Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылған шығармалар
2005 – 2007 жылдарғы концерттік шығармашылығы Қазақстан Республикасының Мемлекеттік сыйлығына ұсынылған Әлібек Дінішев – әлемге әйгілі тұлға. Қазақ әнінің таңғажайып тылсымын дүние жүзіне танытумен қатар, сол сыртқы ұлт, ұлыстардың озық үлгідегі классикалық мектебін асқан алғырлықпен меңгеріп, Чайковскийдің “Евгений Онегин” операсында Ленский, Бородиннің “Князь Игорінде” Владимир, Жұбанов пен Хамидидің “Абайында” Айдар, Брусиловскийдің “Қыз Жібегінде” Төлеген партияларын орындап, әрбір кезекті рөлі тарихи оқиғаға айналып, сыншылардың, музыка мамандарының жоғары бағасын иемденді. Жеке концерттерімен шетелдіктердің қызығушылығын тудырды. Ресейдің ең беделді оркестрлерімен тығыз творчестволық байланыс орнатып, небір кірпияз көрермендердің сүйіктісіне айналды. Әріптестерінен оны ерекшелендіріп тұрған аудиториясы – бүкіл жер шары, қай түкпірге барса да әуелеткен әнінен кез келген нәсіл, кез келген орта сілтідей тынып, қошемет көрсетеді, құрақ ұшып, құшақ жая қарсы алады. Мұның өзі айналып келгенде ұлтымызға деген құрмет екенін айғақтап, әрқайсымыздың жүрегімізде мақтаныш сезімін оятады. Төбемізді көкке жеткізіп, өнер-өмірімен отансүйгіш патриоттық рухқа, адамгершілік нәзік иірімге тәрбиелеп келе жатқан халық әртісі, Глинка, Шуман, т.б. халықаралық көптеген конкурстардың лауреаты Әлібек Мұсаұлымен әңгімелесу де бір ғанибет.
– Алғашқы әңгімені Отанымызда аса мәртебелі саналатын Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылған бағдарламаларыңыздан бастасақ.
– Иә, творчестволық жолымда романс, әндерге ерекше ден қоятын адаммын. Опера театрының солисі болдым, біраз рөлдерді орындадым, алайда жеке шығармашылыққа әлдеқайда жақынмын, үлкен концерттерімді ұйымдастырып, ән шырқағанда, өзімді сахнаның нағыз қожайынындай сезінемін. Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылып отырған шығармашылығыма оралсам, ұзақ ізденістің нәтижесі. Әкем Мұса Бөкенбайұлы Ұлы Отан соғысына қатысқан, 6 майда туғанымен, бәрі оны 9 май күні құттықтайтын. Біздің үйде бұл тақырыпқа асқан ізгілікпен, құрметпен қарап, қаруластарын әкем жиі еске түсіретін. Өмірден өткеннен кейін әкеміздің құрметіне ешқашан оны ұмытпай есте сақтау мақсатында даусыммен, үніммен емес, соғыс жылдары әндерін жүрегіммен шырқай бастадым. Әр көктем сайын майдан даласында солдаттардың рухын көтерген әндерді айтуға деген ықыласым артып, бұлжымас дәстүрге айналуда. Соғыс жылдарының, жалпы қай дәуірдің туындысы болсын, тыңдаушы қауымның сағынатынын байқағаныммен, кейінгі кезде мүлдем ұмытылуда, насихатталмайды. Мұның өзі әдебиеттен Толстойды, Чеховты ма, қандай да бір классикті түбегейлі сызып тастағанмен бірдей ғой. Бүгінгілер, тіпті ертеңгілер қалай қараса да сол шығармалар мәңгі өзекті. Ұлы Жеңістің 60 жылдығына, кейін сүйікті ұстазым Надия Әбдірахманқызы Шәріпова, соңғы жолы ата-анамның құрметіне арнап дайындаған концерттерім азаматтық, шәкірттік, перзенттік парызымды одан әрі салмақтандыра түскендей.
– Мұса Бөкенбайұлын біз, журналист, жазушылар жақсы білеміз. Ал Надия Әбдірахманқызының сіз Глинка атындағы халықаралық конкурсқа аттанарда жазған, ақыл- кеңеске құрылған қағидалары әлі есімде. Кезінде әншілік қыр-сырыңызға әкеңіз бен ұстазыңыз арқылы бойлағанмын. Надия Әбдірахманқызы әншілік табиғатыңыз, ішкі мүмкіндігіңіздің көкжиегін тым-тым алыстарға шарықтататын.
– Өз саласында Надия Әбдірахманқызымен теңесер тұлға жоқ. Телегей-теңіз білімнің қайнар көзі, айрықша жаратылған жан еді. Кез келген мәселе, кез келген тақырыпты қопара түбегейлі түсіндіретін. “Мен өзімді пушкинтанушымын деп санаймын” дейтін романстар туралы сөз қозғағанда. Пушкиннің ғана емес, әлемдік деңгейдегі шетелдік басқа да авторлардың қандай өлеңі қашан, қалай жазылғанын және мәтінін жатқа білетін. О кісі мен үшін өнердегі ой өрісі кең, жан-жақты дарын иесі, ешқашан есімнен шығармайтын профессорым. Орны толмайды, үңірейіп тұр, “маэстро, сен сабаққа келесің бе, жоқ па” деп енді телефон шалмайды, үйінен, ауласынан шәкірттерінің ән салған үні естілмейді. Ұдайы жаттықтырып, еңбектенуімді қадағалап, тек алға жетелейтін. Жастықтың әсері ме, концертіме кеп қатысуын, кейде тіпті сабағына баруды қаламайтынмын. Сылап-сыйпаудан аулақ, бәрін бетке тік айтатын. “Осылай да ән сала ма, бұ не қылғаның, Әлібек!” – деп аспандаған қиялымды жерге топ еткізгенде, көңілім су сепкендей басылып, сап тыйылатынмын. Қай мемлекетке барсам да “о, сіз Ла Скалада... ұстазыңыз...” деп, шетелдік оқу орындары мен фамилияларды атай жөнеледі. “Жоқ, мен тіпті Мәскеуде емес, Алматыда, Надия Шәріповадан оқыдым” деймін мақтанышпен. Біраз қателік жібергенімді енді ғана байқағандаймын, “сен туралы кітап жазамын” дегенде, азар да безер болдым “керегі жоқ, жазбаңыз” деп. Неліктен қарсылық таныттым екен деп өкінемін қазір. Интеллектуалдық қоры ұшан-теңіз, бүкіл өсу жолым көз алдында, шынымен мазмұнды кітап шығар еді.
– Концерттік сапармен араламаған еліңіз жоқ, небір атақты жандармен жиі кездесесіз, республикамыздың мәртебелі оқиға, салтанатты жиын, тойларының төріндесіз. Күнделік жүргізіп, көріп түйгеніңізді қағазға түсіруді әдетке айналдырсаңыз, қандай ғажап болар еді. Өнер иелерінің бәріне осыны айтып, өздеріңіз туралы кітапты өздеріңіз жазыңыздар деймін.
– Әркім өз ісімен айналысқаны жөн, етікші етік тігуі, әнші ән шырқауы, жазушы кітап жазуы тиіс дегендей. Бір жағынан пікіріңіз орынды, өткенге ой жіберсем, шынымен қанша оқыс, қызықты жәйттерге куәмін, есте қаларлықтай жүздесулер...
– Солардың бірен-саранын есіңізге түсіріңізші.
– Леонид Ильич Брежневтің 70 жылдық тойына қатысып, Аркадий Райкин, Людмила Зыкиналармен бірге болдым. Пехлевидің қызымен таныстым... Эдвард Кеннеди қолымды қысып, ілтипат танытты... Путинмен бірнеше рет тіл қатыстық...
– Көмек сұрайтындар көп пе, адамдарға қолұшын созуға қалайсыз?
– Әкем “қолыңнан келсе, көмектес” дейтін. Жәрдем күтетіндер баршылық. Өтініш айтқандардың бетін қайтармаймын, мүмкіндігім жеткенше көмектесемін. Рас, көп уақытыңды алады. Бір әйелге баласын емдетуге ықпал жасадым, сөйтсем денсаулық сақтау саласының бір маманы сол жағдайға орай қызметінен қуылып,кейін маған хабарласқанда,қатты ренжідім. Ешкімге титтей де зиянымды тигізгім келмейді, ешкімге. Жалпы, адам басқалардың проблемасын өзіне алмауы тиіс. Дегенмен, қысылып, қымтырылғандарға көмектесуге тырысамын.
– Жаныңызды күтіп, депутаттың ба, қандай да бір мекеме бастығының ба орнына жайғасқыңыз келмей ме?
– Өткен ғасырдың сексенінші жылдары соңында Қазақ КСР Жоғарғы кеңесінің депутаттығына сайланғаным бар. Депутат болғаннан гөрі әншілік ұнайды. Қызметкерлік менің табиғатыма мүлдем жат. Бастық болу үшін емес, мен ән үшін жаратылғанмын. Өнерде өзін таппағандар, жолы болмағандар бейім ғой деймін биік мінбе, лауазымға. Қызығарлықтай-ақ ұсыныстар жасалды талай рет, бірақ келіскен жоқпын. Өзіңіз де байқайтын шығарсыз, қызметінен төмендесе, түсіп қалса, өмірі таусылғандай күйзелетіндер ұшырасады. Жаным нәзік, жамандықтан жүрегім тез жараланады, бәріне бірдей жақпайсың, жұрттың көңілін қалдыратын басшы болғанша, өзіме қуаныш сыйлайтын іспен айналыспаймын ба!
– Ата-ана, ұстазыңыздан басқа, көзқарасыңыздың, таным, талғамыңыздың қалыптасуына әсер еткендер бар ма?
– Ол менің ағам Фархад. Есім кіргеннен бүкіл ғұмырыма ықпал етіп келеді. Ынта, ықыласыма шейін кішкентай кезімнен айқындап отырды. Әлі де солай, тірегім, сүйенішім.Сірә де ұмытпаймын, балалық шағымда Ялтаға барудың сәті түсті. “Қалайда Чеховтың музей үйіне барып таныс” деп тапсырды. Жеткеннен кейін дереу ағамның айтқанын орындауға асықтым. Содан былай Чеховтың кітаптарын оқуға талпындым. Әдебиетке сүйіспеншілігімді оятты, Нагибин, Фазиль Искандер, Трифонов сынды жазушылар әлемін ашты. Фархад ағам тірлік-тынысымның бағыттаушы күші, басты бағдары.
– Мәдениетіміз бен өнеріміздің қазіргі ахуалына қалай қарайсыз?
– Елімізде өнердің дамып гүлденуіне толық жағдай жасалынған. Президентіміз Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев не қажет екенін жүрегімен сезініп, барлық мүмкіндікті туғызып отыр. Бәрі біледі,кей көршілерімізде опера, балет театрлары жабылып жатса, бізде жаңадан ашылып, сандары артуда. Өзін қадірлейтін әр мемлекетте мұндай театрлар болуы шарт. Астанадағы болашақ театрларымыздың жөн-жобасын Елбасының өз аузынан естіп, кеудемізді шаттық кернеді. Орал қаласындағы Бисенғалиевтің симфониялық оркестрі, жақында Астанада бой көтерген Өнер академиясы... несін айтасыз, мәдениет қанатын кең жаюда. Жанашырлықты бағалап, талаптан шыға алып жүрміз бе,бұл енді басқа мәселе.
– Қоғамның даму тербелісі ойыңыздан шыға ма, нені сағынасыз, өткен шақпен салыстырғанда не ұнап, не ұнамайды?
– Жаңалық жетерлік, өнеріміздегі оң өзгерістер қоғамның мәнін айқындап, көкейге жағымды әсер етеді. Бірақ, өзім ұнатпайтын,ішкі сарайым мүлдем қабылдамайтын нәрселер көбеюде. Өнердің қадірін тайдырып, жаппай шоуға айналдыру басым. Мүсілім Магомаевпен бірге құрдымға кеткен ән дәуірін сағынамын! 21 жасында берген концертіне Ришат, Мүсілім ағаларымның қалай кіргізгені әлі жадымда. Қазіргі эстрада кеңес заманындағы аудандық көркемөнерпаздар үйірмелері мен ансамбльдерінің деңгейінде ғана. Міне, солар бүгін үлкен сахнаны билеп-төстеуде, тұтастай жаулап алды десек те болады. Өздерімен салтанатты кештерде кездесіп, жиі араласамыз, жеке басыма қай-қайсы да құрметпен қарайды. Эстрада да ұлттық нақыш жоғалып кетті, тіпті тыңдайтын әуен де қалмады. Әлде қалай 101 радиодан домбырамын сүйемелденіп, көне таспадан төгілген халық шығармаларын естіп, шабытымның шалқығаны-ай, қазақ әндеріндегі кең тыныстылық, әуелеген биіктік, қою бояу, философиялық астар неткен ғажап десеңізші! Бүгінгі таңдағы музыка тайраңдап билеуге ғана ыңғайлы, ақыл, жан-дүниенің дамып, баюына мүлдем қауқарсыз, рухани қазынамен үш қайнаса сорпасы қосылмайды. Ғазиза Жұбанова, Сыдық Мұхамеджанов, басқа да көрнекті композиторларымыздың шығармалары, біреулер ұната ма, ұнатпай ма, бәрібір қазақпен бірге жасайды. Құрманбек Жандарбеков, Қаныбек Байсейітов, ағайынды Абдуллиндер дәстүрі ұрпақтан-ұрпаққа жалғаса береді. Ермек Серкебаев, Бибігүл Төлегенова мен үшін бәсекеден тыс, салыстырылмайтын шеберлер. Жастардың арасында жақсы дауыстар көп, Мәдениет министрлігі де қолдан келгеннің бәрін жасауда, болашағымыз зор деп үміттенемін.
– Қандай талантты болғанымен, жолы ашылмайтындар да ұшырасады. Бұл орайда жөніңіз бөлек. Сахнаға шығып, аузыңызды ашқаныңыз сол екен, көрермендеріңіздің ілтипатына бөлене кеттіңіз. Өзіңіздің ешкімге ұқсамайтыныңызға, ерекше екеніңізге сенесіз бе?
– Өзіңізді деуден гөрі, өзіңіздегі өнерді деу дұрыс шығар. Жеке басымды емес, өнерімді құрметтейді. Құдайға шүкір, Америка, Африка, Германия, Ұлыбритания ма, дүниенің қай бұрышын араласақ та, қазақтың әнімен, мәдениетімен таныстырып, намысты қолдан бермей келемін. Түрлі ел-жұрт атағымды аспандатып жатса, ерекше де шығармын. Өнерімізді бағалайтын жанкүйерлер ғой бақытты сезімге бөлейтін. Шын талант қалайда жарып шығады, мақсатына жетеді деп есептеймін.
– Әңгімеңізге үлкен рахмет.
Мағира ҚОЖАХМЕТОВА, жазушы.