«...Ол көтеріліс патша үкіметінің бір жарым ғасыр әзірленген Каспийден арғы аймақтарды жаулап алудың кең қарымды жорығына ең бірінші болып қарсылық көрсетті. Тек Қазақстанның ғана емес, іргедегі Хиуаның, күллі Орта Азияның отарлануына бөгесін болғысы келді. Қазақ даласындағы барлық көтерілістің ішінде бұл көтерілісті басып-жаншуға патшалы Ресей ерекше көп күш салды. Күллі Кавказдан, Еділ бойынан әкеліп әскерлер төкті. Қуатты империяны соншама дүрліктірген бұл оқиға мен оның орталық тұлғалары, әрине жаңа тарихи санамызда айрықша мазмұнға ие болмақ».
Әбіш КЕКІЛБАЙҰЛЫ
Елінің азаттығы, жерінің тұтастығы жолында атқа қонған ерлердің бас көтерулері – қазақ тарихының құнарлы, қызықты һәм қайғылы-қасіретті беттері. Көтерілістер қамтыған аумағы, қатысқан сарбаздар саны, созылған жылдары, адам шығыны, ұйымдасуы-ұйымдаспауы, жетістік-жеңісі сынды өлшемдерге қарап, ірілі-ұсақты деп сипатталуы мүмкін, алайда олардың ең басты мақсаты мен мүддесі бодандыққа түспеу, егемендікті сақтау, ел мен жерді қорғау болғандықтан, бәрібір – ірі, бәрібір – ұлы! Өйткені ауыл арасындағы әлдебір ерегістен туған есерсоқтық емес, қара бастың қамын ойлаған мерездік емес, отбасы-бала-шағаның ғана күйін күйттеген пысықайлық емес, ел үшін тәуекелге бел буып, жанынан баз кешу – ерлердің ісі. Қазақ даласындағы орыс отаршылдығына қарсы көтерілістер мейлі ірі болсын-болмасын жеңіске жетіп, жауды біржолата күйретіп, қазақтың басынан бодандық қамытын сыпырып тастай алған жоқ, жеңілді, жанышталды, батырлары сотталды, атылды. Мұның себебі елдің немесе ердің әлсіздігінде емес, қарудың күшінде! Мұздай қарулана сап түзеген әскердің алдында даланың есіл ерлері соңғы қаны сарқылып, соңғы күші таусылғанша айқасты, қазақтың қабылан жүректі халық екенін дәлелдей түсті.
Азаттықты аңсап, озбырлыққа көнбеген көтерілістің бірі – Маңғыстаудағы Иса-Досан көтерілісі. Биыл аталған ұлт-азаттық көтерілісіне – 150 жыл. Кезінде дүлей күштің қолымен көтеріліс жанышталды, бірақ ұрпақтың рухы қайрала түскен болатын.
Граф Кутайсов:
«Адам шошырлық аласапыран...»
Патша өкіметінің 1868 жылғы «Далалық облыстарды басқару жөніндегі ережесі», яғни «Уақытша ереже» Маңғыстау халқына 1870 жылы келіп, асыра сілтеумен қолға алына бастады. Жоғарыдан екі жылдың – 1869-1870 жылдардың түтін салығын бір-ақ жинауға пәрмен болып, қарулы жасақ халықтың қиналғанына қарамай салықты зорлықпен жинап алуға ұмтылды. 1870 жылы наурызда – дәл Көрісу мерекесінің ертесіне Маңғыстау приставы подполковник Рукин казак-орыс отрядын, жергілікті бір-жар би-шонжарларды ертіп салықты жинауға белсене кіріспек оймен өзі бас болып халық арасына аттанады. Зорлыққа көну, бейкүнә ел-жұртын талатып-тонату – намысты ерлерге сын. Досан Тәжиев, Иса Тіленбаев бастаған, Дихан Өтепов, Сүгір Шабаев, Шүрен Иманов, Алғи Жалмағанбетов сынды ерлер қостаған батырлар патша өкіметінің жоғары шенді приставы мен ол бастаған қарулы отрядқа қарсы шығады. Ел арасында айрықша беделді, сөйлесе аузы дуалы, сөзі өтімді Иса мен Досанның соңынан жігіттердің еруі қиындық тудырмайды. Оларды көтерілісшілерге қосылуға біріншіден, қиын кезде тақымға қылбұрау салған зорлықтың ашуы шыдатпаса, екіншіден, елі сүйген ерлерге деген сенім жетелейді. Көтерілістің негізгі басшылары Иса Тіленбайұлы – айтулы шешен, арқалы би, ерен батыр болуымен бірге, адуынды ақын, саңлақ сейіс-атбегі. 1829 жылы дүниеге келген, жастайынан-ақ ел арасында ерекше қабілетімен танылған Исаның Адай арасындағы зор беделі патша өкіметі адамдарының назарына ілініп, онымен тіл табысуға ұмтылды. Ал билігіне, шешендігіне қардер жұрттың жүгінгендігіне ел арасындағы естеліктер, ақындығына артында қалған өлең жолдары дәлел. 1835 жылы Бозашы түбегінде өмірге келген, орда бұзар отыз жастан өте бере атқа қонған Досан Тәжіұлы болса – қайтпас ер, намысты тұлға. Кек жолында кескілеспей беріспейтін кескекті жігіт.
Әп дегеннен тегеурінді қарсылыққа тап болған Рукин отряды шегінеді, ал әу баста 400-500 адам болып басталған көтерілісшілер қатары әп-сәтте мыңға жетіп, бірте-бірте қалыңдап он мыңға дейін жетеді. Үшауыз жерінде Адай сарбаздары қырық жауынгері мен Рукиннің көзін жояды, яғни дала жағдайында соғыс жүргізуде тактикадан мақрұм, қаруына сенген әупірім әскербасы қоршауда қалып, әбден тығырыққа тіреліп пұшайман болады да анталаған қазақ жігіттерінің қолына түсуден қорқып өзін-өзі атады. Бұл – ер үшін, әсіресе күллі сарбаздың тағдырына жауапты, ұрыс қимылдарын ұйымдастыруды жолға қоюшы жоғары шенді әскербасы үшін масқара өлім. Ол ерліктен, өжеттіктен емес, мәжбүрліктен, қорқыныштан өлуге мәжбүр болады.
Қиян-кескі шайқас өтіп, Рукин қасындағы жергілікті шонжарлар Қосым Мырзабаев сытылып шығып, Бәйменбет Маяев оққа ұшқан жер ел арасында «орыс қырылған» деп аталды, алайда кейін және бүгін көршінің көңіліне қарап кібіртіктеумен Үшауыз деген атауға қайта ие. Қосым мен Бәйменбеттің тағдыры, соңғысының кімнің қолынан оққа ұшқандығы,Үшауызда садақа берген Қабақтың әрекеттері сынды тұстар бұл көтерілістің ашылмаған беттері, қалай болғанда да ерлердің елді аман сақтап қалу жолындағы жанкешті тірлігі, тіпті кей жағдайда түсінбестікке ұрындырып жататын алас-қапас әрекеттерінің өзін ел мүддесі тұрғысынан түсінуге талпынамыз.
Бәленің басы Рукинде емес, отаршыл патша өкіметінде екендігін түсінген көтерілісшілер аталған өкіметтің Маңғыстаудағы маңызды күштеріне, құрылыстарына шабуылдап, күйретеді. Бұл туралы барлық жазба деректе «1870 жылы сәуір айында көтерілісшілер Фортты қоршайды. Армян базарын талқандап, саудагерлер мен өндіріс иелерін тұтқындайды, Николаевск стансасын өртеп, армян слабодкасы мен Қарағантүптегі Маякты қиратады» деп келтіріледі. Көтерілісшілердің екпіні дем берген балықшылар мен жұмысшылар өз қанаушыларына қарсы көтеріліп, қайықтарын қолды етеді. Ал бұл су көліктерінен кіші флотилия құрып, Александров портын қоршауды жоспарлайды. Бұл порт патша өкіметінің берік соғыс қамалдарының бірі, яғни стратегиялық мәнге ие нысан болатын. Куәгерлердің айтуынша небәрі ауыл арасындағы 36 білтелі мылтықпен, кейін Үшауызда қырылған патшалық жауынгерлердің 40 шақты мылтығымен ғана қаруланған, солай бола тұра Маңғыстау түбегін түгел шарпып, қанатын кеңге жайып бара жатқан беті қатты көтеріліс келешекке Маңғыстау, Каспий теңізі арқылы Хиуа жорығы сынды түрлі саяси жорықтар жоспарлап, ірі жобаларды қолға алуды көздеп отырған патша өкіметін сескендірмей қойған жоқ. Көтерілісті жаншу үшін Кавказдан зеңбіректерін сүйреткен жазалаушы отрядты төгеді, көтерілісшілер шегіне жүріп ұрыс салады. Ызаланған өкімет Маңғыстаудың кең даласына ойқастай ат ойнатып жүріп жазалаушы отрядқа мысын бастырмаған көтерілісшілердің соңына шам алып түсті деуге болады. 1870 жылдың соңына таман Маңғыстау даласы қарулы әскерге лық толады. Орынбор, Жайық бетінің казактарынан құралған және заманауи қарулармен құрсанған мықты әскері бар, патшалық Ресейдің ең мықты бекінісі саналатын Маңғыстаудағы Форт-Александровск қамалын қоршаған далалықтардың дабылынан қорыққан өкімет шұғыл шара қолданып, Кавказ армиясымен қоса, Орал, Орынбор өңіріндегі казак әскерилерін үдере атқа қондырып, Маңғыстау жеріне кіргізеді.
Мықты тылы, әскери-экономикалық базасы жоқ, соғыс жоспары жоқ, іс-әрекеті күнделікті оқиғаларға қарай бағыт алып ұйымдастырылып отырған қарапайым ауыл азаматтарынан құралған көтерілісшілердің жері тарылады, өйткені қарулы жасақ оларды өкпеден сығып тұс-тұстан қоршауға ала бастайды. Ал қаруына сенген отаршыл өкімет ерлердің артында қалған ел-жұртын белгілі уақытқа дейін Кавказдан келген әскери өкіметке басқартып, аталған жасақтың сұсымен, қаруының күшімен езгілей түседі. Алты мың отбасыны Орал облысына қосса, тоғыз мың отбасыдан салық күшпен өндіріледі. Бірақ көтерілістен соң «Уақытша ережедегі» заңға өзгеріс енгізіліп, салық тек ақшалай емес, малмен өтеуге де келісіледі. Демек көтеріліс жеңіліске ұшырағанымен, ішінара қол жеткізген жетістіктері де аз емес. Оның үстіне көтерілістен кейінгі жылдары Маңғыстау приставының «Бізге әуелден де берілмеген адайлар 1870 жылғы көтерілістен кейін тіпті бағынудан кетті. Біз Маңғыстауда аяғымыздан тік басып, өзімізді оның қожасымыз дей алмадық» деген жазба қалдырған. Демек қаруын қоқаңдата одыраңдап келген озбырды орнына қойып, тәубесіне түсіру – көтерілістің ең басты жеңісі.
1872-1873 жылдары Маңғыстаудың Үсіртінде, Хорезм бетінде жүрген Иса Тіленбайұлы мен Досан Тәжіұлы бастаған он мың жасақ көтерілісші Хиуа бетіне өтеді. Бұл қадамдары оларды қуғындаудан құтқара алмайды. Хиуаға жорық жасауға әрі «бүлікшілерді» қолға түсіруді мақсат еткен патша жасағы даланы кезіп қазақтарды іздеуін жалғастыра береді. Ал Адай жасақтары жазалаушы жасақты сыртынан аңдып, тұтқиылдан шабуыл жасауын тоқтатпайды. Хиуа ханының өздерін күш санағанмен ішін бермей, қажетті жеріне пайдаланғысы келгендігін, сондай-ақ Хиуа хандығының патша өкіметінің қарулы отрядына қарсы қайрат таныта алмайтынын білген Адай сарбаздары орыс әскері мен Хиуа әскері арасында есіл ерлерді қырып алудан сақтанып, көтерілісшілер қолын таратуға ұйғарымға келеді.
Патша өкіметінің көтерілісшілерді кешіру туралы жылымық сөзіне орай Иса жанашырларының ақылға шақырып, көндіруімен елге оралып, болыстық қызмет атқарады. 30 жылдың үстінде болыс болып еліне қызмет еткен Иса 1909 жылы өмірден өтіп, Алаторпадағы «Сарықыз» қауымына жерленеді.
Елге қайтпай Исадан бөлініп қалып, 1873 жылы Хиуаға басып кірген орыс әскерлеріне, генерал Кауфман әскеріне жанындағы 200-ге тарта сарбазымен қарсы тұрған Досан батыр Хиуа жеңілген соң елге оралады. Қолға түспей іздеуші жасақты әбден титықтатқан Досан батырдың 1874 жылы Сам құмында отырған үйін Орал казак әскерінің есаулы, жоғары құрамдағы офицер шенді Аничкиннің әскері қамап, кескілескен айқас барысында киіз үйін төңкеріп тастап, берілмеген жаралы батырды әзер тұтқындайды. Түрмеде азаптың неше түрін көрсе де бас имеген, райынан қайтпаған, тіпті қарулас досы, ағайыны Орақ терезені жақтауымен жұлып алып қашуға мүмкіндік жасағанда да «Досанға жараспайды» деп камерада қалып қойған ер 1876 жылы ақпанда абақтыда екі жыл жатып ажал құшады. Абақтыдағылар туыстарына марқұмның мүрдесін әзер береді – ағайыны ақын Сәттіғұлдың әкесі Жанғабыл бастаған азаматтар батырдың денесін туған жері Бозашыға жеткізіп, Қаратөбе қауымына арулап жерлейді.
Көтеріліс тарихы, ұйымдасуы мен өрбуі, бетпе-бет кездесулер кезіндегі оқиғалар мен ерен ерліктер, көтерілісшілердің әрбірінің оқиға кезіндегі және одан кейінгі тағдыры ауыр әрі ұзақ, мың қатпарлы, миллион шытырманды. Оны зерттеу – тарихшылардың ісі, ал мақалада тәптіштеп жаза беруге газет бетінің көтере бермейтіні бар. Бірақ найза және қылышпен ғана қаруланған көтерілісшілердің екпінінен қорыққан Кавказдан көмекке келген граф Кутайсовтың құзырлы орындарға: «Өлке түгелімен көтерілген, қарусыз бір адам жоқ» деп үрейлене хабарлап, «олармен алғаш кездескенде тіпті шошып кеттім. Бірде-біреуі қаншама атсаң да құламайды. Шауып келеді, шауып келеді. Өлісі қайсы, тірісі қайсы адам айырып болар емес. Адам шошырлық аласапыран. Мұндай қарбаласта әскердің бас-аяғын жинап ұстаудың өзі қиын», деп мәлімдеген екен. Алдында алапат қаруы, қасында құрсанған мың сан сарбазы, артында арқасүйер алып өкіметі бар графтың бұл үрейлі байбаламы әрі уайымға салына жанұшырған жазбасы көтерілістің қаншалықты қарқынды, қорқынышты болғанын көрсетіп-ақ тұр.
Батырлар Отан тарихынан орын алуы тиіс
Ел ішінде «Исатай мен Махамбеттің Маңғыстаудағы сыңары» атанған Иса мен Досан, олардың қаруластары – ерліктің ерен үлгілері. Өкінішке қарай көтеріліс тарихы да, оның қаһармандары да жеткілікті деңгейде зерттелмей әрі насихатталмай келеді. «Маңғыстау» газетінде І.Шыртановқа берген сұхбатында Ә.Кекілбайұлының айтуынша, 1977 жылы басылған М.Тұрсынованың «Казахи Мангышлака во второй половине XIX века» кітабында көтеріліс туралы нақты деректер келтірілген. Бірқатар ғалым-зерттеушілердің, тарихшылардың еңбегіне арқау болғаны рас, бірақ көтерілісті толық таныту-талдау бәрібір кемшін. Ал ел арасында көтеріліс туралы айтушыларға Ақтан, Бала Ораз, Қалнияз, Қашаған, Сәттіғұл ақындардың жырлары, Досан батырға арнаулары негізгі өзек болды. Сондай-ақ журналист марқұм Сайын Әділханов пен өлкетанушы-журналист Әбілқайыр Спанның біраз тер төгіп, қалам тербеуі аталған оқиға туралы ақпараттарды там-тұмдап молайта түсті. Ә.Спан Б.Қаратаевтың қолжазбаларына қол жеткізіп, біраз мәліметті сол құжаттан аударумен қатар, 90-шы жылдардың бас кезінде көтеріліс болып өткен жерлермен жүріп өтіп, көзі тірі көнекөздермен тілдесіп үлгерді. Ел арасынан Иса бидің бірқатар көшелі билігі, келісті сөздері жинақталды, «Хиуаға кетерде», «Оязға барарда», «Болыс болып жүргенде», «Күйкеннің сонадайдан көрінгені-ай», өзге де өлеңдері хатталды. Иса батыр бейнесі жан-жақты таныла түсті. Иса – күрделі тұлға, Әбекеңше айтсақ, «Досан – героикалық, Иса – трагедиялық тағдыр иесі». Тағы да Әбекеңнің тәмсіліне сүйенсек, «...отаршылдардың өз қолдарынан қаза тапқандары тек И.Тайманов пен Д.Тәжиев қана, М.Өтемісов пен Ж.Нұрмұхамбетов өкімет жұмсаған ауыл арасы жандайшаптарының қолынан мерт болыпты. Сырым Датов, Кенесары мен Наурызбай Қасымовтар ел ауып, жер ауып кеткен жерлерінде отаршылдық құрығынан құтыла алмай, құрбан болыпты. Ал бастарын тауға да ұрған, тасқа да ұрған Есет Көтібаровты, Тайшық, Ахмет, Садық Кенесариндерді, Иса Тіленбаевты құтыларға жер қалдырмай, өздері келіп мойынсұнуға мәжбүр етіпті. Бұл патша отаршылдығының ендігәрі мұндай көтерілістен әбден күдер үзу үшін жасалған әккі саясаты еді». Яғни Маңғыстауда аталған көтеріліске адамы қатыспаған отбасы кемде-кем. Тұтас елді қырып жібере алмаған патша өкіметі өзінің зымиян саясатын, әккі әдісін осылай қолдануға мәжбүр болған.
Досан батырға қатысты мәліметтер оның бірбеткей, тура мінезді, айтқанынан қайтпайтын мәрттігін таныта түседі. Исамен бірге елге қайтпай, аз ғана қолымен жау тылында қалуы, сондай-ақ Ораққа қосылып түрмеден қашпай қалып қоюы – оның сертіне соңына дейін тұратын табандылығын көрсетеді. Жазушы Ә.Кекілбайдың: «Ол – тәуелсіздік тарихында ең құрметті орын иемденуге лайықты есім. Ол бастаған көтеріліс тек бір өлкенің ғана емес, күллі ұлтымыздың тағдырында өшпес із қалдырды», деп бағалауы да терең мәнді аңғартады.
Иса мен Досанның қанды- көйлек қарулас достары Орақ Байдалыұлы, Алғи Жалмағанбетов, Дихан Өтепов, Өтеген Итемгенов, Әлімбай Сәтімбаев, Тілеуберген Орақов, Қарасай Мыңбаев, Күмісбек Мүлкібаев, Демесін Жиенбаев және өзгелер, Досан батырдың туыстары Жарас пен Жаманбала, батырдың ұлдары Шолтан мен Табан, сондай-ақ Қ.Мырзабаев, Б.Маяев, Ғ.Қалбыұлы, Қ.Ермағанбетов – әрқайсысы бір-бір тарих, қым-қуыт тағдыр иелері. Олардың әрқайсысы туралы кешенді зерттеу керек-ақ, шағын мақалада оқиғаның бас-аяғына еркін ену және батырлардың образын толық сипаттай суреттеу мүмкін емес.
Биыл Маңғыстауда ерен ерлер ел қамы үшін ат ойнатқан көтерілістің 150 жылдығы аталып өтілмек. Бұған дейін көтерілістің қос басшысына Ақ Кетік қаласынан ескерткіш орнатылған болса, Шетпе кентінен Д.Тәжіұлына ескерткіш қойылған еді. Сондай-ақ үзеңгілес екі ердің мәңгілік мекендерінен менмұндалаған күмбез-кесене бой көтеріп, рухтарына ас беріліп, Құран бағышталды. Көтеріліс, оның басшылары ақындардың қаламына қанат бітіріп, жырына өзек болды.
Ел азаттығы жолында еңіреген ерлердің ерлігі де, есімі де қалай ұлықтауға да лайық. Ә.Кекілбайұлы: «...оқиға мен оның орталық тұлғалары жаңа тарихи санамызда айрықша мазмұнға ие болмақ», деп басып айтып, шұқып көрсетсе де, біз бұл деңгейден әлі көріне алмай келеміз...
Маңғыстау облысы