Несиелік демалыс мерзімі Қазақстанға қайта оралуы мүмкін. Осыдан үш жыл бұрын пандемиялық дағдарыс кезінде қабылданған шешім халықты қолдауға бағытталған Үкіметтің бастамасы ретінде қарастырылғаны айтылған. Бұған дейін несиелік демалыс ұғымы отандық заңнамада бекітілмеген. Бірақ қарыз алушы қиын жағдайға тап болып, банкке хабарласып, ай сайынғы төлемдерді кейінге қалдыруды сұрауға құқылы. Банк өз кезегінде қолдау ретінде клиентке несиені өтеу тәртібін өзгертуді немесе ол бойынша міндеттемелерді орындауды кейінге қалдыруды ұсынып келді.
Ranking.kz порталының мәліметінше, биыл мамыр айының соңына қарай 90 күннен астам мерзімі өткен қарыздар сомасы былтырғы жылдың сәйкес кезеңімен салыстырғанда 5,4 пайызға өскен. Мерзімі өткен несиелердің жалпы сомасы 2 трлн теңгені құрады.
Өткен аптада Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі банктік қарыз шартының талаптарына өзгеріс енгізетін жобаны қарастыратынын айтты. Несиелік демалыстар қысқа мерзімге беріледі. Әдетте, осы кезеңде банк несие бойынша пайыздарды есептеуді жалғастырады, бірақ сізден төлемдер талап етілмейді. Несиелік демалыс аяқталғаннан кейін ай сайынғы төлемнің мөлшері өзгеріссіз қалады, ал төлем мерзімі қарыздың барлық сомасын өтеуге қажетті мерзімге ұзартылады. Бұл мәселе қолдау тапса, несиелік демалысты заңдастыру күн тәртібіне шығады. Мұның алдында мерзімі 90 күннен асатын несиесі бар отандастарымызға банктік несие беруге тыйым салуды жоспарланғаны айтылды. Заң жобасы «Ашық НҚА» порталында жарияланған және 2023 жылғы 6 сәуірге дейін қоғамдық талқылау үшін қолжетімді болды. Құжатты әзірлеуші – Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі.
«Кәсіпкерлік қызметпен байланысты емес, банктік қарыз және (немесе) микрокредит бойынша 90 күнтізбелік күннен астам мерзімі өткен берешегі бар жеке тұлғаға банктік қарыз беруге тыйым салынады. Бұл тыйым кәсіпкерлік қызметпен байланысты емес жеке тұлғаға банктік қарызды және (немесе) микрокредитті өтеу мақсатында банктік қарыз беру жағдайларына қолданылмайды», делінген құжатта.
Агенттік өкілдерінің айтуынша, бұл жоба қарыз алушыларға банктік несие бойынша мерзімі өткен берешегін реттеу құқығын кеңейтуіне мүмкіндік береді.
Күні бүгінге дейін олигархтар өздерінің «меншікті» банктері арқылы несиелік төлемдерінің мерзімін шегеріп, несиелік демалыс алып, банк қаржысын жеке бастарына ыңғайлы етіп пайдаланып жүргені енді ашық айтылып жатыр. Енді несие демалысы керек екенін дәлелдей алған әрбір азамат несиесін жарты жылға болса да демалдырып алуға құқы бар.
Сарапшылар агенттік бұл шешімді COVID-19 кезінде «демалысқа» кеткен клиенттердің келесі кезеңдердегі «көші-қонын» бақылау үшін қабылдап жатқанына сенімді. Егер ЕДБ бұл шешімді құп көрмесе, несие нарығы алдағы жарты жылда дефолт мәселесіне тап болуы әбден мүмкін. Төлеу мерзімі 90 күнге кешіктірілген несиенің салмағы несиелік демалыс мерзімінің ауыртпалығынан әлдеқайда ауыр болғалы тұр.
Енді агенттік қарыз жүктемесін көтере алмай қалған азаматтардың 3-6 ай демалып, несие кестесіне қайта қолға алуына жағдай жасаймыз деп отыр. Тәуелсіз сарапшы Айбар Олжаев айтып өткендей, біз кез келген шешімді қабылдаған экономиканың сол кездегі жағдайына, экономиканың дамуын ынталандыруға назар аударуымыз керек. «Экономиканың дамуы клиенттердің төлем қабілетіне дем беріп, несиені өтеудің стандартты кестелеріне қайта оралуға, өз еркімен оралуға мүмкіндік береді, қажет болса банкке хабарласып, үзіліс алады.
«Бұл шешім – көптен күткен, әлеуметтік маңызы бар әділ шешім. Біздегі проблемалы несиелердің көпшілігі АҚШ долларымен берілген. Олардың 20 пайызы ғана негізгі қарыз, 80 пайызы несие үстіндегі үстеме пайыз. Мысалы, несие ретінде берілген 50 мың доллар 20 жылдың ішінде пайызымен 200 мың доллардан асып кеткен. Қарыз алушының алғашқы 7 жылдағы төлеген қаржысы негізгі қарызды жабуға жетеді. Ал қалған 13 жыл пайыздық өсімге кетеді. Бірақ банктер қарызды пайызымен қосып, коллекторларға өткізіп жіберген. Үкімет алдағы уақытта осы проблеманың алдын алғысы келеді» дейді А.Олжаев.
Дегенмен қарыз шартының талаптарындағы өзгерістердің әсері аз дегенді біраз сарапшылар айтады. Себебі біздің елде жұмсақ түрде қарыз талаптарындағы өзгерістер деген атауға ие болған өзгерістер Ресейде өткен жылдың наурыз айында заңдастырылды. Бірақ Ресей заңында несиелік демалыс кезінде де несие пайызының есептеле беретіні ашық айтылған. Ал біздің елде несиелік демалыс кездегі банк пайызының жүрер-жүрмесі алдағы талқылаулар барысында анықталады.
Ал келесі сарапшы Мақсат Халық назар аударатын тұстың да осы екенін айтады. Санкцияның қыспағымен несие демалысы туралы шешімге келген Ресейдегі жағдаймен біздің елді салыстыруға келмейді. Сарапшылар бұл шешімге несие демалысы кезінде үстеме пайызға да «демалыс» беруге біздің елдің мүмкіндігі жететінін алға тартады. Біз мұны не үшін айтып отырмыз. Түсіндірейік.
Пандемия кезінде үш айлық несие демалысын алғандар үш айлық үстеме пайызды кейін қосып төлегені енді айтылып жатыр. Оның салмақты себебі бар. Біз бұл шешімді пандемия кезінде қабылдадық, банктері скоринг жүйесін осы жүйеге үйлестіруге мүмкіндік болмады. Қазіргі скорниг жүйесі демалыс мерзіміне қарамастан, үстеме пайызды есептеуге негізделген. Басқаша айтсақ, бұл жүйе несиенің көтерме пайызына демалыс беру дегенді білмейді.
Агенттік мұндай тәжірибенің дамыған елдерде барын, несиенің үстеме пайызы несиелік демалыс кезінде де жүре беретінін айтып отыр. Ал тәуелсіз сарапшылар біздің ел мен АҚШ немесе Жапония банктерінің несие пайызын бір-бірімен салыстыруға болмайтынын айтады. Тіпті ол елдердегі 3 пайыздық үстеме пайыз несие демалысы кезінде де есептелсе де азаматтарының қалтасына біздің елдегідей салмақ салмайды, «Банк бірінші кезекте өз пайдасына басымдық береді. Одан бөлек Ұлттық банктің маржасы инфляция деңгейімен бірдей жүреді. Бірақ несие пайызы туралы жобаны құп көрсе, демалыс мерзімінде де тоқтамайтын несие пайызын қарыз алушының төлем қабілетіне қарап шектеу керек. Біздің қаржы жүйесі несие демалысы кезіндегі үстеме пайызды 10-15 пайызбен шектеуіне мүмкіндік бар», дейді Мақсат Халық.
Тәуелсіз сарапшылар банк индустриясындағы күмәнді тұстарды қоюлатып жіберген мәселе – проблемалы несие екенін айтады. 2000 жылдардың екінші жартысынан бастап проблемалы несиенің салмағын Үкіметтің демеу қаржысы арқылы өтеу қалыпты құбылысқа айналды. Үкіметтің араға 10-15 жыл салып, бұл мәселе қайта оралуына, агенттіктің «несиелік демалыс» туралы жобаны қолға алуына осы фактор себеп болғанға ұқсайды.
Белгілі қаржыгер Бейсенбек Зиябеков кез келген шешімді қабылдарда оның орындалуының салмақты алғышарты болуы керектігін айтады. Дәл қазір несиелік демалыс берудің әсері, нәтижесі біз күткендей деңгейде болмауы әбден мүмкін. Біз соған дайын болуымыз керек. «Несие пайызының салмағы халықтың белін қайыстырып жіберді. Тіпті ең төмен пайызбен 18 млн теңгелік несие 15 жылда 60 миллионнан асып кетеді. РФ-да несиелік демалыс мәселесі өткен жылдан бастап ашық айтыла бастады. Ол елде халық қалаған уақытта емес, тек 1 рет қана несиелік демалыс алады. Тіпті, кейбір банктердің әскерилерге де несиелік демалысты беруден бас тартып жатқанын көріп жүрміз», дейді сарапшы.
Сарапшы 2000 жылдардың екінші жартысында тәуелсіз сарапшылар проблемалы несие тарихына скрининг жасау қажеттігін, оның қанша пайызы негізгі қарыз, қанша пайызы үстеме пайыз екенін талдау қажет деген ұсыныспен шыққанын айтты. Сол кезде қайтарылмаған қарыздағы негізгі қарызды үкімет төлеп, қалған үстеме пайыздан жинақталып қалған қарызды кешіру немесе оны банктің құрылтайшыларының қалтасынан төлеу мәселесі ашық айтылғанмен қаперге алынбады. «ЕДБ-ға көмек беру әлемдік тәжірибеде бар. Бірақ бұл мәселе үкіметтің немесе бас банктің емес, банк құрылтайшыларының есебінен шешіледі. Дамыған елдердегі проблемалы несиедегі негізгі қарыз бен үстеме пайыз арасындағы айырмашылық аз. Бұл үрдіс ол елдерде банктің құрылтайшысына да, билікке де аса қатты білінбейді, банктің жеке қорынан өтеледі. Біз несиелік демалыс туралы мәселе көтерместен бұрын, банк құрылтайшыларының жауапкершілігі туралы заң қабылдауымыз керек. Проблемалы несие мәселесін осы заң арқылы ғана реттей аламыз. ЕДБ портфеліндегі жинақталып қалған проблема – несие, банктің емес, Үкіметтің проблемасы. Сол проблемалы несиенің қанша пайызы негізгі қарыз, қанша пайызының үстеме қарыз екенін анықтау қиын емес. Банк құрылтайшыларының жауапкершілігі туралы заң проблемалы несиедегі үстеме пайызды банк құрылтайшыларына төлеуді міндеттей алады. Несиелік демалыс туралы шешімнің орындалуына осы фактор кедергі келтіруі мүмкін», дейді Б.Зиябеков.
Сарапшы айтып өткендей, біздің елде қайтарылмай қалған несие туралы мәліметтер бар да несиенің қайтарылу деңгейі туралы мәліметтерді тіркейтін ортақ жүйе жоқ. Ұлттық банктің пайымынша, бұл – жекелеген банктердің проблемасы. Жеке тұлғаларға берілетін несиенің артуы бағаның өсуіне және өндірістің даму мүмкіндігінің төмендеуіне соқтыратын тенденция екені халықаралық тәжірибеден белгілі.
Содан кейін сарапшы айтқан екінші мәселе, әрбір азамат объективті жеке немесе объективті жалпы себептерге байланысты өзінің несиелік жүктеме деңгейін уақытша төмендете алатын ашық механизм болуы керек. Өзгерістер заңдастырылса, бұл жеңілдіктерді жылына 70-80 мың адам пайдалануы мүмкін. Бұл несие жүктемесіне жүгініп жүргендердің 8-10 пайызы. «Біздің елде дағдарыс жағдайында «несиелік демалыстардың» тұрақты механизмін пайдалану тәжірибесі қалыптасқан жоқ. 2020 жылдардағы несиелік демалыс тәжірибесінде аса күрделі жағдайда жүрді.
ЕДБ тәжірибесінде несие пайызы оны пайдалану мерзіміне қарай есептеледі.
Қазір несие портфелінің 1,8-2,0 пайызы проблемалы несие санатында тұр. Олардың төлем қабілетінің несие демалысынан кейін жақсарып кетуіне ешкім кепілдік бермейді. Демек ЕДБ тағы да Үкіметтен немесе Ұлттық банктен көмек сұрау мүмкін. «Несие демалысының мерзімі емес, несиенің пайызын қысқартуы немесе несиенің бір бөлігін Үкімет есебінен жабу қажеттілігі туындайды. Банктер мұның алдын алу үшін несиелік демалыстан кейін жаңа келісімшарт жасап, несие демалысы кезіндегі үстеме пайызды жауып жібереді. Несиелік демалыс туралы шешімге Агенттік пен Ұлттық банк қана емес, қарыз алушылар да дайын болуы керек», дейді Б.Зиябеков.
Сарапшының айтуынша, қаржы агенттігінің «несие беру мерзімін ұзарту» алу үшін негіздердің тізбесін кеңейту туралы шешімі АҚШ, Еуропа елдері, Жапония, Ұлыбритания экономикасы дамыған елдерде жұмыс істейтін модельдерге жақындататын дұрыс шешім. Бірақ дағдарыс кезінде жағдайды тұрақтандыруға мүмкіндік беретін қосымша тетіктерді алдын-ала ойластыру керек. «Біздің несиеге демалыс берудің нарықтық жүйе әлі қалыптаспаған. Ал банк құрылтайшылары проблемалы қарызды Ұлттық банк, Үкімет арқылы өтеуді әдетке айналдырып алған. Экономикалық тұрғыдан қиынырақ кезеңдерге несие беруді кейінге қалдыруға өтініш берген азаматтардың саны 2,5-3 есеге артуы мүмкін», дейді Б.Зиябеков.
Ұлттық рейтинг агенттігінің (NRA) банктік рейтингтердің сарапшысы Наталья Богомолова несиелік демалыстар азаматтарды, әсіресе табысы төмен адамдарды және айтарлықтай қарыз ауыртпалығы бар қарыз алушыларды қолдау шараларының қисынды жалғасы деп санайды. Оның айтуынша, бұл механизм жаппай дефолттарды болдырмауға көмектеседі, кейбір қарыз алушылар төлем кестесіне қайта орала алады.
Айта кетерлігі, агенттік жобаны талқылау барысында үстеме пайызға да демалыс беру мәселесін шешіп алу керек. «Қарыз алушылардың басым көпшілігі демалыс кезіндегі қосымша қаржылық жүктемені көтере алмай проблемалық несиеге айналдырып алуы мүмкін. Біз бұл шешімге дайындықпен баруымыз керек», деп сөзін түйіндеді сарапшы.
АЛМАТЫ