Кәсіптік оқудың күнгейі мен көлеңкесі
Елбасы «Ұлт Жоспары – қазақстандық арманға бастайтын жол» атты мақаласында 2017 жылдан бастап «Барша үшін тегін кәсіптік-техникалық білім» жобасын жүзеге асыру туралы міндет қойды. Уақыт талабынан туған өте өзекті мәселе. Соңғы жылдары елімізде қарқынды жүргізіліп жатқан индустрияландыру бағдарламасының тәжірибесі анық көрсеткендей, экономикамыз кәсіби жұмысшылар мен білікті инженер кадрларынан мүлде жұтап қалыпты.
Еліміздің еңбек рыногында инженер-техниктер мен кәсіби жұмысшы мамандарының тапшы болып келе жатқанына біраз жылдың жүзі болды. Оның есесіне арнайы орта білім нысандарының дипломдарын алған заңгерлер, экономистер және басқа гуманитарлық сала «мамандары» қаптап кетті. Қарағайдай дипломы бар жаңағы «мамандар» еңбек рыногының сұранысынан сырт қалып, еліміздің есепте бар және есепте жоқ жұмыссыздар отрядын толықтырып жүр. Жасыратыны жоқ, осы «дипломды жұмыссыздардың» 100 пайызы дерлік қазақтар. Бір ғана мысал, осыдан бірер жыл бұрын жолымыз түсіп Рудный қаласында болдық. Сонда ССКӨБ құрылымдарына жұмысшы мамандарын даярлайтын тамаша жабдықталған кәсіптік-техникалық оқу орны бар екен. Оның электрмен дәнекерлеушілер, слесарьлар мен токарьлар даярлайтын бөлімдерінен бірде-бір қазақ жастарын таба алмай қайран қалдық. Әрине, бұл мәселеде техникалық білім беру жүйесінің қазақ тіліне көшуінің кенжелеп қалуы, осыған байланысты ауыл жастарын оқуға тартудың қиындығы, қазақтар көп қоныстанған өңірлерде өндіріс ошақтарының тапшылығы сияқты толып жатқан объективті және субъективті себептері болуы мүмкін. Алайда, ең бастысы, қазақ жастарының арасында жұмысшы мамандығының беделі төмен екендігі ащы шындық.
Соңғы ширек ғасыр уақыт ішінде біз кәсіптік-техникалық білім беру жүйесінің базасына балта шаптық. Жекешелендірудің жөні осы екен деп, кезінде кейбір өңірлердің мақтанышына айналған, базасы ірі өндірістік кешендерге бергісіз кәсіптік училищелерді талан-таражға салдық. «Батпан құйрық» тегін қолына тиген «көлденең көк аттылар» оқу шеберханаларының озық технологиялары мен құрал-жабдықтарын күресінге тастап, тек сыңғырлаған ғимараттарды ғана алыпсатарлық құралына айналдырды. Ақиқатын айтсақ, соңғы жылдары бүкіл білім беру саласы сынақ алаңына айналды. Екі-үш жылда бір ауысатын Білім және ғылым министрлері қызметке тағайындалғанда өздерінің «реформаларын» ала келеді. Жаңа «реформа» жартылай жүзеге асар-аспастан министр қызметтен кетеді. Оның орнына келген келесі министр тағы бір «жаңа реформаны» қолға алады. Бүкіл білім саласының қызметкерлері де, оқушылары да бір реформаның байыбына бармай жатып екінші бір «жаңалыққа» көшуге мәжбүр болып, ештеңеге түсінбей дал. Ал қазақстандық ЖОО-лар болса, әлдеқашан диплом сататын «бизнес субъектілеріне» айналған.
Үдемелі индустрияландыру бағдарламасы бойынша елімізде өскелең технологияларға негізделген жаңа өндіріс орындары ашылып, бұрынғы зауыт-фабрикалар жаңғыртылуда. Міне, осыған байланысты елімізде жұмысшы кадрларының тапшылығы айқын көріне бастады. Бұрынғы жұмысшылар басқа жаққа қоныс аударған немесе зейнет жасына жеткен. Ал жергілікті жастар қатарынан зауыт-фабрикаларға келіп, аға буынның ісін жалғастырар жұмысшы кадрлары жоқтың қасы. «Біздің металл өңдеу зауыты жаңа технология бойынша қайта жаңғыртылды. Құрал-жабдықтардың бәрі бар, тек техникалық кадрларға деген тапшылық қолбайлау болып отыр. Электрмен дәнекерлеушілер де, білікті токарьлар да жоқ. Тіпті, қарапайым слесарьлардың өзі жетіспейді», дейді жақында іске қосылған зауыт басшысының бірі. Еңбекпен қамту орталықтарының деректері бойынша, бүгінде біздің елімізде кәсіптік-техникалық оқу орындарын бітірген маман жұмысшыларды қажет ететін 20 мың жұмыс орны бос тұрған көрінеді. Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрі Тамара Дүйсенова еліміздің еңбек нарығында білікті инженер-техниктер мен маман жұмысшы кадрларының жетіспеушілігі ерекше сезіліп отырғандығын, барған сайын оларға деген сұраныстың арта беретіндігін атап көрсетті.
Адами құндылықтар арзандап кеткен «жабайы капитализм» кезеңінде жұмысшы мамандығының беделіне де ерекше нұқсан келді. Кеңес дәуірінде мектеп бітірген жастар жұмысшы әулеттерінің қатарын толықтыруға асығатын. Зауыттар мен екпінді құрылыс алаңдарындағы жұмысшылардың жалақысы да жоғары болатын. Ірі зауыттардың алдыңғы қатарлы маман жұмысшылары облыстық партия комитетінің хатшыларынан артық жалақы алатын. Енді облыс әкімдері мен білікті деген жұмысшының жалақысын салыстырып көріңіз. Айырмашылық жер мен көктей. Жақында «HeadHunter Қазақстан» сараптама және зерттеу орталығы Қазақстандағы орташа жалақы деңгейінің кестесін жасады. Зерттеу нәтижесі бойынша, Қазақстандағы инженер-құрылысшылардың орташа жалақысы 55 мың теңгеден 120 мың теңге аралығы деңгейінде болса, білікті тракторшы-машинистердің айлық жалақысы 79-90 мың теңгеден айналады екен. Оның есесіне «Еуразиялық банк» АҚ директоры айына 15,1 миллион теңге, «Халық банкі» АҚ директоры айына 11,4 миллион теңге жалақы алатын көрінеді. Осыдан-ақ бұл банктердің қожасы кім екенін, жұмысшы беделінің дәрежесін, әлеуметтік әділеттілік деңгейін топшылай беріңіз.
Еліміздегі кәсіптік-техникалық білім саласының экономикалық өмірден сырт қалауы еңбек рыногы мен кәсіптік оқу жүйесі арасындағы байланыстың үзілуінде жатыр. Кәсіби жұмысшы мамандарын даярлаушылар мен жұмыс берушілер арасында ортақ мақсатқа жұмылған келісім жоқ. Кешегі кеңестер кезеңінде әрбір кәсіптік-техникалық училище белгілі бір зауытқа немесе ірі өндіріс орталығына бекітілетін. Ол өндіріс орталығы училищені қажетті станоктармен, техникалық құралдармен қамтамасыз ететін. Училище оқушылары сол зауытта еңбек тәжірибесінен өтетін. Әрбір шәкіртке сол зауыт жұмысшылары қатарынан тәлімгерлер тағайындалатын. Училище түлектері оқудан кейін міндетті түрде сол өндіріс орталығында жұмысқа қабылданатын. Қазір мұның бірі жоқ. Өндіріс орталықтарының бәрі жекеменшік, кәсіптік-техникалық училищелердің жартысынан астамы жекешелендірілген. «Өз көйлегім, өзіме жақын» қағидасын ұстанған жекеменшік субъектілер шығыны шаш-етектен келетін кәсіптік оқу орындарына қаржы шығындап қайтеді. Одан да қажет ететін білікті жұмысшыларды квотамен келетін шетелдік дайын мамандармен толықтыра бермей ме?!
Қазіргі кезде елімізде жұмыс істейтін 807 кәсіптік-техникалық колледждердің тек 20-ға жуығында ғана маман жұмысшылар даярланады екен. Осы колледждердің 462-сі мемлекеттік болса, 345-сі жекеменшік оқу орындары көрінеді. Кәсіптік білім беретін мемлекеттік оқу орындарында уақыт талабына сай шеберханалар мен зертханалар жұмыс істейді. Еңбек нарығы үшін білікті кадрларды даярлау, оларға сапалы білім беру мақсатында республикалық және жергілікті бюджет есебінен колледждердің шеберханалары мен зертханаларының материалдық-техникалық базаларын жаңғыртуға қаржы бөлінеді. Соңғы бес жыл ішінде республикалық бюджет есебінен – 388, жергілікті бюджет есебінен – 209, Дүниежүзілік банк есебінен 207 шеберхана жарақталды.
Керісінше, жекеменшік кәсіптік-техникалық колледждердің басым көпшілігі әлдеқашан ескірген техникалық құралдармен жұмыс істейді. Кейбір колледждердің шеберханаларындағы жабдықтар тіпті, кеңес дәуірінен бері жаңартылмаған. Ал қазіргі қазақстандық өндіріс орталықтары бүгінгі заманның озық техникалық құралдарына көшірілген. Осыған байланысты кейбір кәсіптік колледждерді бітіріп келген маман жұмысшылар өндірістегі жаңа техникалық құралдармен жұмыс істей алмайды. Өндіріс орындары амалсыз мұндай мамандарды қайта даярлауға мәжбүр болады.
Ауыл жастарының кәсіптік-техникалық колледждерде оқуға құлшыныс танытпауының тағы бір себебі, колледждердің көпшілігінде жатақханалар жоқ. Бұрынғы жатақханалардың көпшілігі дерлік сатылып кеткен. Ал пәтер жалдап кәсіптік білім алу, ауыл жастары үшін қиындық туғызатындығы даусыз. Сонымен бірге, кәсіптік-техникалық білім беретін колледждердің оқытушылар құрамының сапасы да, сыпайылап айтқанда, біршама жақсартуды қажет етеді. Техникалық кәсіпті жете меңгерген бұрынғы маман оқытушылар жалақының төмендігіне байланысты өндіріс орындарына ауысқан. Ал қазіргі оқытушылардың көпшілігінің теориялық білімі мен тәжірибесі сәйкес келмей жатады.
Елбасының жалпыға бірдей тегін кәсіптік-техникалық білім беру тапсырмасына сәйкес бүгінгі кезде еліміздегі оқу жүйесінің бұл саласында біршама нәтижелі шаралар іс жүзіне асырылуда. Тегін кәсіптік-техникалық білім беру мәселесіне дайындық барысын білу мақсатында Білім және ғылым министрлігіне хабарласқанымызда мынандай ақпарат алдық. Техникалық және кәсіптік білім беру ұйымдарының басты мақсаты ол еңбек нарығына қажетті мамандарды даярлау, олардың біліктілігін шыңдауға бағытталған шараларды іс жүзіне асыру болып табылады. Қазіргі уақытта елімізде тегін кәсіптік-техникалық білім беру шарасын енгізу аясында еңбек рыногына қажетті жұмысшы кадрларды даярлаудың үлесін арттыруға бетбұрыс жасалады. Жергілікті атқарушы органдармен бірлесіп өткізген зерттеу жұмыстары қазіргі кезде маман жұмысшылар даярлау сұраныстың 19 пайызын ғана қанағаттандыратындығын анықтады. Осыған орай кәсіптік-техникалық білім саласының алдына қойылған басты міндет – жұмысшы мамандықтар бойынша даярлықты 40 пайызға дейін өсіру. 2016-2017 оқу жылынан бастап «Білім туралы» Қазақстан Республикасының заңына сәйкес жастар жұмысшы біліктілігінің белгіленген және жоғарылатылған деңгейін тегін алатын болады.
Мектеп оқушыларын жұмысшы мамандығына баулу мақсатында ерте кәсіптік бағдар беру жұмыстары жүйеленді. Республика бойынша кәсіптік бағдар берудің қағидалары әзірленеді. Сонымен бірге, колледждердегі кадрлар даярлауды бейімдеуде білім алу уақытын қысқартатын несиелік-модельдік технология енгізілетін болады. Техникалық және кәсіптік білім бағдарламаларының мазмұны жаңғыртылады. Қазіргі уақытта кәсіптік стандарттар негізінде 147 модульдік оқу бағдарламалары экспериментті түрде кезең-кезеңмен оқу үрдісіне енгізіледі.
Маман жұмысшы кадрларын даярлауды жүйеге келтіру мақсатында 2015-2017 жылдарға арналған жол картасы әзірленіп, жүзеге асырылуда. Жол картасына сәйкес өңірлердегі еңбек рыногының сұранысына ие мамандықтар, сұранысы жоқ мамандықтар бойынша кадрларды даярлауға талдау жасалынды. Білім және ғылым министрлігі облыстардың білім басқармаларымен бірлесіп, техникалық және кәсіптік білімі бар кадрлар даярлауға арналған мемлекеттік білім беру тапсырысының еңбек нарығына қажетті мамандарды даярлауға бағытталуына қажет шаралар қабылдады. Мәселен, осы жұмыстың нәтижесінде соңғы жылдары заң мамандықтары бойынша даярлық 25 мың (44,4 пайыз) адамға азайтылса, экономика мамандықтары бойынша даярлық 66 мың (34,6 пайыз) адамға азайды. Білім беру тапсырысын орналастырудың қағидаларына сәйкес колледждерге тапсырыс өңірлік жұмыспен қамту, кәсіпкерлер палаталары сұраныстарына сәйкес және олардың тікелей қатысуымен орналастырылатын болады. Мемлекеттік білім беру тапсырысы және жұмыс берушілердің сұраныстары жан-жақты зерттеліп, жаңа мамандықтар кестесі белгіленді. Колледждерді бейімдеу жұмысының нәтижесінде Ақмола, Жамбыл, Қарағанды, Қызылорда, Батыс Қазақстан, Шығыс Қазақстан облыстарында жан-жақты жұмыстар жүргізіліп, 20-дан астам колледждің нақты бейіні белгіленді, еңбек нарығының сұранысына сәйкес жаңа мамандықтар ашылады.
Жыл сайын білім саласына бөлінетін бюджет қаржысы артып отырғандығына қарамастан, бұл саланы қаржыландыру ІЖӨ пайызына шаққанда дамыған елдермен салыстырғанда төмен деңгейде қалып отыр. Елімізде білім саласына ІЖӨ-нің 3,8 пайызы көлемінде қаржы бөлінетін болса, дамыған елдерде бұл көрсеткіш 5-7 пайыз көлемінде. Осы реттен келгенде, елімізде кәсіптік білім беру саласына бөлінетін қаржы ІЖӨ-нің 0,2 пайызын ғана құрайды. Сондықтан, Мемлекет басшысының жалпыға бірдей тегін кәсіптік-техникалық білім беру бастамасына байланысты бұл саланы мемлекет тарапынан қаржыландыру деңгейін арттыру мәселесі де өзекті болып қалуда.
Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрлігінің деректері бойынша, алдағы уақытта еңбек нарығында еліміздегі демографиялық ахуалға байланысты жұмысшы кадрларының тапшылығы қалыптасатын болады. Мәселен, 2014-2018 жылдар аралығында жұмыс күшіне деген сұраныс 700 мың адамды құрайтын болса, бұл кезеңде экономикалық белсенді тұрғындар санының өсімі 400 мың ғана адамды құрайды екен. Яғни, 90-жылдары орын алған бала туу деңгейінің күрт төмендеуі нақ осы кезеңде еңбек рыногындағы ахуалға кері әсерін тигізеді. Осыған байланысты министрлік еңбек рыногында қалыптасқан жұмыс күші жетіспеушілігін бүгінде өзін-өзі жұмыспен қамтып жүрген тұрғындарды қажетті мамандықтарға даярлау арқылы толықтыруды ұсынады. Яғни, енді тегін кәсіптік-техникалық білім беру жобасы шеберінде қазіргі кезде өз бетімен күнін көріп жүрген ауыл жастары мен қара базарда жалдамалы жұмыспен нәпақа тауып жүрген жастарды білікті жұмысшы мамандығына баулуға түбегейлі бетбұрыс жасалуы қажет.
Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан»