Қай дәуірде де адамды жарға жығатын – жауапсыздық пен жалғандық. «Өңкей жалған мақтанмен, Шындық бетін бояйды», «Шыннан өзге құдай жоқ, Анық құдай – шын құдай», деген Абай мен Шәкәрім сөздері жадымызда жаңғырып тұр.
Егемен ел болғалы бері қабылданған бағдарлама, берілген уәде аз емес. Бірақ жері бай елдің өнім өндіру, білім беру, денсаулық салаларында «әттегенайлар» аяқтан аямай шалумен келеді. Бұл істе тура жолдан тайып құлап, шалқасынан түсіп жатқандар да, айдалып кеткендер де баршылық. Әйтсе де қылғытып жіберетіндер, жұта салатындар азаяр түрі жоқ. Ондайлар халықтың алғысын емес, наласына қалуда. Ашкөздер мен қара басының қамын күйттегендердің жат қылығы туралы Президент Қасым-Жомарт Тоқаев «Масқара жағдай» десе де, тас кереңдер мен көзі тұманданғандар тыйылар емес. Тіпті сыбайласып алып, жылан көзденіп жымқыруын қояр түрі жоқ. Сонда олардың елдікті қара басының қамынан жоғары қоюға ар-ұжданы жетпей ме, әлде нысаптан айырылып, ұяттан әбден безген бе? Жергілікті жерден бастап, жоғары билікке дейінгі аралықта қолға түсіп жатқандар жетіп артылады. Мұндай қылық азаттықтың бетіне қонған шіркей ғана емес, бабалар аманаты саналатын мемлекеттілікті ұғынбау емес пе екен деген күдікті ойды қоюлататын тәрізді. Бұларды кейде қой дегенді ұқпайтын «ерке бала» ма дейсің. Кім үшін болса да тәуелсіздіктен артық қандай құндылық болуы мүмкін? Әсіресе қазақ үшін. Жемқорлық бүкіл әлемде бар деп ақталғандай боламыз. Қазаққа былай ақталам деу – елдікке қауіп.
Жауапсыздық пен жалғандықтан кім зардап шегеді? Халық. Таяуда Семей өңірінен келген кейуанамен дастарқандас болдық. «Шүкір, елдегі балаларым жүздеп жылқы, сиыр өсіріп отыр. Алайда мыңдап санайтын қора-қора қойды құртты», деді. «Неге?» дейміз. «Е-е, жүні пұл болудан қалды, терісі керек емес, үйіндіге айналды. Сиыр мен жылқы терісі де шіріп жатыр. Содан 20-30 қойдан басқасын сатып жіберді», деп тоқсанға таяған ана терең күрсінді.
Кейуана айтқан жүн мен тері – сөз жүзінде айтылғанымен, орындалуы оңалмай келе жатқан жеңіл өнеркәсібіміздің таптырмас өнімі екені белгілі. Ал базарға барсаң, дүкенге кірсең, төрткүл дүниенің өнімі самсап тұр, жеміс-жидегің де солай. Басқаларды айтпағанда, қырғыз бен өзбек бауырлар барын бағалап жатыр. Амалың қайсы, аласың. Сөйте тұрып ақша шетке кетіп жатыр, бұл қалай дейміз. Одан соң түрлі сылтауларды алға тартқан боламыз.
Өзекті жалғайтын өнімді байтағымызда өсіре алмасақ, қойдың терісі мен жүнін кәдеге жарата алмасақ, ол үшін кімді кінәлаймыз?
Бүгінгі бүтін Германия сұрапыл соғыстан кейін екіге жарылып, халқы дағдарып қалғанда, зиялы қауымы немістік патриотизммен жұртына үн қатып: «Есіңде болсын, неміс азаматы! Бұл тек неміс ұлтының ғана қолынан келеді!» дейді де, он тармақтан тұратын қағиданы алға тартады. Біріншісі, алдымен ел мүддесін ойлауды қадап айтып, сыртқа ақша жіберсең, еліңе зиян келтіргенің, сондықтан қолыңдағы барыңды неміс саудагеріне ұстат, герман жерін қорлама, қасиетін ұқ, дастарқаныңа сол жердің өнімін қой, еш уақытта шетел тауарына қызықпа, герман азаматының керегін Германия шығара алады деген аталы сөздерін айтады. Сөйтіп елдің рухын көтеріп, іргесін бекітеді. Екіге жарылған неміс жұрты сол ұлттық рухын қамшылап жүріп, көз алдымызда бірігіп, мықтылығын төрткүл дүниеге танытты емес пе?!
Бүгінгі жоғары лауазым иелерінің кейбіреулерінің оқығаны бар болғанымен, тәжірибеден тоқығаны кем соғып жатады. Әсіресе шетелдік білімді елдік менталитетпен үйлестіру жағы жетіспейтіні бар. Бұл туралы өз заманында АҚШ президенті Томас Джефферсон қадап айтып, оқып келгендердің Еуропа деп емініп тұратынына өкініш білдіріп, маманды өз елінде даярлау қажет екенін дәйектеген. Ауылды атүсті білетін, қалада оқып, қалада жетілген азамат қарапайым халықтың тірлігін толық ұға бермейді. Оның үстіне біразының тілі шұбар. Бір тілекті ұққанмен, екіншісін шала түсінеді. Бала кезінен жер басып өспегені, тас көшенің өзімшіл тәртібі және бар. Кейде жоғарыға жауапсыз жалған мәліметтердің берілуіне осындай жайлар да себеп болуы мүмкін ғой.
Көрші Қытай елінде бір ақталған ақиқат бар. Ол – төменгі буындағы қызметкерді жоғары тұрған органға жіберу арқылы, қағазбен жұмыс істеуге дағдыландыру. Бұл маманның өзі білетін шаруаның орындалуын қадағалап, тиісті орындарға жеткізгенде сақтық танытуға септігі тиетін болса, жоғарыдағы кадрларды төменге түсіріп, нақты өмір ағысында, яғни өндірістегі, ауыл шаруашылығындағы, бір сөзбен айтқанда, төрт қабырғаның ортасындағы жылы бөлмеде отырып билік айту емес, жылдың төрт мезгілін түгел танып білетін, көзбен көріп, қолмен ұстайтын дәрежедегі еңбекке баулу. Осы екі жағдайда жауапсыздық, жалғандық болмайтыны анық. Әр сөз, әр мәлімет көкейде соқырға таяқ ұстатқандай сайрап тұрады. Ол олай емес, былай деп түзетуге мүмкіндік береді. Қытайдағы сол тәжірибенің оң нәтижесін Аспанасты еліне барған бір сапарда көрдік.
Отырған орнының құлы болып, аз сәттік абыройымды төгіп алмайын деп, сөз естіп, беделімді түсірмейін деп, елдік істі атқаруда халық куә болып отырған жұмысты ертең қатырам деп, бұра тартып, жауапсыздыққа салынып, жалған мәліметке құру осы күндері аз кездеспейді. Қайталап айтамыз, бұл халық сенімінен айырылуға әкеліп тіреуде. Сенімсіздіктің арқауы осында жатыр. Бұл кеселден құтылмай, ел өркені өсіп, Қазақ елінің мерейі биіктей қоймайды. Қай-қайсымыз да бұл тұрғыда Президенттің ашық та, ашына да айтып жүрген сөздеріне адалдық танытуға тиістіміз. Бұл адалдық елдігіміздің іргетасын бекіте түседі. Жаһандық тайталаста тамырымызды тереңдетуге, ұлт тарихының баянды болуына, арғы-бергі алыптардың арман-тілегінің шайқалмай орындалуына, аманаттың ақталуына жол ашады. Мұндай мемлекетшілдік қағиданы ту етіп көтергенде «Білекке сенген заманда, Ешкімге есе бермедік. Білімге сенген заманда, Қапы қалып жүрмейік», деген Абылай хан сөзіне бағып, «Ниетіңді түзе, ол ойыңа айналады; Ойыңды түзе, ол сөзіңе айналады; Сөзіңді түзе, ол әдетіңе айналады; Әдетіңді түзе, ол мінезіңе айналады; Мінезіңді түзе, ол тағдырыңа айналады», деген халық даналығына ден қойып, тәуелсіздігіміздің қадір-қасиетін құрметтеу жолында жалғандықтан арылып, тірлік қамын сылтауратудан, жалт беріп кетуден әр қазақ сақтанса, ел иесі екенін санасында жаңғыртып, ескі әдеттен арылса, бүгінгі сара жолымыз ұлтымыздың ертеңгі дара жолына ұласары хақ. «Ондай болмақ қайда деп, айтпа...», демеп пе еді жаратылысы бөлек дана Абай?!