Ахмет Жұбановтың музыканттар алдында дирижер таяқшасын көтерген алғашқы күннен бастап Құрманғазы оркестрі қазақ күйінен классикаға дейін небір шоқтығы биік шығармалардың жұлдызын жағып келеді. Тәуелсіздік алғаннан кейінгі жаңа заманға лайықты өркениетті ел болуға ұмтылыс жолында, тарихи қалыптасу кезеңінде оркестр ұжымы өркенді өзгерістерді бастан кешірді.
Бірегей әрі тұңғыш оркестр
Оркестрдің қалыптасу тарихына көз жүгіртер болсақ, 1934 жылы халық өнерінің қайраткерлерімен бірге өткізілген Бүкілқазақстандық слетте алғашқы өнер жолын бастаған домбырашылар ансамблі бүгін де ұлттық музыка мәдениетінің мақтанышына айналып отырғанына куә боламыз. Алматы музыка-драма техникумына Ленинград көркемөнер зерттеу академиясының аспиранты А.Жұбанов пен Е.Брусиловскийдің арнайы келуімен аталған оқу орнының өмірі жаңаша сипатта өзгере бастаған еді. 1933 жылы А.Жұбановтың ұйымдастыруымен құрылған 11 адамдық домбыра ансамблі аз уақытта жұртшылыққа тез таныла түсті. Осылайша оркестрдің тарихи тамыры ҚазССР Ағарту халкомы бұйрығымен Ахмет Жұбанов оркестрдің дирижері және көркемдік жетекшісі болып тағайындалған кезінен бастау алып, біржола беки түскен еді. 1936 жылғы Мәскеуде өткен қазақ әдебиеті мен өнерінің он күндігінде Үлкен театр сахнасында өнер көрсеткен жас оркестр жайында «Правда» газеті былай деп жазды: «Сарыарқа» күйі орындалды. Музыканттар нотасыз тартты. Солай болса да Құрманғазының күйін өте көркем, жағымды етіп, орындады. Мұнда құлаққа әрең естілетін шөптің сыбдыры, кең далада келе жатқан жалғыз жолаушының әні, аспанда қалықтап жүрген бүркіттің қанатының суылы бар...». Мәскеудегі он күндік оркестр ұжымын шабыттандыра түсіп, репертуарды жаңа шығармалармен байыту, орындаушылық шеберліктерін шыңдау сынды жұмыстарға құлшына кірісті. Ал құрылғанына 10 жыл толуына орай оркестрге халық ұлы Құрманғазының есімінің берілуі өркениетті дәстүрдің мәдени маңызын айшықтай түсті. Көрнекті музыка зерттеушісі А.Жұбановтың айтуынша, оркестр репертуарының негізін құраған Құрманғазы күйлері еді. Дәулескер күйшінің төл шәкірті Дина Нүрпейісова бастаған күйші-орындаушылар Махамбет Бөкейханов, Оқап Қабиғожин, Қали Жантілеуов, Лұқпан Мұхитов, Науша Бөкейханов, Ғабдулман Матов сынды өнер майталмандары тұңғыш оркестрдің алғашқы қарлығаштары еді. «Құрманғазы күйлерінде, баста жалғыз домбыраға арналып шығарылғанымен оркестрлік қасиеттер күшті. Көбі «мені оркестрге түсіріп тарт» деп тұр. «Көбік шашқан», «Ақбай», «Кішкентай», «Алатау» жеке домбырада тартқанда қалай дегенмен шықпайды. Ал «Сарыарқа» тек оркестр үшін жаралған сияқты», деген А.Жұбанов пікірінен оркестрдің шығармашылық беталысы, бейнесі айқындала түседі.
Әлемдік деңгейдегі ансамбль
Көрерменнің көңіл пернесін дөп басқан оркестр 1950-жылдардан әрі қарай алыс шетелдерге кең таныла түсті. Бұл кезеңді Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Еркебұлан Мүсіреп былайша еске алады: «Шамғон Қажығалиев басқарған тұста оркестр шарықтау шегіне жетіп, атақ-даңқы бүкіл әлемге әйгілі болды. Мәселен, 1957-жылдың көктемінде оркестр ҚХР-ға гастрольдік сапармен барып, Пекин, Шанхай, Нанкин, Шеньян, Харбин қалаларында концерт берді. Қалай болғанда да, сол сапарда оркестрге және оның көркемдік жетекшісі, бас дирижері Ш.Қажығалиевке «тамаша оркестр, талантты дирижер» деген айдар тағылды». Бұдан соң Қазақстанның шетелдердегі мәдениет күндерінің өтуі тұрақты дәстүрге айналып, Венгрияда, Финляндияда, Польшада, Чехославакияда, Франция мен Италияда, Еуропаның сексенге жуық қалаларында концерттер беріп, жаңа дәуір музыкасының жұлдызын жақты. Оркестрде аттай 40 жылдан астам уақыт еңбек етіп келе жатқан ардагер дирижер Жанас Бекентұров Ахмет Жұбановтан бергі дирижерлерді түгел көрген. Жастайынан оркестрдің домбыра тобына келіп, кейін дирижерлыққа ауысқан тәжірибелі музыкант Шамғон Қажығалиевтің төл шәкірті. «Оркестрдегі еңбек жолым 1979 жылдан басталады. Ол кезде консерваторияда 2-курсты енді тәмамдап жатқан студент кезім. Дирижерлық мамандық бойынша Шамғон ағаның сыныбында дәріс алып жүрдім. Соңында мені оркестрге алып келіп, жұмысқа қабылдады. Құрманғазы консерваториясын домбыра және дирижерлық мамандығы бойынша бітіріп шықтым. Содан бері осы оркестр құрамында толассыз еңбек етіп келемін. Әуелі домбыра тобында ойнадым. 1991 жылы бас дирижер болып Айтқали Жайымов келді. Сол кезде мен де дирижерлық мамандыққа көштім. Көптеген шет мемлекетке сапарладық. Құрманғазы оркестрінің бармаған жері жоқ қой», деп еске алды Қазақстаның еңбек сіңірген қайраткері Жанас Бекентұров. Бұл ретте әйгілі композитор Тихон Хренниковтың «Құрманғазы оркестрі, ол – біртұтас сапалық болмысымен әлемдік деңгейдегі ансамбль», деп сүйсіне бағалаған байсалды лебізі ардагер пікірінің астарын аша түскендей.
Қазақ күйінен классикаға дейін
Тәуелсіздік алғаннан кейінгі оркестр ұжымының беталысы жаңа кезеңнің қиындығына тура келді. Дәл осы шақтарда оркестр басшыларынан бастап, талантты жастардың басын біріктірген ұжым құрамы түгел жаңарды. Дирижерлыққа күйші, композитор, Айтқали Жайымов, директорлыққа Еркебұлан Мүсіреп тағайындалып, қолда бар мүмкіншіліктермен шығармашылық даму жолын одан әрі жалғастырып әкетті. «Уақытша қиындықтар мен қаржы тапшылығына қарамастан, оркестр ұжымы көптеген игілікті іс-шараны жүзеге асырды... Шығармашылық мүмкіндігін де даралай танытып, үлкен ұжымды дөңгелете үйіріп әкету, шеберліктің биік тұғырына шығару Айтқали үшін оңайға түскен жоқ. Ол әуелі оркестр құрамының сахнада орналасу тәртібі жүйесінен бастап, бүкіл репертуарын қайта қарап шығып, бірсыпыра шығармаларды қайта өңдеу, бұрын енбеген халық шығармаларын оркестрге лайықтап түсіру, Қазақстан мен шетел композиторларының жаңа және тың классикалық шығармаларын репертуарға енгізу, музыкалық аспаптар түрлерінің аясын кеңейту, музыканттардың шеберліктерін шыңдау тәрізді қыруар жұмыстарды абыройлы атқарды», деген Еркебұлан Мүсірептің естелігінен оркестр тынысының ашыла түскенін көреміз. Дәл осы егемендік алған жылдары қазақ мәдениетінің қайта түлеу тұсында оркестрдегі еңбек жолын бастаған Мәдениет қайраткері Мақсат Тілепберген қазақ ән-күй мұрасының өрлеу жолы, сол тұстағы оркестр ұжымының ізденісі жайында газетімізге қуана әңгімелеп берді.
«1995 жылдың ақпан айынан бастап оркестр басшыларының шақыруымен қызметке келдім. 1996 жылы Мәдениет министрінің бұйрығымен «Қазақконцерт» гастроль бірлестігінен «Самал» және «Жазира» ансамбльдерімен қоса бірнеше әнші мен күйші осы оркестрге түбегейлі ауыстық. Ол кез еліміздің тәуелсіздіктің алғашқы бес жылдығын бастан өткеріп жатқан кезі еді. Қазақстан Республикасы бірнеше елдермен дипломатиялық қарым-қатынас орнатып, саяси-экономикалық жағдай орнығып жатқан. Сондай жоғары деңгейдегі кездесуден соң болатын үкіметтік концерттердің шымылдығын, ылғи біздің оркестр ашатын. Әсіресе шет мемлекеттерде орнымыз ерекше. Өйткені олар біздің ұлттық киімдеріміз бен аспаптарымызға таңғала қарайды. Биші қыздарымыздың мың бұрала билеген билеріне қызығып, орындайтын күйлерімізді естері кетіп тамсана тыңдайтын. Жалпы, оркестр ұжымы еліміздің тәуелсіздігінің орнығуына айтарлықтай үлес қосты. Өйткені барған елдің музыкасын орындап, олардың сүйіспеншілігіне бөленіп, сол арқылы қазақ деген ұлттың таланты мен қабілетін танытатын. Бұл әрине өз кезегінде ұлтымыздың мерейін үстем етіп, өзге мемлекеттермен терезе теңестіруіміздің белгісі болатын. Ал енді өз елімізде оркестрдің орны тіпті ерекше, қай өңірге барсақ та оркестрімізді құшақ жая қарсы алады. Репертуарымызда қай өңірдің болса да ән-күйлері молынан орын алған. Сонымен қатар тәуелсіздік тақырыбына арналған шығармалар бірінші кезекте орындалады. Өйткені тәуелсіздігімізді баянды ету өнер адамдары, біздің де басты борышымыз», дейді музыкант. Өнерге деген шынайы жанашырлығын сөзінен аңғартқан жақсы көңіл иесі оркестрдің осынша жасампаздығының сыры (87 жыл) іргетасының мықтылығынан деп біледі.
Жақсы дәстүр жалғасуда
Бұл музыкалық ұжымның іргетасын қалауда өнердегі тұңғыш академигіміз Ахмет Жұбанов, кеуделері күмбірлеген күй мен парасатқа толы небір өнер алыптарының қолтаңбасы қалды. «Әрине үкіметтің арнайы қаулысымен және сол замандағы Мәдениет министрі Темірбек Жүргеновтің үлкен қолдауымен дүниеге келгенін айта кету парызымыз. Егер А.Жұбанов «оркестр қанат-құйрығы мол коллектив» десе, ұжымның әрбір мүшесінің бір-біріне деген ілтипаты мен құрметінің айрықша екендігін айтқан болар. Сол алыптардың көрсетіп кеткен тамаша дәстүрі осы күнге дейін жалғасып келеді. Оркестр өзінің тарихи дамуында небір сындардан өтіп, лайықты атақ-дәрежелерге ие болды. Қазір ұжымның тізгіні талантты жастардың қолында. Қазіргі жасарған, жаңарған құрамда небір талантты музыканттар отыр. Олардың әрқайсысы бірнеше дүркін халықаралық конкурстардың лауреаттары. Жоғарыда айтылған оркестріміздің тамаша дәстүрін, жастарымыз мүлтіксіз қабылдап, мінсіз атқарып келеді», деген Мақсат Тілепберген биылғы Тәуелсіздігіміздің 30 жылдығына оркестрдің тартуы да ерекше болатындығын жеткізді.
Латиф Хамиди, Фуат Мансуров, Лұқпан Мұхитов, Оқап Қабиғожин, Қали Жантілеуов, Махамбет пен Науша Бөкейхановтар, Жаппас Қаламбаев, Шамғон Қажығалиев, Роза Бағланова, Нұрғиса Тілендиев, Қаршыға Ахмедияров, Тұяқберді Шәмелов, Бибігүл Төлегенова, Ермек Серкебаев сынды майталман өнер иелері еңбек еткен еңселі ұжымның еңбегін Тұңғыш Президент – Елбасының әр кез асқақ бағалағаны жадымызда. Тұсында «Менің әншілік өнерімнің жұлдызды шақтары халқымыздың профессионалдық ұлттық музыка өнерінің қарашаңырағы атанған, әлемге әйгілі Құрманғазы атындағы оркестр ұжымымен тікелей байланысты», деп ақжарма лебізін білдірген Бибігүл Төлегенова сынды талай жұлдызды жарқыратқан даңқты оркестр ұжымында бүгінде сексеннен астам музыкант өнер көрсетіп келеді. Алғашқы күнінен бастап ұлттық және әлемнің классикалық шығармаларын орындап келе жатқан оркестрдің репертуарлық қорында 5000-нан аса туынды бар. «Дарын» мемлекеттік жастар сыйлығының лауреаты, бас дирижер Абылай Тілепберген Құрманғазы оркестрінің тізгінін қолға алса, директор Медет Ермекқалиұлы алдыңғы буын ағалар үлгісін ұстын етіп, болашақ бағыт-бағдарын айқындап келеді. Күй атасы Құрманғазының сара жолымен ұлттық музыка өнерінің мерейі мен мәртебесін асырып жүрген айбынды оркестр тәуелсіз Қазақстанның айдынды тарихында желкенді кемедей болып, жарқырай көріне бермек.