Сонау 1995 жылдың 30 тамызында еліміздің жаңа Конституциясын қабылдау жөнінде бүкілхалықтық референдум өтті. Оған сайлаушылардың 90,58 пайызы қатысты. Олардың 89,14 пайызы жаңа Конституцияның қабылдануын қолдады. Бәрімізге белгілі, Елбасы ұсынған Ата Заңымыздың төрт ең басты ерекшелігі: бұл біріншіден, қоғамдық келісім және саяси тұрақтылық, екіншіден, экономикалық даму, үшіншіден, қазақстандық патриотизм, төртіншіден, маңызды мәселелерге референдум жасау және Парламентте дауыс беру арқылы шешу. Осы төрт мәселе Ата Заңымыздың бірінші бабында енгізілген. Әрине, Конституциямыздың әлеуеті әлі зор екені анық. Халықтың қажетіне жаратар қазынаны қазған сайын Ата Заңымыздың қауқары арта түседі. Міне, осы орайда бізге Парламент Мәжілісінің депутаты, Қаржы және бюджет комитетінің мүшесі Серік Оспанов негізгі заңымыз туралы және бүгінде соған сай атқарылып жатқан жұмыстар туралы айтып берді.
– Сарапшылар әлемдік тәжірибе көрсеткендей, мемлекеттің халықаралық деңгейде және өз ішінде танылуы көп жағдайда сол елдің конституциясының қалай қабылдануына және қандай деңгейде орындалуына байланысты болып келетіндігін жиі айтады. Ата Заңымызды әзірлеуге және оны қабылдауға халқымыздың тікелей қатысуының бір дәлелі ретінде аталған Конституциямыз халықтың тілегін білдіріп, оның мақсат-мүддесін баянды етуде және заң нормалары талапқа сай қолданылуда екендігін көріп, біліп отырмыз. Әңгімемізді осы бір ерекшеліктен бастасақ.
– Бұл еліміздің басты құжаты халықтың барлық санатының мүддесін ескеріп, мемлекеттік билік пен басқаруды ұйымдастырудың демократиялық қағидаларына, заң үстемдігіне, жаппай танылған халықаралық стандарттарға сүйенуі тиіс екендігін бәрі біледі. Сондықтан да барлық талапқа сай қолданыстағы Конституциямыз әлемдік қоғамдастықта танылған жалпы адами және ерекше маңызы бар қазақстандық идеалдарға негізделді. Сөйтіп, ол Қазақстан Республикасының толық заңдылығы танылуын, адам және адамның өмірі, құқықтары мен бостандықтары оның ең қымбат қазынасы болып табылатын демократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеуметтік мемлекет ретінде орнығуын қамтамасыз етуге мықты негіз болып табылады. Осының арқасында Ата Заң еліміздің аумақтық тұтастығын, президенттік басқару нысанын, халық билігі қағидатын, негізгі заң нормаларының ең жоғары заңдық күші мен тікелей қолданылуын, идеологиялық және саяси саналуандылықты, жеке меншікке қол сұғылмауын, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарын, мемлекеттік биліктің жаңа жүйесін, мемлекеттік рәміздерді баянды етті.
Елдің Конституциясы мемлекеттің құқықтық саясатын жүзеге асыру құралы болып табылады. Ал заң нормалары біздің қызмет саласында көп қолданылады. Соған орай бір айтарым, заңдылық реттеу мен оның әдістерінің ерекшелігіне қарай Конституция нормалары тікелей және жанамалай қолданылады. Мемлекеттік органдар мен азаматтар арасындағы конституциялық құқықтық қатынастарда олардың құқықтары мен міндеттері көбірек айқындалып, белгіленеді. Бұл әкімшілік, азаматтық, еңбек, қылмыстық, жер, қаржы құқығының және оның өзге де салаларының нормаларымен қамтамасыз етіледі. Соңғы жағдайда конституциялық нормалар, құқықтың тиісті салаларында нақтылана келе, жанамалай қолданылады.
– Жоғары заң қабылдау органының өкілі ретінде осы Конституциямызға сай мемлекетіміздің ең басты құндылығы – адам мен азаматтың заң алдындағы теңдігі, адам құқықтары мен бостандықтары туралы және халық пен мемлекеттік биліктің бірлігін қамтамасыз етудің басты үйлестіруші буыны туралы айтып берсеңіз?
– Әрине, адам құқықтары мен бостандықтарын, халық пен мемлекеттік биліктің бірлігін қамтамасыз етудің басты үйлестіруші буыны, оның тармақтарының өзара келісіп қызмет атқаруының кепілі – Қазақстан Республикасының Президенті екендігін жақсы білеміз. 1995 жылғы Конституцияға сәйкес Президенттің заңнаманы қалыптастыру саласындағы өкілеттіктері оның құқықтық өкілеттіктерінің маңызды бөлігі болып табылады. Нақ осы салада оның құқықтары Парламенттің заңдарды қабылдау жөніндегі құқығымен, Үкіметтің заңдарды әзірлеу жөніндегі құқығымен үйлесім тауып отырады.
Ата Заңға сәйкес Мемлекет басшысының экономикалық және әлеуметтік саладағы рөлі стратегиялық және бағыттаушылық сипатқа ие дейміз. Президент Қазақстан халқына елдегі жағдай және республиканың ішкі және сыртқы саясатының негізгі бағыттары туралы жыл сайын Жолдау арнайды. Стратегиялық жоспарларды, республикалық бюджетті және оның атқарылуы туралы есепті әзірлеудің тәртібін айқындайды, мемлекеттік бағдарламаларды және стратегиялық жоспарларды бекітуді жүзеге асырады. 1995 жылғы Конституцияға сай мүлде жаңа заң шығарушы орган – қос палаталы Парламент құрылып, ол заң шығармашылығы үдерісінің қайнар көзіне айналды.
– Өзіңіз Мәжілістің Қаржы және бюджет комитетінің мүшесі ретінде еліміздің заңдарының орындалуына қомақты үлес қосып жатырсыз. Осы жағына да тоқтала кетсеңіз.
– Жалпы, бүгінгі таңда бюджеттің ақшасын нақты бағытталған салаларға сай көздеген мақсатта пайдалану, жарату үлкен мәселе. Көп жерлерде белгіленген ақша көлемі ойдағыдай игерілмей қалады. Осы кемшіліктерді біз үнемі назарда ұстап отырамыз. Жауапкершілікті күшейтіп, заң талаптары орындалуы тиіс. Бұл мәселе төңірегінде уақтылы Қаржы министрлігі, есеп комитеті, Қаржы бақылау комитетінің өкілдері есеп беріп тұрады. Бұрын осы мақсатқа сай игерілмей қалған қаржы үшін жауапкершілікті күшейту, заңды қатайту туралы қатаң ескерту жасағанбыз. Бұл бағытта жазықты жандар шараға тартылмай жатқан жоқ. Бірақ, республика бойынша әрі кетсе тәртіптік жазаға 200 адам ғана тартылатын. Ал енді кешегі Қаржы министрлігінің есеп беруінде мыңнан аса адам тәртіптік шараға тартылған екен. Тіпті, арасында әкімшілік және қылмыстық істер де қозғалған. Демек, бұл тұрғыда енді талап қатая түсті деген сөз. Қазіргі қолданыстағы заңдарға сай тексеру тереңдетіле жүргізілуде, сөйтіп кемшіліктер ашылып жатыр.
Ал енді заңның жұмыс істегені дұрыс қой. Біздің, де негізгі талабымыз сол. Бірақ, заңды орындау барысында шараға тартылып жатқан адамдар саны да өсіп отыр. Бұл нені білдіреді? Бұл бөлінген қаржыны белгіленген мақсатқа ғана пайдалану мен игеру бағытында жүрген жандардың заңды білетіндігіне, білмейтіндігіне күмән келтірді. Немесе жауапкершілік жоқ деген сөз. Немесе, тіпті міндетін талапқа сай атқара алмайды. Сонда не істеу керек? Әрине, алдымен ол адамдармен жұмыс жүргізілуі тиіс. Бәрінен бұрын сол мақсатсыз пайдаланылған қаржының орны толтырылуы керек. Демек, олардың ол қаржыны қайда, қалай, не үшін жұмсағандарын тексеріп, себебін біліп, соған сай, яғни ертеңгі күні тағы қайталанбас үшін алдын алу шараларын жасаған жөн. Әйтпесе, бюджет қаржысын мақсатсыз пайдалану, яғни талан-таражға салу жалғаса бермесіне кім кепіл. Бұрын қаржы жоқ, сондықтан тапсырма орындалмайды деуші едік, ал енді қаржы бар, бірақ «баяғы жартас, сол жартас» қалпында қалып тұрған жай бар.
– Бұған кім жауап береді?
– Міне, енді соған жауапты адамдарды тауып, шара қолдану қажет. Біз әр облыстың халық қалаулары сол аймақта мектеп, аурухана, балалар бақшасы, т.б құрылыстар салыну үшін әр министрлікке сұрау салып, қаржы бөлгізуге қол жеткіземіз. Ал ол қаржы дұрыс мақсатқа пайдаланылмай қалады. Дұрыс жобаланбайды, қаржыны қымқырып қояды, әйтеуір ең аяғында басталған құрылыс бітпей тоқтайды. Немесе дәл жоспарланғандай құрылыс салынбайды. Бір мақсатқа деп о баста белгіленген қаржы сол мақсат үдесінен шығатындай жаратылуы қажет. Орындалатын жұмыс сапалы әрі мерзімінде іске асуы тиіс. Міне, біздің талап осы.
– Сондай бір жаңа құжатты жақында Қаржы министрінің өзі таныстырды емес пе? «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне қылмыстық жолмен алынған кірістерді заңдастыруға және терроризмді қаржыландыруға қарсы іс-қимыл мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасында бес қызмет нысаны қаржы мониторингісі жасалынатын ұйымдар қатарына енгізіліпті.
– Иә, бұл шаралар қылмыстық кірістерді заңдастыруға және терроризмді қаржыландыруға қарсы іс-қимыл жөніндегі Еуразиялық топтың жалпы отырысында қабылдаған Қазақстан Республикасының өзара бағалау туралы ескертпелерді және ФАТФ-тың жаңартылған қалыптарын іске асыру мақсатында жүзеге асырылған. Осы заң жобасы арнайы құрылған жұмыс тобының отырысында жан-жақты талқыланды. Оған жетпіске жуық депутаттар тарапынан бірқатар ұсыныстар да түсті. Халықаралық қалыптарға сәйкес еліміз қаржылық қызмет көрсететін барлық тұлғалар қаржы мониторинг жүйесіне тартылуы керек.
Жоғарыдағы заңды қабылдау арқылы жылыстататын қаржының қайда кететінін анықтауға мүмкіндік туады. Кірістерді заңдастыру мен терроризмді қаржыландырудың анықталған осал тұстары негізінде қылмыстық жолмен алынған кірістерді заңдастыру және терроризмді қаржыландыру жолдарын айқындау, тәуекелдер өлшемдерінің түрлеріне қарай қолданылатын, қаржы мониторингі нысаны тұтынушысын күшейтілген және жеңілдетілген түрде тиісінше тексеру шараларын белгілеу нормалары қаралды. Оған қоса терроризмді және экстремизмді қаржыландырған тұлғалар мен ұйымдардың активтерін пайдалануын тоқтату тетігін қарау нормалары белгіленді.
– Сонымен, 1995 жылғы 30 тамызда жалпыға бірдей референдумда Конституциямыздың қабылдануы тәуелсіз, егемен мемлекеттің конституциялық дамуының жаңа кезеңін бастауға жол ашты дейсіз ғой. Конституция мемлекет пен азаматтық қоғам институттарының қалыптасуы мен нығаюына берік негіз қалады. Ал адам мен азаматтың құқықтары мен бостандықтарының сенімді қорғалуына қаншалықты кепілдік берді және Ата Заңның үстемдігі қаншалықты деп ойлайсыз?
– Бұл ретте Елбасымыздың Конституцияның сенімді кепілі, елді саяси және экономикалық жаңғыртудың бастамашысы мен жетекшісі екендігін ашық айтқан жөн. Президент Н.Назарбаев атап өткендей, «Қазақстан Конституциясы – бұл заңдарда көрініс тапқан жалпыұлттық идея. Ол қазіргі құқықтық ұғымдарда ата-бабаларымыздың көптеген ұрпақтарының бостандық және өз тағдырын басқару мүмкіндігі туралы, билік барша халықтың мүдделеріне қызмет ететін мемлекет, тәуелсіз, барлық әлемге танымал және құрметке ие ел туралы арман-тілектерін көрсетті», деді. Міне, бұдан артық Ата Заң мазмұнына баға беру қиын. Конституция құқықтың барлық салаларының дамуы үшін заңды негіз бола отырып, ұлттық заңнаманың қалыптасу процесін бекітеді әрі реттеп отырады, бұл қоғамға саяси, мәдени және әлеуметтік-экономикалық өзгерістер енгізуді қамтамасыз етеді. Нәтижесінде Парламент Конституция негізінде және оның ережелерін дамыту үшін мыңдаған заң қабылдады.
Ал Ата Заң үстемдігі көптеген жайларға, бірақ, ең алдымен, Конституция мен заңның қоғамдағы беделіне де байланысты болады. Қоғам құрметтемейтін Конституция мен заңдар, әдетте, орындалмайды. Демек, Конституция мен заңның қоғамдағы беделі жоғары болуы үшін, бірінші кезекте, заңдар мен заңға тәуелді актілердің Конституция нормаларына толық сәйкес келуін қамтамасыз ету қажет. Бұл орайда Заң беделін арттырудың міндетті шарты қабылданатын заңдар сапасын қамтамасыз ету болып табылады, өйткені бүгінгі күнде құқық шығармашылығының елеулі кемшіліктерінің бірі – заңдарды әзірлеу мен қабылдауда тым асығыс әрекеттерге жол беру болып табылады.
– Ата Заңымыздың тарихына қысқаша тоқталып өтсеңіз?
– Кеңестер құрамындағы алғашқы конституциямыз 1924 жылы қабылданғаны тарихтан белгілі. Қызыл империяның құрамындағы билік талабына сәйкес одан кейінгі конститутциялар 1937 және 1978 жылдары жаңғыртылып, қайтадан қабылданды. Ал 1993 жылдың 28 қаңтарында егеменді Қазақстанның тұңғыш Ата Заңы қабылданды. Алайда, кеңестік жүйенің қасаң қағидаттарын басшылыққа алған конституциямыз уақыт талабына жауап бере алмады. Ел азаматтарының құқықтары мен билігін жүзеге асыру нысандарының жұмысын реттейтін жаңа тұрпаттағы Ата Заң қажеттігі күн өткен сайын айқын сезіле бастады. Сөйтіп уақыт талабы, халық тілегін басшылыққа ала отырып бүкілхалықтық референдум арқылы 1995 жылы 30 тамызда бүгінгі қолданыстағы Ата Заңымыз қолданысқа енгізілді.
– Халық қалаулысы ретінде талай шаруаларды атқарып жатқаныңыз, әрине, белгілі. Оған қоса, естуімізше, ІІМ Көліктегі ішкі істер департаменті жанындағы қоғамдық кеңестің төрағасы міндетін де қоса атқарады екенсіз. Осы департаменттің қызметі туралы да айтып берсеңіз.
– Расы керек, бұл Көліктегі ішкі істер департаментінің атқаратын қызметі орасан зор. Қараңыз, олар 16 мыңнан аса шақырым теміржол бойын қамтамасыз етеді. Жолаушылар мен жүк тасымалына арналған 541 бекет, 303 теміржол вокзалы бар. 18 әуежай жұмыс істейді, олардың 16-сына халықаралық мәртебе берілген. Сонда байқасаңыз, КІІД солтүстікте Ресеймен, оңтүстікте Қырғызстан және Өзбекстанмен, батыста тағы Ресеймен, ал шығыста Қытай Халық Республикасымен шектеседі.
Еліміздің аймағы бойынша тәулігіне 200-ге жуық жолаушылар пойыздары қатынайды. Олардың басым бөлігі халықаралық бағытта болып табылады. Сонда есептесеңіз, жылына теміржол арқылы 20 млн. 500 мың жолаушы, ал әуе жолдары арқылы 5 млн. жолаушы тасымалданады екен. Мәселен, бір ғана Алматы-1 бекеті арқылы тәулігіне орта есеппен – 2 603, ал Алматы-2 бекеті арқылы тәулігіне орта есеппен алғанда 3 113 мың жолаушы тасымалданады. Сол сияқты Астанамыз арқылы да тәулігіне орта есеппен алғанда 6 мың жолаушы қатынайды.
Міне, осы аймақтың, осы жолаушылардың, осы көліктердің қауіпсіздігін сақтау аталған департамент қызметкерлеріне жүктелген. Солардың күші арқылы ағымдағы жылдың 5 айында ауыр қылмыстар саны 23 пайызға, аса ауыр қылмыстар саны 81,3 пайызға төмендеді. Ұрлық жасау да 72,4 пайызға, ал бұзақылық 25,9 пайызға азайып отыр.
– Аталған қоғамдық кеңесте қандай мәселелер қаралып тұрады?
– Әрине, онда ең алдымен Елбасының тапсырмаларынан туындаған келелі міндеттер ортаға салынып, оны департамент қызметкерлерінің орындау барысы сараланады. Халықтың, жолаушылардың қауіпсіздігі басты мәселе ретінде көтеріліп, оны талапқа сай орындау жөнінде баса айтылады. Полицияның халық алдындағы жауапкершілігі жоғары тұрады. Халықтың арыз-шағымына ден қойып, азаматтардың конституциялық құқықтары мен заңды мүдделерінің қорғалуын қадағалау полицейлердің ең басты міндеті екендігіне ерекше назар аударылады. Сол сияқты басқа да көптеген өзекті мәселелермен қатар, полиция қызметкерлерінің жағдайлары да талқылаудан тыс қалмайды.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Александр ТАСБОЛАТОВ,
«Егемен Қазақстан».