Журналист-жазушы Сүлеймен Мәмет – әманда ұлт ісіне жан-тәнімен араласып, ұлттық құндылықтарымыздың аяққа тапталмауын, жоғалтқан асылдарымызды қайта тірілтіп, ұлттық мүдделеріміздің қолға алынуын, сөйтсе ғана халқымыздың басы аман, бауыры бүтін болатынын шырылдай айтып жүретін қазақтың адал ұлдарының бірі. Қолымызға тиген «Уақыт үні» атты жинағында да оның осы тақырыптағы алуан түрлі пайымдары жинақталыпты. Ондағы сыр-сұхбаттары мен публицистикалық ой-толғамдары тегісімен осы мәселенің төңірегінде топтастырылған екен.
Кітаптың бірінші бөлімінде қазақтың ойшыл, ұлт болашағына жаны шырқырап жүретін жандармен түрлі проблемалар төңірегінде жасаған сұхбаттары орын алған. Соның беташары белгілі абайтанушы ғалым, бауыржантану ілімінің негізін салушы, бар болмысымен ұлтының жоғын жоқтап келе жатқан көзі тірі абыздарымыздың бірі Мекемтас Мырзахметовпен жасаған сұхбаттан басталыпты. Ата-баба, зәу-затымыздың бастан өткерген зобалаңын түпкі тамырынан тартқан ғалым әңгіме орайында қазақ жұрты жеті басқыншылықты бастан кешіргенін айтады. «Бірінші – ғұндар заманында Қытаймен шатыстық, екінші – парсымен арпалыстық, үшінші Ескендір Зұлқарнайын бастаған гректер келді, төртінші – арабтар андағайлап жетті, бесінші – моңғолдар, алтыншы – қарақұрым қалмақтар қаптады, жетінші – ормандай орыс жайлады», дей келіп, солардың бәрінен де аман қалған қазақ енді тәуелсіздікке қол жеткізген заманында өздігінен жойылып бара жатса, оған өзінен басқа ешкім кінәлі емес дегенді айтады. Осының өзі тамыры тереңде жатқан тұжырым емес пе? Мұның себебін абыз қазақтың рухани болмысының азып бара жатқандығынан, Абайдай данышпанын айнымас темірқазық ретінде ардақтай ұстаудың орнына өзгенің ортаңқол дүниелеріне еліктеп-солықтай бергеннің салдары екендігін дәлелді пікірлерімен өрнектейді. «Абайды жүрдім-бардым емес, ойлы көзбен оқысаң, бәрі көңіл айнаңда анық көрініп тұрады. Бүкіл болмысың тұнық айдынға түскендей анық тұр», дейді.
Кітаптағы басқа сұхбаттардың, мақалалардың да негізгі өзегі, тоқтаған пайымы осы. Өзгеге еліктеп-солықтап жүргенде өзіңнің қолыңдағы алтыннан айырылып қалма, алдымен өзіңнің болмысыңа терең бойла, өзіңді терең танып алған соң ғана басқаның жақсылығын бойыңа тарт дегенге саяды. Мәселен, «Қазақ қайтсе, қалады қазақ болып» деген тақырыппен берілген белгілі ұлтжанашыры Берік Әбдіғалимен, Алаштың ардақты ұлдары жәйлі түркиялық қандасымыз, атақты тарихшы ғалым Абдуақап Қарамен және т.б. әңгіме өрбіткенде де осы өзектен айнымайды. Тіліңді тазалау арқылы діліңді тауып, рухыңды жандандыру жолдарын да ол Абай даналықтарынан табады. Мәселен, Берік Әбдіғалимен сұхбатында Үкіметтің бір кезде қазақша сөйлей бастағанын «түзелу үшін «әуелі – бек зор өкімет, жарлық қолында бар кісі керек» деген данышпан сөзі осы емес пе екен деп те үміттеніп қалады. Сондай-ақ Б.Әбдіғалидың: «Ұлттың рухы оянса, ұлттық намыс оянады»; «ұлт мықты болмай тілдің бағы жанбайды»; «бодандық рухыңды жұрдай еткен, одан құтқаратын ұлттық намыс қана» деген секілді тұжырымдары да қазақ үшін үнемі жадынан шығармайтын қағидалар екені даусыз.
Барлық сұхбаттар мен ой-толғамдар «бойға жұқпай сырғанайтын» құрғақ ақыл, құр ділмәрсу емес, «адамның бар тамырын қуалап», «ынталы жүрекке» жететін жанды деректерге, тынысты болжамдарға, салыстырмалы фактілерге толы. Бұлар да кітаптың құндылығын арттыра түскен.
Кітаптың екінші бөлімі «Кісілік келбеті» деп аталып, онда адамдар арасындағы түрлі қатынастар кезіндегі адамгершілік асыл қасиеттің жоғары тұрғанына мысал боларлық дүниелер топтастырылыпты. Соның ішінде қарапайым адамдар мен белгілі тұлғалардың жеке басы мен істерінде болған бір үзік үлгілі сырлар айтылыпты. Өмірбек Байгелди, Равиль Шырдабаев, Тұманбай Молдағалиев, Өмірзақ Сұлтанғазин, Әбіш Кекілбаев, Кемел Тоқаев, Абдул-Хамид Мархабаев, Ақселеу Сейдімбеков және басқаларға қатысты оқиғалар осы қатарда баяндалған. Мұндағы негізгі идея да алғашқы бөлімдегі өзектен айнымаған. Олар «қазақты көргің келсе міне осы, деп көрсетсе дүниеге ұялмайтындай» азаматтар болуымен қатар ұлт мүддесіне сай орны бар, атқарған айтулы істері бар тұлғалар болған соң да олар Сүкең қаламына іліккен сияқты.
Кітаптың соңғы бөлімі алғашқылардағы ұлттық дүниеге қатысты терең толғамдарды іс жүзіне асырудың тура жолдарын айтқан шағын мақалаларға, өзіндік тұжырымдарға толы екен. Мәселен, «Күрессек, намыссыздықпен күресейік», «Демографияны деміктіріп алмайық», «Сингапурды Сингапур еткен ұлттық, рух, адал қызмет», т.с.с. мақалалардың тақырыбының өзі-ақ айтпақ ойларды айқайлап жеткізіп тұр. Жалпы айтқанда, кітаптың оқырманға салар ойы тым өзекті, жетеңе тимей қоймайтын жетелі сөздер екені даусыз.
Жақсыбай САМРАТ.