Кеше Премьер-Министр Асқар Маминнің төрағалығымен өткен Үкімет отырысында мемлекеттік қызмет көрсету процесін жетілдіру, сондай-ақ тауарларды таңбалау және қадағалау мәселелері қаралды.
Мемлекеттік қызметтердің 90%-ы онлайн болады
Бірінші мәселе – Халыққа мемлекеттік қызметтерді электронды түрде көрсету туралы баяндаған Цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрі Бағдат Мусин қазіргі таңда мемлекеттік тізілімде 700-ге жуық қызмет барын, олардың 85,5%-ы онлайн форматта көрсетілетінін айтты. «Біздің мақсатымыз – биыл осы көрсеткішті 90%-ға жеткізу. Қызметтердің көрсетілу сапасын бағалау Мемлекеттік қызмет істері агенттігінің құзыретінде. Олар жүргізген қоғамдық мониторинг нәтижесі бойынша еліміздің өңірлерінде халықтың мемлекеттік қызметтердің сапасына қанағаттану деңгейін көтеру қажет екені айқын», деді Б. Мусин.
Министрдің айтуынша, ол үшін ведомствоның алдына қойылған бірқатар ашық мәселе бар. Мысалы, мемлекеттік қызмет алу үшін халық әлі де тікелей мемлекеттік органға немесе әкімдікке жүгінеді. Осындай қызметтер саны қазір 200-ден асады. Мәселені талдау үшін Бас прокуратурамен бірлесіп халықтан келіп түскен өтініштер зерттелді. Нәтижесінде азаматтардан түскен 2 млн-нан астам өтініштің 30%-ы мемлекеттік қызметтерді алу жөніндегі сұраныс болып шықты. «Мұндай қызметтер қағаз түріндегі қарапайым өтініш ретінде қарастырылатындықтан ХҚО-лармен салыстырғанда қарау мерзімдері бұзылады, өйткені бақылауға арналған ақпараттық жүйеге кірмейді. Тікелей қарым-қатынас кезінде сыбайлас жемқорлыққа жол берілуі де мүмкін. Осы мәселені шешу мақсатында барлық қызметтерді баламасыз тек ХҚО-ларда немесе электронды түрде көрсету қажет деп шешім қабылдауды ұсынамыз», деді Б.Мусин.
Бүгінде eGOV-та 600-ге жуық қызмет көрсетіледі. Түрлі сервистердің көптігіне байланысты, әр қызметті адамдардың ойынан шығатындай ыңғайлы жасау қиын мәселе. Халықаралық тәжірибеге сәйкес, онлайн қызметтерді танымал интернет-платформаларға шығару туралы шешім қабылданды. Енді жеке кәсіпкер ретінде тіркелу Kaspi.kz, Халық банк, Альфабанк және Сбербанк қосымшаларында қолжетімді, басқа да кең таралған қызметтерді шығару жоспарлануда. Сонымен қатар проблеманы Парето қағидаты – 20/80 принципі бойынша шешу тәсілі қолданылуда. Атап айтқанда, халық көп талап ететін қызметтерді оңтайландыру жүйелі түрде жүргізілуде. Мысалы, мамандандырылған ХҚО-ларға жыл сайын 3 млн-нан астам адам жүгінеді. Көп кезек туындайды. Автокөлікті тіркеу қызметі онлайн түрде қолжетімді болса да, адамдар ХҚО-ларға тікелей келіп бірнеше сағат уақытын жұмсайды. Ал жаңа процесс бойынша сатып алушы көлік сататын адамның шотына ақша аударғанда, көлік иесі автоматты түрде өзгереді. Дәл бүгін осы ыңғайлы сервис қанатқақты режімде Kaspi.kz мобильдік қосымшасына шығарылды. Б.Мусин атап айтқандай, мамандандырылған ХҚО-ларда тек жүргізуші куәлігін алу қызметі қалады. Өйткені ол автодромда емтихан тапсыруды талап етеді.
Қарапайым халық үшін eGOV-қа көшудегі басты қиындық ЭЦҚ-ны баптау мен мобильді базада тіркелуге байланысты. Осы мәселені шешу мақсатында порталда биометрия арқылы тіркелу мүмкіндігі іске асырылды. Енді eGOV пайдаланушысы болу үшін смартфонды алдыңызға қойып өз келбетіңізді көрсетсеңіз жеткілікті. Қазір осы процесс тестіленуде, оны ағымдағы айдың соңына дейін іске қосу көзделген. «Көп талап етілетін құжаттарды EgovMobile қосымшасына шығарамыз. Цифрлы құжаттар сервисіне жеке куәлік пен АХАЖ куәліктерінен басқа, жүргізуші куәлігі мен диплом шығарылады. Осындай құжаттар тізімі әрі қарай көбейтіледі. Жыл соңына дейін 30-ға жуық анықтама түрін беруді алып тастау жоспарлануда», деді министр.
Сонымен қатар 1414 call-орталығының үлкен жүктемесі азаматтардың наразылығын туғызады. Сапалы кеңес беру үшін ХҚО-лардың 2000 операторы осы жұмысқа жұмылдырылды. Сондай-ақ байланысты күту уақытын азайту үшін жасанды зерде арқылы жиі қойылатын сұрақтарға жауап беру алгоритмдері енгізілетін болады. Бұдан басқа ауылдарға Интернет жеткізуді кеңейту жобасы шеңберінде министрлік операторлармен 1200 ауылдық елді мекенде Интернетке қолжетімділікті қамтамасыз ететін арнайы киоскілер орнату туралы келісімге келді. Бейнебайланыс арқылы аудан әкіміне, ХҚО-ға немесе денсаулық сақтау мекемелеріне жүгінуге болады.
Мүгедектікті сырттай белгілеу форматы
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Б.Нұрымбетовтің айтуынша, мемлекеттік қызметтер тізіліміне сәйкес әлеуметтік-еңбек саласында 44 қызмет түрін көрсету көзделген, оның 38-і электронды түрде көрсетілсе, мұның 18-і проактивті түрде, яғни азаматтың қатысуысыз автоматты түрде тағайындалатын төлем немесе қызмет. Биыл барлығы 9,5 млн қызмет көрсетілді. Жыл соңына дейін мемлекеттік қызметтердің 90%-ы электронды форматқа көшірілетін болады, оны 2022 жылы 93%-ға дейін жеткізу жоспарланып отыр.
Мемлекет басшысы зейнетақы мен жәрдемақы тағайындау процестерін толық цифрландыруды тапсырған болатын. Б.Нұрымбетовтің айтуынша, бұл жұмыстың негізгі бағыты – мүмкіндігінше барлық қызметтерді проактивті форматқа көшіру, яғни қызмет көрсету бастамашысы азамат емес, мемлекет болады. Барлық қажетті мәліметтер, ақпараттық жүйелердің өзара іс-қимыл жолымен қалыптасады. Азамат қызметтерді алуға келісім ғана беруі қажет болады. «Проактивті қызмет түрі – қызметті берушімен алушының байланысын болдырмайды, қызмет көрсету уақытын барынша қысқартады, қағазды құжаттарды жинаудың және уәкілетті органдар қызметкерлерінің қатысу қажеттілігін жояды», деді Б. Нұрымбетов.
Мысалы, бұған дейін көпбалалы отбасына жәрдемақы тағайындау үшін өтініш беруші қағаз түріндегі қажетті құжаттарымен мемлекеттік корпорацияға жүгінетін. Ол үшін алдын ала сол құжаттарды алуға бірнеше ұйымдарға барып, уақытын кетіретін. Ал бүгінде осы процесті автоматтандырудың нәтижесінде министрліктің жүйесіне басқа ақпараттық жүйелерден қажетті жеке тұлға және балалардың туылуы мен саны туралы мәліметтер проактивті түрде түседі. Сол мәліметтердің негізінде автоматты түрде жәрдемақы тағайындалып, көпбалалы анаға ол туралы SMS-хабарлама жіберіледі.
Жұмыспен қамту саласында Электронды еңбек биржасы мүмкіндіктерін кеңінен пайдалану көзделеді. Бүгінгі таңда жұмыс іздеп жүрген адам жұмыспен қамту орталығына барып, кезекте тұрып, тиісті жұмыс таңдау үшін орталық қызметкерлерімен байланыс жасасуға мәжбүр. Егер жұмыс табылмаса, жұмыссыз ретінде тіркелу қажет және жұмыссыздыққа қатысты әлеуметтік төлем алуға жеке өтініш беру қажеттілігі тағы бар. «Енді барлық жұмыспен қамту шаралары, құралдары, вакансиялар Электронды еңбек биржасында жасалатын болады. Электронды еңбек биржасының порталы жұмыс іздеп жүрген адамға дағдыларына сәйкес автоматты түрде вакансияларды, «Еңбек» бағдарламасының құралдарын ұсынады. Яғни шешімді ақпараттық жүйе қабылдайды. Жұмыс табылмаған жағдайда ақпараттық жүйе автоматты түрде адамды жұмыссыз ретінде тіркейді де оған тиісті жұмыссыздыққа қатысты әлеуметтік төлемді проактивті түрде есептеп тағайындайды. Осылайша бірнеше қызметті біріктіріп, бизнес процесін жеңілдетіп, біз «цифрлы» жұмыспен қамту орталықтарына көшу жолындамыз», деп түсіндірді Б.Нұрымбетов бұл туралы.
Келесі іске асырылып жатқан үлкен цифрлық жоба – ол мүгедектікті сырттай белгілеу жүйесі. Бүгінде өтініш беруші төрт түрлі органға жүгінуге мәжбүр. Олар: емханаға барып тексеруден өту; медициналық-әлеуметтік сараптама бөлімінде мүгедектікті белгілеу; жергілікті атқарушы органда тіркелу; жұмысқа орналасу мәселесімен жұмыспен қамту орталығына бару. Осы қызметтер толық автоматтандырылғаннан кейін өтініш берушіге тек емханаға барып, тексеруден өту жеткілікті болады. Осылайша мүгедектігі бар адамдарға қызметті пайдалану уақыты едәуір қысқарып, қызметтер кешенді және проактивті түрде көрсетілетін болады.
Қағаз анықтамалардан құтыламыз
Аталған мәселені Үкімет басшысы Асқар Мамин қорытындылады. Оның айтуынша, қазіргі эпидемиялық ахуал жағдайында Цифрлық даму министрлігі бизнес процестерді оңтайландыру және автоматтандыру бойынша жұмыс жүргізді. Халыққа қызмет көрсету орталығы жұмысының форматы өзгерді, артық құжаттар талаптары алынып тасталды. Тиімді шаралардың бірі Blockchain технологиясын енгізу болды, бұл мемлекеттік қызметтерді көрсету уақытын едәуір қысқартады және деректерді үшінші тұлғаларға беру мүмкіндігін болдырмайды.
Мемлекеттік қызметтер тізілімінде 698 мемлекеттік қызмет түрі қарастырылған, олардың 85,5%-ы онлайн-режімде көрсетіледі. Осы жылдың соңына дейін бұл көрсеткіш 90%-ға дейін жеткізіледі.
Биылғы жылдың соңына дейін электронды форматтағы әлеуметтік-еңбек саласындағы мемлекеттік қызметтер көрсеткіші 90%-ға дейін жеткізіледі. Қоғамдық мониторинг қорытындысы бойынша электронды мемлекеттік қызметтерді енгізу бойынша Ақмола, Қызылорда, Қарағанды, Қостанай және Батыс Қазақстан облыстары алда келеді. Ал Алматы облысы мен Шымкентте тиісті деңгейде жүргізіліп жатқан жоқ.
Үкімет басшысы жергілікті атқарушы органдарға мемлекеттік қызметтер көрсету сапасына қанағаттану деңгейін кемінде 80%-ға жеткізуді, сондай-ақ ТКШ қызметтері бойынша астаналық IQalа жобасы үлгісімен тиімді шешімдер енгізуді тапсырды. Цифрлық даму министрлігіне мүдделі мемлекеттік органдармен бірлесіп, барлық әлеуметтік маңызды мемлекеттік қызметтерді eGov mobile-ға ауыстыру жоспарын бекіту тапсырылды. «Халыққа жұмыстың нақты нәтижелері қажет. 2021 жылы қағаз анықтамалар сұрауды толығымен жойып, «Азаматтарға арналған үкімет» корпорациясынан қызметтерді жеткізуді қамтамасыз етіп, барлық онлайн қызметтер мен сервистердің қолжетімділігін 100%-ға дейін арттыруымыз керек» деді А.Мамин.
Денсаулық сақтау министрлігіне азаматтарға қажетті электронды медициналық мәліметтерді беруді қамтамасыз ету, Еңбек министрлігіне мемлекеттік органдармен бірлесіп, зейнетақы мен жәрдемақыларды беруді тағайындау процестерін цифрландыру үшін қажетті деректерді толық цифрландыру мен жаңартуды қамтамасыз ету тапсырылды.
Премьер-Министр орталық және жергілікті атқарушы органдарға барлық ақпараттық жүйелердің тиімді интеграциялануын және үздіксіз жұмыс істеуін қамтамасыз етуді, олардың жұмыс сапасын және халық үшін пайдалануға жеңілдігін арттыру бойынша шаралар қабылдауды тапсырды. Үкімет басшысы мемлекеттік қызметтерді цифрландыру саласындағы жаңалықтар бойынша түсіндіру жұмыстарын жүргізу қажеттігіне ерекше назар аударды.
Тауарларды таңбалау және қадағалау мәселесі
Үкімет отырысында тауарларды таңбалау және қадағалау мәселелері қаралды. Сауда және интеграция министрі Б.Сұлтанов, Қаржы министрі Е.Жамаубаев, «Қазақтелеком» АҚ басқарма төрағасы Қ.Есекеев, «Атамекен» ҰКП басқарма төрағасы А. Мырзахметов баяндама жасады.
Қазақстан ЕАЭО-ның интеграциялық процестері аясында тері бұйымдары мен темекі өнімдерін міндетті таңбалауды енгізді, дәрілерді, алкогольді, аяқкиім мен сүт өнімдерін таңбалау жөніндегі қанатқақты жобаларды іске қосты. Ел аумағында тауар қозғалысының ашықтығын қамтамасыз ету үшін импорттан немесе өндірістен бастап бөлшек саудада өткізуге дейінгі бүкіл тізбек бойынша Тауарларды қадағалаудың ұлттық жүйесі құрылды. Осының арқасында биылғы 10 айдың ішінде кеден баждарының, ҚҚС мен акциздердің қосымша түсімдері 132 млрд теңгені құрады, ал 2025 жылға дейін жалпы нәтиже 2,6 трлн теңгеден асуы мүмкін.
Бірыңғай оператор – «Қазақтелеком» АҚ «Тауарларды таңбалау және қадағалау» ақпараттық жүйесін әзірледі. Таңбаланған тауар айналымын есепке алу және тауарлардың «заңдылығын» тексеру үшін «Naqty Sauda» және «Naqty Onim» тегін мобильді қосымшалары енгізіледі. Бөлшек сауда орындарын сканерлермен жабдықтау жұмыстары жүргізілуде (34 мың данадан астам). «Тауарларды таңбалау және қадағалау жүйесін енгізу қазақстандық нарықты контрафактілік және сапасыз өнімдерден қорғауға, азаматтардың денсаулығын сақтауға, отандық өндірушілердің ЕАЭО нарығындағы бәсекеге қабілеттілігін арттыруға мүмкіндік береді» деді А.Мамин осы жайында.
Үкімет басшысы ЕАЭО мемлекеттерінде аталған жұмысты ілгерілетуді ескере отырып, таңбаланған тауарлар тізбесін кеңейту қажеттігін атап өтті, бұл кедергісіз өзара сауданы дамытуға ықпал ететін болады. Бұл ретте ЕАЭО мемлекеттерінің бақылау-сәйкестендіру белгілерін өзара тануы маңызды мәселе болып табылады. «Бизнес өндірілетін және сатылатын тауарлардың сапасын арттыруға, оның ішінде өз өнімдеріне таңба салуға мүдделі болуы тиіс. Таңбалаусыз шетелдік нарықтарға шығу мүмкіндігі болмайды. Таңбалау сатылымды, оның ішінде ЕАЭО-да сатуды кеңейтуге, өндірістің артуына, жұмыс орындарының көбеюіне ықпал етеді», деді А. Мамин.
Үкімет басшысы бизнес-қоғамдастықты кеңінен хабардар ете отырып, тауарларды таңбалау жүйесіне қатысушылардың барлығының өзара үйлесімді іс-қимылын қамтамасыз етуді тапсырды. Ол Тауарларды қадағалаудың ұлттық жүйесін енгізу адал салық төлеушілер үшін бизнес жүргізудің бәсекелестік жағдайларын арттыруға, өндіріс, сауда көлемін ұлғайтуға, көлеңкелі айналымды азайтуға жол ашатынын атап өтті. Қаржы министрлігіне тауарларды қадағалау жүйесін жетілдіру және таңбаланған тауарлардың айналымын бақылау жұмысын жалғастыру, Цифрлық даму министрлігіне «Қазақтелеком» АҚ-пен бірлесіп, ақпараттық жүйелердің, оның ішінде тегін мобильді қосымшалардың тұрақты жұмыс істеуін, оларды техникалық қолдауды және жылдамдығы жоғары мобильді интернет сапасын қамтамасыз ету тапсырылды.