Қазақстанның бәсекеге қабілетті отыз елдің қатарына кіруі сынды жоғары мақсатқа жету республиканың барлық өңірлерін тең дәрежеде дамытпайынша мүмкін болмайды. Соған байланысты Кедендік одақ шарттары мен Қазақстанның Дүниежүзілік сауда ұйымына кіруі қарсаңында өңірлердің даму бағыттарын айқындап алу мәселесі аса өзекті болып табылады.
Жақында Өскемен қаласында өткен Алматы, Шығыс Қазақстан, Қарағанды және Павлодар облыстарының өңіраралық интеграциясы форумында Премьер-Министр Серік Ахметов те аймақтардың өзара бәсекеге қабілеттілігін арттыру шешімдерін табудың жаңа деңгейге көтерілгенін атап көрсетті. Форумға қатысушы өңірлердің еліміздің 40%-ға жуық жерін алып жатқанын, республика халқының үштен бірі осы өңірлерде тұратынын және жалпы ішкі республикалық өнімнің 19%-ын осы облыстар беретінін айта келіп, өзара байланыс жасауға аса күшті әлеуеттері бар екендігін атап өтті. С.Ахметов өңірішілік кооперацияны дамытуда жергілікті атқарушы органдардың ерекше рөлін атай отырып, аймақтық даму мәселесіне жаңа көзқараспен келу қажеттілігін ескертті.
Өңір дамуының әлеуметтік-экономикалық бағдарламасының нәтижелі жүзеге асуында жергілікті билік саясатының да маңызды рөл атқаратыны белгілі. Қазақстан Республикасының 2015 жылға дейінгі аумақтық даму стратегиясына өңірлік саясаттың жаңа идеологиясы – «полярлық даму» тұжырымдамасы негіз болған, онда аймақтық және ғаламдық нарыққа шыға алатын, елдің барлық қалған өңірлерін «локомотив» тәрізді алға тарта алатын, динамикалық түрде дамушы өңірлер мен қалалар «өсу полюстары» болуы тиіс екендігі белгіленген.
Ұлттық экономиканың кешенді даму бағдарламасына сәйкес елдің әр өңірінде бағдарламалар қабылданған, олар – Қазақстан Республикасының үдемелі индустриялық-инновациялық дамуының 2010-2014 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы, «Индустрияландыру картасы», «Бизнестің жол картасы-2020», «Жұмыспен қамту жол картасы-2020», «Ақ-бұлақ» және т.б.
Аталған бағдарламалардың нәтижелілігі көп жағдайда өңірдегі нарықтың ашықтық дәрежесімен, өңірлік экономиканың құрылымымен, шаруашылық субъектілерінің белсенділігімен (кәсіпорындар, университеттер, жергілікті билік органдары, қоғамдық бірлестіктердің), нарық инфрақұрылымымен, оның ішінде өңірдің әлеуметтік-экономикалық дамуының стратегиялық жоспарымен байланысты басқарудың тиімді жүйесімен анықталады.
Осы тұрғыдан келгенде, Шығыс Қазақстан облысы еліміздің жетекші өңірлерінің бірі бола алатындай маңызды бәсекелестік артықшылықтарға ие. Біздің облысымыздың негізгі бәсекелестік артықшылықтарына тиімді географиялық орналасуы, тау-кенбайыту және металлургиялық өнеркәсіп үшін минералдық шикізаттың болуы, түсті металлургия және металл өңдеудің маңызды технологиялық әлеуеті, орман және энергетикалық қордың болуы, жоғары білікті мамандардың болуы, салыстырмалы түрде жұмыссыздықтың төмен деңгейі, туризмді дамытуға ыңғайлы ерекше рекреациялық жағдайлардың болуы жатады.
Экономикасының базалық саласы түсті металлургия болып табылатын облыстың экономикалық өсуіне пайдалы кеннің бай орындарының болуы ыңғайлы жағдай жасайды. Шығыс Қазақстанның өнеркәсіп әлеуетінің 60% осы саланың үлесіне тиеді. Облыста өндірілген қорғасынның үлес салмағы республикалық көлемнің 98,4%-ын, мырыш – 96,6%-ын, алтын – 56,1%-ын, күміс – 15,7 %-ын құрайды. Өңірде қазақстандық титан, магний, тантал, бериллий мен атом электростансалары үшін отынның 100 пайызы өндіріледі.
Шығыс Қазақстан өнеркәсібі дамыған өңір болып табылады. Машина жасау, энергетика, жеңіл және азық-түлік, химия, ағаш өңдеу өнеркәсібі және құрылыс материалдарын өндіру қарқынды дамуда. Жалпы өңірлік өнім көлемі соңғы 5 жылда 2 есе өсіп 983,7 млрд. теңгені құрады. Бұл көрсеткіш бойынша облыс республикада 6-орында.
Ауыл шаруашылығының жалпы өнім көлемі өткен жылдың деңгейімен салыстырғанда 6,3%-ға өсіп, 229,8 млрд. теңгені құрады. Ауыл және орман шаруашылығы, аңшылық, балық аулау және өсіру бойынша облысқа жалпы өнімнің 8%-ы тиесілі.
Адам капиталының сапалық өсуін ең алдымен білім саласы анықтайды. Кәсіби біліктілік тұрғысынан қандай мамандардың даярлануы, болашақ жеткіншектердің қандай өнеге, адамгершілік және отаншылдық қасиеттерге ие болуы, бірінші кезекте білімнің дамуына тәуелді. Адам капиталына қатысты инвестицияның аймақтық аспектідегі мәселесін шешу С.Аманжолов атындағы Шығыс Қазақстан мемлекеттік университетінің 2012-2020 жылдардағы Стратегиялық жоспарының басым бағыттарының бірі болып табылады.
Соңғы 11 жыл деректерінің талдауы бойынша: макродеңгейде білім тиімділігі өсуде. Егер білім қорының 1 теңгесіне есептегенде ЖҰӨ өсуде болса, ал ЖҰӨ бір бірлігіне есептегенде білім қоры төмендеуде. Білім үдерісінде белгілі мәселелердің бары айқындалады. Біздің ойымызша, осындай көріністің себебі – жоғарғы басқару буыны мен нақты өндіріс үдерісін атқаратын қызметкерлерге еңбекақы төлеудегі тепе-теңсіздік, тура тәуелділіктің болмауы, қисынсыз алшақтықтың болуы.
Кәсіби дайындықты жоғары оқу орындары жасайды, бірақ ПОҚ еңбекақысын төлеу басқа салаларға қарағанда біршама төмен. Дамыған мемлекеттерде бұл жағдайға бірінші кезекте мән беріледі. Ал біздегі ұстаным бойынша білімге деген шығындағы ЖҰӨ үлесі жылдан-жылға төмендеуде.
Адам капиталына салынған жұмсалымның экономикалық қайтарымының ерекшеліктері бар. Уақыт өте қызметкердің өндірістік құндылығы өседі, сондықтан бүгінгі күннің талабына сай оларды қайта даярлауға қаражат салу қажет. Осыған орай С.Аманжолов атындағы ШҚМУ базасында Біліктілікті бекіту орталығы қызмет атқаруда. Орталықтың мақсаты – білім саласында біліктілікті көтеру және растау, білім үдерісіне қатысушылардың кәсіби құзыреттілігін, олардың қызметінің нәтижесін арттыру, сарапшылықтың тәуелсіз жүйесін жасау. Қазіргі таңда орталық негізінде әртүрлі ұйым, мекеме және кәсіпорындардың 500-ден астам қызметкерлері біліктілікті көтеру және қайта даярлаудан өтті.
Облыстың табысты дамуымен қатар, бірқатар шешілмеген мәселелері бар. Олардың бастылары: экономиканың шикізаттық бағыты, түсті металлургия саласында 1-2 өнім түрлерін өндірудің басым болуы, дүниежүзілік экономика мен интеграцияның әлсіздігі, ел ішіндегі салааралық және аймақаралық экономикалық шоғырланудың төмендігі, жергілікті тауар өндірушілер мен қызмет көрсетушілерге сұраныстың төмен болуы, өндірістік және әлеуметтік инфрақұрылымның жетікіліксіз дамуы, кәсіпорындардың жалпы техникалық және технологиялық жағынан артта қалуы, өндіріс пен ғылым байланысының болмауы.
Осы мәселені шешу үшін Шығыс Қазақстанда белсенді ғылыми және инновациялық саясатты жетілдіруге жағдай жасайтын индустриялық-инновациялық инфрақұрылымды қалыптастыру жүзеге асырылуда. Бұл істің табысты болуына облыстың жоғары оқу орындарының қосар үлесі аз емес. Облыста 9 университет қызмет атқаруда, соның ішінде Қазақстанның басты оқу орындарының бірі болып табылатын С.Аманжолов атындағы ШҚМУ-дың өңір өнеркәсібіне өндірістік-техникалық және инновациялық идеяларды енгізуге зияткерлік және ғылыми әлеуеті жеткілікті. Университеттің ғылыми-зерттеу жұмыстары ұжымдық қолданудағы Ұлттық-ғылыми зертханасында, экологияның оқу-ғылыми-зерттеу орталығында, гуманитарлық ғылымдардың оқу-ғылыми-зерттеу орталығында және университеттің 28 кафедрасында жүзеге асырылады.
2013 жылы университет қызметкерлері мен ПОҚ орындаған ғылыми жұмыстың көлемі 154296 млн. теңгені құрады. Университетте іргелі және қолданбалы зерттеулер 16 бюджеттік (87 535 млн. тг.), 6 шаруашылық келісім (28 696 млн. тг.) тақырыптары бойынша жүргізілуде. ЮНИСЕФ, «Даму» кәсіпкерлікті дамыту қоры» АҚ (9 960 млн. тг.) бойынша 2 жоба ұтып алынды. Соңғы жылда ұжымдық қолданудағы Ұлттық-ғылыми зертханасының базалық қаржыландыру көлемі 28 млн. теңгені құрады. ҚРБжҒМ Ғылым комитетінің қаржыландыруымен ННТХ «Парасат» АҚ тапсырысы бойынша 1 жоба және «ННТХ «Парасат» АҚ-пен бірлесіп «НАТР» АҚ-ның 2 инновациялық гранты жүзеге асырылуда. ЖОО 2013 жылы Ғылым комитеті жариялаған гранттық қаржыландыру конкурсында 3 жобаны жеңіп алды. Технологияны коммерциялау кеңсесі одан әрі коммерциялау үшін 17 жобаның тұжырымдамасын ұсынды, 10 жоба бойынша тұжырымдама негіздемесі алынды.
Ғылыми-зерттеу нәтижелері облыстың ғылыми және инновациялық әлеуетін қалыптастыруға ғана емес, сонымен қатар, қоғамның мәдени және моральдық тәртібіне де өз әсерін тигізуде. Профессорлық-оқытушы құрам қоғамдық бастамада лекторлық топтың құрамында «2050-индустриалды-инновациялық даму стратегиясының» негізгі мақсаттарын жүзеге асыру барысында түсіндіру жұмыстарын атқаруда.
Өңірде шағын және орта бизнестің дамуына үлкен үлес қосып келе жатқан «Даму» кәсіпкерлікті дамыту қорымен» бірлесіп «Бизнес-