11 Наурыз, 2011

Көші-қон: Күнгей мен көлеңке

629 рет
көрсетілді
14 мин
оқу үшін
Биыл еліміздің Тәуелсіздігіне 20 жыл толғалы отыр. Бір қарағанда, қас-қағымдай-ақ сәт болып көрінгенімен, атқарылған істер, тындырылған жұмыстар нәтижесімен есептесек, бұл, әрине, аз уақыт емес. Еліміз аталған уақыт ішінде орасан зор игі істерді жүзеге асырды. Осындай нәтижелі істердің бірі – әлемнің әр қиырына шашырап кеткен қандастарымызды атамекенге жинағанымыз. Қазақстан – Тәуелсіздіктің алғашқы кезеңінен бастап көші-қон мәселесінде сындарлы саясат жүргізіп келе жатқан елдің бірі. Шетелдегі бауырларымыздың өз ота­ны­на оралуының алғашқы көші 1991-1992 жылдары басталды. Үкіметаралық ке­лісім-шарт негізінде Моңғолиядағы бауыр­лары­мыз туған елге атбасын бұрды. Осы кезең­де 65 мыңға жуық адам Қазақстанға қоныс аударыпты. Бұл көші-қон үдерісі 1993 жылдан бастап басқаша сипат алып, тиісті заңнама актілері арқылы квота негізінде реттелді. Үкімет қаулысымен квота айқын­да­лып, 1993-1998 жылдар аралығында оралмандарға үй бөлу, жәрдем көрсету жергілікті бюджет есебінен әкімдерге жүк­телді. Осы кезеңде 32 мың отбасы, яғни 122900 адам өзінің тарихи отанына көшіп келіп орналасты. Кейін, Президенттің Жар­­лығымен 1999 жылдан бастап квота та­ғайындалып, республикалық бюджеттен тікелей ақша бөлініп, оралмандарға пәтер, үй сатып алып беру жүзеге асырылды. Сол кездегі мәліметке сүйенсек, 1999-2000 жыл­дары 500, 2001-2002 жылдары 2655, 2003 жылы 5000 квота белгіленіпті. Осы жыл­дары 6887 отбасы, яғни 32421 адам өз ша­ңы­рақтарына ие болған. 2004 жылдан бас­тап бұл көмектер ақшалай берілетін болып, пәтер әперу тоқтатылды. 2004 жы­лы квота 10000 отбасыға, 2005-2008 жыл­дары 15000 отбасыға берілетін болып, бекітілген екен. Осы мерзім ішінде 380 245 жанды құрай­тын 69400 оралман отбасы­лары ақшалай жәрдемақы алған. 2009 жыл­дың 1 сәуіріне дейінгі аралықта 188 248 отбасы, яғни 737 991 адам елге оралған екен. Осы бір цифрларға қарап отырсақ, көңіл көншітерліктей-ақ көрсеткіш деуге болады. Дегенмен, көші-қон мәселесінде күрмеуі мол, күрделенген проблемалар да кездеседі. Мәселен, бұрынғы Көші-қон комитетінің бұрынғы төрағасы Хабыл­саясат Әбішевтің айтуынша, бұл салада жем­қорлық қыл­мы­сы етек алып кеткен екен. «Көші-қон комитетіне төраға бо­лып тағайын­далған күннен бастап, осы са­ла­дағы жемқорлыққа қарсы күрес жа­рия­ладым, – дейді Хабылсаясат Әзімбай­ұлы. – Арнайы жәрдемақы алу үшін қол­дан құжат жасау, баланың санын көбейтіп көрсету, жалған дипломдарды тіркеу ар­қы­лы квота алу дағдыға айналған екен. Осыған байланысты қылмыстық топ­тар­дың бірнешеуі әшкереленді. 1997 жылы қа­был­данған заңда құжатты сенімхат ар­қылы тапсыруға болады деген бап бар. Бұл шетелде жүрген отандастарымызға жана­шыр­лықтан жасалған шара болатын. Осы сенімхатты пайдаланып алаяқтар, делдалдар Қазақстанның қыруар қаржы­сын қолды қылған. Осыны тоқтату үшін дел­далсыз құжат қабылдау туралы бұй­рық бердім. Дегенмен, бұл бұйрығым «заң­ға сәйкес келмегендіктен» прокуратура оның күшін тоқтат­ты. Қолданбалы заң­ға 2007 жылы өзгеріс енгізіліп, оралман мәртебесі 3 жыл бойы сақталатыны және барлық азамат­тар­ға сәй­кес арнайы жәрдемақы көрсетілетіні тура­лы бап енгізілген. Осы бапқа сәйкес оралман мәрте­бесін алған кейбір ағайын аза­маттығын алмай-ақ зейнетақы, балаға берілетін жәр­дем­ақы сияқты, тағы басқа жеңіл­дік­терді тағайындатып алып, банктен есеп картасын алған соң бұрынғы еліне кетіп қалады. Моңғолияда, Қытайда, Өзбек­стан­да тұрып жатқан, атажұртқа келгісі келмейтін ағайындарға осы көмектер заң­сыз беріліп келді. Бүгінгі таңда біз айтып жүрген 1 миллион қазақтың мыңдағаны жоқ. Олар өтірік құжатпен кірген «өлі жан­дар». Оларға біз азаматтық бердік, есеп­­ке алдық. Ал мұн­дай фактілерді қа­лай анық­тадық, деген сұ­рауға келетін болсақ, аза­маттық беру ту­ралы жар­лық шыққан­нан ке­йін аза­маттық алған адамдар төл­құжат алу үшін Ішкі істер министрлігінен 6-фор­малы анықтама алуы керек. Міне, сол анық­таманы 2010 жыл­­ға дейін 38-40 мың ере­­сек адам ал­маған. Өмі­р­де жоқ орал­ман­ның отба­сы­н­дағы 5 адам­ды қоссақ, 6-шы фор­малы анық­та­ма­ны 200-300 мыңдай адам ал­маған болып шығады. Сон­дай-ақ, Әділет министр­лігінен Қазақстан азаматы­ның же­ке куәлігін алуы керек. Мысалы, 2009 жылы 57 мың ересек адам сол куә­лікті алмаған. Зей­нет­ақы т­ө­леу барысында Қазақс­танда зей­нетақы, еңбекақы ала­тын­дар туралы түгел мәлімет бар. Ал сол базада әлгі біз анықтаған жалған орал­ман­дардың аты-жөні жоқ. Осы үш базаны тексере келгенде 300-400 мыңдай адам өмірде жоқ болып шықты. Өткенде Статистика агент­ті­гінің төрағасы «300 мың­дай оралман есепке тұрмай жүр» деп мәлім­деді. Олар есепке тұрмай жүрген жоқ, олар мүлде жоқ адамдар...» Хабылсаясат Әзімбайұлының айтып отырған әңгімесі 2006-2009 жылдары бе­лең алған оқиғалар. 2009 жылы Қазақ­стан­ның азаматтығын алған ересек адамдардың тізімін Моңғолияға жіберіп тексертеді. Нәтижесінде солардың жартысы, яғни 18 мыңдай адам ол жақта тумаған болып шықты. Моңғолияда ондай адамдар өмірі болмаған. Қазақстанға келген кез келген адам мемлекеттік шекарадан өтуі тиіс. Бұл туралы мәлімет электронды базаға түседі. Міне, сол базадағы мәлімет бойынша 2010 жылдың қаңтары мен шілдесі аралығында «Моңғолиядан келдік» деген 2 мың адам­ның 600-і ғана шекарадан өтіпті. Сонда қалған 1400 адам қандай құжат тап­сыруы мүмкін? Сол кездері Қостанай облысының Көші-қон департаментіне «Моңғолиядан келді» деп құжат тапсырған 97 отбасының 94-інің құжаты өті­рік болып шықты. Мұндай жағдай Өз­бек­станнан келген оралмандар құжат­та­рын­да да кездеседі екен. Өмірден озған өз­бек­тердің немесе құжа­тын жоғалт­қан­дар­дың төлқұжаттары оралман болып тіркелген фактілер де анық­талыпты. Жамбыл облыстық Көші-қон департаментінің қыз­мет­керлері ұйымдас­қан қылмыстық топ құ­рып, осындай жал­ған оралмандарға құ­жат жасаумен айна­лысқан. Осы орайда айта кететін бір нәрсе, Өзбекстанның, Моң­ғо­лияның туу туралы куәлігін жасау қор­ғаныш қабілеті нашар болғандықтан оңай­лау көрінеді. Бүкіл қоғамның жегі құртына айналған жемқор­лық көп жағдайда көштің түзелуіне кедергі болып тұрғаны шындық. Мысалы, ҚР Бас прокуратурасының жа­қында ғана жария­лаған мәліметіне назар аударсақ, Солтүс­тік Қазақстан облысында «Нұрлы көш» бағ­дарламасына бөлінген 137 миллион тең­ге әлдекімдердің жеке пайдасына жұм­сал­ған. Маңғыстау облы­сын­да осындай 136 миллион теңге қолды болса, Шығыс Қазақ­стан, Оңтүстік Қазақ­стан сияқты бірнеше облыстарда салынуы тиіс 700 үйдің қар­жысы жалған ақпар жасау арқылы желге ұшқан. Ал Қазақстанға мүлдем келмеген немесе бұрын жәрдемақы алған ора­лман­дар­ға жалған құжатпен заңсыз қаржы тө­леу салдарынан 80 миллион теңге талан-таражға түскен. Жалпы, оралман көшіне қатысты кө­леңкелі жағдаяттарды тізе берсек, жетіп ар­тылады. Дегенмен, шүкіршілік ететін бір нәрсе, кеш те болса бұл саладағы сыбай­лас­тық, алаяқтық сияқты қылмыстардың беті ашылып, әшкереленуде. Бүгінде көші-қон мәселесінің барлық функциялары Еңбек және халықты әлеу­меттік қорғау министрлігінен Ішкі істер министрлігінің құзыретіне өткені өзімізге белгілі десек, Ішкі істер министрлігі Көші-қон полициясы комитетінің төрағасы, ге­нерал-майор Хибратулла Досқа­лиев бүгін­де өзі басқаратын комитеттің атқарып жат­қан жұмысы жөнінде былай деді: – «Ха­лық­тың көші-қон саласындағы барлық функ­ция­лары Ішкі істер ми­нистр­лігінің құ­зы­рына беріліп, осыған орай өт­кен жылдың қараша айынан бастап, Көші-қон поли­ция­сы комитеті құрылып, көші-қон саясатының негізгі бағыттарын іске асыру бойынша жұмыс жүр­гізіп жатыр­мыз. Бұрын ішкі істер орган­дары оралмандармен жұмысты тек оларды Қазақстан­ның азаматтығына қа­былдау жә­не тіркеу жұмыстарымен айна­лыс­қан бо­ла­тын. Бү­гінгі күні көші-қон саласына байла­нысты нормативтік-құқық­тық актілер мен бұй­рықтар қайтадан Ішкі істер министрлігімен реттеліп, қолданысқа енгізілуде. Атап айт­қанда, оралман мәр­те­бесін беру, көшіп келу квотасына енгендерге жәрдем­ақы мен өте­м­ақы тағайын­дау туралы құжат­тар әзірленді». Хибратулла Ермекұлының айтуынша, көші-қон тақырыбына байланысты баспа­сөзде жарияланып жатқан кез келген мақала, мейлі ол сын болсын, мейлі пікір болсын, мейлі ұсыныс болсын пайдасын тигізеді дейді. Мәселен, «Егемен Қазақ­стан­да» жарияланған Сұлтанәлі Балға­баевтың цикл мақалаларында көтерілген мәселелер Ішкі істер министрлігінің мәжілісінде кеңінен талқыланыпты. Ішкі істер министрі Серік Баймағанбетовтің бастамашылығымен Алматыда «Этнос­тық көші-қон: бүгінгі жағдайы және болашағы» деген тақырыпта дөңгелек үс­тел де өткізілген екен. Біз жоғарыда көші-қон мәселесіндегі көлеңкелі жәйттердің біразын тілге тиек еткен едік. Жалпы, көші-қон мәселесінде күрмеуі шешілмей жатқан проблемалар қазір де жеткілікті. Аталған дөңгелек үстелге қатысушы­лар­дың қызу талқысына түскен де осы жәйттер болатын. Көшіп келу квотасы арқылы сырттан келетін ағайындар шекарадан өтуден тіркеуге отыру, азаматтыққа құжат тапсыру, дәрігерлік көмек үшін есепке тұру, салық төлеушінің нөмірін, жеке әлеуметтік код алу сияқты міндетті шарттарды түгел орындаулары керек. Мұның бәрі заңға сәйкес тез және тиянақты орындала бермейді. Өйткені, кейбір елдердің төлқұжаттарында адам­ның ұлты көрсетілмейді, есімдері сол елдің тілінде жазылады да, қазақша нұс­қада мүлдем басқаша болып шығады. Тіпті, әртүрлі себептермен төлқұжат­та­рын­да өзге ұлт өкілі болып кеткен қан­дас­тарымыз да аз емес. Оларды этни­ка­лық қазақ деп танудың жолдары қандай? – Көші-қон саласында тез арада бір жүйеге түсіріп, реттелетін мәселелер аз емес, – дейді Хибратулла Досқалиев. – Бұл ретте этностық көші-қон жұмыс­тары тек Ішкі істер министрлігінің Көші-қон полициясына ғана емес, Сыртқы істер министрлігі мен оның Консулдық қыз­мет департаментіне, Еңбек және ха­лық­ты әлеуметтік қорғау, Білім және ғы­лым, Ауыл шаруашылығы министрліктеріне де тікелей қатысты... Осы орайда, соңғы екі жылда оралман көшінің сәл де болса кібіртіктеп қал­ға­нын айта кеткеніміз жөн шығар. Қолы­мыз­ға түскен мәліметтерге сүйенсек, жыл сайынғы квота мөлшерін 20 мың отба­сы­ға дейін жеткізілу көзделгенімен, ол 2009 жылы 15534 отбасы, немесе 78 пайыз, 2010 жылы 10 мың отбасы болып, 50 пайыз мөлшерде ғана орындалған. Неге? Бұл туралы да әртүрлі алыпқашпа әңгі­ме­лер бар. Журналист Құтмағанбет Қоныс­бай бұл мәселедегі өз пікірін былай білдіреді: «Меніңше, мұның себебі тек тұрғын үйдің, жер телімінің қымбаттығында емес, басты себебі басқада. Тереңірек үңі­­ліп, аңдай қараған адамға атқарушы биліктегі тиісті ұйымдар мұны дұрыс ұйымдастыра алмай отырғаны анық. Тіпті сырттағы қазақтарды көшіріп әкелуге кейбіреу­лер­дің оң қабақ танытпауы да әбден мүмкін. Өйткені, сырттағы қаймағы бұ­зыл­маған қалың қазақ Қазақстанға ора­латын болса, қазіргі күнде өте өзекті болып тұрған тіл, діл, дін, сана мен жалпы ұлттық идео­логиялық мәселелер жеделірек шешілер еді. Сондықтан да қазір­ше билік сапында көпшілікті құрайтын өзге пиғылдағы шекпенділер бұған пейіл та­ны­тпауы өз өзінен-ақ түсінікті», – дейді ол. Әрине, Құтмағанбет Қонысбайдың бұл пікірінің де жаны жоқ деп айта алмайсың. ...Біз бұл мақаламызда көші-қон мәселесінің күнгей тұсын да, көлеңкелі жағын да көрсетуді ойлағанбыз. Ол мақсат толық орындалды деп те айта алмаймыз. Себебі, осы бір күрмеуі көп күрделі мәселе төңірегіндегі ойларды бір мақала аясына сыйғызу­дың өзі қиын екені тағы да рас. Ең бастысы, қолдан келгенше осы істегі кеткен кемшіліктерді де, жеткен жетістіктерді де көрсетуге тырыстық. Шарафаддин ӘМІР.