Қазіргі таңда елімізде 5900 учаскелік инспектор штаты бар болса, олардың 600-ден астам көмекшісі жұмыс істейді. Мемлекет басшысы былтырғы Жолдауында учаскелік полиция қызметкерлеріне қойылатын талаптарды күшейтумен қатар, оларға тиісті жағдай жасауды да тапсырды. Ал бұл қызметтің шешілмеген мәселесі әлі де жетіп артылады.
Полицияның «қара нары»
Ішкі істер органдарының «отымен кіріп, күлімен шығып» жүрген учаскелік инспекторлар осы саланың ауыр жүгін арқалаған қара нары секілді. Қоқыс пен темекі тұқылын кез келген жерге тастап кететін көршілердің айқай-шуынан бастап, кісі өліміне дейінгі ауыр қылмыстардың қақ ортасында жүретін олар – әмбебап мамандар. Өйткені өзі жауапты аумақта қылмыс тіркелсе, бірінші болып жететін ол криминалист, жедел уәкіл, тергеуші, анықтаушы сияқты жауапты мамандықтардың бүкіл міндетін қатар атқарып жүреді.
Қарапайым халықтың қайнаған тіршілігінің ортасында жүретіндіктен, оларға таяқ та бірінші тиеді, алғыс та арқалап жатады. Полицияға қатысты сын мен мін тағылса да, соның көбі осы қызмет өкілдеріне қарата айтылады. Қарауындағы үйлердің қақпасын қағып, әр отбасының сыры мен мұңына еріксіз куә болып жүретіндер де осылар. Ішімдікке салынып, шаңырағының берекесін алған маскүнеммен, есірткіге есі кеткен нашақормен, тәнін саудалаған жезөкшемен, отбасының ойранын шығарып жүрген озбырмен, түзеу мекемесінен шықса да түзу жолға түсе қоймаған есерсоқпен де бетпе-бет келетіндер осылар. Сырт көзге оңай көрінгенімен, бұл қызметтің көпке біліне бермейтін ауыртпалығы көп, жауапкершілігі мол, қиындығы жетіп артылады. Мұның сыртында күнделікті жұмысында сан қилы адаммен жолықтыратын қызметтің қаупі мен қатері тағы бар.
Учаскелік полиция инспекторлары – ішкі істер органдары жүйесіндегі ең көпфункциялы институт. Мәселен, олар қылмыстың 12 құрамы бойынша іс жүргізсе, әкімшілік құқық бұзушылықтың 47 құрамын қарап, жаза қолдана алады. Азаматтардың құқықтарын қорғау, отбасылық-тұрмыстық зорлық-зомбылық, құқықтық тәртіп пен жол қауіпсіздігін қамтамасыз ету, көші-қон, қоршаған ортаны қорғау, аумақтарды абаттандыру, сондай-ақ есірткі пайдалану, жануарларға қатыгездік таныту, заңсыз аң аулау және ағаштарды жою – учаскелік полицияға жүктелген мәселелер тізбегі осылай жалғаса береді. Бұл тізімде кәмелетке толмаған жеткіншектердің түнгі уақытта ойын-сауық мекемелерінде болмауын қадағалау, темекі өнімдерін тұтынуына тыйым салу да бар. Олардың мойнына есепте тұрған азаматтар мен пробацияда жүргендерді бақылау, нашақор және бұрын сотталған азаматтардың тәртібін қадағалау міндеті де жүктелген. Ал қазіргі кезде полиция есебінде осындай 100 мыңға жуық азамат бар.
Инспектор мәртебесін көтеру – өзекті мәселе
Қызметтік баспана беру, көлікпен қамтамасыз ету, мардымсыз жалақы, шен алудағы шектеулер, жүктелген жауапкершілік бірдей болса да еңбекақысы төмен учаскелік инспектор көмекшілерінің дұрыс ұйымдастырылмаған жұмыстары – бұл күні кеше ғана көтеріліп жүрген мәселе емес. Ең маңызды мәселелердің бірі – халықтың полицияға деген сенімін арттыру болса, бұл талапты осы қызметтен бастаған жөн болар.
Учаскелік полиция инспекторларының мәртебесін көтеру мәселесі осыдан 18 жыл бұрын күн тәртібіне шығарылған болатын. Ішкі істер органдары тарихында тұңғыш азаматтық министр болып қалған Зауытбек Тұрысбеков осы қызметке түбегейлі өзгеріс енгізді. Екі жыл Ішкі істер министрі болған уақыт ішінде ол учаскелік инспекторлардың материалдық жағдайын жасап, жалақыларын үш есе өсірді.
Сол жылдары ішкі істер саласында жүргізілген елеулі реформалардың бір нәтижесі – инспекторлардың көмекшілері үшін арнайы штат енгізілді. Он жыл осы қызметтің ыстығына күйіп, суығына тоңғандарға қызметтік баспаналары жекеменшікке өтетін болып шарт та қойылды. Осының барлығы халықпен етене жақын жұмыс істейтін учаскелік полиция инспекторлары туралы қоғамның көзқарасын оңалтып, бұл қызметке деген құрметті де арттыра түскен еді.
Алайда уақыт бір орында тұрмайды. Замана бағыты мен бағдары әр саладан жаңғыру мен жаңаруды, жетілу мен жақсаруды талап ете бастайды. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев халыққа Жолдауында «Жұртқа жақын полиция» қағидатын орындау ең бірінші жергілікті полиция қызметін жетілдіруден басталатынын атап айтты. Бұл тұста учаскелік инспектордың қызметі мен рөліне ерекше мән берген Президент оның мәртебесін заң бойынша арттыруды, өнімді жұмыс істеуіне барлық жағдайды жасауды тапсырған еді.
Осы межеден алып қарайтын болсақ, бүгінгі учаскелік инспекторлардың беделі қандай? Жұрт өз учаскелік инспекторларын тани ма? Қарапайым халықпен тікелей жұмыс істейтін тәртіп сақшыларына қойылатын басты талап қандай? Олардың абыройына сызат түсіретін не? Мәртебесін көтеретін қандай фактор? Жалпы, Ішкі істер министрлігі учаскелік полиция инспекторлары жұмысының тиімділігін арттыру үшін қандай жағдай жасауда? Жақында учаскелік инспекторлардың қызметіне қатысты осы және өзге де маңызды сұрақтарға жан-жақты жауап берген ІІМ Әкімшілік полиция комитетінің төрағасы Мұрат Баймұқашев учаскелік инспекторлар мен олардың көмекшілерінің іс-қимылдарының арнайы алгоритмдері әзірленгенін хабарлады. Бұл – қызметкердің қызметтік міндеттерін орындау кезіндегі іс-әрекеттерінің жиынтығы. Халықаралық тәжірибеде мұндай алгоритмдер көбінесе «стандартты» және «операциялық рәсімдер» деп аталады. Заңнаманың жетілдірілуіне қарай алгоритмдер кезең-кезеңімен жаңартылып отырады. Қолайлы болуы үшін арнайы мобильді қосымша әзірленіп, бүкіл құқықтық база учаскелік полиция инспекторлары мен олардың көмекшілерінің планшеттеріне жүктелмек.
ІІМ алдағы уақытта әрбір учаскелік инспекторға көмекші бекітуді жоспарлап отыр. Яғни учаскелік полицей мен олардың көмекшілерінің штаты ішкі резервтер есебінен 1131 қызметкерге ұлғаюы мүмкін.
Қолжетімділік – басты талап
Бүгінде Қазақстан бойынша барлығы 2 792 учаскелік полиция пункті жұмыс істейді. Оның 687-сі қалада болса, 2105-і ауылдық жерлерде орналасқан. Алдағы бес жылда ІІМ жыл сайын аймақтарда кем дегенде 78 учаскелік полиция бекетін ашуды жоспарға енгізіп отыр. Себебі қазіргі таңда қалалық учаскелердегі жұмыс орындарының 30 пайызы алыста орналасқан. Бұл – 1552 учаскелік инспектор өзі жауапты аумақтан қашықта тұрады деген сөз. Осыған орай, ең алдымен, бұл қызметтің материалдық-техникалық жабдықталуын жақсартуға қатысты нақты шаралар қолға алынған.
Комитет төрағасы бұл бағытта министрлік жергілікті әкімдермен тиісті меморандумдар жасап, ортақ іс-шараларды қолға алғанын да жеткізді. «Жаңа полиция бекеттерін салу кезінде олардың орналасуына ерекше мән беріледі. Өйткені қазіргі таңда көп инспектордың бекеті өздері жауапты аймақтардан кем дегенде 2,5 шақырым қашықтықта орналасқан. Соның салдарынан халықтың дені арыз-шағымдарын арқалап учаскелік инспекторға жеке бара бермейді. Сол себепті алдағы уақытта учаскелік инспекторлардың орналасқан жерлерін қызмет көрсетілетін учаскелеріне барынша жақындату мәселесін жіті назарда ұстайтын боламыз», деді ол.
М.Баймұқашевтың айтуынша, қажетті әлеуметтік пакетті қалыптастыру кадрлық құрамның сапасын арттыруға және сыбайлас жемқорлық тәуекелдерін азайтуға ықпал етеді. Бұл сәйкесінше қызметтің тартымдылығын да арттырады. Осыған орай, үздіктерді іріктеу үшін үміткерлерге қойылатын біліктілік талаптары, оның ішінде бос жұмыс орындарына орналасуға қойылатын талаптар артты. 2019 жылы учаскелік инспекторлардың еңбекақысы 25%-ға өсті. Биылдан бастап олардың көмекшілерінің жалақысы 30%-ға көбейді. Қазір учаскелік инспекторлар еңбекақысының мөлшері 177 мың мен 260 мың теңге аралығында. Ал келесі жылдан бастап учаскелік инспекторлар еңбекақысы тағы 30, ал олардың көмекшілерінің еңбекақысы 7 пайызға көтерілмек.
Сонымен қатар 2019 жылдың шілдесінен бастап учаскелік инспекторларға тұрғын үйді жалға алғаны үшін өтемақы төленеді. Биылдан бастап бұл тізімге учаскелік көмекшілер де енгізілді. 1 сәуірден бастап олар бұл тұрғын үй төлемдерін тұрғын үйді сатып алу үшін төлемдерді бөліп төлеу немесе ипотекалық несие беру арқылы пайдалана алады.
Ауыл «Анискиндерінің» айтары бар
Учаскелік инспекторлардың мәртебесі мен мәселесі туралы сөз қозғалғанда ойымызға бірден ауылдық жерлердегі «Анискиндер» түсті. Онда да шалғай жатқан елді мекенде еңбек етіп жүрген полиция қызметкерлерінің қазіргі жай-күйі қалай? Олардың күнделікті қызметте бетпе-бет кездесетін қиындықтары неде?
Біз осы сұрақтарды Батыс Қазақстан облысының екі инспекторына қойған едік. Оның бірі – облыс орталығынан 600 шақырым қашықтықта орналасқан Бөкей ордасы ауданы Саралжын ауылының учаскелік инспекторы Біржан Еркеғалиев. Саралжынның өзі аудан орталығынан 200 шақырымдай алыста жатыр. Мыңға жуық тұрғыны бар ауылда жыл басынан бері үш қылмыс тіркелсе, 31 әкімшілік құқық бұзушылық анықталған. Шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған 1 адам мен әкімшілік қадағалауда 1 адам есепте тұр. Алыстағы ауылда 15 жылдан бері учаскелік полиция инспекторы болып қызмет атқарып келе жатқан Біржан «біздегі басты мәселе – интернеттің нашарлығы» деп ағынан жарылды. «Байланысқа шығу мен ақпарат алмасуда кәдімгідей кешігіп жатамыз. Ал бүгінгі уақыттың талабын өздеріңіз де жақсы білесіздер. Бәрін тез істеп, қажет мәліметтерді уақтылы алғанның жөні бөлек. Әкімшілік іс құжаттарды сотқа өткізу үшін ауданға жиі қатынаймыз. Сол кезде жолдың нашарлығы да көп кедергі келтіреді», деген ауыл сақшысы ауданда өлім-жітім болған жағдайда сот-медициналық сараптама өткізу үшін мәйіт тасымалдайтын арнайы көліктің жоқтығын да айтып қалды.
«Әр саланың өзіне тән қиындығы бар. Біздің қызметтің де ауыртпалығы аз емес. Жұмыс барысында түрлі келеңсіз оқиғаларға куә боласың, тіпті кейде өмір мен өлімнің арпалысына түсетін кездер де болады. Ауылдың телісі мен тентегін жөнге салған кезде кейде өзіңе қарсылық көрсетіп, бағынбайтын басбұзарлар да жолығып жатады. Осындай кездерде жаныңда көмекшің болса, бір жағынан шығысар еді деп ойлайсың. Жалпы, ауылдық жерлерге көмекші штаты енгізілсе, біздің қызметті біршама жеңілдетер еді. Бұл ең бірінші жұмыстың жүйелі жүруіне көп көмек деп есептеймін. Мәселен, еңбек демалысына шыққанда, іссапарға кеткенде көмекші өте қажет», дейді ол.
Руфат Қабиев – Ресеймен шекаралас жатқан Жәнібек ауданы Тау ауылдық округінің учаскелік инспекторы. Аудан Орал қаласынан 500 шақырым алыста орналасқан. Тау ауылына жету үшін ауданнан тағы 35 шақырымдай жол жүруің қажет. Қазір мұнда 1300-ге жуық адам өмір сүреді. Инспектор биыл ауырлығы орташа екі қылмыс тіркеліп, екеуінің де ашылғанын айтты. «Ауылда 1 сотталған, профилактикалық есепте тұрған үш тұрғын бар. Ауыл ішінде түрлі жағдай болып жатады. Отбасылық жанжал, ұсақ ұрлық, келіспей қалу. Кейде тұрғындардың жеке мәселелеріне еріксіз араласып, арыз-шағымдары болса бетпе-бет отырып сөйлесіп, түрлі сұрақтарына жауап беріп жатамыз», деген полиция қызметкері шалғай жатқан ауылдық округтердің ең басты мәселесі – учаскелік полиция инспекторына ауадай қажет көмекшілер екенін алға тартты.
«Мәселен, маған бекітілген ауылда 50-дей шаруа қожалығы бар. Әр қожалықтың қыстағы бір-бірінен алыс орналасқан. Ал ауылдың күнкөріс көзі – мал. Бізде жиі тіркелетін қылмыс та осы мал ұрлығымен байланысты. Әр қыстаққа барып, істің ақ-қарасын анықтау, куәгерлерден жауап алу кезінде жалғыз өзің жүріп уақытты өткізіп алып жатамыз. Сондықтан да қылмыстың алдын алуда, мал ұрлығын дер кезінде ашуда көмекшілердің көмегі зор. Қызметтің ауыртпалығын бөлісуде, халықтың сенімінен шығуда да олардың алар орны ерекше», дейді ол.
«Жәнібекке қарасты Талов, Жақсыбай секілді ауылдар ауданнан тіпті 150-200 шақырымдай қашықта жатыр. Әр ауыл сақшысына артылған жауапкершілік бар. Алайда учаскелік полиция инспекторының жұмысына баға беруші – халық. Жыл сайын аудан, облыс көлемінде үздік учаскелік инспектор сайысы өткізіледі. Осыдан екі жыл бұрын ІІМ ұйымдастырған республикалық слетте де үздіктердің қатарынан табылдық. Мұндай сайыстар үздік учаскелік полиция инспекторларымен кездесіп, тәжірибе алмасуда таптырмайтын алаң екені анық. Алайда бұл жерде бастысы марапат емес, ең маңыздысы – халық сенімін ақтау, адал қызмет атқару», деген Руфат Ғұбайдоллаұлы бұл қызметке сабыр мен төзімнің қажеттілігін де ескертіп өтті. «Себебі бізде таңғы 9-дан кешкі 7-ге дейін деп бекітіліп қойған жұмыс кестесі жоқ. Телефоның күні-түні қосулы, өзің апта бойы 24 сағат байланыста болуың қажет. Кімнің, қай жақтан, қай кезде қоңырау шалып, шықыртатынын да білмейсің», дейді ол.
Кейбір ауылда учаскелік полиция қызметкері – құқық қорғау органдарының жалғыз өкілі екенін ескерсек, ішкі істер органдарында жүргізіліп жатқан реформа барысында жоғарыда көтерілген мәселелер де оң шешілер деген ойдамыз.
ТҮЙІН. Учаскелік полиция инспекторы Мемлекет басшысы белгілеп берген полицияның ұлттық сервистік моделінің негізгі тұлғасына айнала ала ма? Жалақысын көтеріп, баспана берумен мәртебе мәселесі түбегейлі шешіле ме? Полиция инспекторының жаңа бейнесін қалыптастыру үшін тағы қандай жұмыс пен жағдай жасалуы қажет? Осындай тұрғындар тыныштығын күзеткен жандарға қатысты сұрақтар алдағы уақытта да өзектілігін жоя қоймасы анық. Өйткені Президент атап өткендей, учаскелік полиция инспекторының азаматтар үшін танымал, қолжетімді, беделді болуы, олардың құқықтарын белсенді қорғауы үшін әлі талай іс тындырылуы тиіс.