Еліміз пайдалы қазбалар қоры бойынша әлемде жетекші орындардың қатарында. Осы деңгейге сай нарықтағы позицияны нығайтуға тау-кен металлургия кешенінің бәсекеге қабілеттілігін арттыру, минералды-шикізат ресурсын толықтыру мен базалық металдарды дайын өнім түріне дейін терең өңдеу арқылы жететініміз айқын.
Өткен жылдың қорытындысында салада оң серпін байқалды. Ресми деректер бойынша 2022 жылдың қаңтар-желтоқсанында металл кендерін өндіру көлемі алдыңғы жылдағы 3,28 трлн теңгеге қарсы құндық мәнде 3,42 трлн теңгені құраған. Ал металлургиядағы шығарылым 2021 жылдағы 7,68 трлн теңгеге қарсы 9 трлн теңгеден асқан. Металл кендері тау-кен өндіру секторының жалпы шығарылымының шамамен 14%-ын құндық мәнде қамтамасыз етті. Өңдеу өнеркәсібіндегі металлургияның салмағы шамамен 44%-ға жетті
Экономикалық даму мен әлеуметтің әл-ауқатын арттыруда зор рөл атқаратын маңызды өнеркәсіп секторларының бірі ‒ тау-кен металлургия кешені (ТМК). Қазақстанның экономикалық құрылымында өнеркәсіптің бұл буыны мұнай-газ саласы секілді ерекше орын алады. Республиканың ІЖӨ-сіндегі сектордың үлесі шамамен 9%-ды құрайды. Қазіргі геосаяси дағдарысқа байланысты туындаған қиындықтарға қарамастан, сала сын-қатерлерге төтеп бере алды. Тұтастай алғанда, ТМК елдегі өнеркәсіп өндірісінің жалпы көлемінің шамамен 26%-ын қамтамасыз етті, яғни республиканың барлық өнеркәсібінің төрттен бірінен астамын металдарды өндіру және қайта өңдеу секторы ұстап отыр.
Өткен жылдың қорытындысында салада оң серпін байқалды. Ресми деректер бойынша 2022 жылдың қаңтар-желтоқсанында металл кендерін өндіру көлемі алдыңғы жылдағы 3,28 трлн теңгеге қарсы құндық мәнде 3,42 трлн теңгені құраған. Ал металлургиядағы шығарылым 2021 жылдағы 7,68 трлн теңгеге қарсы 9 трлн теңгеден асқан. Металл кендері тау-кен өндіру секторының жалпы шығарылымының шамамен 14%-ын құндық мәнде қамтамасыз етті. Өңдеу өнеркәсібіндегі металлургияның салмағы шамамен 44%-ға жетті.
Металл кендерін өндіру құрылымында темір кеніне 684,3 млрд теңгеден, түсті металл кеніне 2,73 трлн теңгеден келді. Металлургия өндірісінің құрылымында қара металлургия үлесі ‒ 3,17 трлн теңгені, негізгі асыл және түсті металдар өндірісі – 5,82 трлн теңгені, металл құю 25 млрд теңгені құрады.
Табиғи түрде қара металлургияның ферроқорытпа өндірісінде 2,6%-ға, 2,1 млн тоннаға дейін өсім тіркелді, алайда болат өндірісі 8%-ға, 4,1 млн тоннаға дейін, шойын 10,3%-ға, 3,2 млн тоннаға дейін қысқарды. Түсті металлургияда алюминий шығару оң (0,2%, 1,6 млн тоннаға дейін), мыс шығару елеусіздеу теріс (1,2%, 453 мың тоннаға дейін) төңіректе болды. Қорғасын мен мырыш өндірісі тиісінше 108,8 мың және 266,3 мың тоннаға дейін қысқарды. Алтын өндірісі 13%-ға, 129,6 тоннаға артты.
Экспорттық жеткізілімдерге келетін болсақ, 2022 жылдың 11 айының қорытындысы бойынша еліміздің барлық экспортының 14%-дан астамы (11 млрд доллар) және ТМД елдеріне экспорттың шамамен 21%-ы (2,8 млрд доллар) металдар мен одан жасалған бұйымдарға тиесілі болған. Салыстырмалы түрде бұл азық-түлік, химия, жеңіл өнеркәсіп және ағаш өңдеу өнімдерін экспорттаудан шамамен 1 млрд долларға көп.
2022 жылы салада 3,5 мың тұрақты жұмыс орнын құрумен 232 млрд теңгеге 19 жаңа инвестициялық жоба іске асырылған. Алдағы уақытта секторда жаңа қуаттар мен кәсіпорындарды енгізу жоспарлануда. Айталық, Қарағанды облысындағы Саран өнеркәсіптік аймағында үш металлургиялық кәсіпорын: мырышталған болат өндіру зауытын, құбыр зауытын және ыстық мырыштау зауытын салу жоспарлануда. Инвестиция көлемі 478 млн доллар көлемінде болады деп күтіледі. Жаңа кәсіпорындар 2 мыңнан астам жұмыс орнын ашады.
Ақтөбе облысында рельс, теміржол дөңгелегі, құрылыс және құрылымдық арматура шығаратын QazSpetsSteel болат балқыту зауыты салынбақ. Қуаттылығы жылына 800 мың тонна өнімді құрайтын жобаға 587 млн доллар көлемінде инвестиция салынады.
Бүгінде «Қазақмыс», Kazzinc, Қазақстан алюминиі, Қазақстан электролиз зауыты, Өскемен титан-магний комбинаты сияқты индустрия алыптары еліміздің түсті металдарды өндіру мен өңдеу саласындағы тау-кен металлургия кешенінің негізгі ірі кәсіпорындары болып саналады. Темір кендерін өндіру және қара металлургия саласында «АрселорМиттал Теміртау», «Қазхром», «Жәйрем» кен байыту комбинаты, «Соколов-Сарыбай» тау-кен байыту өндірістік бірлестігі, Теміртау электрометаллургиялық комбинаты және басқа да белді нысандар жұмыс істейді. Біразы өндіріс аясын кеңейтіп, заманауи үрдістерге сай технологиялық жаңғыртуларды жүзеге асыруда. Мысалы, ERG тобына кіретін «Соколов-Сарыбай» тау-кен байыту өндірістік бірлестігі (ССКӨБ) құрамында темір мөлшері жоғары BF-түйіршіктердің сынақ партиясын шығарды. Жаңа өнімнің сипаттамасын растайтын халықаралық сертификат алынды. Кәсіпорында концентрат өндірісінің технологиялық схемасын жаңғырту жұмыстары басталды. Жақын арада өнеркәсіп кешеніне негізгі технологиялық жабдықтар жеткізіледі. Құрылыс-монтаждау жұмыстарымен бірге инвестициялар шамамен 2,8 млрд теңгені құрайды. Өндірісті жаңғырту және жаңа өнім алу бүгінгі қалыптасып отырған геосаяси жағдайда өте өзекті. Бұл жаңа өткізу нарықтарына, оның ішінде Еуропаға шығуға мүмкіндік береді, топтың ресейлік серіктестері ұшырап отырған және саладағы өндірістің құлдырауына әкелген санкциялардың теріс ықпалын жояды.
Былтыр күрделі инвестициялар металлургия саласында 606,3 млрд теңгені және металл кендерін өндіру саласында 689,2 млрд теңгені құрады. Республика бойынша өнеркәсіптік сектордағы негізгі капиталға салынған инвестициялардың барлық көлемінен ТМК-ның жиынтық үлесі 18%-ға жетті.
Тікелей экономикалық әсерден басқа, тау-кен металлургия кешені қазақстандықтардың әл-ауқатын арттыруға ықпалын тигізеді. 2022 жылдың қорытындысы бойынша ТМК өнеркәсіп секторы қызметкерлерінің барлық тізімдік санының 27%-дан астамын құрады. Тікелей металлургияда еліміздің өңдеу өнеркәсібі қызметкерлерінің шамамен 30%-ы, металл кендерін өндіруде тау-кен саласы қызметкерлерінің шамамен 44%-ы жұмыспен қамтылды. Кеншілердің еңбекақысы дәстүрлі түрде тұрақты сипатқа ие. 2022 жылдың соңғы тоқсанында Қазақстанда орташа айлық жалақы 338,7 мың теңгені, өнеркәсіпте ‒ 474,3 мың теңгені, металлургияда – 537,5 мың теңгені, металл кендерін өндіру сегментінде 558,3 мың теңгені құраған. Сонымен қатар биыл 1 қаңтардан бастап ERG тобының өндірістік кәсіпорындары өз қызметкерлерінің жалақысын 15%-ға арттырған. Компания еңбекақы қорын ұлғайтуға қосымша 60 млрд теңге бағыттаған.
Бұдан басқа, ТМК кәсіпорындарының моноқалаларды және жалпы қатысатын өңірлерді дамытуға қосатын үлесі зор. Мысалы, Kaz Minerals – Екібастұз, Kazzinc ‒ Алтай және Риддер, ERG ‒ Хромтау, Рудный, Ақсу және басқа да шаһарларды дамытуға атсалысады. Қазмырыш компаниясы оқу орындарын қолдаудан бастап, апатты жағдайдағы жылу-электр орталықтарының жұмысын қалпына келтіруге, тұрғындардың өмір сүру сапасын жақсартуға байланысты әртүрлі әлеуметтік маңызды салаларды ілгерілетуге белсенді қатысады. Ал ERG Ақтөбе, Қостанай және Павлодар облыстарының мектептерін цифрлық технологиялармен қамтамасыз етуге жәрдемдесуде, сондай-ақ Ақтөбе мен Хромтау мектептеріндегіэкологиялық бастамаларға, жалпы өңір тұрғындарының кәсібіне қолдау көрсетуде.
ТМК сондай-ақ шағын және орта бизнесті қолдауға зор мән беріп келеді. Бұл ретте кәсіпкерлерге 3%-бен несие беруге қаражат бөлу (ERG Хромтау моноқаласын дамыту шеңберінде) және жергілікті өндірушілерден сатып алу отандық өндірісті дамытуда үлкен рөл атқарады. Өткен жылы топ 1,63 трлн теңгеге тауарлар мен қызметтерді сатып алды, оның ішінде қазақстандық компаниялардан сатып алу көлемі 1,24 трлн теңгені құрады. Сол секілді Kazzinc бизнес-жобалар конкурсының қорытындысы бойынша 13 отандық өндірушілермен 18 млрд теңгеден астам сомаға меморандумдар мен офтейк-келісімшарттар жасасқан.
Бүгінде жер қойнауы ‒ халықтың меншігі. Сондықтан сала мамандары мемлекеттік жоспарлау жүйесінде жер қойнауын экономикалық өсу мен халықтың әл-ауқатын арттырудың қозғалтқышы ретінде дамыту, бұл бойынша жалпыұлттық басымдықты бекіту, сондай-ақ алдағы нақты бағдарларды айқындау үшін ТМК-ны дамыту стратегиясын әзірлеу қажеттігін алға тартып отыр.
Сонымен қатар жер қойнауын пайдаланушыларға салық салу жүйесін біріздендіруге, мемлекеттік органдармен келісу рәсімдерін оңтайландыруға маңыз беріліп, инвестициялық әлеуетті шектейтін тежеуші факторларды жоюға баса назар аударылуы қажет. Бұл бағытта (еліміздің ТМК салық салу жүйесін реттеуде) Аустралия, Канада сынды әлемнің жетекші тау-кен өндіруші елдерінің тәжірибесіне сүйенген ұтымды.
Салық жүктемесінің коэффициентін есептеу әдістемесін қайта қарау да өзекті. Қазіргі уақытта Қаржы министрлігі қолданатын есептеу ережелеріне сәйкес, ТМК-дағы салық жүктемесі – 8-9%. Алайда салық жүктемесінің коэффициентін есептеу үшін бастапқы деректер ретінде мемлекетке төленген салықтардың салық салынғанға дейінгі компаниялардың пайдасына арақатынасын қолдануды көздейтін Дүниежүзілік банктің жалпыға бірдей танылған әдістемесі негізінде есептеу жүргізілсе, онда Қазақстанның тау-кен металлургиялық кәсіпорындарына салық жүктемесі 40-45%-ды құрайды. Осылайша, көрсеткіш Қаржы министрлігінің сандарынан бірнеше есе ерекшеленеді.
Тау-кен өндіру және тау-кен металлургия кәсіпорындарының республикалық қауымдастығы атқарушы директорының орынбасары Максим Кононовтың пікірінше, осындай қызметті ынталандыратын техногендік минералдық түзілімдерді қайта өңдеу жөніндегі операцияларға салық салу тәртібін айқындау және халықаралық салық салуға қатысты Салық кодексінің бөлімін қайта қарау қажет.
Мемлекеттік органдардың жер қойнауын пайдаланушылармен өзара іс-әрекетінде жобалық және басқа құжаттарды келісу рәсімдерін оңтайландыру және қысқарту арқылы «бірыңғай терезе» қағидатын енгізудің мәні зор. Сонымен қатар геологиялық барлау компаниялары үшін ҚҚС мөлшерлемесін төмендету, жер қойнауы туралы өзекті және жоғары дәлдіктегі деректерді алу мақсатында өңірлік аэрогеофизикалық зерттеулер жүргізу бойынша бірқатар ұсыныс енгізілуде.
Сол секілді Экологиялық кодекстің экологиялық реттеу және бақылау саласындағы жобалық құжаттаманы келісу мерзімдері мен рәсімдерін оңтайландыру бөлігінде өзгерістер мен толықтырулар енгізу жағы да бар. Қазірде әзірленіп жатқан ең озық қолжетімді технологиялар (ЕҚЖ) бойынша анықтамалықтарды климаттық және экологиялық жағдайларға бейімдеп, оларды нақты салаларда қолданудың экономикалық қолжетімділігін ескерген жөн.
Бұдан бөлек, қазіргі уақытта қара және түсті металл сынықтарын дайындаушылар да бірқатар түйткілдерге тап болып отыр. Айталық, сынықтарды экспорттауға тыйым салу нормативтік актілермен реттелмеген және осы салада жұмыс істейтін кәсіпорындарды ‒ шағын және орта бизнес өкілдерін шығынға батырады. Ал сынықтарды дайындаушылар металлургиялық кәсіпорындарға сынықтарды жеткізгені үшін төлемдерді уақтылы алмайды, вагондардың жетіспеушілігіне тап болады.
Тағы бір өзекті мәселе – отандық өңдеушілерді металл түрлерімен қамтамасыз ету. Қазіргі кезде тау-кен металлургия кәсіпорындары Өнеркәсіптік саясат туралы заңның 60-бабында регламенттелген қолданыстағы тәртіпке сәйкес өңдеуші өнеркәсіп кәсіпорындарын отандық шикізатпен қамтамасыз ету жөнінде ерікті үшжақты келісімдер жасап жатыр. Назар аударарлығы ‒ Индустрия министрлігі Жер қойнауы және жер қойнауын пайдалану кодексіне және Өнеркәсіптік саясат туралы заңға жер қойнауын пайдалануға арналған келісімшарттың қолданысын мерзімінен бұрын тоқтату, ал қатты пайдалы қазбаларды өндіруге арналған лицензиялар бойынша міндеттемелерді орындамағаны үшін тұрақсыздық айыбын төлеу түріндегі ТМК кәсіпорындарының жауапкершілігін көздейтін түзетулер пакетін әзірлеген. Осы орайда еліміздің ТМК кәсіпорындары қауымдастығы тараптардың міндеттемелері, оларды орындау шарттары және басқа да мәселелер тараптар арасындағы келісімшарт негізінде реттелуге тиіс деп санайды.
«Өнеркәсіптік саясат туралы заңды әзірлеу кезінде жер қойнауын пайдаланушылар қолдаған бастапқы тұжырымдама сондай болған, көптеген компания ерікті негізде келісімшарттарға қол қойды. Осындай тәжірибе кең қолданыс табуы керек», дейді Тау-кен өндіру және тау-кен металлургия кәсіпорындарының республикалық қауымдастығы атқарушы директорының орынбасары Ербол Закариянов.
Осылайша, отандық қайта өңдеушілерді қолжетімді шикізатпен толыққанды қамтамасыз ету үшін ірі металл өндірушілерге әсер етудің қосымша нормативтік-құқықтық тетіктерін пысықтау туралы Мемлекет басшысының тапсырмасын талқылау және барлық тараптардың оңтайлы орындауы үшін металлургиялық кәсіпорындардың, өңдеуші өнеркәсіп кәсіпорындарының және мемлекеттік органдардың қатысуымен жұмыс тобын құру ұсынылып отыр.