналдырғанына қалың бұқара күйінбей қайтсін! Жеңе алмасын біле тұра қарсылық көрсетуінің өзі ерлікке пара-пар емес пе!
Тақтакөпір көтерілісінің басты идеологы Үббі Ибрагимов өзінің сөзінде дінге қатысты мәселені ашық айтқан: «Біздің ұйым Кеңес өкіметіне қарсы бүкіл мұсылман халқын біріктіру жолымен ислам туы астында күресуі керек. Кеңес өкіметінің саясаты дінге қарсы бағытталған, ол мешіттердің жаппай жабылуынан, имамдарға салық салудан, жазалау шараларынан және т.б. айқын көрінеді». («Контрреволюция» в Казахстане: Чимбайский вариант», 197-бет.)
Жоғарыдағы Үббі Ибрагимовтің айтқанын А.Алшанский де мойындайды: «Дін басылары өздерінің ұйымы қатарларына адамдарды көбірек тартуына іс жүзінде дінге қарсы жұмыс барысында жіберілген қателіктер себепші болды. ЦК-ның директивасына сәйкес дінге қарсы насихат жүргізудің орнына барлық жерде жаппай мешіттерді жабу мен тартып алу секілді әкімшілік әдіске толы деректер белең алған. Тіпті кейбір аудандарда мешіттерді еуропалықтардың жапқаны туралы деректер де бар. Төрткүл ауданында үлкен мешіт аудандық партия комитетінің хатшысы атымен аталатын клуб құзырына берілген. Аудандық партия комитетіне жамағат жинала келіп, Ақшуриннің өзімен келіссөз жүргізіп, мешіттің қайтарылуын талап еткен. Хатшы мешітті қайтарудан бас тартқан. Соған қарамастан ресми материалдарда осы мәселе бойынша мешіт жамағаттың келісімімен берілгендігі айтылады» («Контрреволюция» в Казахстане: Чимбайский вариант», 201-стр.)
Осылайша Тақтакөпір көтерілісінің түпкі тамыры дінмен астасып жатқанын айқын аңғаруға болады. Тақтакөпір көтерілісі бойынша ғылыми еңбек жазған тарих ғылымдарының кандидаты Гүлмира Дәулетованың тұжырымы да осыған саяды:
«1. Ислам діні идеологиялық жүйе сипатында Қарақалпақстан автономиялық облысының саяси өміріне белсенді енді. Мұсылман бауырларды бір-біріне қарсы қоюдың таптық күрес теориясы рулық қоғамға негізделген Қарақалпақстанда қолдау табуы мүмкін емес еді.
Саясат саласында дінді пайдаланудың тағы бір аспектісі – Қарақалпақ АО саяси қайраткерлерінің өзі төмендегідей ұранды ұстанды: «халық үшін ислам діні сақталуы керек». Саясатта діни фактордың болуы, нақты жағдайларға орай дінді жақтаушылар – Тақтакөпір көтерілісіне қатысушылар өздерінің іс-қимылдарын негіздеу, өз мүдделерін, үміттерін, өкініштерін идеологиялық тұрғыдан бекіту үшін ислам дініне ден қойды».Тақтакөпір ауданында өзіміз бала кезден есімін құлаққа құйып өскен Әйімбет ишан Қаймақбайұлының (1855-1937) тағдыр-талайының өзі Кеңес өкіметінің дін иелеріне деген зорлық-зомбылығының қандай болғандығынан дерек береді. Ишан Шымбай ауданының аймағында туылып, Тақтакөпір ауданының Атакөл деген жерінде дүниеден озған. Әйімбет ишан Хиуаның медресесінде 12 жыл білім алып, араб, парсы, өзбек, түрікмен тілдерін жетік меңгерген. Ол халықтың сауатын ашып, жастарды имандылыққа баулып, жүздеген шәкірт тәрбиелеген. Алайда кеңес өкіметі орнағаннан кейін Әйімбет ишанның басына да нәубет төнген. Әйімбеттің Әбдікерім деген баласы Қызылқалада ұсталып, жер аударылған. Ақыры із-түзсіз кетіпті. «Қамысты» мешітінде діни ағартушыдан дәріс алған шәкірттері Ерімбет молда, Сапар молда абақтыға жабылып, оларды алдымен Хожелідегі абақтыға қамап, соңынан Қиыр Шығысқа жер аударады. Олар да із-түзсіз кеткен. Әйімбет ишанның өзі 6 айға Шымбайда абақтыға қамалады. Ишан «халық жауы» ретінде ұсталған соң, «Қамысты» мешіті жабылып, дүние-мүлкі кәмпескеленеді.
Ғалым Тұрғанбек Алланиязовтың пікірінше, «су мен қазуды кеңестендіру» ұранымен қолға алынған Қарақалпақ автономиялық облысындағы жер-су реформасы ортаазиялық басқа республикаларға қарағанда 1929 жылы бір кезеңде жүргізіліп және асығыс науқандық сипатқа ие болды. ҚАО басшылары жер-су реформасы барысында әлеуметтік-экономикалық проблемалар түйінін тезірек тарқатуға ұмтылды. Олар бұл жерде жергілікті ерекшелікті ескермей, келесі науқанды – ұжымдастыруды белсенді бастауға тырысты. Обкомның және кеңестік мекемелер уәкілдерінің ойластырылмаған осындай әрекеттері ауылдарда зорлық-зомбылықты, наразылықты күшейте түсті. 1928 жыл мен 1929 жылдың күзі аралығында жіберілген асыра сілтеушілік Тақтакөпір көтерілісінің бір себебі болып табылады.
«Кез келген империя зұлымдық кейпіне енеді. Бұл дегеніңіз еркіңізден айыру, халықтық бас көтерулерді жаншу, ұлттық интеллигенцияның қарсылығын жаныштау, экономикалық эксплуатация, жергілікті халықтың беделін төмендету, оның тілі мен мәдениетін құрту. Империялық биліктің тікелей немесе жанамалай қатысуымен болған қандай да бір оң өзгерістер әдетте қабылданбайды және тіпті талқыланбайды да» деп жазған еді тарих ғылымдарының докторы Жанна Қыдыралина (Ж.Кыдыралина, Нация и история. Астана, «Елорда», 2009, 290-бет.). Сол сияқты Қарақалпақстандағы ірі байлардың, дін өкілдерінің мал-мүлкін тәркілеу ісінің басталуына арнайы қаулыда қабылданған шешімдердің көтеріліске негіз болғаны анық. Өйткені қаулыда «Қарақалпақ жерінде жойылуы тиіс әлеуметтік топтың қожалықтары және сол жойылатын қожалықтардың малдары мен шаруашылық мүліктерін олардың иелерінен ештеңе төлемей тартып алу керектігі» соқырға таяқ ұстатқандай көрсетілген. Ол аздай аталған қаулының тағы бір бабында «ОГПУ органдарына Қазақ өлкелік комитетімен бірге кезінде солардың өздерінің қожалықтары болған округтерден тыс жерге аударылатын адамдарды анықтау ұсынылсын» деп, тәркілеуге ұшыраған адамдарды одан әрі тұқыртып, жер аудару керектігіне бұйрық берілген. Міне, осы қаулыны басшылыққа алған Қарақалпақ автономиялы облысындағы жергілікті партия қызметкерлері өздеріне берілген құқықты асыра пайдаланып, жергілікті байлар мен дінбасыларға әртүрлі салықтар салумен ғана шектелмей, олардың жекеменшігіндегі дүние-мүліктерді талан-таражға салды.
Осыдан 90 жыл бұрын кеңес өкіметін орнату кезіндегі болған Тақтакөпір көтерілісінен қандай ой түюге болады? Жалпы, күштеу саясатының зардабы, мәжбүрлеу саясатының салқыны ауыр, халықтың пікірімен санаспаудың ақыры әлеуметтік дүмпуге ұласады. Отаршылдықтың құрсауынан, кеңестік диктатураның қыспағынан аман қалған, «мың өліп, мың тірілген» халық үшін өткеннен сабақ алмай болмайтыны мәлім. Ендігі мәселе отаршылдықта, коммунистік диктатурада емес, ендігі жерде қазақ қоғамының өркениетті жолмен дамуында. Дамығанда да әлеуметтік сілкіністердің алдын алатын әлеуметтік әділетті қоғам орнықтыруда болып отыр. Өйткені әлеуметтік әділетсіздік белең алған кез келген қоғамда сілкіністердің бой көрсететіні белгілі. Сол себепті тәуелсіз елдің тұғырының биіктігі, мызғымастығы қоғамдағы әділеттілік деген барометрмен өлшенеді. Ұлы ақынның сөзімен қайырар болсақ, «Енді адамзат күш жарыстырып емес, ақыл жарыстырып өрге баса алады. Ал ақылдылықтың өлшемі – әділеттілік. Әділет ешкімді кемсітпейді, ештеңенің обалына қалмайды». Абайдан асырып айта алмаспыз, сірә.