• RUB:
    4.85
  • USD:
    498.34
  • EUR:
    519.72
Басты сайтқа өту
Экономика 25 Қаңтар, 2023

Тарифтің жайын толғасақ

190 рет
көрсетілді

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев «Әділетті мемлекет. Біртұтас ұлт. Берекелі қоғам» атты Жолдауында «бағаны әкімшілік жолмен реттеу тұтас салалардың инвестициялық тартымдылығын төмендетеді», дей келіп, бұл тауар тапшылығын арттырып, елді импортқа тәуелді ететінін айтқан еді. «Сондықтан баға белгілеу ісіне мемлекеттің араласуынан біртіндеп бас тарту керек. Бәсекелік ортасы жоқ нарықтар ғана бұрынғыдай қала береді», деді. Алайда Президент тек монополистердің тарифтері қатаң бақылауда болатынын ескертті. Мемлекет басшысы айтқандай, бақылау жасау – орынсыз қысым көрсету деген сөз емес.

Табысқа құнығып алған монопо­лис­тер инфрақұрылымдық инже­нер­лік жүйелерге инвестиция салуды үнемі кейінге қалдырып келеді. Инфрақұрылымдарды жа­ңар­т­па­ған­дық­тан еліміздегі электр қуа­ты­мен қам­тамасыз ететін желі­­лер­дің үштен екісінің, жылу комму­ни­кациясының 57 пайызының және су құбыры желісінің жартысына жуығының тозығы жеткені де Жолдауда айтылды. Осы мәселені біртіндеп шешіп, желілер мен қуат көздерінің тозу деңгейін 15 пайызға дейін азайтуды Президент Жолдауда тапсырған болатын. Сонымен қатар оның жолы «Тарифті инвестицияға айырбас­тау» деген жаңа тариф саясатына көшу екенін де атап көрсеткен. Мем­­лекет басшысы жаңа тарифтер инфра­құрылымға қаржы салғаны және ашықтықты қамтамасыз етудің мем­лекеттік мониторингі жүйесіне қа­­тысқаны үшін берілуі керектігін және меншік иелері инвестицияның айтарлықтай бөлігін тарифтің емес, өз қаржысының есебінен салуға тиіс екенін де айтқаны есімізде.

Жуырда біз Президент тапсырма­сы­ның орындалу барысын білмек болып Ұлттық экономика министрлігі Табиғи монополияларды реттеу ко­митеті Солтүстік Қазақстан облысы бо­йынша департаментінің басшысы Дамир Тоқтамысовтың баяндамасын тыңдадық.

«Президенттің тапсырмасын орын­­дау ба­ғытында бізде бірқатар шара өткізілуде. Соның ішінде Табиғи мо­­но­полиялар туралы қолданыстағы заң­намалық актілерге өзгерістер мен толықтырулар енгізу үшін ұсыныс­та­рымызды әзірледік», деді Дамир Тоқтамысов.

Ұзақ жылдар бойы Петропавлдағы табиғи монополистер де инфра­құ­ры­лымдарға ақша құйып, жөндеу, жаңалау жұмыстарына тиісті дәрежеде көңіл бөлмегені анық. Оларды тек табыс қана қызықтырғаны сөзсіз. Сон­дық­тан да инфрақұрылымдар қазіргі таңда облыста 60-70 пайыздық тозу деңгейіне жеткен. Президенттің тапсырмасы бойынша Табиғи монопо­лия­ларды реттеу комитеті моно­по­­листермен тарифтерді көтеру арқы­лы түсетін жаңа табыстың біраз бөлі­гін апатты жағдайға жетіп тұрған инфра­құрылымдарға инвестиция ре­тін­де құйып, жаңғырту жұмыстарын жүргізуге саятын еді. Жаңа тариф сая­са­­тының «Тарифті инвестицияға айыр­бастау» аталу себебі де сон­дық­тан. Алайда Д.Тоқтамысовтың сөздері бұл бағытта бізге нақты жауап бола ал­ма­ды.

Оның айтуына қарағанда, осы жылдың басына дейін облыс бойын­ша коммуналдық қызметтердің та­риф­тері өскен жоқ. Бірақ алдағы уақытта инфляция деңгейіне сәйкес тарифтердің өсуі айқын. Өкінішке қарай, тарифтердің өсуімен түскен табыстың қанша бөлігі инженерлік инфрақұрылымдарды жөндеуге жұм­салатынын, бұл мәселе жөнінде монополистермен қандай ке­лісім бар екенін айтпады.

Нақты айтатын болсақ, 2022 жыл­­дың қорытындысына қарағанда Петро­павл қаласындағы коммуналдық жү­йе­­нің тозуы 65,4 пайызға жеткен. Соның ішінде жылумен жабдық­тау жүйелері 72,2 пайызға, су құ­ры­­­лымдары 58 пайызға, электр желілері 81,7 пайызға дейін тозған. Бұлардың негізгі бөлігі жекеменшіктің қо­лын­да. Петропавлдағы инженерлік инфра­құрылымдардың тозғаны, апат­­тық жағдайдың болу мүмкіндігі олар­дың иелерін аса алаңдатпайды, бұған бола бас қатырмасы да анық. «Тарифті инвестицияға айырбастау» туралы жаңа саясатпен оларды ин­фрақұрылымдарды жөндеуге қызық­ты­ра аламыз ба, жоқ па? Мәселе – сонда.

Осындай негізгі мәселеге терең бойламай, басқа дүниелерді айтқан Дамир Тоқтамысов бізге заңнамаға енгізілетін өзгерістер арқылы бұл мәселелер қарастырылатынын дәлел­деуге тырысты. Соның ішінде ол бұрын тарифтерді ұлғайтуға страте­гия­лық тауарлар бағасының өсуі, көрсе­тілетін қызметтер санының артуы, салықтар және басқа да міндетті бюджет төлемдерінің көбеюі негіз болса, енді соларға орташа номи­нал­дық еңбекақының өсуі, басқа мүліктерді сенімді басқаруға алуы сияқты негіздемелер де қосылатыны айтылды. Сөйтіп, өзгертулер бірін­ші кезекте тұтынушылардың емес, моно­полистердің мүддесін қорғай­тын сияқты. Д.Тоқтамысов соны айтып отыр. Сонымен бірге ол ком­му­нал­дық қызмет секторына инвес­тиция тартымдылығын арттыру үшін қаржыландырудың бюджеттік кре­диттеу немесе субсидиялау, ха­лық­­­аралық займдар тарту сияқты жаңа тетіктерін қолданамыз дейді. Ал Президенттің «меншік иелері ин­вес­тицияның айтар­лық­тай бөлігін тарифтің емес, өз қар­жы­сының есе­бінен салуға тиіс» деген тапсырмасын ұмытып кеткен сияқты.

Қалай десек те, білікті басшылық қана табиғи монополистермен ортақ тіл тауып, ортақ проблеманы жоя алатыны белгілі. Халықтың, елдің, мемлекеттің мүддесін терең түсіне алмайтын үстірт шешімдермен мәселе шешілмесі анық.

 

ПЕТРОПАВЛ