Қажы Қорған қарағайлы, қайыңды өлке Қостанай құшағында туып өскен. Атамекені – ұлы ағартушы ұстаз Ыбырай Алтынсариннің кіндік қаны тамған Тобыл бойы – Қостанай қаласының тура іргесінде қоныс тепкен. Кіндік қаны тамған жері бұрынғы Обаған ауданы (қазіргі Алтынсарин) Қызылағаш елді мекені.
Өзі сол Қостанайдан ұлы ұстаз өз қолымен салдырған, сол кезде Жамбыл атымен иеленген орта мектепті ойдағыдай бітірді. Оқу бітіргеннен кейін Ақтөбедегі (негізі – Алтынсарин ашқан қыздар гимназиясы) сол кездегі мәдени-ағарту училищесіне түседі. Бұл 1960 жыл болатын. Сол кездің өзінде-ақ талабы таудай жас талант иесін тап басып таныған облыстың радио қызметкерлері студент жігітті дикторлыққа қосымша қызметке қабылдайды. Ол кезде Ақтөбе облыстық филармониясының аты дүрілдеп тұрған кез болатын. Сол филармония жаздағы гастроліне жас жігітті көркемсөз оқушы ретінде өздерімен бірге ала кетеді. Жаз бойы аз да болса тәжірибе жинап, өнер мектебінен өткен Қажыға, күзді күні Алматыға гастрольге келген «Қазақконцерт» ұжымы көркемсөз оқудан аты шығып, көзге түсе бастаған жас жігітке жабыса кетеді. Сөйтіп, жас Қажы бір күнде, құрамында қазақтың әйгілі өнер иелері Қали Жантілеуов, Үрия Тұрдықұлова, Роза Бағлановалар бар, сондай-ақ сол кездегі Қазақстанға еңбегі сіңген әртістер Жәлекеш Айпақов, Рахила Ақжаровалармен жасақталған іргелі де, ірі құрамға жүргізуші болып шыға келеді. Бұл жас Қажының болашағына жол ашқан үлкен өмір белесі болды. Сол екі арада Қажыға бұрыннан «құда» түсіп жүретін Батыс Қазақстан өлкелік (ол кезде өлке болатын) телерадиокомитеті оны қояр да-қоймай дикторлық қызметке шақырып алады. Сөйтіп, Қажы кейіннен бүкіл өміріне алтын арқау болған кәнігі кәсібіне біржола бет бұрады. Өмір өз өрнегімен осылай өтіп жатқан.
1968 жылы кеңестік кезең тарихында тұңғыш рет құрылып, ірге көтере бастаған Қазақ теледидары республика көлемінде жан-жақтан кадрларды қарастыра бастағанда алғашқы таңдау кезегі Қажыға түседі. Теледидарға түрі де, тұлғасы да, әсіресе, дауыс мәнері айқын, екі тілде (қазақша – орысша) бірдей сайрайтын сарабдал диктор керек болады. Мұндай талапқа бірден-бір жауап берер қасиет тек қана Қажының бойынан табылған.
Сөйтіп, Қажы Алматыға келіп, қазақ теледидарында алаңсыз жұмыс жасап жатты.
Келе-келе бірыңғай теледидардағы дикторлық тірлік Қажыны қанағаттандырмауға айналды. Ол өз күшін журналистикада сынап көрмек болды. Бойында жаза білетін қабілеті барлығын қапысыз байқаған Қажы қаламгерлік жолында жоғары білім алу үшін ҚазМУ-дің журналистика факультетіне түсіп, оның табақтай дипломын қалтасына салып алады. Енді Қажекеңе қажымай, талмай қазақ теледидарында қажырлы еңбек ету парызы ғана қалды. Осы кезде Қажы дикторлық деңгейден көтеріліп, тілшілік тіршілікке біржола ден қойған еді. Осы кезде Қажы қазақ телеарнасында бұрын болмаған тың тыныс, жаңа жол ашты.
Кеңес үкіметі кезінде қазақ ауылдарының хал-ахуалы анау айтқандай ажарланып кеткені шамалы еді. Әлі күнге дейін шешілмеген ауыз суы да, жолы да, байланыс торабы да – тіпті әлеуметтік саласының қай-қайсысының да қалыбына түсіп кеткенін бағамдау қиын еді. Әсіресе, ұлттық салт-дәстүрлерге, оны дамытуға ел іші, ауыл адамдары дәрменсіз болатын. Осыны айқын аңғарған Қажы Қорғанұлы қорғансыз жатқан ауылшаруашылығының қым-қуыт тірлігіне жан кіргізіп, қан жүргізу үшін бел шешіп, білек сыбанып кірісіп кетті. Тәжірибелі тілшіні ауыл ахуалы әуелден алаңдатып жүретін. Енді ол теледидардың зор мүмкіндігін пайдаланып, елдегі қордаланып қалған проблемаларды тақырып нысанасына алып, жүйелі түрде жүргізіп жатты. Сол кезде елді елеңдеткен «Киіз үй», «Төрт түліктің төресі», «Желден жүйрік жануар» хабарлары қалың тыңдарманның тағатсыз күтетін тақырыбына айналды. Бұл хабарларға Қажы сол кездегі ауылшаруашылығы министрінен бастап, қатардағы жауапты қызметкерлерге дейін қатыстырып, кенжелеп қалған келеңсіз көріністерді көзге шұқып көрсетіп отырды. Ауылшаруашылығына назар аударып, қолдау көрсету, ол ұлттың қамын ойлау деген сөз. Бұл Қажы хабарларының өміршеңдігін көрсетті. Егер ұлты үшін, жұрты үшін еңбек етпей, құр әншейін науқандық тапсырмалардың жетегінде кетсе, түбінде тілшілік тіршілігінің зая боларын тәжірибелі журналист бірден бағамдап болжаған еді. Ол көтерген сол бір салауатты тақырыптар әлі күнге дейін өзінің құнарлығын жойған жоқ. Өміршең тақырып деген, міне, осындай болады. Сол жылдарды Қажы сомдаған тұғырлы хабар қазақ теледидарында бірінен соң бірі жалғасып, көрермендердің көз қуанышына айналып жатты. Оның ауылшаруашылығының алыптары – Шығанақ Берсиев, Ыбырай Жақаев, Жазылбек Қуанышбаевтар жайлы жазылған телевизиялық түсірілімдері бұл күндері таптырмайтын тарихи тақырыптарға айналып отыр. Оның «Үш бәйтерек», «Дом без углов» (орысша хабар), сондай-ақ, Жеңістің 40 жылдығына тарту ретінде арнайы жасалған 29 сериялы «Балтық жағалауын азат еткен қазақстандықтар» туралы телеповестері бұл күнде қазақ теледидарының алтын қорында сақталып қалды.
Менің де Қажекеңмен қазақ теледидарында бірге істеген жылдарым болды. Сонда менің есімде қалғаны Қорғанұлының авторлық тақырыбына айналған «Бір хаттың ізімен» деген хабарлар сериясы еді. Осы хабарлар Қажыны биік белеске көтерді. Қазақ телеарнасының апталық басқосуларында Қажы жасаған осы бір бірегей хабарлар топтамасы талай мақтауға ілігіп, тілге тиек болды. Сол кезде ел арасынан Қажыға рахмет айтып, ыстық лебіз білдірген көрермен хаттарының көптеп келіп жататынын талай рет көзім шалған еді. Міне, бұл түптеп келгенде, журналист жұмысының жемісі, еленген еңбектің ерен белгісі болатын.
Қажының қажымай-талмай істеген еңбегі үкімет тарапынан елеусіз қалған емес. Әсіресе, оның Солтүстік өңірде астықтың мол шыққан жылдарында күні-түні тынымсыз еңбек етіп, журналистік тапсырмаларды қалтқысыз орындаған жұмыстарының нәтижесінде алған «Құрмет белгісі» ордені оның шын мәніндегі қажымас қайраткерлігін айқын айғақтайтын марапат еді. Абыройлы еңбек жемісі мұнымен тоқтамай, жалғасын тауып жатты. Соның бірі, Қажының 1982 жылы қазақ теледидарының 20 жылдығы мерейлі мерекесінде «Қазақстанның еңбек сіңірген мәдениет қызметкері» атағын алуы зор қуаныш болды. Бұған қарымды қаламгердің «Қазақ әдебиеті» газеті мен Қазақстан Журналистер одағының сыйлығын қоссақ, Қажының еңбегінің ересен үлгісіне айқын көз жеткізген болар едік.
Қажымас қаламгер қазіргі таңда зейнет жасына жеттім деп, қол қусырып қарап отырған жоқ. Ол, әсіресе, соңғы жылдары «Туған жер түлектері» айдарымен қостанайлық азаматтар туралы көп сериялы деректі фильмдер легін жалғастырып келеді. Бұл жұмыста да Қажының қажымас қайраткер тұлғасы айқын аңғарылып тұр. Бұл жұмыстар Қажының «Ұлпан» деп аталатын өзі жетекшілік жасап келе жатқан ұжым арқылы жүзеге асуда.
Серік ТҰРҒЫНБЕКҰЛЫ.