Қазақстан 2015 жылы бәсекеге қабілетті елдердің ішінде 42-орынды иеленіп, өз рейтингін 2006 жылмен салыстырғанда 14 сатыға жақсартқаны барлығымыз үшін қуанышты хабар болды. Қазақстан 2050 жылға дейін әлемнің 30 бәсекеге қабілетті елдері қатарына енуі тиіс болса, онда білім беру сапасы да сол қатардан табылуы керек.
Бәсекеге қабілеттілікті анықтайтын факторлар ішінде: «Денсаулық және бастауыш білім» және «Жоғары білім және кәсіптік даярлық» бар. Осының алғашқысының көрсеткіші 2006 жылмен салыстырғанда 7 сатыға, ал екіншісінің көрсеткіші 9 сатыға төмендеп, еліміз 93-ші және 60-шы орындарды иеленген.
Білім сапасы қай елдің болмасын келешегі, оның өркендеп-өсуі, мемлекеттік қауіпсіздігінің түп қазығы екені баршаға мәлім. Осы істі тиянақты атқару үшін дамыған елдер оқушылардың біліктілігі мен бағаларының Халықаралық PISA, TIMSS және басқа да зерттеулеріне қатысып, өзіндегі жағдайға салыстырмалы түрде баға беріп отырады.
Біздің еліміз 2007 жылы алғаш рет TIMSS-қа тек 4-сынып оқушыларымен қатысып, математика бойынша 5-орын, жаратылыстану бойынша 11-орын алғанда қатты қуандық. 2011 жылы осы зерттеуге 4-ші және 8-сынып оқушылары қатысты. Оның қорытындысы шыққанда бар қуанышымыз су сепкендей басылды. 4-сыныпта оқып жүргенде жоғары көрсеткіш көрсеткен балалар 8-сыныпқа барғанда 17-ші және 20-орындарды иеленіп, бұрынғы деңгейді 12 және 9 сатыға төмендетті. Ал 4-сынып оқушылары 27-ші және 32-орындарды иеленіп, 4 жылда сәйкесінше 22 және 21 сатыға төмендеп қалды.
PISA зерттеуіне біздің ел 2009 жылы және 2015 жылы қатысты. Осы жылдары 15 жастағы оқушылар оқырман сауаттылығынан 65 елдің ішінде сәйкесінше 59-шы және 63-орындарды, математикалық сауаттылықтан – 53-ші және 49-орындарды, жаратылыстану-ғылыми сауаттылықтан – 58-ші және 52-орындарды қанағат тұтты. Бұл нәтижелер ЭЫДҰ елдері бойынша орташа нәтижеден төмен болды.
Білім сапасының ішкі көрсеткіші – ҰБТ нәтижелеріне де көңіл толмайды. Оны жақсарту үшін 2012 жылдан бастап мектеп бітірген түлектердің 25-30%-ы ҰБТ тапсыруға жіберілмейтіні туралы БАҚ-та ашық жазылды. Бұған түлектердің шектік деңгейден өте алмағандарын қоссақ, онда білім сапасының төмен екенін байқаймыз. Неге?
* * *
Біз білім сапасына қатысты зерттеулер жүргіздік. Алдымен PISA, TIMSS, PIRLS зерттеулеріне барып, олардың соңғы 10-12 жылғы қорытындыларын зерделеп, оқушылары тұрақты түрде жоғары нәтижелер көрсететін елдердегі, табыстылық пен тиімділік себептерін анықтап, басқа елдер ғалымдарының зерттеулерін талдадық. McKinsey&Company компаниясының ғалымдары М.Барбер, М.Мушед, Ч.Чийоке: «Мектепте оқытудың тұрақты жоғары сапасына қалай жетуге болады?» және «Мектепте білім берудің ең үздік жүйелері қалай жетіле түсуде?» деген сұрақтарға жауап беру үшін 45 елдің білім беру жүйесін бүге-шігесіне дейін зерттеп, құнды қорытындылар жасаған екен. Біз осы еңбектерді де пайдаландық. Елімізде егемендік алғаннан бергі уақытта атқарылған істер де зерделенді.
Білім беру жүйесін құрушылар: білім стандарттары мен оқу бағдарламалары; оқу әдебиеті; педагог кадрлардың кәсіби біліктілігі; білім мониторингі; рухани-адамгершілік және патриоттық тәрбие беру; ғылыми-зерттеу жұмыстары; басқару жүйесі; материалдық-техникалық база. Демек, 12 жылдық мектепке өткенде, әр сыныпта жүйелі түрде барлық құраушылардың сапасын көтермейінше, білім сапасы көтерілмейді. 12 жылдық білім беруге өту үшін 1-сыныптың білім сапасын арттыруды қамтамасыз ететін барлық құраушылардың сапасын көтеру жұмыстары жүйелі орындалуы керек. Келесі оқу жылында 2-сынып, одан кейінгі оқу жылында келесі сынып бойынша нәтижелі жұмыс жасалғанда ғана білімде сапа болады.
Біз осы құраушылар негізінде еліміздегі қазіргі кездегі нақты жағдайды саралай отырып, оған баға бердік және озық Отандық, шетелдік тәжірибелер негізінде осы әрбір құраушының сапасын көтеру үшін не істеу керек екенін анықтай келе, қай жылы қандай жұмыстарды кімдердің қалай атқаруы, онда қандай нәтижеге қол жеткізуі керектігін және жалпы күтілетін нәтижелерді анықтадық.
Білім стандарттары мен оқу бағдарламалары сапасын көтеру (Сст). Қазір мектепте білім, білік, дағды парадигмасы негізінде дәріс беріледі. Ал білім сапасын көтеру үшін 12 жылдық мектепке өткенде нәтижеге бағдарланған, бала біліктілігін қалыптастыратын парадигма негізінде дәріс беруді іске асыру керек. Оның түпкі мақсаты – әр баланың алған білімін өмірдегі жағдаяттармен байланыстырып қабылдауына қол жеткізу. Мұндай білім мазмұны орта білім саласы үздік дамыған Жапония, Оңтүстік Корея, Сингапур, Финляндия сияқты елдерде ұзақ жылдардан бері қолданылып келеді.
12 жылдық мектептің жетілдірілген Бастауыш білім стандарты мен оқу бағдарламаларын мұқият қарап шықтық. Стандарт біршама дұрыс, ал оқытылатын пәндердің оқу бағдарламалары әлі де болса жетілдіруді қажет етеді. Мысалы, 3-4 сыныптарда оқытылатын Ақпараттық-коммуникациялық технологиялар пәнінің оқу жоспарында «Қарапайым графикалық модельдерді құру және редакциялау», «Нысандарға анимация қолдану», «Кестелік модельдерді құру», «Желіде орналасқан ақпараттың барлығы нақты және пайдалы екенін анықтау» сияқты аса күрделі дүниелерді оқыту қарастырылған. Бұларды меңгеру барысында бала қатты қиналады. Ал музыка пәні оқу бағдарламасында негізінен ұрмалы-шулы аспаптарды меңгеру қарастырылған. Қазақтың ұлттық шертпе аспаптары екінші кезекке ығыстырылған.
Жалпы, балаларды ерте жасынан игеруі қажетті күрделі пәндермен жүктеудің алдын алу керек. Себебі, бұл баланың психофизиологиялық және ақыл-ой дамуына теріс әсер етеді, сондай-ақ, олардың білімге деген ынтасын шектейді. Оның орнына жас балалардың рухани-адамгершілік қасиеттерін қалыптастырып, зияткерлік дамуына әсер ететін пәндерге көп уақыт бөлу керек.
Оқу әдебиетінің сапасын көтеру(Со). Оқу әдебиетін дайындаудағы біздегі үлкен кемшілік, бір авторлық ұжым құрылып бір пәннен бір концепцияға негізделген барлық сыныптарға арналған желілік оқулықтар мен оқу-әдістемелік кешендерін дайындамай отыр. Білім сапасы жолға қойылған елдерде бұл талап қатаң сақталады. Бір пәннен әр сыныпта әртүрлі авторлардың оқу әдебиеттерімен оқыған жағдайда оқушылар осы пәннен сапалы білім ала алмайды. Сондықтан, бір пәннен сол пәнді оқитын барлық сыныптарға арналған желілік оқулықтар мен Инновациялық оқу-әдістемелік кешендер әзірлеу үшін арнайы авторлық ұжымдардың болуын қамтамасыз ету керек.
Қазіргі уақытта әр оқулықпен бірге мультимедиялық оқу құралы қоса дайындалады. Онда осы оқулыққа қатысты интернет жүйесінен алынған қажетті материалдар жүйеленіп беріледі. Яғни бала өзі интернетке кіріп, қосымша материалдар іздестірмейді, бәрін осы дискіден оқып, көре алады. Бұл әр пәннен терең білім алуға ерекше ықпал етеді.
Педагог кадрлардың кәсіби біліктілігі сапасын көтеру (Сккб). Мұғалімдердің кәсіби біліктілігін көтеру бойынша жұмыстар екі бағытта жүргізілуі қажет: педагог кадрларды даярлау және мұғалім кадрлардың кәсіби біліктілігін көтеру.
McKinsey&Company компаниясы ғалымдары жүргізген зерттеулер, егер 8 жастағы қабілеті орташа оқушыларға біреуінің біліктілігі жоғары, екіншісінікі төмен мұғалімдер сабақ берсе, онда оқушылардың оқу нәтижесі үш жылдың ішінде 53%-ға алшақтайтынын көрсетті. Кәсіби қабілеті жоғары мұғалім сабақ беретін сынып оқушыларының ой-өрісі біліктілігі төмен мұғалім сабақ берген оқушыларға қарағанда, үш есе тез дамиды екен.
Зерттеулер нәтижесінде оқушылардың білім сапасы мұғалімдердің білім сапасынан жоғары болмайтыны және оқыту нәтижелерін жақсартудың бірден-бір жолы оқытуды жақсарту екені анықталған. Себебі, мектепке бір нашар ұстаз келсе, одан білім беру жүйесі 40 жыл зиян шегеді екен. Сондықтан, білім сапасы озық елдерде бастауыш сыныптарда негізінен магистранттар дәріс береді және оларды әр хирургті операция жасауға қалай дайындайтын болса, дәріс беруге солай дайындайды.
Олай болса, бастауыш сыныптарда оқитын балалардың білім сапасы оларды оқытатын ұстаздардың білім сапасына тәуелді болатын болса, онда педагогикалық колледждерде білім алатын студенттердің деңгейін бакалавр дәрежесіне көтеру кезек күттірмейтін аса маңызды проблема деп қарастыру керек.
Қазіргі уақытта мектептерде сабақ беріп жүрген мұғалімдердің кәсіби деңгейлерін ескере отырып, алдымен жаңа білім мазмұнымен жұмыс жасайтын барлық 1-сыныптарда дәріс беретін ұстаздардың кәсіби біліктілігін көтеру керек. Егер келесі оқу жылында бұл ұстаздар өз оқушыларымен 2-сыныпқа баратын болса, онда осы жылы 1-сыныпқа дәріс беретін барлық мұғалімдердің құзыреттілігін алдын ала көтерген жөн. Жұмыс осылай жүйелі түрде жүргізілген жағдайда ғана білім сапасы көтерілмек. Ол үшін білім басқармалары 1-сыныптарда жұмыс жасайтын барлық ұстаздардың тізімін жасап, олардың кәсіби құзыреттіліктерін анықтап, білім жетілдіру институттарымен бірлесе отырып нәтижелі жұмыс жасаулары керек. Тәлімгерлер институтын жетілдіріп, коучерлер институтын құру жұмыстары мақсатты түрде жүргізілуі тиіс.
Білім сапасы озық елдерде жас ұстаздар өткізетін сабақтар сапасын арттыру үшін үлгілік сабақ жоспарлары мен арнайы оқу-әдістемелік материалдар әзірленеді. Шынайы ұстаз болғысы келген жандарға үлкен қамқорлықтар жасалады. Біз мұны ескеруіміз керек.
Білім мониторингі сапасын көтеру (Смс). Білім сапасын анықтайтын өлшем жүйесі жасалмайынша оның сапасын көтеру мүмкін емес. Сондықтан, әлемнің жетекші елдерінде білім беру сапасы мониторингі жүйесін құруға ерекше көңіл бөлінеді. Мысалы, АҚШ-та білім беру саласын дамытуға бөлінген қаражаттың 20-25%-ы оның мониторинг жүйесін жетілдіруге жұмсалады.
PISA, TIMSS, PIRLS тәрізді білім беру сапасын бағалаудың халықаралық зерттеулері және басқа да зерттеулер педагогикалық өлшемнің озық әдістерін қолдануға негізделген. Қазақстанда білім беру сапасы мониторингі жүйесі жетілмеген. Білім жетістігін бағалау жөнінде бірыңғай инструментарий жасалмаған, білім жетістігін бағалаудың педагогикалық өлшемі туралы педагогикалық квалиметрия және тестология ғылымдары дамымаған.
12 жылдық мектепке сапалы түрде өту үшін алдымен тек 1-сынып пәндерінен білім беру сапасын анықтау құралдарын жасау, оқушылардың түрлі пәндерден оқу жетістіктері туралы объективті ақпарат алу үшін тестология ғылымына негізделген сынама сұрақтарын дайындау қажет. Бұл шешілмесе, онда 12 жылдық мектепке өткенмен, ешқандай бағдары жоқ қараңғы кеңістікте жүргендей боламыз. Себебі, дұрыс бағаланбаған істің сапасын көтеру мүмкін емес.
Рухани-адамгершілік және патриоттық тәрбие беру сапасын көтеру (Ст). Білім беру саласындағы озат елдер ата-бабалардың ұлттық рухани-мәдени мұрасын сақтап әрі көбейте алатын, ұлттық басымдылықтарды анықтай білетін, шығармашыл, рухани бай және интеллектуалды дамыған жеке тұлғаны тәрбиелеуге ерекше көңіл бөледі. Олардың бастауыш мектептерінің оқу жоспарларында рухани-адамгершілік құндылықтар мен дене қасиеттерін қалыптастыратын пәндерді оқып-үйренуге уақыттың 50%-ға жуығы бөлінеді. Ал бізде әзірленген 12 жылдық мектеп оқу жоспарын зерделегенімізде, бұл пәндердің үлес салмағы 40% көлемінде екені анықталды.
Қазақстанда білім беру идеялары қашанда берік рухани-адамгершілік бағдарларға сүйеніп келген. Қазақтардың өзіндік рухани философиясы туған жеріне деген сүйіспеншілік, даналық, төзімділікке толы болған. Соңғы жылдары елімізде рухани-адамгершілік тәрбие беруге жеткілікті көңіл бөлінбей отыр. Негізінен оқушылардың ресми білімдік жетістіктеріне – емтихан тапсырулары мен жақсы баға алғандарына мәзбіз.
Елбасының «Мәңгілік Ел» идеясын іске асыру үшін ата-анасын сыйлайтын, Отанын сүйетін, мәдениетті, ел тарихын біліп, дамытатын; ел бірлігі, толеранттық және халықтар достығын сақтайтын; рухы бай, еңбексүйгіш, денсаулығы мен қоршаған ортаны қорғайтын; қазақ және шет ел тілдерін меңгерген, сапалы білім алған, адамгершілігі мол, патриоттық қасиеті жоғары ұрпақ тәрбиелеу қажет деп есептейміз. Бұл идея барлық стандарттарда, оқу бағдарламалары мен оқу әдебиеттерінде іске асырылуы керек.
Ғылыми-зерттеу жұмыстарының сапасын көтеру (Сғзж). Жалпы, орта білім сапасын көтеру үшін мақсатқа лайық ғылыми-зерттеу жұмыстарын жүргізу қажет. Себебі, білім беру жүйесінің даму деңгейі мен сапасы елдегі педагогика ғылымының жетістігіне байланысты. Елімізде білім беру саласындағы проблемаларды зерттеу үшін іргелі және қолданбалы ғылыми-зерттеу жұмыстары жүргізіледі. Бірақ осы проблемаларды зерттеуге қаражат, соңғы жылдары, қалдық қағидаты бойынша бөлініп келеді.
12 жылдық мектепке өту және оның білім сапасын көтеру, басым біліктілік көзқарасты жеке басқа бағдарланған парадигмаға ауысуды жүзеге асыратын жалпы орта білім беру стандарттары мен оқу бағдарламаларын дайындау, инновациялық оқу-әдістемелік кешен әзірлеудің ғылыми-практикалық негіздері, білім беру сапасын бағалау жүйесін жасау проблемалары мүлде зерттелмеген деп айтуға болады.
Жалпы, күн тәртібінде тұрған проблемаларды зерттеу негізінде оларды шешу және енгізу бойынша ғылыми негізделген ұсыныстар дайындалуы тиіс. Барлық ғылыми-зерттеу және эксперименттік жұмыстар, олардың нәтижелері нақты практикалық қызметте дер кезінде пайдаланылуы үшін олар озыңқы режімде жүргізілуі тиіс.
Басқару жүйесінің сапасын көтеру (Сбас). 12 жылдық мектепке өту барысында білім сапасын көтеру үшін басқару жүйесінің барлық институттары бірлесе отырып іс-қимыл жасауы керек. Білім сапасы құраушыларының сапасын арттыру үшін ғалымдар мен мұғалімдердің үлкен ұжымы, ғылыми-зерттеу ұйымдары мен білім беру мекемелері, оқулықтар авторлары мен баспалар, педагогикалық ұжымдар мен жұртшылықтың бар күш-қуатын жұмылдырып, олардың нәтижелі жұмыс жасауын қамтамасыз ету қажет.
Білім сапасын көтеруге бағытталған жұмыстар негізінен мектепте анықталады. Ал ол жұмыстардың сапалы атқарылуы мектеп директорының біліктілігіне тікелей байланысты болады. Мектеп директоры осы істі бүге-шігесіне дейін жете меңгерген, үлкен ұстаздар қауымына білім сапасын көтеру мақсатында ақыл-кеңес айтып, нақты жол көрсете алатын ұлағатты жан болуы керек.
* * *
Қазақстан Педагогикалық ғылымдар академиясының мүшелері академия президиумының шешімі негізінде еліміздің Орта білім беру сапасын көтерудің ұзақ жылдарға арналған тұжырымдамасы мен кешенді бағдарламасын әзірлеп, олар барлық аймақтарда кеңінен талқыланып, айтылған ұсыныс-пікірлер негізінде жетілдіріліп, Үкіметке тапсырған болатын.
Ол Үкімет деңгейінде талқыланып, оң баға алды.
Қазіргі уақытта ғалымдар Білім және ғылым министрлігімен бірлесе отырып Қазақстан Республикасында Білім беруді дамытудың 2016-2020 жылдарға арналған Мемлекеттік бағдарламасын әзірлеу орайында жұмыс жүргізуде. Осының бәрі орта білімде оң жолға салу мақсатын көздейді.
Асқарбек ҚҰСАЙЫНОВ,
Қазақстан Республикасы Мемлекеттік сыйлығының лауреты, академик.
АЛМАТЫ.