Қазақстан Парламентіне – 15 жыл
Тәуелсіздік таңы атқаннан кейін біздің елімізге көп істі басынан бастауға тура келді. Соның бірі қос палаталы кәсіби Парламент құру болатын. Міне, үстіміздегі жылы азат Қазақстан үшін айшықты дата тәуелсіздіктің 20 жылдығы десек, кәсіби Парламенттің де 15 жылдығы ел шежіресіндегі айтулы оқиға екені анық.
Біздің тілшіміз осы кәсіби заң шығару органының бірінші шақырылымының депутаты және қазіргі күні де Парламент Мәжілісінің депутаты болып табылатын Ирак ЕЛЕКЕЕВКЕ жолығып, аталған датаға орай әңгіме-дүкен құрған еді.
– Ирак Қасымұлы, егер тарихқа көз салатын болсақ, біз елдік шежіремізде «Қасым ханның қасқа жолы», «Есім ханның ескі жолы», Тәуке ханның «Жеті жарғысы» болғанын, дала жұртшылығын бітімге бастап, билік айтқан билердің кесімді шешімдері болғанын білеміз. Осының барлығы қазіргі тілмен айтсақ, дала парламентаризмі мен заңдық негіздің сол баста нышаны байқалғанын танытады. Тәуелсіздік алған алғашқы жылдары Қазақстанның Жоғарғы Кеңесі таратылғаннан кейін Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың ел дамуына қажетті жүзден астам заңды өзінің заңдық күші бар Жарлығымен бекіткені де ұмытыла қойған жоқ. Ал сіз алғашқы кәсіби Парламенттің депутаты болдыңыз. Қазақстанның кәсіби Парламентке келу жолы қалай жүрді?
– Дұрыс айтасыз, біздің даламызда биліктеріне ешкім дау айта алмаған «Тура биде туған жоқ, туғанды биде иман жоқ» деп мынау менің жақыным еді, деп бұрмайтын билер институты болды. Осыдан екі-үш жыл бұрын осы дала билігіне қатысты Салық Зиманов ұйымдастырған ғылыми конференция өткізілді. Сонда оған Жапониядан, Үндістаннан келіп қазақ тілінде баяндама жасаған ғалымдар болды. Мен ғажап қайран қалдым. Егер орыс, ағылшын тілдерінде қазақ билері туралы баяндама жасап жатса, оған таңқалмауға болар, ал қазақтардың өздері жөндеп сөйлемейтін қазақ тілінде олар баяндама жасады ғой. Сонда олар: «Бұл тек Қазақ елінің феномені, басқа ешбір жұртта мұндай жоқ, бұл керемет құбылыс», дегенді көлденең тартты. Расында, біздің өзіміздің кереметтеріміз жетеді. Тек үйлестіріп, бүгінге бейімдеп қолдану жағында кемшілігіміз бар. Жақында «Медиация туралы» заңның жобасын қарадық. Сонда мен: «Медиация» деп атағанымыз дұрыс емес. Бұл кәдімгі біздің баяғы билер айтқан шешімдер ғой. Неге Еуропаны негізге алып, солардың терминін қолданамыз? Дала заңында осындай билік айту болған. Неге бұл заңды бітімгершілік пе, мәмілегерлік пе деп пайдаланбаймыз?» – дедім. Сөйтсек, «бітімгершілік» деген кезінде «миротворчесто» сөзін қазақшалауға бекітіліп кеткен екен.
Қазақ жерінде қағазға түсіріліп, тасқа басылған заң шығару органы 1938 жылы өмірге келген Қазақ КСР-інің Жоғарғы Кеңесінен бастау алады. Жарты ғасырдан астам өмір сүрген бұл институт өз дәуірін аяқтап, еліміздің қос палаталы кәсіби Парламентіне жалғасты.
Ал оған дейінгі қазақтардың парламентке талпынуы патша заманында Ресейдің Мемлекеттік Думасына сайлануынан көрінеді. Олардың көпшілігінің ғұмырының қаншалықты трагедиямен аяқталғанын көзі қарақты, көкірегі ояу әрбір жан біледі. Алып империяның құрсауында болған, кейін тоталитарлық жүйеге бағынған біздің еліміз тәуелсіздігін алғанда оның заң шығару жүйесі де өзгеруі тиіс болды.
Кеңестер Одағы ыдырар алдында Қазақ КСР-і Жоғарғы Кеңесінің XII шақырылымының сайлауы өткізілді. Бұл демократияның алғашқы нышаны байқалған сайлау болатын. 360 мандатқа екі мыңнан астам адам арасында баламалы түрде тартыс өтті. 90 депутат сол жолы түрлі республикалық қоғамдық ұйымдардан сайланды.
XII шақырылым еліміздегі парламентаризмнің қалыптасуында ерекше рөл атқарды. Осы депутаттар Ата Заңға өзгерістер қарастырып, тұңғыш рет Президент лауазымын енгізді. Мұнан соң көп кешікпей Кеңес Одағы тіршілігін тоқтатты. Айтпақшы, Қазақстанның Егемендігі туралы декларацияны қабылдаған да осы шақырылым еді. Ал мұнан кейінгі XIII шақырылымының ғұмыры қысқа болғаны мәлім. Ол нағыз бір қиын шақ болатын. Елдің алдағы даму жолы анықталған мерзім де осы уақыт еді. Елбасы осы қиын шақта заң шығарудағы тізгінді қолына нық ұстап, нарықтық экономикаға негізделген, жаңа саяси жүйенің дамуына жол ашқан 147 заңға қол қойды. 1995 жылдың 30 тамызындағы жаңа Конституция екі палаталы Парламент құруға негіз болды. Бұл еліміздің демократиялық жолмен дамуындағы әлемдік парламентаризм қағидаттарына сүйенген жаңа бағыт еді. Менің бақытым – осы шақырылымның депутаты болуым.
– Кәсіби қос палаталы Парламенттің алғашқы шақырылымын айтқанда үш-ақ қана заңгер бар едік деп еске алып жатырсыз. Арада 15 жыл өтті. Даму жолында 15 жыл дегеннің өзі көп емес. Алайда, өткен мен қазіргіні салыстыра қарап, Парламенттің өсу деңгейіне, құрамына, заңдардың сапасына заңгер ретінде көз жіберіп көрсеңіз.
– 1995 жылы Конституцияға өзгеріс енгізбей-ақ референдум арқылы Президент өкілеттігін 5 жылға ұзартқанбыз. Және Өскеменде өткен жиынға қатысушылардың ел азаматтарына жолдаған үндеуінде: «Қазақстанның барлық азаматтарын Қазақстанның Тұңғыш Президенті – Елбасы (Ұлт Көшбасшысы) Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың президенттік өкілеттігін 2020 жылдың 6 желтоқсанына дейін ұзарту туралы республикалық референдум өткізу жөніндегі ұсынысты қолдауға шақырамыз» делінген. Ал біздің қабылдаған заңымызда ондай бір сөз жоқ. Осы жерде заңның қазақша жазылуы тағы да алдымыздан шығады. Елбасы дегеннің өзі «Глава государства». Ата Заңда, ендеше, «Елбасы» деген сөз көп жерде бар. Екіншіден, ерекше бір айтайын дегенім, бұл тек бізде ғана болып жатыр ма?
Егер тарихқа қарасақ, Франция Шарль де Голльді бір емес, екі рет референдум арқылы сайласа, АҚШ Рузвельтті 4 рет президенттікке алып келген. Ал біз осы тарих үшін қас-қағым кезеңде артта қалып қалған жоқпыз, алға дамыған елге айналдық. Және біз жас мемлекетпіз. Адам жасы ұлғайған сайын «Не істелінді?» деп кейінге көз салуға құмар. Ал жасқа ол тән емес. Ол алға қарайды. Сондықтан Қазақстан да жас мемлекет болғандықтан өткенге емес, алға қарауы тиіс. Елдің алға дамуы үшін біз Елбасының өкілеттігін ұзартуға тиіспіз деп ойлаймын.
– Егер заманауи тілмен айтсақ, біздің Президент өте креативті адам ғой.
– Міне-міне, өте дұрыс айтып отырсыз. Ол – тоқтап тұрмайтын, көп тың идеяларды ойлап тауып, соны жүзеге асыруға жұмылдыра білетін тұлға.
1997 жылы Елбасы Қазақстанның 2030 жылға дейінгі даму стратегиясын жария еткенде, шынын айтайын, маған ол өте ғажайып ертегі сияқты көрінді. «2030 қайда?» дегендер де болған. Ал өмір нені көрсетті? Оның он жылдығын аяқтап, үлкен жетістіктерге жетіп, енді, мінеки, екінші он жылдығына кірісіп отырмыз. Осы жерде Елбасы айтқан үдемелі индустриялық-инновациялық жобалардың маңызы өте зор. Кеңес заманынан жеткен техниканың барлығы ескірді, тозығы жетті немесе моральдық тұрғыда мүлдем көнерді. Кешегі Семейде орын алған жағдайды алайық. Жылу стансасы 1936 жылғы қондырғымен тұр. Ендеше, жоғарыдағы даму жолы бізге өте қажет, егер осы үдеден шықсақ, біз бұрынғыдай 1-2 қадамға емес, 7-8, тіпті 10 қадамға секіретін боламыз!
Ресейдің бұрынғы үкімет басшысы, марқұм Виктор Черномырдиннің кітабын оқыдым. Сонда ол үкімет басына келгеннен кейін Ельцинге: «Сіз Қытайға барып келгенше, мен Қазақстанға, Назарбаевқа барып келейін», дейді. «Неге?» деп сұраса, ол: «Біздің қорымызда бір тонна да астық жоқ», дейді. «Ұшып бардым, көмектесуін сұрадым, – деп жазады. – Егер біз келісім-шартқа отырайық деп сірессек, онда уақыт созылар еді, ал нансыз отырған халық не істер еді? Сонда Қазақстан Ресейге қажетті 6 млн. тонна астық берді». Бұл дегеніміз достыққа адалдық емес пе?! Осындай жәйттерді неге көрсетпейміз, неге айтпаймыз?
Жуырда Елбасы Ішкі істер министрлігіне барды, онда қайтадан полиция туралы заң қабылдану керек деді. Бұл да біліктілік. Қашанда Елбасы қай саланы да терең білетіндігін көрсетеді. Жалпы, құқық қорғау саласында назар аударар мәселелер баршылық.
– Сіз кәсіби заңгерсіз. Жоғарыда құқық саласында мәселелер жеткілікті деп айтып қалдыңыз. Осы салада басты назарда болатын нәрсе не?
– Ең алдымен, айтарым – бізде қылмыс бойынша түскен шағымдарды тіркеуге алуда ықыластың жоқтығы. Себебі, қылмыс көбейді ме, азайды ма, сол жайындағы көрсеткіш тексеріледі. Содан барып, олар осы көрсеткіштерді дұрыс ұстаймыз деп әлгіндей қадамдарға барады. Елбасы ІІМ-де болғанда осы мәселені көрсетіп айтты.
Келесі бір өте маңызды мәселе – сот жайы. Сот ешкімге бағынышты болмауы тиіс. Ал қазір қалай? Аудандық сотты алып тастауды облыстық соттың төрағасы шешеді, облыстық соттың тағдырын Жоғарғы Сот шешеді. Олай болмауы керек. Сот па, олардың қарым-қатынасы бірдей болып, араларында тек процессуалды ғана қатынастар жүруі тиіс. Неге бізде қазір басқа мемлекеттерге қарағанда азаматтарды бас бостандығынан айыру көп? Бізде әлеуметтік мәселелер басқа елдерге қарағанда соншама асқынып тұр ма, әлдебір басқа қақтығыстар бар ма? Жоқ, олай емес. Неге, ендеше, бас бостандығын айыру өте көп? Бүгінгі таңда Елбасы ізгілендіру жайында тапсырма бергеннен кейін азаматтарды бас бостандығынан айыру 50 пайыздан 40 пайызға түсіпті. Неге осыны Елбасы айтуы керек? Соттар неге өзі шешпейді? Өйткені, «Мына адамға жазаны жеңілдетсем, ертең Жоғарғы Сот оны бұзуы мүмкін, сосын судьялығымнан айрылып қаламын» деген күдікті ойдан шыға алмайды.
Ең үлкен мәселе – сот тәуелсіздігі. Кез келген азамат егер басына бір күн туса, оның әділ шешілетініне күмәні болмауы керек. Ешқандай қоңырау соқтыру, немесе пара беру жолымен шешпей, заң аясында әділ болатынына сенімі бекем болуы тиіс.
Тағы бір назар аударатын мәселе – кейбір жоғары лауазым иелері сотталып жатқаны. Қазынада қаражат молайған сайын, бюджет қоржыны толған сайын ұрлаушылар көбейеді. Кейбір министрліктің жауапты адамдары сотталды. Осындай жәйттерді болдырмау үшін біз болашақта мемлекеттік қаражатты мемлекеттік органның өзіне бермеуді қарастыруымыз керек. Арнайы орган құрылып, оның бастығын Мемлекет басшысы тағайындауы тиіс. Оның тікелей еш министрге бағынбағаны керек.
– Өмірде қоғамды тұтастай қамтып, ойлантуға жетелейтін мәселелер баршылық. Оны шешуде мемлекет, заң шығарушы және атқарушы билік, азаматтар, жалпы қоғам бірігуі тиіс. Себебі, ол – барша жұртты ойландыратын мәселе. Мысалы, қазіргі жасөспірімдер арасындағы суицид. Осындай мәселелерде біріге қимыл жасау, тізе қосу табылмай жататындай. Сіз қалай ойлайсыз?
– Маған да солай көрінеді. Сіз айтып отырған суицид өте қауіпті. Бұл шынында бірігіп қимылдайтын, кешенді қарастыратын мәселе. Оны мектептің директорына жүктеу, болмаса әкімдіктер жанындағы қамқоршылар мен жанашырлар органдарына жүктеу, осыған арнап учаскелік полицияларды енгізу нәтиже бермеуі мүмкін. Тәрбие кешенді жүргізілуі тиіс.
ЕҚЫҰ Саммиті өтердің алдында Астана қаласының әкімі Иманғали Тасмағамбетов бір топ азаматты жинады, сонда: «Саммитті өткізерміз-ау, ал мына балалардың өзіне қол салуына не істейміз, қандай ақыл қосасыздар?» – деп сұрады. Қараңызшы, былтырғы жылы қаламызда 13 бала өмірімен қош айтысқан. Осының шығу себептері қандай? Мүмкін полиция үшін оны суицид деп бағалау тиімді болар, мүмкін оның басқа да біз білмейтін себептері бар шығар.
Бәлкім, біз нарық жолына түскеннен кейін көбіне дүние қуып, қалтаның қамын ойлап, жасөспірімдерге дұрыс тәрбие бермей жатқан шығармыз? Қазір баланың да есіл-дерті ақшаға ауып кеткен сияқты. Жалпы, осы мәселеде барлығымыз ойлануға тиіспіз.
– Ирак Қасымұлы, ашыла сөйлеп, ашық ой айтқаныңызға көп рахмет. Енді Парламенттің 15 жылдығы қарсаңында әріптестеріңізге деген тілегіңіз болса, «Егемен Қазақстан» арқылы құттықтаудың сәті түсіп тұр.
– Біз үшін, барша қазақстандықтар үшін ең маңыздысы – халықтың ауызбірлігі, татулығы және елімізді дамытуға үлесін қосуы. Парламент депутаттарын алда үлкен міндеттер күтіп тұр. Сол міндеттер үдесінен көрінейік. Отанымыз өркендей берсін!
Әңгімелескен Анар ТӨЛЕУХАНҚЫЗЫ.