Биыл қоғам мен әрбір адамның шын мәніндегі басты құқықтық құралына айналған, Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың ұсынуымен бүкілхалықтық қолдау тауып республикалық референдумда қабылданған еліміздің тарихи маңызы жоғары саяси-құқықтық құжаты – Қазақстан Республикасының Конституциясына 15 жыл толады.
1993 жылғы алғаш Конституция құқықтық мемлекет құруға ден қойған либералдық-демократиялық күштер мен Жоғарғы Кеңесте шоғырланып, мемлекет құрудың консервативтік “кеңестік” көзқарасын ұстанған күштер арасындағы келісім құжаты ретінде тәуелсіздіктің бастапқы жылдарында қабылданды. Бұл билік органдары арасында екіұштылық, бытыраңқылық туындатты. Жоғары мемлекеттік билік органдарының басын біріктіретін буын болмады, тежемелік пен тепе-теңдік құрылмады. Ал бұл жағдай олардың арасындағы терең дағдарысқа әкеп соқтыруы заңдылық еді. Осындай аумалы-төкпелі жағдайда республика Президенті асқан сарабдалдық танытып, халыққа үндеу жолдап, еліміздің жаңа Конституциясының жобасын бүкілхалықтық талқылауға шығарды.
Маңыздысы сол, жаңа Конституцияда Президент институтының қызмет атқару тетіктері нақты тұжырымдалды. Конституцияның үстемдігі мен тікелей қолданылуын қамтамасыз ету, мемлекеттік құрылыстың негіздерін қорғау жөніндегі қызметті ұйымдастыру мен іске асыруда басты рөл ел Президентіне тиесілі. Бұған Президенттің билік тармақтарының келісіп жұмыс істеуін және өзара іс-әрекетін қамтамасыз ететін мемлекеттік билік жүйесіндегі айрықша орны септігін тигізеді.
Сонымен бірге Конституцияның тиімді қызмет істеуінің терең тамыры халықтың онда білдірілген ерік-жігерінде жатыр, өйткені халықтың мұң-мұқтажы Ата Заңда шынайы көрініс тауып, бекітілді. Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә.Назарбаевтың бастамасымен болған барлық конституциялық өзгертулердің сәттілікпен әзірленуінің басты кепілі де осында жатыр. Бұл өзгертулерде жалпы адами құндылықтарға қалтқысыз ден қою, халықтың тілек-талаптарын тереңнен білу, асқан кәсібилік, құқықтық реттеу нысанын толық меңгеру, заңдылық және демократия мүдделерін қорғау көрініс тапты.
Елбасы Н.Ә.Назарбаев атап өткендей, еліміздің қолданыстағы Конституциясы терең экономикалық қана емес, сонымен бірге саяси өзгерістер жасауға да мүмкіндік берді. Мұны тәуелсіз еліміздің жаңа ұлттық заңнамасы дәлелдеп шықты. Нақ соның көмегімен бұл жылдары біз Қазақстанда демократиялық институттарды қалыптастырып қана қоймай, азаматтардың құқықтары мен бостандықтарына кепілдік берілетін елге айналдыру үшін берік іргетас қалай алдық.
Ғылыми негізделген қоғамдық терең реформалар жүргізу мемлекеттегі конституциялық, саяси, экономикалық және әлеуметтік үдерістердің даму бағыты мен сипатына өз қолтаңбасын қалдыратынын айрықша атап өту қажет. Реформалар арқылы елдің құқықтық беріктігі сыналады. Мемлекеттік және әлеуметтік дамудың соңғы он жылдағы тәжірибесі қазақстандық үлгінің дұрыстығын көрсетті. Конституциялық дәстүрлері орнықты батыс елдерінің бір бөлігі ғана өздерінің мемлекеттік құрылысы уақыттың немесе тарихи жағдайлардың сынына реформалар жасамай-ақ төтеп бере алатынын көрсетті. Бұған нақты мысал келтірер болсақ, жиырмасыншы ғасырдың 30-жылдарындағы Ұлы депрессиядан және ХХІ ғасырдың басындағы қаржылық-экономикалық дағдарыстан айтарлықтай саяси есеңгіреусіз өткен АҚШ-ты және 1990 жылдардың басына дейін екі қоғамда күн кешіп, қайта қосылғанда жымын білдірмей, болаттай мықты мемлекет болып шыға келген Германияны мысалға келтіруге болады.
Алайда, әлемнің төрт құбыласын да шарпып өткен экономикалық дағдарыс ешкімге аяушылық білдірмеді. “Мемлекеттің либералдық экономикаға араласпауы” қағидатының өзін екіталай етіп қойды. Әлемдік қаржылық-экономикалық дағдарыс дегеніміз экономист көзімен қарағанда, ең алдымен экономикалық заңдылықтардың бұзылуы.
Конституциялық реформаның мазмұнын Ата Заңның қағидаларын жаңарту проблемасымен ұштастыруға болмайтынын атап өткен жөн. Конституциялық реформаны іске асыру қарапайым заң қабылдау мәселелері шеңберінен әлдеқайда ауқымды. Мұны қоғам дамуының маңызды кезеңі, түрлі көзқарастардың бір арнада тоғысуы ретінде қарастыру қажет. Бұл оны іске асырудың тәртібі мен қағидаттарын, әлеуметтік-құқықтық “болмысын” терең зерттей отырып әзірлеуді, конституциялық реформалау нәтижесінде саяси-құқықтық сипат алатын құндылықтарды талдауды көздейді.
Конституциялық реформаның ерекшелігі сол, бір жағынан ол әлеуметтік-саяси, ал екінші жағынан – құқықтық үдеріс болып табылады. Бұған қоса ең маңызды деген қоғамдық қатынастардың динамикасын білдіреді. Конституциялық реформада оның мақсаты мен басымдықтары, жүзеге асырудың экономикалық, әлеуметтік-саяси, идеологиялық, ұйымдық және құқықтық қағидаттары, алғышарттары мен тәртібі, сондай-ақ қол жеткен нәтижелеріне талдау жасау қажет екені белгілі.
Тұтастай алғанда, Отанымызда жүргізілген конституциялық қайта өзгертулерді біздіңше төрт кезеңге бөліп қарастыруға болады. Бірінші кезеңде – 1991-1995 жылдарда демократиялық үрдіске бет бұрған мемлекет құруға батыл қадам жасалды. Екінші кезеңде – 1995-2000 жылдарда қазіргі заманғы демократиялық институттар мен жаңа саяси мәдениет қалыптасты. Үшінші кезеңде – 2000-2007 жылдар аралығында таңдап алынған конституциялық даму бағытымыздың нәтижесі ретінде әлеуметтік-экономикалық серпіліс қамтамасыз етілді. Ал төртінші кезең – Қазақстан Республикасының Конституциясына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы 2007 жылғы 21 мамырдағы Заң қабылдануымен ерекшеленді. Сол жылы іске асырылған реформалардың нәтижесінде Президент, Парламент, атқарушы органдар, сот және құқық қорғау жүйелерінің ұйымдастырылуы мен қызмет негіздерін реттеуші заңнамаға өзгерістер енгізілді.
Күрделі де маңызды конституциялық өзгерістердің нәтижесінде Елбасы саяси және экономикалық институттардың қызметтерін одан әрі үйлестіріп, қоғамдағы тұрақтылықты нығайтты. Адам, оның өмірі, құқықтары мен бостандықтары аса бағалы құндылық болып табылатын елімізде, Адам құқықтары жөніндегі уәкіл – Омбудсман институты құрылып, жаңа саяси партиялар мен үкіметтік емес ұйымдар пайда болды. Ұлтаралық қатынастарды одан әрі нығайту бағытында Қазақстан халқының Ассамблеясы Ата Заңда бекіген жаңа орнын тапты. Осы реформаның негізінде 2007 жылғы 18 тамызда Парламент Мәжілісі төртінші шақырылымы депутаттарының сайлауы өтті. Бұл сайлаудың ерекшелігі, депутаттық мандаттың бір бөлігі Қазақстан халқы Ассамблеясының ұсынылған өкілдеріне тиесілі болды.
Тәуелсіздік жылдарында қабылданып, кезең-кезеңімен жүзеге асырылған құқықтық реформалар қоғамдық қатынастар дамуының орнықтылығын қамтамасыз етуге мүмкіндік бергенін атап өткен жөн. Мәселен, 1994 жылғы 12 ақпанда бекітілген еліміздегі Құқықтық реформаның мемлекеттік бағдарламасында атқарушы биліктің рөлі мен жауапкершілігін арттырудың, мемлекеттік басқару сатысын, президенттік институтты нығайтудың конституциялық заңнамасын жетілдіру қажеттігі нақты көрсетілген болатын. Ал 2002 жылғы 20 қыркүйектегі Құқықтық саясат тұжырымдамасында Ата Заң негізінде іске асырылған реформалардың жаңа бағыт-бағдары, оң рөлі атап өтілді. Бұл құжатқа сәйкес мемлекетіміз үшін мейлінше ыңғайлы президенттік басқару нысаны, біртұтас мемлекеттік билікті үш тармаққа бөлудің тетіктері, атқарушы билікпен өзара іс-әрекет жасайтын қос палаталы Парламенттің жемісті қызмет істеуі берік орнықты.
Осыған орай, жоғарыда аталған бағдарламалық құжаттар шеңберінде Конституцияға 1998 және 2007 жылдары енгізілген өзгерістер мен толықтырулардың ел іргетасын бекемдеуге, төл құқықтық базамызды нығайтуға, мемлекеттік құрылыс тәжірибесін еселей түсуге әсері мейлінше мол болды.
Қолданыстағы Ата Заңымызда алғашқы өзгерістер 1998 жылы бекітілген болатын. Ол Қазақстан халқының мемлекетті басқаруға қатысу белсенділігін арттыруға, еліміздің саяси жүйесін одан әрі жетілдіруге бағытталған еді. Саяси партиялардың тізімдері бойынша пропорционалды сайлау жүйесін енгізу осы бағытта жасалған маңызды қадам болып табылды. Қос палаталы Парламенттің Мәжілісіне депутат сайлауы кезінде жеңген саяси партияларға арнайы 10 мандат берілетін болды. Үкімет мүшелерінің депутаттық корпус алдындағы жауапкершілігін арттыру, Парламенттің өкілеттігін кеңейту, оған сайланған депутаттардың өкілеттік мерзімін төрт жылдан – Мәжіліс депутаттары үшін бес, ал Сенат депутаттары үшін – 6 жылға дейін көбейту, алқабилер институтын енгізу, т.б.
2007 жылы конституциялық реформалар нәтижесінде еліміздің Негізгі Заңында қоғамдық және мемлекеттік институттардың бірігуіне, қоғамдық бірлестіктерді мемлекеттік қаржыландыруға салынған тыйымның алынуы, өлім жазасын қолдану ауқымын шектеу, тек қана соттың санкциясымен тұтқындауды және қамауда ұстауды көздейтін айтарлықтай түзетулер енгізілді. Мұнымен қатар Конституцияда ел Президентін сайлау мерзімі, Парламенттің өкілеттігі, депутаттар саны, оларды сайлау тәртібі, қажет болғанда өкілеттігін тоқтату негіздері, Үкіметті, Конституциялық Кеңесті, басқа да кейбір мемлекеттік органдарды құру рәсімдері тайға таңба басқандай айқындалды.
Бұл жерде мына бір мәселеге тоқтала кетсем деймін. Еліміздің Негізгі Заңына арналған форумдардың бірінде академик Ғ.Сапарғалиев атап айтқандай, қазіргі Қазақстанның халқы мемлекет пен қоғам өмірін реформалау туралы идеялар мен шешімдердің шын мәніндегі қозғаушы күші әрі қалыптасу көзі болып табылады. Қазақстандағы конституциялық реформалар әркезде Отанымыз халқының, саяси партиялар, қоғамдық бірлестіктер өкілдерінің, белсенді азаматтардың кеңінен қатысуымен өтіп жатты. Қоғам өкілдерінің ұсыныстары 2007 жылы Конституцияға өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы Заңның тұжырымдамасын жасақтауға негіз болды. Ұсыныстардың бәрін жинақтау және конституциялық реформа бойынша бірыңғай көзқарас қалыптастыру мақсатында Мемлекет басшысы Демократиялық реформалар бағдарламасын әзірлеу және нақтылау жөніндегі республикалық комиссияны құрып, оның құрамына мемлекеттік органдардың, саяси партиялардың өкілдерін, қоғам қайраткерлерін кіргізді. Бұл комиссия әзірлеген материалдарды жариялы түрде талқылау конституциялық-саяси жаңғыртудың негізгі қағидаттары бойынша кең ауқымды қоғамдық консенсусқа келуге мүмкіндік берді. Осы комиссия қызмет атқарған кезеңде БАҚ-та саяси жүйені дамыту мәселелері бойынша 1,5 мыңға жуық түрлі ақпараттық-талдаулар жарияланса, соның 70-і іргелі және теориялық мақалалар болатын.
Президент өткен жылғы 24 тамыздағы Жарлығымен бекіткен Қазақстан Республикасының 2010 жылдан 2020 жылға дейінгі кезеңге арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасында мемлекеттің конституциялық құрылысының негіздерін, Отанымыздың егемендігі мен тұтастығын нығайтудағы жасалған реформалардың рөлі атап өтілді.
Осылайша еліміздегі заңдылықтың салтанат құруы мемлекеттің әлеуметтік, саяси және экономикалық дамуының тұрақтылығын қамтамасыз етіп отырғаны тек өзімізге ғана емес, төрткүл дүниеге мәлім. Бұл орайда, ресейлік танымал заңгер, Ресей Федерациясы Конституциялық Сотының Төрағасы В.Д.Зорькиннің сөзіне құлақ қойсақ, ойластырылып жасалған, қоғам игілігіне бағытталған кез келген реформалаудың негізінде әлеуметтік тұрақтылық жатуы тиіс. Тұрақтылық қоғамдағы сенімнің, яғни адамдардың бір-біріне, билік органдары мен қоғамға, мемлекеттің кепілдігіне бек сенімінде екен.
Иә, заңдылық сақталған, азаматтар заңға бойсұнған, заңды құрметтеген, Конституцияның ережелерін нақты жүзеге асырған жағдайда ғана, берік әлеуметтік тұрақтылық, азаматтардың өз құқықтары мен бостандықтарының мызғымастығы орныға береді.
Қазақстанның демократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеуметтік жағынан тұғыры мықты мемлекет ретінде орнығуы туралы айта отырып, президенттік басқару нысанының ерекше маңызына тоқтала кету қажет. Конституцияда көрсетілгендей, Президент адамның құқықтары мен бостандықтарының қорғалуын, халық пен мемлекеттік билік біртұтастығын қамтамасыз етуші саяси күш, мемлекеттік биліктің барлық тармақтарының келісіп жұмыс істеуінің және олардың халық алдындағы жауапкершілігінің кепілі.
Тәуелсіздігімізді баянды етіп, ұлт пен этнос арасына дәнекер болып келе жатқан Ата Заң президенттік басқару нысанын бекемдеп, мемлекеттің он бес жыл ішіндегі тұрақты әрі дағдарыссыз дамуын қамтамасыз етті. Бұл жерде ұлттық құқықтық жүйені сипаттайтын бірнеше маңызды жәйттерге баса ден қою қажет. Біріншіден, қазақстандық модель егемендік жағдайында дамудың алғашқы жылдарындағы өз тәжірибесі мен өзге елдердің озық үрдісі, үйренер сабағы ескеріле отырып жасалды. Екіншіден, бұл модель бірден емес, қоғамның жай-күйіне қарай бірте-бірте ілгері қадам жасауға негіз болды. Бұл мемлекеттік құрылымдардың өз өкілеттігі мен қызмет атқару нысандарына сәйкес стратегиялық міндеттерді бірлесіп шешуді қамтамасыз етеді. Үшіншіден, президенттік басқару нысаны мемлекеттік органдардың өзара ішкі байланыстарымен ғана шектелмей, сонымен қатар азаматтар және мемлекеттік емес ұйымдармен қарым-қатынасымен ерекшеленеді. Төртіншіден, маңыздылығы жағынан бірінші десек те болар, президенттік басқару нысаны Конституцияның идеялары мен қағидаттарына, сондай-ақ ел Президентінің бастамаларына сәйкес дәйектілікпен қарқынды дамып отыр. Атап айтар болсақ, 2007 жылғы конституциялық реформа барысында мәслихаттардың, барлық деңгейлердегі депутаттар мен олардың құрылымдарының мәртебесі нығайды. Әкімшілік реформа ілгерілеу үстінде. Мемлекеттік қызметшілерге қойылатын талаптар жетілдірілуде. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес өз нәтижесін беруде. Мемлекеттік органдардың жанында үкіметтік емес ұйымдардың және бұқаралық ақпарат құралдарының өкілдерінен тұратын консультативтік-кеңесші органдар қызметі жұрт көңілінен шығуда. Электрондық үкімет іске қосылды. Мұндай мысалдар легін жалғастыра беруге болады.
Мемлекеттік билікті оңтайландыруда осы атап өтілген өзгерістердің қайсысы болсын маңызды екені сөзсіз. Бұл мемлекет пен қоғамдық қызметтің дәйектілікпен демократияландыруын көрсетеді. Қолданыстағы Негізгі Заңға бұдан өзге де енгізілген маңызды өзгертулер аз емес. Өз кезегінде президенттік басқару нысанының қазақстандық моделі біртіндеп президенттік-парламенттік басқару нысанына айнала отырып, демократияның одан әрі дамуының басты факторы және елдің тұрақтылығы мен өркендеуінің конституциялық кепілі болып қала береді.
Елімізде заңдылық пен заңнамалық тұрақтылықты нығайтуда Елбасының Конституциялық Кеңеспен өзара байланысы ерекше рөл атқаратыны белгілі. Президент Конституциялық Кеңеске Ата Заң баптарын ресми түсіндіру жөнінде өтініш жасайды, қажет жағдайда еліміздегі конституциялық заңдылықтың жай-күйі туралы ақпарат беруді талап ете алады және өзге де өкілеттіктерді жүзеге асырады. Президент еліміздің Ата Заңының, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарының кепілі ретінде, Парламент қабылдап өзіне қол қоюға ұсынған заңдардың Конституцияға сәйкестігін тексеру үшін Конституциялық Кеңеске жүгінеді. Елбасының мұндай өтініштері негізінен қоғамда осы қалай екен деген заңдарға байланысты болып келеді. Конституциялық Кеңес күмән туғызған заңдардың Конституцияға сәйкестігін немесе оған қайшы келетінін анықтайды. Ата Заңға қайшы деп танылған заңдарға Президент қол қоймайды. Бұл тетік заңдар күшіне енгенге дейін адамның және азаматтың құқықтарын алдын-ала қорғаудың шарты болып табылады.
Конституциялық Кеңес осы күнге дейін 23 заңның Конституция талабына сәйкестігін тексерсе, солардың 15-і Президенттің өтініші бойынша қаралған. Кеңес олардың 8-ін Ата Заңға сәйкес емес деп тапты. Атап айтсақ, Конституциялық Кеңестің 2004 жылғы 21 сәуірдегі №4 қаулысымен “Бұқаралық ақпарат құралдары туралы” Заң, 2009 жылғы 11 ақпандағы №1 нормативтік қаулысымен “Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне діни сенім бостандығы және діни бірлестіктер мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” Заң Конституцияға сәйкес емес деп танылды.
Қазақстанның конституциялық жүйесіндегі ерекшеліктердің бірі ел Президентіне есеп беретін, өзге мемлекеттік органдардан тәуелсіз прокуратураның жоғары қадағалауды қамтамасыз ету арқылы Елбасының заңдылықты бекемдеуіне атсалысуы болып табылады.
Прокуратура Елбасының заңдылықтың, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтары сақталуының кепілі функцияларын тікелей және күнделікті қамтамасыз етуіндегі құқықтық құралы екені белгілі. Осы мақсатта прокуратура Президенттің барлық мемлекеттік органдар қызметінің заңдылығын бақылауын қамтамасыз етуге қатысады. Бұл тұрғыдан алғанда, прокуратура біртұтас мемлекеттік биліктің үш тармаққа бөлінуі мен өзара іс-қимыл жасауы жүйесіндегі ерекше орган, яғни мемлекеттік биліктің біртұтастығын қамтамасыз ете отырып, оның заң шығарушы, атқарушы және сот тармақтарына бөлінуі қағидатына сәйкес тежемелік әрі тепе-теңдік тетігінің қызметін атқарады.
Президент “Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты биылғы Жолдауында атап көрсеткендей, жаңа онжылдықта біз экономикалық табыстарды дәйектеп, оны қоғамды жаңғырту арқылы бекемдеп, саяси жүйемізді жетілдіруді жалғастыра бермекпіз. Бұл бағытта құқықтық реформа ерекше маңызды рөл атқаратын болады. Елбасының қойған басты міндеті – құқық қорғау қызметінің жоғары халықаралық стандартқа сәйкес келетін жаңа жүйесін қалыптастыру. Міндет үлкен, оны мүлтіксіз орындау – бізге парыз. Бұл үшін еліміздегі заңдылық пен құқықтық тәртіпті нығайтып, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарын сақтай отырып, Президент тапсырмасын жүзеге асыруда батыл қадамдарға барып, заңның салтанат құруына ұйытқы болуымыз керек.
Ілияс БАҚТЫБАЕВ, Қазақстан Республикасы Конституциялық Кеңесінің мүшесі, заң ғылымдарының докторы.