• RUB:
    4.85
  • USD:
    498.34
  • EUR:
    519.72
Басты сайтқа өту
Пікір 11 Қаңтар, 2024

Барлық салада қырағылық қажет

244 рет
көрсетілді

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың кең көлемді сұхбаты қоғамдық ойға қозғау салып, қызу талқыға түскенін әлеуметтік желіден де байқап отырмыз. Қоғамға түсініксіздеу көрінген көп жайттың беті ашылды. Қаңтар оқиғасының себеп-салдарын бұрмалап көрсетудің қажеті жоқтығы, оған «халық көтерілісі» деп баға бергісі келетіндер қылмыстық әрекеттерді ақтау үшін ғана айтылғаны белгілі болды. Мемлекет басшысы күрделі кезеңде мүдделі топтар «екі кабинеттің ортасында» жүгіріп жүріп, есебін түгелдеп алғысы келгендер туралы пікірін білдірді.

Президент айтып өткендей, «Қалай десек те, қоғамда үл­кен және кіші президент деген болмауы керек. «Кеттің бе – қайырылма!» деген ұста­ным болашақта ел тізгі­нін ұс­тайтын азаматтар осы жағ­дай­дан сабақ алып, мұндай нәр­седен қашық болуға және тек қана мемлекеттің мүддесі мен қоғамның береке-бірлігін ойлауға тиіс» деген қағида – бүгінге де, ертеңге де сабақ деп санаймыз. 

Мұндай ұстанымның ашық айтылуы қоғам мен биліктің арасын жақындатады.

Осыған дейін де қоғамдық сананы жаңа сатыға көтеруге бағыттайтын мемлекеттік ше­шімдер қабыл­дан­ғанына куә болғанбыз. Экономикамыз на­рықтық дамудан өзге заң­мен, олигархтардың өздері кесіп-пішіп алған заңымен жүріп келгені, бұл дамуға ке­дергі бол­ғаны Мемлекет бас­шы­­сы­ның осыған дейінгі Жол­дауларында да айтылған. Бүгін Президент пәрме­ні­нің қалай орындалып жат­қа­нына назар аударғымыз келеді. Тәуелсіз сарапшылар Мемлекет басшы­сы­ның халыққа Жол­дау­ла­рының жү­зеге асырылуын қада­ға­лайтын құзыр­лы орындар болуы керек деген пікірді жиі айтады. Бұрын бұл міндет Президент Әкімшілігінің құ­зыретінде еді. Олар ми­нистрлердің орынбасарларымен тікелей байланысқа шы­ғып, істің барысын қада­ғалап отыруға құ­зыретті еді.

Нарық заңы масылдықты көтермейді. Біз мұндай көз­қарастың жерсініп кетке­нін, тіпті мұның мемлекеттік дең­гейде қалыптасып қал­ғанын көріп-біліп отырмыз. Мемлекеттік саясат 30 жыл бойы бизнеске түрлі жеңіл­дік­ арқылы жағдай жаса­ды, мемлекет құраушы ком­паниялар деген желеумен екін­ші деңгейлі банктерге, ірі компанияларға демеу қаржы бөлінді. Тіпті түрлі деңгей­де­гі мораторий арқылы өз бе­тінше дамуға, нарық заңына бейімделуге мүмкіндік берілді. Мұндай шешімдер – бизнесте масыл­дық көзқарастың қа­лып­тасуына себепкер. Қазір табысын жасыру, мүмкіндік болса, «көлеңкеге кету» бизнес үшін қалыпты жағ­дайға айналды. Мұны ха­лықаралық қаржы институттары да жиі ескертіп жүр. Салық заңын халықаралық талаптармен үйлестіру туралы мәселе мемлекеттік деңгейде көтерілгелі бері әр­түрлі топтың қар­сылығы әр-әр жерден есті­ліп жатыр.

Бизнеске салық мәде­ние­тіне мойынсұнатын, өзінің әлеу­меттік жауап­кершілігін сезіне­тін кез келді. Ендігі жерде әлеу­меттік нысандардың, жа­тақ­­ханалардың жобасына биз­несті жұмылдыру керек. Олар бар тапқанын бауырына басып емес, жан-жағымен бөлісіп отыруды үйрену керек.

Мемлекет басшысы азық-түлік қауіпсіздігін агрофир­ма­лардың көмегі арқылы шешуге болады деген ұсынысты жиі айтады. Бізде агрофирма дегенде, меншігінде 4-5 мың малы, 500 гектар жайы­лымы бар ірілендірілген шаруа­шы­лықтарға назар аударылады. Бүгінге дейін саясат солардың жағдайын көте­руге бағытталып келді. Бірақ олардың азық-түлікпен қам­та­масыз ету тәрізді күрделі міндетті орындай алмағанын көріп отырмыз. Қазақ­стан­дағы ірі малдың 90 пайызы жекенің қорасында байлаулы тұр. Жайылымдық жерлердің аздығынан ауылдағы аға­йын малын қорада байлап бағуға мәжбүр болғаны ай­ты­­лып та, жазылып та тұр. Ал жекеменшіктегі немесе игерілмей жатқан жерлер анық­­талды, мемлекет мен­ші­гіне қайтарылды деген Үкі­­мет тарапынан жиі ай­ты­­лады. Бірақ қайтарылған жер­дің кімге берілетіні туралы мәселе көтерілген емес. Ендеше, аудан, ауыл әкім­дік­тері арқылы мемлекетке қай­та­рылған жер көлемін нақ­ты­лап, оны мал өсіруге немесе егін егуге ниеттеніп отырған ауылдастарға ұзақ жылға жалға беру мәселесін қайта көтеру керек.

Мемлекет басшысы ке­шегі сұхбатта азамат­та­ры­мыздың қарызға белше­ден батқанына қатты алаң­дайтынын айтты. Бұл мәселе біздің қоғам үшін Ахи­лестің өкшесімен бірдей болып тұр. 2019 жылы Президент ретінде қол қой­ған алғашқы құжаттың бірі – қиын жағдайға тап болған азаматтардың борышын азайту туралы Жарлық бойынша 500 мың адамның кепілсіз алған несиесі кешірілді. 2023 жылы жеке тұлғалардың банк­роттығы туралы заң кү­шіне енді. ЕДБ өкілдері халықтың қарызға батуынан ешқандай қауіп төн­бей­тінін жиі айтады. Ал біз әлемде бірде-бір мемлекет жоғарғы пайызы арқылы өз халқын тонауына жол берген емес дегенді айтар едік. Банктер жағдайының қандай екенін жылдың алғашқы жарты­сындағы табысы көрсетіп тұр.

Жақында Ұлттық банк төра­ғасы Тимур Сүлейменов 56 пайыздық несие қандай көр­сет­кіштерге сүйеніп заң­дас­тырылғанын ашып айтты. Қазір ҰБ немесе ҚНДРА тарапынан оны 40 пайызға дейін төмендету туралы ұсы­ныстар тек талқылану дең­­ге­йінде ғана. Егер ЕДБ құ­рыл­тайшыларының ғана емес, ірі-ірі компаниялардың құрыл­тай­шы­ларының жауап­кершілігі туралы мәселені нақтыласақ, банк несиесі па­йызын төмен­де­ту­ге де, биз­нес арқылы нарық за­ңын қалыптастыруға да мүм­кін­дік туады.

Қорыта айтсақ, Мем­лекет басшысы Қасым-Жомарт Кемелұлының 2019 жылдан бергі Жолдаулары мен сұх­баттарынан бір-бірі­мен сабақтасып жатқан әлеу­мет­тік-экономикалық, саяси рефор­ма­лар­дың желісін көреміз.

Президент пәрменінің ай­­тылған жерде қалмауы Үкіметтегі тұлғалардың білік­тілігіне байланысты. Демек «іс тетігін маман шешеді» деген байырғы қағидат қазір де өзектілігін жойған жоқ. Бізде барлық салада қырағылық қажет.

 

Атамұрат Шәменов,

экономика ғылымдарының докторы, профессор