РЕСПУБЛИКАЛЫҚ ШЕШЕНДІК ӨНЕР БАЙҚАУЫ МӘРЕСІНЕ ЖЕТТІ
“Бас кеспек болса да тіл кеспек жоқ”, дейді қазақ даналығы. Бағзы заманда басқа халықтарда кінәлі болсаң қызыл тіліңнен бал сорғалап тұрса да дедектетіп дар ағашы түбіне сүйреп барар, ал ер көңіл, дархан қазақ тауып айтқан сөзге тоқтаған. Уәжі нысанаға дөп тисе, өлімнен де құтқарып жіберген. Билер айтса кесігіне хан тоқтаған. Билігіне мастанып, өзім білемге салынып бара жатқан хан Абылайды халық атынан сөйлеген Бұқар жыраудың қатты айтып сабасына түсіргені соның бір дәлелі ғана. Көркемсөз, кестелі ой қай ғасырда да тәрбие құралы болған.
Алайда, қазақ халқының шешендік өнері бүгіндері кенже қалып келеді. Айтқанын хан мен қараша ұйып тыңдайтын, кесігіне тоқтайтын Төле, Қаз дауысты Қазыбек, Әйтеке би, дана Абай туған халықта сөз қадірін түсінбейтін, ойын жүйелі жеткізе алмайтын томырық ұл, кердең қыз көбейді. Шешендік өнердің ұлт тәрбиесіне тигізер ықпалының шегесі босағандығы байқалды.
Қашанда ұлттың жоғын түгендеп беріп жүретін оңтүстік осы олқы тұсты қолға алған. Әуелде облыста бастаған “Қанеки, тілім, сөйлеші” шешендік байқауын республикалық өнер додасына айналдырды. Ж.Шанин атындағы облыстық драма театрында өткен республикалық байқауға аудан, облыстық додалардан қара үзіп, алға шыққан 18 шешен қатысты.
Алдын ала озып айтайық, осының бәрі аузымен құс тістеген жүйрік, кешегі билердің бүгінгі жалғасы десек қателесер едік. Шешендік байқауды тазша бала, арулар сыны, балуандар бәсекесі секілді сындармен шатыстырып, ойда жоқта сахнаға шығып қалғандай ойға қалдырғандары да болды. Қарапайым мәтелдің түйінін тарқатпақ түгілі бүгінде архаизмге айналған қазақ ыдыс атауының мәнін айыра алмай жатқан соң осылай деуге тура келеді.
Қазылар алқасының құрамында академик Өмірзақ Айтбаев, ақын Қадыр Мырза Әлі, халық әртісі Сәбит Оразбаев, жазушы Мархабат Байғұт сынды қазақтың бетке ұстар мықтылары болған байқаудың беташарын облыс әкімінің орынбасары, сөзге, ойға ұста Әли Бектаев ашып берді. Шешендік өнер байқауы – әртістерді әр жерден жинап алып, концерт қою емес, жүгі ауыр, жолы өзгешелеу. Осы міндетті облыстық тілдерді дамыту басқармасының бастығы Күлия Айдарбекова бастаған ұжым абыроймен аяқтады.
Байқауға қатысушылар төмендегідей тапсырмаларды орындады. “Сәлемдесу – салтымыз” – үміткерлер сәлемдесу арқылы өздерін көпшілікке таныстырды. Байқаудың “Таза мінсіз асыл сөз, ой түбінде жатады” деп аталатын екінші кезеңінде үміткерлер жұмбақтап айтылған шешендік сөздердің, мақал-мәтелдердің астарын ашып, мән-мағынасын түсіндіруге тырысты. Үшінші кезең “Өнерге әркімнің-ақ бар таласы” деп аталды. Онда қатысушылар би-шешендердің сөздерінен үзінділер айтып, қисса, дастан, көркемсөз оқу, күй, терме, дәстүрлі ән орындау сияқты қазақ халқына тән ұлттық өнер түрінен сайысқа түсті. Соңғы “Шешендік – шеберлік” кезеңінде үміткерлер осы заманғы проблемалық тақырыптар бойынша бір-бірінен асып түсетіндей білгірлік, ділмарлық, шешендік танытып, күнделікті өмірде кездесетін түрлі даулы мәселелерді шешуі тиіс болды.
Жоғарыда айтылғандай, сәл әттегенайлары болмаса, байқау өз дәрежесінде өтті. Қазақтың сөз өнерінің қадіріне жететін жастар жетіліп қалыпты. Солтүстік Қазақстан облысындағы С.Мұқанов атындағы қазақ сазды драма театрының әртісі Болат Мамытбеков әу баста кестелі сөз, келелі ой, тапқыр шешімдерімен ерекшеленіп еді, мәреге шашасына шаң жұқпай жетті. Қазақы киінген, қамшысын сығымдай ұстап сөйлесе көмейінен маржан сөз тоқтаусыз төгілетін, кешегі билердің сынығы Б.Мамытбеков республикалық байқаудың бас жүлдесін жеңіп алды.
Қытайдағы он мың қандасымыз бір мезетте билеп, Гиннестің рекордтар кітабына енгізген “Қара жорға” биімен шыққан Бақтияр Бекназаров Тараз инновациялық гуманитарлық университетінің І курс магистранты. Сөз жүйесінде биіктік танытқан ұлан бірінші орынды еншіледі. Екі екінші орын оңтүстіктік Нұрлан Есенқұлов пен Алматы облысынан келген шешен Бәзілхан Әбдіғаниға бұйырды. Үш үшінші орынды Дидар Баяндиева (ОҚО), Айнұр Ақшолақова (Қарағанды облысы) және Ғалия Абдрахманова (Алматы) жеңіп алды. Майқы би, Төле би, Қаз дауысты Қазыбек би, Әйтеке би, Нұртуған жырау атындағы номинациялар иесін тапты.
Біз қазақ сөз өнерінің үлкен бір биігіне айналған Қадыр Мырза Әліні әңгімеге тартқан едік.
“Өткен ғасырдың 60-шы жылдарында халқымыздың айтыс өнері қайта оралғанда мен қазылар алқасының құрамында болғанмын,–деді Қадыр аға. –“Сонда айтыс – ескінің сарқыншағы ғой, бүгінге не керегі бар?” дегендер болған. Бүгінде айтыс айтарлықтай биікке көтеріліп, қазақтың жоғын түгендеп жүрген өнер бәйгесіне айналды. Шешендік өнер айтыстан гөрі ауырлау. Міндеті де, жүгі де. Билердің шешімін ханда да бұзбайтын дәстүрі бар, жүйелі сөзге тоқтаған қазақтың бұл өнерінің ұйытқысы Оңтүстік болғаны қуантады. Халқымыздың береке-бірлігі үшін керек өнер де айтыс секілді өз жорғасына мінеді. Бұл біздің бір саты биіктегеніміз”.
1993 жылдың мамыр айында қасиетті Ордабасы биігінде өткен тәуелсіздіктің ұлы тойында Елбасы: “Кесімді баға, ордалы ой, бейнелі теңеу, төрт аяғы тең толғаулар ғасырдан ғасырға жұрт жадында жатталып, бүгінгі күнге жетті. Осынау асыл мұра, билер сөзі кім-кімді де таңдандырмай, тамсандырмай қоймайды”,–деген болатын.
“Мен жалындаған жастарға сенемін”, деп Мағжан Жұмабаев айтқандай, сөз киесіне табынған, қасиетін бойына сіңірген ұрпақ өсіп келе жатқандығын республикалық байқау танытты. Жұрт көңілі марқайып қайтты.
Бақтияр ТАЙЖАН.
Оңтүстік Қазақстан облысы.