Қазақстан аса жоғары қарқынмен өзгеріп жатқан әлемдік құбылыстарға және жаңа технологиялық мүмкіндіктерге тез бейімделе отырып, ұсынылатын мемлекеттік қызметтердің сапасын едәуір жақсартуға ықпал ететін алдыңғы қатарлы құралдарды пайдалануға бағытталған тұтастай шаралар кешенін енгізуді бастады. Ел азаматтарын әлеуметтік қамсыздандыру саласындағы «электронды қызметтерді» енгізуде жеткен алғашқы жетістіктер туралы Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму вице-министрі Светлана ЖАҚЫПОВА әңгімелейді.
– Светлана Қабыкенқызы, тек кейінгі жылдары ғана техникалық қолжетімді бола бастаған жаңа құралдарды Қазақстанда енгізу қажеттілігі немен байланысты? Бұл жаңалықтардың бүгінгі таңдағы нәтижелері қандай?
– Бүгінде заманауи коммуникациялық құралдардың қарқынды дамуы жаңа техникалық мүмкіндіктерді тек әлемдік экономиканың жеке және корпоративтік секторы үшін ғана емес, сонымен қатар азаматтарға қызмет көрсету барысында процедураларды оңтайландыруда мемлекеттік органдар үшін жаңа мүмкіндіктер туғызуда. XXI ғасырдың технологиялық міндеттеріне жауап ретінде Елбасы Н.Ә.Назарбаев «электронды үкімет» форматындағы жаңа технологиялық құралдар арқылы мемлекет пен оның азаматтарының арасында тиімді диалогты қамтамасыз ету жөнінде Үкіметке жаңа міндеттер қойды.
Мемлекет басшысы ақпараттық технологиялардың дамуы мен оның әлемнің заманауи «сандық» стандарттарына сай бейімделуін мемлекеттің стратегиялық дамуының басым міндеттері деп айқындап берді. Бұл міндетті жүзеге асыруда маңызды бағыттардың бірі – Қазақстанның миллиондаған азаматтарына жақсы таныс «ескі» мәселелерді: мемлекеттік органдардағы ұзақ-сонар кезектер, бір мәселемен бірнеше рет өтініш жасау, берілген өтініштерге жауапты ұзақ күту, қызмет алу процедуралары туралы ақпараттың жетіспеушілігі сияқты көптеген мәселелерді тиімді шешетін заманауи ақпараттық-коммуникациялық технологиялар негізінде мемлекеттік қызметтердің қолжетімділігін қамтамасыз ету болып табылады.
Мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелерін біріктірудегі қол жеткен жетістіктер халықтың мемлекеттік қызметтерді алу тәсілдерін жетілдіруге мүмкіндік берді. Қазіргі таңда тұтынушылар еш кедергісіз www.egov.kz «электронды үкімет» веб-порталы арқылы мемлекеттік қызметтерді онлайн режімінде пайдаланып келеді. Бүгінде мемлекеттік қызметтерді көрсету процедураларын оңтайландыру олардың тиімділігін арттырды, оның ішінде барлық мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелеріне бір жерден қолжеткізудің басты құралына айналып отыр.
– Кез келген жаңа бастамалар – жаңа тәсілдер мен телекоммуникациялық технологияларды енгізу барысында қателіктер жібермеу үшін жан-жақты зерттеуді, жоспарлауды қажет етеді. Әзірлеушілер басты басымдық ретінде қандай бағыттарды ұстанды?
– Мемлекеттік қызметтерді өзгерту және оларды телекоммуникациялық технологияларды қолдану арқылы сапасын арттыру үшін республикада қызмет көрсету барысында халықтан талап етілетін құжаттар санын, сонымен бірге қызмет көрсету мерзімін қысқартуды көздейтін бизнес-үдерістерді оңтайландырудың жоспары жүзеге асырылуда.
Осыдан аз ғана уақыт бұрын азаматтарға мемлекеттік қызметтер көрсету үшін қажетті қағаз түріндегі құжаттар саны едәуір көп болатын. Бүгінде ведомствоаралық ақпараттық жүйелер мен деректер базасын біріктіруде жеткен жетістіктер әртүрлі мемлекеттік органдарға өтініш берушіге мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелеріндегі бар мәліметтерді қағаз түріндегі нұсқада бермей-ақ, халыққа жедел қызмет көрсету үшін тиісті ақпаратты пайдалануға мүмкіндік береді.
Әрине, ең алдымен мемлекеттік қызметтерді оңтайландыру жөніндегі жоспарды жүзеге асыру аясында жаңа құралдар мен техникалық мүмкіндіктерді қамтамасыз ете отырып, жаңа талаптар енгізу үшін заңнамалық базаға түзетулер енгізілді. Осы мақсатта «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне әлеуметтік-еңбек саласындағы көрсетілетін мемлекеттік қызметтерді оңтайландыру және автоматтандыру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» 2015 жылдың 17 наурызында Қазақстан Республикасының Заңы, сонымен бірге бірқатар заңнамалық нормативтік-құқықтық актілер қабылданды. Сондай-ақ, мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелерін біріктіру бойынша кең ауқымды жұмыстар жүргізілуде.
Осындай жұмыстардың нәтижесінде көрсетілетін мемлекеттік қызметтердің сапасы артатын болады.
– Көптен күткен әртүрлі министрліктер мен ведомстволардың ақпараттық жүйелері мен деректер базасын біріктірумен, және техникалық мүмкіндіктерін кеңейтумен бірге халықты әлеуметтік қорғау саласында қызметтердің жаңа түрлері пайда бола ма? Олардың сапасы қандай болмақ?
– Министрліктің бұдан әрі басым бағыты Қазақстан үшін міндетті түрде «композиттік» мемлекеттік қызметтер көрсетуді әзірлеу және енгізу болып табылады. Қызметтің бұл түрі азаматтың әртүрлі қызмет көрсетушіден бір мезгілде мемлекеттік қызметтің бірнеше түрін алуды көздейді.
2015 жылдың 1 маусымынан бастап Қазақстанда «сынамалы» режімде «Жұмыссыз азаматтарды тіркеу және есепке алу, жұмысынан айырылуы жағдайына әлеуметтік төлемдерді тағайындау» композиттік қызметтер көрсету жүзеге асырыла бастады. Жаңа қызметтің атауынан бұл қызметтің жұмысынан айырылған азаматтарға арналғанын көруге болады.
Нәтижесінде 2016 жылдың 1 қаңтарынан бастап жұмысынан айырылған азаматтар жұмыспен қамту мәселелері бойынша өкілетті органға (Жұмыспен қамту орталығы) жеке басын куәландыратын бір құжатпен өтініш білдірген жағдайда бір мезгілде жұмыссыз ретінде тіркелуге, сонымен қатар, Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қорынан жұмысынан айырылуы жағдайына әлеуметтік төлем тағайындау үшін құжаттар ресімдеуге мүмкіндік алады.
Осылайша, бір рет өтініш білдірген азаматқа екі мемлекеттік қызмет көрсетіледі: «жұмыссыздық» мәртебесі беріледі (қазіргі уақытта қызметтің бұл түрін жұмыспен қамту мәселелері бойынша уәкілетті орган көрсетеді) және жұмысынан айырылуы жағдайына әлеуметтік төлем ресімделеді (қазіргі уақытта қызметтің бұл түрін Зейнетақы төлеу жөніндегі мемлекеттік орталық немесе Халыққа қызмет көрсету орталығы көрсетеді), бұл өтініш берушінің бірнеше мемлекеттік органға жүгіну қажеттілігінен босатады.
Мемлекеттік қызметтер беруді оңтайландыру стратегиясын жалғастыра отырып, министрлік осы жеткен жетістіктермен тоқтап қалмайды. Мемлекеттік қызметтер алу процедурасын едәуір жеңілдететін жаңадан тағы да екі қызмет түрін енгізу жоспарлануда.
Мысалы, жеке оңалту бағдарламасына сәйкес құрамына әлеуметтік оңалту шараларын көрсету үшін, алғашқы медико-әлеуметтік сараптама жүргізу енетін мүгедектігі бойынша мемлекеттік әлеуметтік жәрдемақы және арнаулы мемлекеттік жәрдемақы, сонымен қатар Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қоры еңбек ету қабілетінен айырылуы жағдайына әлеуметтік төлемдер тағайындау үшін бір мезгілде құжаттар ресімдеу кіретін жаңа «композиттік» қызмет енгізу.
Осылайша, өкілетті органға бір өтініш бере отырып, көрсетілетін осындай «композиттік» қызмет азаматқа бірден төрт қызметті көрсетеді.
Тағы да бір жаңалық, келешекте «электронды үкімет» веб-порталында «1 жасқа толғанға дейінгі бала күтімі үшін әлеуметтік тәуекел туған жағдайда әлеуметтік төлем тағайындау» мемлекеттік қызметі көрсетілетін болады. Қызметтің бұл түрін енгізу бір электронды өтініш негізінде республикалық бюджет қаржысы есебінен бала тууына жәрдемақы және бала бір жасқа толғанға дейінгі оның күтіміне байланысты табысынан айырылуы жағдайына әлеуметтік төлем тағайындау үшін құжаттар ресімдеуге мүмкіндік береді. Осының бәрін үйден шықпай-ақ «электронды үкімет» веб-порталы арқылы жүзеге асыруға болады, бұл жаңа туған бала күтімімен отырған кез келген жас ана үшін өте маңызды. Әрине, әлеуметтік төлемдердің бұл түрін Зейнетақы төлеу жөніндегі мемлекеттік орталық арқылы да ресімдеуге болады.
– Осындай маңызды реформалар заңдық ішкі алгоритмді және халықтан түсетін сұрауларды түбірінен өзгертетіндіктен заңнамалық қолдауды және мемлекеттік органдардың шешім қабылдауын талап етеді. Осы бағытта қандай жұмыстар атқарылды?
– Әрине, әлеуметтік-еңбек саласында мемлекеттік қызметтер көрсету процедураларын жеңілдетіп, сонымен қатар ведомствоаралық деректер базасын біріктіру, әлеуметтік қамсыздандыру бойынша заңнаманың жаңа құралдар мен үнемі жаңартылып отыратын «электронды үкімет» веб-порталының функционалды мүмкіндіктеріне бейімделуін талап етті.
2015 жылғы 17 наурыздағы заңнамаға енгізілген өзгерістер мен толықтырулар бизнес-үдерістерді оңтайландыру, ақпараттық жүйелер мен деректер базасын біріктіру, сонымен қатар электронды құжаттар мен электронды сандық қолтаңбаны қолдану саласын кеңейту – мемлекеттік қызметтер көрсету саласындағы оң өзгерістер қарқынын арттырды.
Мысалы, егер бұрын өтініш беруші еңбек ету қабілетінен айырылуы жағдайына әлеуметтік төлем тағайындау үшін тек Зейнетақы төлеу жөніндегі мемлекеттік орталыққа ғана өтініш бере алатын болса, енді азамат тұрғылықты жеріндегі Халыққа қызмет көрсету орталығы немесе алғашқы медико-санитарлық сараптама жүргізу кезінде өкілетті мемлекеттік органның құрылымдық бөлімшесіне өтініш беру мүмкіндігіне ие.
– Іс қағаз процедураларын едәуір оңайлату ел халқының ризашылығын тудырмауы мүмкін емес. Халыққа «электронды» қызмет көрсетуді кеңейтудің болашағы қандай?
– Сырттай қарағанда аса елеусіз болып көрінетін, бірақ елеулі сәттердің бірі ол жаңа технологиялардың біздің күнделікті өмірімізге енуі. Мен бұл жерде азаматтардың мемлекеттік органдармен өзара тиімді тығыз байланысын, дербес деректердің құпиялылығын сақтай отырып, халықтың билікпен ара қатынасының сапасы мен сенім дәрежесінің артып келе жатқанын айтқым келіп отыр.
Сонымен қатар, онлайн-қызметтердің енгізілуімен көрсетілетін мемлекеттік қызметтердің сапасы ғана артып қойған жоқ, сонымен бірге қызмет көрсету жеделдігі де артты.
Әлеуметтік-еңбек саласындағы ведомствоаралық ақпараттық жүйелердің бірігуі мен оларды оңтайландыру нәтижесінде мемлекеттік қызметтер алу үшін тек Зейнетақы төлеу жөніндегі мемлекеттік орталықтың құрылымдық бөлімшесіне ғана емес, сонымен бірге тұрғылықты жеріндегі Халыққа қызмет көрсету орталығы мен «электронды үкімет» веб-порталы арқылы да азаматтарға қызмет көрсетіледі.
Басқа да мүдделі мемлекеттік органдармен бірге жүргізілген қолданыстағы ақпараттық жүйелерді жаңғырту және оларды кейіннен біріктіру жұмыстарының нәтижесінде тиісті шешімдер қабылдауды жылдамдатуға әсерін тигізетін қағаз түріндегі құжат айналымы едәуір қысқарды.
Бұл ретте, бұрынғы жергілікті ақпараттық жүйелерді біріктіру бойынша бірлескен жұмыстар, оның ішінде әлеуметтік қызметтер көрсету саласында жеткен жетістіктер біздің ұстанған стратегиялық бағытымыздың дұрыс екенін және азаматтар мен мемлекет арасындағы өзара қатынас сапасының едәуір жақсарғанын, сонымен бірге уақыт үнемдеу, қаражат және жұмсалатын күшті едәуір үнемдей отырып, мемлекеттік органдардағы бизнес-үдерістерді оңтайландыруға мүмкіндік берді. Осы бағыттағы жұмыстар бұдан әрі де жалғасын табатын болады.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Марат АҚҚҰЛ,
«Егемен Қазақстан».